Aihe: Mikä Charvelin malli?
1 2
kawasami
09.12.2006 14:56:15
Kuvat Charvelista löytyy tuolta mun jäsensivulta. Itehän olen sen ostanut joskus 80-luvun lopulla uutena, mutta se tarkempi mallimerkintä on päässyt unohtumaan kun on muutenkin ollut hiljaiseloa soittamisessa. Muitaakseni se on joku model 4. Osaako joku varmistaa mallin?
Siinähän on on/off-kytkin jokaiselle mikile, volum, tone ja aktiivielektroniikan voimakkuuden säätö. Ilmeisesti tossa ei aktiivimikkejä ole??

Erinomainen soittopeli kyllä on ollut. Lähtee stratosaundit ja hevimätöt.
Swan
09.12.2006 15:13:54
Model 4:ltähän tuo näyttää. Joo, se se on.
JHL
09.12.2006 16:27:05

jos ollaan ihan tarkkoja (ja ollaanhan me ;) tuo on model 4M. M niinkuin maple fingerboard, perus nelkussahan lauta on ruusupuuta.
kawasami
09.12.2006 19:00:44
Jeps kiitos tietämyksestä. Löysinkin äsken tällaisen luettelon:

Model 1 - Single hum, Bolt on neck, Vintage trem
Model 1A - 3 single coils, Bolt on, Vintage trem, pickguard
Model 2 - Single hum, Bolt on neck, locking trem
Model 3 - SSH, Bolt on neck with dots, 5 way switch, locking trem
Model 3A - like a Model 3, but HH. '86 with pickguard, 87-88 without a p/g
Model 3DR - Hum and slant single, reverse headstock
Model 4 - SSH, Bolt on neck with shark teeth inlays, 3 on/off switches, 9 volt powered mid boost, locking trem ('86 model had dot inlays)
Model 4M - same as Model 4 but with a maple fretboard
Model 5 - a neck thru version of the Model 3A
Model 5A - as Joe said, a n/t version of the Model 2
Model 5FX - began as a Model 5A but had a single coil added at neck pos. at Ft Worth. some with tone knobs, some without
Model 6 - a neck thru version of the Model 4 but with neck binding
Model 7 - Tele style
Model 88 - A "limited edition" brownish sunburst, single hum, reverse neck, Mahogany body?

Vielä sellaista tässä pähkäilen, että kuinkahan laadukkaat noi mikit on tossa? Jotain uutta tekis mieli koittaa, esim. vaihtaa jotain straton mikkejä etumikiksi, ootellessa sen oikean straton mahdollista ostoa. Ja tallamikinkin vois tietty vaihtaa. Nyt on kaverin Les Paul standard lainassa ja sen saundeihin kun vertaa niin vähän puuromaiset on säröt, eikä potkuakaan irtoa yhtä paljon ennenkuin vääntää aktiivipuolesta tehoa, mutta sitten se saundi mun mielestäni on vielä suttuisempi.
mhaarala
09.12.2006 19:43:17
Njoo, Model4:ää on ollut sekä tavallisilla "pisteupotuksilla" että sharkfineillä. Vanhemmat on pisteillä, uudempiin tuli hainevät jossain vaiheessa mutta en muista minä vuonna.

Mikit on Jacksonin J-200 ja muistaakseni J-50BC, eli ihan peruskauraa. Samanlainen setti on kiinni omassa Charvelissani (475 Deluxe hieman modifioituna) ja kyllä ne laadullisesti ovat todella hyvät mikit. Ihmettelen toisinaan, minkä ihmeen takia niitä vaihdetaan pois, koska tuo mikitys yhdistettynä midboostiin on todella monipuolinen. Ei se nyt mikään EMG 81 ole, mutta ei sen tarvitsekaan olla. Sopivan räyhäkkä perus-soundi siitä kuitenkin irtoaa...
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
p130
11.12.2006 14:47:25

Njoo, Model4:ää on ollut sekä tavallisilla "pisteupotuksilla" että sharkfineillä. Vanhemmat on pisteillä, uudempiin tuli hainevät jossain vaiheessa mutta en muista minä vuonna.

