Aihe: Keikkapianojen kuningas?
1 2
Bronks
05.12.2006 14:02:13 (muokattu 05.12.2006 14:03:43)

Nyt on keikkapianosyyhy. Arvostan koneessa toisaalta tiestysti realistista pianosaundia mutta toisaalta myös laajaa saundivalikoimaa ja saundimaailman elävyyttä livetilanteissa. Kiinnostaisi tietää, mitä muut pitävät ykkösvalintana ja millä perusteella.

Syksyn aikana olen käynyt rimputtelemassa muutamia kyseeseen tulevia leipiä, ja olisin nyt melko vahvasti kallistumassa Yamaha S 90 ES:n hankintaan. Pianosaundi on paras tähän mennessä kokeilemani, ja laitteen synaominaisuuden vuoksi saundien valikoima ja muokkailtavuus ovat lähes rajattomat. Tatsiltaan vehje tuntuu jämäkältä, ehkä hieman flyygelimäiseltä.

Yamahan Motif (88 koskettiminen) on tietysti myös monipuolinen työasemakone, mutta sen pianosaundi ei kyllä yllä S 90 ES:n käsintehdyn pianosamplen tasolle. Lisäksi Motif on melko kallis pääasiallisesti keikkakoneeksi.

Rolandin RD 700 SX:ää harkitsin kyllä pitkään, mutta monipuolisuutensa vuoksi S 90 ES vetää hieman enemmän puoleensa. Rolle on kyllä myös todella hyväsaundinen ja jämäkkätatsinen laite, siitä ei pääse mihinkään. Lisäksi se on hieman ES:ää halvempi, ehkei kuitenkaan merkittävästi. Keikkakäyttöä ajatellen koneet ovat painoltaan melkein samanlaiset, joten sitä ei voi käyttää hankinnan perusteella.

Mertkittävästi kevyempi on sitten Clavian Nord Stage. Saundien elävöittäminen livetilanteessa on tehty varsin käteväksi potikkasäädinten avulla (siis jahka laitteen ottaisi haltuunsa). Pianosaundiin en kuitenkaan ole tyytyväinen, ehkä joku on. Mainittakoon kumminkin, että uruttajia tietysti miellyttää Nordin B-kolmosta mallintava urku digitaalisine drawbareineen. Tatsiltaan Nord Stage on mielestäni jostain pianon ja urun välimaastosta.

Mahtaako keikkamiehillä olla jotain painavaa sanottavaa näistä tai jostain muista kovan luokan - siis tosissaan laadukkaista - keikkapianoista. Arvostan kokemusta laitteen livesoitosta, mutta muutenkin mielipiteet ovat tietysti tervetulleita. Haluan päätyä hyvään ostoratkaisuun, ja on se tietysti muutenkin mukava kuulla monipuolista mielipiteen vaihtoa kunnon keikkaraudoista.
mack the knife
05.12.2006 14:50:39
Kuuntelin just keikkaäänitystä, en tarvi Rolandin RD 300sx:ää kummempaa.
COVS n:o 1.
kyänäino
05.12.2006 17:01:49
Keikkatilanteessa (musatyylistä tietysti vähän riippuen) soundin selkeys ja "kuivuus" ovat aika tärkeitä. Yamahan koskettimisto on mielestäni parhaita, mutta se kaikkein hienoin flyygelisoundi joka kotona luureissa kuulostaa hyvältä voi olla keikalla epäselvä ja ponneton. Joku Yamahan "jazz piano" tms preset saattaa toimia paremmin kuin se ykkös-grandpiano. Kokemukseni ovat Yamahan p80:stä.

Nord Stageen saa netistä imuroitua tehdassoundia isomman pianosamplen joka on aika luonnollisen ja yksilöllisen kuuloinen, siinä on epätasaisuuksia ja epäpuhtauksiakin toisin kuin esim yammun sampleissa. Makuasia pitkälti, itse tykkään. Koskettimiston keveys ei sinänsä ole ongelma mutta koskettimien painotuksen epätasaisuuden vuoksi soitinta on vaikea hallita, tasaista voimakkuutta ei saa sitten millään. No, kaikkea ei voi saada.

Soitin juuri yhden keikan rolandin rd600:lla ja hyvä oli soittaa, soundi mielestäni tylsähkö mutta selkeä ja kosketintuntuma jämäkkä. Muuten en tunne ko. laitetta.
The Player Of Key Notes
06.12.2006 23:58:33
The Player of Key Notes on Yamahan pianosoundin kannattaja ja vetää P 250:llä. Uusi Yamaha CP 300 on kiikarissa kun vain sais hynät kasaan. Jammu tekee kyllä eräät parhaista keikkaPIANOISTA. Osastolla keikkaJOKAISELLE JOTAIN MUTTA EI MIKÄÄN VIIMEISEN PÄÄLLE HOIDETTU on sitten enemmän tunkua. Nord Stage hoitaa kyllä sekä pianot, että urut jos vain soittaja hyväksyy Clavian pianosampleratkaisun (eli tavoitellaan reaalimaailmassa joskus jossain kuultavaa pianoambienssia laboratooriossa viilatun tekotäydellisyyden sijaan). Korg ei jostain kumman syystä ole keikkapiano-osastolla loistanut aikoihin, joten Jammun (P-sarja tai CP)tai Rollen (RD-sarja) lippulaivat jäänevät vaihtoehdoiksi. Nord Stagessa maksat muustakin. Onko joku nähnyt ja kokeillut esim. Kawain lippulaivoja, ite en ole missään nähnyt. State of the art-samplet löytyvät varmaan Yamahan kalleimmista digipianoista mutta keikoille ne eivät juuri ole tarkoitettu.
U.Honey
07.12.2006 03:41:19
Täältä ääni Yamaha S90ES:lle. Tosi hyvä akustinen pianosoundi (kokeile "Natural S" patchia hyvillä kuulokkeilla jos et usko). Muilta osin samat soundit kuin Motif ES:ssä, mutta akkarisoundi on selkeästi parempi. Tykkään myös kosketuksesta, vaikka nämähän on makuasioita, kuten koko kysymys siitä mikä on paras keikkapiano...

