trih 12.12.2006 00:41:02 | |
---|
tossakin on kielen verran liikaa ja nauhojakin voisi olla vähemmän... :) Joo ollaan basistin kanssa pohdittu jos tehtäis sille 1-kielinen. Oktaavin verran otenauhoja riittäis ettei mee liian monimutkaseks tai tunge kitaristin tontille. Sen kielen vois laittaa Aahan tai Geehen. |
Karlsson 12.12.2006 08:53:42 | |
---|
Näin arvelinkin. miltä mahtaa moinen kuulostaa? Hyvä esimerkki parikielellisen basson soundista on Pearl Jamin Jeremy-tsipaleen intro. Itse käytän yhdessä projektissa 12-kielistä bassoa, eli 4 kielisen basso-osasto ja kaks oktaavikieltä siihen päälle. Komppikitaristille kenkää. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
Kysymys1: Minkä takia he ovat jonkin eksoottisemman soittimen hankkineet? Vastaus1: Todennäköisesti halunneet saada soittoonsa ja musiikkiin ylipäätään uusia ulottuvuuksia. Meshuggahin äijät koittivat ensin vaihtaa soittimensa bassoihin (niin että bändissä olisi ollut pelkkiä basisteja), mutta se ei kuulemma toiminut ollenkaan. Siispä 8-kieliset tulivat tilalle. Kysymys2: Minkä takia mä en ole kuullut vielä yhtäkään oikeasti mielenkiintoista albumia (tai edes biisiä) jollain tuollaisella häkkyrällä soitettuna? Vastaus2: Jokainen voi varmaan päätellä itse... Meshuggahin Catch 33, I (onko tämä nyt biisi vai levy, vissiin molemmat) ja Nothing. Asesinolla on kai myös 8-kielisellä vedettyä matskua. Useampikieliset bassot on kai sitten vähän yleisempiä. Ei sillä, jos joku tykkää niin mikäs siinä. No näinpä. |
Fender Stratocaster 12.12.2006 19:14:58 | |
---|
|
Exhausted 12.12.2006 20:09:25 | |
---|
7- ja 8-kielisten kitaroiden idea on se, että on mahdollisimman laaja skaala käytössä todella matalasta silti korkealle asti. Meshuggahin lisäksi esimerkiksi juuri Kornin musiikissa tuo ääripäiden vaihtelu on ollut tavaramerkinomainen tehokeino. Ja onhan Meshuggahilla ihan sellaisia tilusooloja joissa mennään kyllä koko otelauta läpi :) |
32788 12.12.2006 21:47:48 | |
---|
|
iso paha susi 12.12.2006 22:49:02 | |
---|
7- ja 8-kielisten kitaroiden idea on se, että on mahdollisimman laaja skaala käytössä todella matalasta silti korkealle asti. --- Ja onhan Meshuggahilla ihan sellaisia tilusooloja joissa mennään kyllä koko otelauta läpi :) Myös heleät cleanit näppäilyt komppattuna möreillä särösoinnuilla toimii aina! "Enks mä tiedä kuka mä oon?" |
zuppermuhle 12.12.2006 23:22:32 | |
---|
M.A.C.H.O #18 "AI LAID!" |
Guitarhell 13.12.2006 11:48:34 | |
---|
...mutta hei, nou kään duu! |
Ze Kink 13.12.2006 13:11:18 | |
---|
Kyllähän tommonen ois siisti ihan kokoelman vuoks. http://i20.photobucket.com/albums/b245/rhinoproxtr/ibenaz8_4.jpg Mun mielestä nuo aiemmat Kornin ja Meshuggahin skebat oli paljon hienompia, tuo on vähän tylsä... Jos noita tosiaan tulee massatuotantoon, niin olen itse ainakin kelannut, että sellaisen voisi ihan ostaakin. Sitten pitää tosin jo vähän miettiä, että pitääkö ostaa bassokaappi... |
saastara 14.12.2006 17:52:45 | |
---|
Sanoivat Levytukun sedät, että heille on ensi kesäksi tulossa noita Ibanezin 8-kielisiä.. Itselle tuli tosin yllätyksenä se, että ylimääräinen kieli sijoittuukin korkeampaan päähän.. Elikkä perusvire olisi näin ollen B-A. Skaalakin oli vanha tuttu 25,5".. Eli eipä nuo sarjatuotannon 8-kepit sinne alavireräimintään täysin tähtääkkään. Toki mikään ei estä itse niitä virittelemästä.. Toivotan kaikille onnea jo etukäteen F-vireen suhteen tuolla skaalalla. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Räbbänä 14.12.2006 17:58:57 | |
---|
Sanoivat Levytukun sedät, että heille on ensi kesäksi tulossa noita Ibanezin 8-kielisiä.. Itselle tuli tosin yllätyksenä se, että ylimääräinen kieli sijoittuukin korkeampaan päähän.. Elikkä perusvire olisi näin ollen B-A. Skaalakin oli vanha tuttu 25,5".. Eli eipä nuo sarjatuotannon 8-kepit sinne alavireräimintään täysin tähtääkkään. Toki mikään ei estä itse niitä virittelemästä.. Toivotan kaikille onnea jo etukäteen F-vireen suhteen tuolla skaalalla. Hoho, aika hauskaa. Tilua tilua vaan. "au...." |
trih 14.12.2006 18:00:53 | |
---|