'86 oli pisteet ja '87 sharkfin noin niinkuin periaatteessa. Tuo on "transition-malli" jostain vuodenvaihteen tienoilta, koska siinä yhdistyy pisteet ja Jackson jt-6 -talla joka on '87 ominaisuus. Vanhemmissa tallana oli Kahler. Noitakin näkyy aina silloin tällöin, eli ei mikään ultraharvinaisuus. Mutta vaahteraotelautaan yhdistettynä ihan mielenkiintoinen pikkuharvinaisuus!
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Tompsi
11.12.2006 15:00:44
Vielä sellaista tässä pähkäilen, että kuinkahan laadukkaat noi mikit on tossa? Jotain uutta tekis mieli koittaa, esim. vaihtaa jotain straton mikkejä etumikiksi, ootellessa sen oikean straton mahdollista ostoa. Ja tallamikinkin vois tietty vaihtaa. Nyt on kaverin Les Paul standard lainassa ja sen saundeihin kun vertaa niin vähän puuromaiset on säröt, eikä potkuakaan irtoa yhtä paljon ennenkuin vääntää aktiivipuolesta tehoa, mutta sitten se saundi mun mielestäni on vielä suttuisempi.

Onko tuossa samat mikit kuin 375 Deluxessa? Jos on, niin olisin kyllä kiinnostunut ottamaan moiset pois halvalla jos päädyt mikkejä vaihtamaan.
kawasami
11.12.2006 22:04:26
Sorry ei ole myynnissä vaikka vaihtaisinkin. Alkuperäisyys merkkaa mulle paljon, eikä tosta mitään projektia tehdä. Varsinkin kun nyt sitä noin harvinaiseksikin mainittiin:).

Mut toi oli ylläri, että se ois noinkin vanha ku 86-87. En nyt ole satavarma, mutta kuvittelin ostaneeni sen uutena joskus 89-90.
JHL
11.12.2006 23:55:52

hieman vielä tarkennusta:

model 4 vuodelta 1986: kahler ja ruusupuu otelauta pisteillä. model 4 1987 ja siitä eteenpäin: Jacksonin oma Floyd-lisenssi kampi (tai Schallerhan tuota taisi tehdä), ruusupuu otelauta sharkfineillä. model 4m 1988 Floyd-lisenssikammella, vaahteraotelaudalla ja pisteillä. oli hyvinkin myynnissä vielä 1989 tai 1990, varsinkin jos oli vaan jäänyt liikkeeseen odottamaan noutajaa.

rasvaisissa näpeissäni oleva vuoden 1988 (Effective April 1, 1988) Charvel-kataloogi väittäis tämän suuntaisesti. samaisessa brosyyrissä on silmäiltävänä myös ehkä kaikkien aikojen himottavin Japanin Charvel, model 5A. lääh. yksi kappale (musta!!!) oli just myynnissä Saksan ebayssä kuukausi sitten, en ostanut, pystyin hillitsemään itseni. sääli.
kawasami
12.12.2006 11:55:55
itsellä myös samat mikit. tuon mid-boostin kanssa säröä löytyy laadullisestikkin mukavasti. kuitenkin puhtaammilla souneilla vähän "kasarit", choruksen kanssa oikeilla asetuksilla saa ultrakliiniä. Kuitenkin innoittava puhdas mielestäni uupuu.

Juu tallamikillä en oikeastaan ikinä soittele puhtailla. Siihen käy passelisti noi yksikelaiset etumikit, joilla saa sen stratomaisen saundin. Ajatuksen tallamikin vaihtoon sain kun on nyt Gipson LP Standard lainassa ja saundeja kun vertaa niin aika ohkaiset ja ehkä puuroisemmat saundit omasta Charvelista lähtee, eikä se middleboosti ainakaan auta siihen puuroutumiseen. Toki on ihan eri kitaratkin kyseessä, eivätkä ihan täysin vertailukelpoisia mikkitestailuihin ja ihan hyvät saundit lähtee noilla alkuperäismikeilläkin, mutta ihan kokeilun vuoksi vois testata mikin vaihtoa.
p130
12.12.2006 11:55:57

model 4m 1988 Floyd-lisenssikammella, vaahteraotelaudalla ja pisteillä. oli hyvinkin myynnissä vielä 1989 tai 1990, varsinkin jos oli vaan jäänyt liikkeeseen odottamaan noutajaa.