Oikeastaan ainoa miinuspuoli on paino, 22.5 kg.
My name is Baron, U.Honey Baron.
v_m_kangas
07.12.2006 12:00:39

Yamaha S90 ES.

Muiden kommenttien lisäksi se, että tuntuu käypäseltä vehkeeltä keikoillakin. Ei ainakaan toistaiseksi minkäänlaisia temppuiluja kärrystä stagelle talvisaikaan roudailussa.
Humppaa tai soita humppaa
Bronks
07.12.2006 12:04:58

Yamaha S90 ES.

Muiden kommenttien lisäksi se, että tuntuu käypäseltä vehkeeltä keikoillakin. Ei ainakaan toistaiseksi minkäänlaisia temppuiluja kärrystä stagelle talvisaikaan roudailussa.

Oletko hommannut siihen jostain hard casen?
Thomas Häggblom
07.12.2006 12:21:01

Tiedättekö, onko Korgin keikkailukäyttöön tarkoitetut digitaalipianot kuinka laadukkaita tai yleisesti arvostettuja? Vai pitäisikö suunnata katse johonkin toiseen valmistajaan?
lukkari
07.12.2006 13:10:16
Minä hain muutama vuosi sitten keikkapianoa.Ostin roland rw-170. Siihen olen vieläkin tyytyväinen. kysymys on varmaankin siitä ,että mikä sopii kellekin.
v_m_kangas
07.12.2006 15:26:08

Oletko hommannut siihen jostain hard casen?

Jeps, samaan pakettiin TransitCasen loota. Semmonen josta voi pohjan jättää telineeseen, kansi lähtee veke kuudella perhoslukolla. Toisessa päässä renkaat ja kahvat päissä. Hinta oli about 370 eukkoa. Thomannilta ois irronnut parilla sadalla, mutta liekkö vastaava.
Humppaa tai soita humppaa
Mikko T.
09.12.2006 14:19:15

Täältä ääni Yamaha S90 ES:lle. Se on mun mielestä paras.
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
Mikko T.
09.12.2006 14:21:15

Tuo on hyvä kone myös, hinta-laatusuhteeltaan huippukone.
Qsine
16.12.2006 09:59:27

En ilennyt aloittaa uutta ketjua tästä välikysymyksestä, eiköhän sovi tänne.

Eli mitä eroja on Rolandin RD-700:ssa ja sen SX-mallissa? Kuulemani mukaan vain se, että sx:ään saa soundikortteja, perusmalliin ei. Mutta voiko muka olla, että soundit, nuo "Rolandin lippulaivan" "maailmanluokan flyygelit", ovat ko. laitteissa samat?!?
"Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!"
Fuzzy Boner
19.12.2006 13:10:48
Mulla meni just S90ES paskaks. Haen uuden huomenna samanlaisen lainaan ku oma menee korjaamolle. Se on ku ydinpommin jäljiltä. Kosketin tai pari irti yms yms. Ainakin on käytetty. Ehkä seuraavalle hommaan keissin.
Möllisty
Bronks
19.12.2006 13:25:20

Mulla meni just S90ES paskaks. Haen uuden huomenna samanlaisen lainaan ku oma menee korjaamolle. Se on ku ydinpommin jäljiltä. Kosketin tai pari irti yms yms. Ainakin on käytetty. Ehkä seuraavalle hommaan keissin.

Siis syynä tais olla joku muu kuin tavanomainen soittaminen:) Mä tilasin omaani kanssa lootan saman tien. Parisataa ekua menee, mutta säästyy ainakin joiltakin vahinkolaukauksilta. Tammikuun alussa vasta pääsen vekottimeen käsiksi.

Tuolla näky joku torillakin kaupittelevan laitetta.
Mikko T.
20.12.2006 03:17:42

Ehkä seuraavalle hommaan keissin.

Minkä ihmeen takia?
Fuzzy Boner
20.12.2006 08:22:55
Minkä ihmeen takia?

NO sitä oon miettiny. Ehken hommakaan. Turhaa painoa ja tilan viemistä. ilman keissiä sen voi runtata pakuun aika pieneenkin väliin koskettimet edellä.. Esim seinän ja basarin yms väliin. Jeeaah
Möllisty
Coelhinho21
21.12.2006 19:43:03

Tuollasella mennään tääläki, Mikko T:n opastuksella hankin ja hinta-laatu on hyvä.

Yamaha S90 ES.

..tuohon, kun budjetti ei riittäny, eikä kyllä ole tarviskaan.

Ehkä seuraavalle hommaan keissin.

Minkä ihmeen takia?

Keissin hankintaa itse suunnittelin, mutta aloinpa miettimään Fuzzyn ja Mikko T:n kommenteista, että pussillakin kai pärjäis. Eihän sitä heitellä tarvi ei.
Confidence is the feeling you have before you understand the situation.
R.Syke
21.12.2006 20:24:49
Jaa. No nyt. Tossa on Rolandin 300 sx. Mitä enemmän sitä soittelee, sitä paremmalta se tuntuu.

700 sx liian painava. Liikaa ominaisuuksia. Ton 300 sx:n päällä oon pitäny vk-8 urkua. Ei paha.

Modulikin oli tossa joskus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)