Sanoivat Levytukun sedät, että heille on ensi kesäksi tulossa noita Ibanezin 8-kielisiä.. Itselle tuli tosin yllätyksenä se, että ylimääräinen kieli sijoittuukin korkeampaan päähän.. Elikkä perusvire olisi näin ollen B-A. Skaalakin oli vanha tuttu 25,5".. Eli eipä nuo sarjatuotannon 8-kepit sinne alavireräimintään täysin tähtääkkään. Toki mikään ei estä itse niitä virittelemästä.. Toivotan kaikille onnea jo etukäteen F-vireen suhteen tuolla skaalalla. Ei helvetti. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Iba tekee persnettoa tollasella mallilla. |
Swan 14.12.2006 18:31:44 | |
---|
Sanoivat Levytukun sedät, että heille on ensi kesäksi tulossa noita Ibanezin 8-kielisiä.. Itselle tuli tosin yllätyksenä se, että ylimääräinen kieli sijoittuukin korkeampaan päähän.. Elikkä perusvire olisi näin ollen B-A. Skaalakin oli vanha tuttu 25,5".. Eli eipä nuo sarjatuotannon 8-kepit sinne alavireräimintään täysin tähtääkkään. Toki mikään ei estä itse niitä virittelemästä.. Toivotan kaikille onnea jo etukäteen F-vireen suhteen tuolla skaalalla. Kas kun ei 7-kielisellä ole tuota jo tehty, siis että kvarttia matalemman kielen sijasta olisikin kvarttia korkeampi. |
zuppermuhle 14.12.2006 18:52:39 | |
---|
M.A.C.H.O #18 "AI LAID!" |
Ze Kink 14.12.2006 19:12:16 | |
---|
Sanoivat Levytukun sedät, että heille on ensi kesäksi tulossa noita Ibanezin 8-kielisiä.. Itselle tuli tosin yllätyksenä se, että ylimääräinen kieli sijoittuukin korkeampaan päähän.. Elikkä perusvire olisi näin ollen B-A. Skaalakin oli vanha tuttu 25,5".. Eli eipä nuo sarjatuotannon 8-kepit sinne alavireräimintään täysin tähtääkkään. Toki mikään ei estä itse niitä virittelemästä.. Toivotan kaikille onnea jo etukäteen F-vireen suhteen tuolla skaalalla. Pelkäsinkin tätä, Rusty Cooleyhän taisi soittaa juuri tuollaisella Ibanezilla. Sääli. Tai ehkä sieltä tulee kaksi mallia? Enpä tiedä. |
epeli 15.12.2006 11:10:55 (muokattu 15.12.2006 11:14:40) | |
---|
Turha mennä matalaa H-kieltä alemmas, se on aivan riittävän rankka mutta samalla edes jonkinverran musikaalinen. nooh... kuka mistäkin tykkää. F-vire bassossa on kaikkea muuta kun musikaalinen, paitsi jos soittaa oktaavia korkeammalta, mikä taas ei olekaan enää niin rankan kuuloista... enkös mää tuolla jossain vaiheessa just sanonu, että sitä basso EI lasketa mihkään. se vetää ihan perusvireellä (ehkäpä 5-kielisenä). meshuggahillakin vetää kitarat ja bassot täsmälleen samaa nuottia... ei sitä bassoa ihan koko aikaa sieltä erota, mutta sen puuttumisen huomaa... nyt tässä on taidettu keskustella neljän sivun verran ja kaikki vaan huutelee, että miksi tykkää/ei tykkää kasikielisistä...ite ajattelin hommata kunhan rahaa tulee(iso piste tähän) (huokailee) ja uskotteko ihmiset, että tänne ei oo pakko kirjotella jos ei 8-kieliset kiinnosta. kyllä tämän vois jo varmaan lukita, kun ei keskustelu pysy asialinjalla. "Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real" |
Exhausted 15.12.2006 11:32:42 (muokattu 15.12.2006 11:33:10) | |
---|
Jo 7-kielisellä kannattaa välttää matalimmilla sävelillä sointujen soittamista. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä kannattaa pitää, että sävelkorkeuden laskiessa kahden sävelen intervallin on kasvettava. Käytännössä edes voimasoinnut ei oikein soi puhtaasti niin matalalta. Jos kuuntelee vaikka Apulannan biisejä, missä 7-kielistä on käytetty suhteellisen perinteisessä komppaamisessa, niin aika suureksi osaksi siellä murruutetaan vaan yhdellä kielellä. Sama juttu Meshuggahilla, yksi sävel pääsääntöisesti soi kerrallaan niissä riffeissä. |
Werde 15.12.2006 11:47:49 | |
---|
Jo 7-kielisellä kannattaa välttää matalimmilla sävelillä sointujen soittamista. Pöh. At the gates, In Flames, Soilwork, Mokoma, Stam1na, (lista jatkuu loputtomiin..) soittavat kaikki 7-kielisillä tai vastaavista vireistä kutosilla, ja materiaalinsa on pullollaan vitos-sointuja ja isompiakin. Aika käsittämätöntä väittää että pitäisi välttää useamman kielen yhtäaikaista sointia. 'Raha ei tee onnelliseksi, vaan sen käyttäminen' -minä |
Exhausted 15.12.2006 11:54:48 (muokattu 15.12.2006 11:55:27) | |
---|
No At the Gatesia olen soitellut ja aika paljon siellä mennään yhdellä sävelellä. okei, kyllä vitossoinnut vielä toimii 7-kielisen rekisterissä, muttei enää matalammalla. Ja muita intervalleja ei paljoa kannata kokeilla. Paitsi tietysti kahdella eri kitaralla. Ja voihan sinne vitossoinnun yläpuolelle sitten lisäillä, mutta ihan matalalta ei kannata tehdä jotain terssisointua. |