Näinpä taisi olla! Pisteet + floikka + _ruusupuuotelauta_ = vuodenvaihde 86/87! Kerran on tuollainen tullut elävänä vastaan...
JHL
12.12.2006 17:03:59

Näinpä taisi olla! Pisteet + floikka + _ruusupuuotelauta_ = vuodenvaihde 86/87! Kerran on tuollainen tullut elävänä vastaan...

tuo kuvaus taas vastaa 1987- model 3:sta. model 4 vuodelta 1986 oli kahler, vuonna 1987 floikka mutta sharkifinit otelaudassa. eroja oli myös elektroniikassa, model 3:ssa oli vol, tone, 5-asentoinen mikkivalitsin ja 1xJ90C humppari sekä 2xJ100S yksikelaista, kun taas model 4:ssa oli tuo mid boost, vol, tone, miniswitchit (3), J50BC humppari ja J200 yksikelaisia kaksi kappaletta.

jos nuo vanhat japanin Charvelit kiinnostaa, kannattaa vilkaista tuolta:

http://audiozone.dk/index-filer/CatalogScans.htm

vanhat import Charvelit ei ole koskaan (toistaiseksi ainakaan) mitenkään järjettömän hintaviksi muuttuneet, amerikan foorumeilla kun katselee hintoja niin alle 400 dollarin liikkuu vaikka mitä, erityisesti pulttikaulaisia kitaroita. itselläni on ollut neljä Japanin Charvelia, joista vain yksi on lähtenyt minulta eteenpäin. tosi hyviä käyttökitaroita, mielestäni. nykyisin vaan mulla ei tahdo olla floikkakitaroille tarvetta, joten "uusia" hankintoja ei ole tullut tehtyä (vrt. aiemmin ketjussa model 5A). nykyisistä en luovu.
p130
12.12.2006 18:47:26 (muokattu 12.12.2006 19:02:34)

tuo kuvaus taas vastaa 1987- model 3:sta.

Ei, vaan puheen aiheena on nimenomaan M4:n "välimalli", jonka kyllä erotan M3:sta. Siis lisenssilfloikka, pisteet, ruusupuuotelauta ja M4 elektroniikka. Sitä ei löydy Charvelin kataloogeista, mutta niitä on olemassa. Kuten sanoin, yhtä olen kädessäni pitänyt ja muutamasta on jossakin netin syövereissä kuvia ja infoa. En vain kykene löytämään tähän hätään, pelkkä "Charvel model 4" tuo aika paljon osumia googlella eikä dot, dots, jt-6 yms. hakusanat paljon tilannetta paranna...

Vastaavanlaisia "välimalleja" syntyy usein kun ominaisuuksia muutetaan. Vanhoissa Ibanezeissa on esimerkisi paljon dokumentoituja yhdistelmiä, joita ei virallisesti pitäisi olla olemassa. Oman '86 Kahler M4:n otelaudan pisteet ovat helmiäistä, samaten oli tuossa "välimallissa". M3:ssa ne ovat muovia. Eli vanhat M4 kaulat on käytetty loppuun Kahlerien loputtua eikä siirrytty suoraan haineväkauloihin. Taloudellisesti ainoa järkevä vaihtoehto. Noiden määrästä maailmalla ei varmaan kukaan osaa sanoa, mutta kymmenistä tai enintään sadoista varmaankin puhutaan.

edit: vähän selkeämmäksi
kawasami
12.12.2006 21:57:30
No täähän alkaa menemään mielenkiintoiseksi. Mulla joku megaharvinainen superkallis keräilymalli:)))

Silloin aikoinaan kun oli tuota ostamassa niin halusin sejn juuri noilla väreillä ja otelaudalla. Muistaakseni se löytyi ihan katalookista. En sitä ainakaan mitenkään erikseen teettänyt. Tilaamaan sen tosin jouduin, kun ei ollut suoraan hyllyssä. Taisin sen jostain Mecheliininkadun kitarakaupasta silloin ostaa jos nyt oikein muistan.

Mut kiitti kaikille tiedoista. Täytyy tutkailla tota linkkiä kuhan kerkiää.
JHL
12.12.2006 23:30:16

wow. kaikkea sitä. aina oppii uutta. I stand corrected.

vaikka juu, onhan noita välimalleja muitakin, model 3DR esmes ei taida kauheesti listoilla näkyä, ja niitäkin kuitenkin liikkuu.
p130
13.12.2006 09:40:43

No täähän alkaa menemään mielenkiintoiseksi. Mulla joku megaharvinainen superkallis keräilymalli:)))

Minä siis sekoilin alussa noiden otelautamateriaalien kanssa. Ruusupuuotelautaisena se olisi aika harvinainen tapaus, mutta vaahteraotelaudalla ihan normaali sarjatuotantomalli. Tosin ei noita usein näe, minulle ei esimerkiksi ole koskaan sattunut vastaan vaahteraotelautaista M4:sta muuta kuin kuvissa...

Tämä on ihan minun puhdasta mutuilua, mutta veikkaisinpa että M4m julkaistiin 1988, jotta päästäisiin hyödyntämään Phil Collenin mieltymys vaahteraotelautaan (vaikka "Bela" http://philcollenadrenalized.com/TheBela.htm olikin ruusupuuotelaudalla...) ja pulttikaulaan hieman jenkkijacksoneita edullisemmassa hintaluokassa. Def Leppardiltahan oli juuri tullut Hysteria ulos ja se oli kai sillä hetkellä "maailman suurin bändi".
lasinilkka
26.12.2006 21:35:42
Heitän kysymykseni tähän ketjuun kun täällä on noista Charvelien mikeistä ollut puhetta. Ostin tuossa syksyllä Charvel model 2 kepin ja hyvin se on palvellut. Siinä on googletukseni mukaan J-90C mikki (onko?). Kitarassa on se vanhempi logo, eli vm 86-88 muistaakseni. Onko kyseinen mikki mistään kotoisin ja millainen se on soundiltaan suhteessa tunnetuimpiin nykymikkeihin, esim. JB. Onko kuuma vai ei-kuuma? Middlekäs vai millainen? Omalla huonolla vahvistimella soundia on paha arvioida, mutta kiinnostaa vaan. Ja pikkuvahvarin/podin osto on kohta edessä.
apuri
26.12.2006 22:38:10 (muokattu 26.12.2006 22:39:17)
Onko kyseinen mikki mistään kotoisin ja millainen se on soundiltaan suhteessa tunnetuimpiin nykymikkeihin, esim. JB. Onko kuuma vai ei-kuuma? Middlekäs vai millainen? Omalla huonolla vahvistimella soundia on paha arvioida, mutta kiinnostaa vaan. Ja pikkuvahvarin/podin osto on kohta edessä.

J-90C on aika tykki

tosta voi katsella speksejä.

http://www.audiozone.dk/CatalogScan … Elec1987/pages/Ja1987ElecPage07.htm

http://www.audiozone.dk/CatalogScan … 988/pages/JackElec1988Page04_05.htm
p130
12.02.2007 09:55:06

Ei, vaan puheen aiheena on nimenomaan M4:n "välimalli", jonka kyllä erotan M3:sta. Siis lisenssilfloikka, pisteet, ruusupuuotelauta ja M4 elektroniikka. Sitä ei löydy Charvelin kataloogeista, mutta niitä on olemassa. Kuten sanoin, yhtä olen kädessäni pitänyt ja muutamasta on jossakin netin syövereissä kuvia ja infoa. En vain kykene löytämään tähän hätään, pelkkä "Charvel model 4" tuo aika paljon osumia googlella eikä dot, dots, jt-6 yms. hakusanat paljon tilannetta paranna...

Tällainen on näköjään torilla myynnissä!

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=149898
http://s149.photobucket.com/albums/ … 75/heze_photos/Charvel%20model%204/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)