Aihe: Gain vai fader -kummallako miksaat?
1 2
JPQ
08.12.2006 15:00:43

Mää teen kanssa radiossa näin että kun faderit on +-0:ssa niin joka vehkeestä tulee saman verran ääntä. Sitten fadereilla voi tehdä varsinaisen miksauksen, eli sen mikä tulee hiljaa ja mikä kovaa. Tähän varmaan pyrkisin myös jos livemiksausta tekisin.

Tämä tosiaan kuten sanoin/yritin ainakin on se miten näitä säätöjä minun käsittääkseni pitäs käyttää ainakin valmistajien mukaan (erään oppaan myös muistelen näin sanoneen) tuntuis lisäksi gain tuntuu täällä lisäävän räkää ja kohinaakin isoina määrinä joten sillä miksaus on perin outoa. PS. gain miksaajalle
ideaali tiski lienee sellainen jossa faderit on korvattu nupein.:)
kivi
08.12.2006 15:56:07
Osuipa sopiva aihe...

Eli mistähän mahtanee johtua kokonaistason lasku mixdownin jälkeen, oon siis miksannu biisin niin että mittarit väpättää siinä hieman alle 0-tason ja master/ryhmä faderit nollatasossa ja tässä vaiheessa vaikuttaa hyvältä, mutta mixdownin jälkeen kokonaisvolumetaso on reippaasti alle nolla-tason?

Mittareita ei ole kalibroitu keskenään.

Sulla voi olla masterbussissa eri skaala kuin siellä missä mittaat masterbussin jälkeen. Jopa nollakohta voi olla eri - nolla voi olla vaikka +6dBVU tai ihan mitä tahdotaan. Se ei ole absoluuttinen vakio.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loismi
08.12.2006 23:19:57
Mittareita ei ole kalibroitu keskenään.

Sulla voi olla masterbussissa eri skaala kuin siellä missä mittaat masterbussin jälkeen. Jopa nollakohta voi olla eri - nolla voi olla vaikka +6dBVU tai ihan mitä tahdotaan. Se ei ole absoluuttinen vakio.

Näinhän se nimenomaan oli, eipä tullut tsekattua tuota kun tohkeissaan ensimmäistä sessiota mackie 8-bussin kanssa aloin tekemään. Siinäpä on masterissa tosiaan aivan eri skaala kuin Cubasen masterissa, muuntimen ulostulotason vaihto +4dBu:sta -10dBV:n auttoi kummasti asiaan.

Mites toi kalibrointi oikein virallisesti pitäis tehdä, vai riittääkö että silmämääräisesti katotaan että molemmat masterit naputtaa samaan kohtaan?
Cubasessa ei taida pystyä mittarien skaalaa muuttaa, en ainakaan vielä löytäny...
Kun näemme esineen, valo menee silmän läpi aivoihin, jossa vallitsee suuri pimeys.
Chade Fallstar
10.12.2006 21:56:59
Laitan uuden ketjun pystyyn tästä signaalitien äänenvoimakkuuden optimoinnista.
Erittäin tarpeellinen aihe.
Einherjar
11.12.2006 01:58:49
Sen verran pitää omia tuntoja purkaa tuosta gainilla miksaamisesta, että elkää hyvät ihmiset sitä ainakaan livenä käyttäkö.
Tässä tuli taasen vaihteeksi keikalla vastaan nuorempi "studiomiksaaja" joka kovasti kehu, miten on tullut studiossa väännettyä kaikkea, jne. jne.
Soundtsekki meni ihan jees, eikä mitään kummempaa häslinkiä ollut. En viittinyt gainimiksaamisesta sen kummempaa valitella, kun se miksaustyyli ei minulle kuulu, mutta sitten ennen esitystä tuli yleisöä ja paikka demppaantu sekä lavamöykkä katosi. Heti keikan alusta sitten alkoi pahat ongelmat, kun miksaaja alkoi vääntämään gaineja isommalle. Kompurat alkoivat lyttäillä ja gatet aukeilla ihan miten sattuu ja lavalla monitorit vinkui aika hallitsemattomasti (onneksi olin pakottanut splittaamaan y-piuhalla sentään laulun). Kolmen piisin ajan yritin neuvoa, mutta ei mennyt millään perille asti selostus. Sitten oli jo pakko pyrkiä pelastamaan kaappien pilleistä se, mitä jäljellä oli. Melko kärsivällinen babysitteri ruukaan minäkin olla, mutta nyt oli jo pakko vetäistä pändin oma ukko tiskin äärestä pois. Laittelin systeemin kuntoon, teippasin gainit ja päästin miksaajan takaisin pallilleen.
(Toivottavasti ko. henkilö ei nyt hirveästi loukkaantunut, mutta...)

Studiossahan tuo homma toimii ihan jees, mutta livenä en kyllä suosi.
Asia tietenkin muuttuu, kun monitorit ajetaan omasta tiskistänsä, mutta helpompana minä pidän liukuhommeleita ainakin itselleni.

Siinäpä päivän avautumiset.. :)
JPQ
11.12.2006 02:02:10

Sen verran pitää omia tuntoja purkaa tuosta gainilla miksaamisesta, että elkää hyvät ihmiset sitä ainakaan livenä käyttäkö.
Tässä tuli taasen vaihteeksi keikalla vastaan nuorempi "studiomiksaaja" joka kovasti kehu, miten on tullut studiossa väännettyä kaikkea, jne. jne.
Soundtsekki meni ihan jees, eikä mitään kummempaa häslinkiä ollut. En viittinyt gainimiksaamisesta sen kummempaa valitella, kun se miksaustyyli ei minulle kuulu, mutta sitten ennen esitystä tuli yleisöä ja paikka demppaantu sekä lavamöykkä katosi. Heti keikan alusta sitten alkoi pahat ongelmat, kun miksaaja alkoi vääntämään gaineja isommalle. Kompurat alkoivat lyttäillä ja gatet aukeilla ihan miten sattuu ja lavalla monitorit vinkui aika hallitsemattomasti (onneksi olin pakottanut splittaamaan y-piuhalla sentään laulun). Kolmen piisin ajan yritin neuvoa, mutta ei mennyt millään perille asti selostus. Sitten oli jo pakko pyrkiä pelastamaan kaappien pilleistä se, mitä jäljellä oli. Melko kärsivällinen babysitteri ruukaan minäkin olla, mutta nyt oli jo pakko vetäistä pändin oma ukko tiskin äärestä pois. Laittelin systeemin kuntoon, teippasin gainit ja päästin miksaajan takaisin pallilleen.
(Toivottavasti ko. henkilö ei nyt hirveästi loukkaantunut, mutta...)

Studiossahan tuo homma toimii ihan jees, mutta livenä en kyllä suosi.
Asia tietenkin muuttuu, kun monitorit ajetaan omasta tiskistänsä, mutta helpompana minä pidän liukuhommeleita ainakin itselleni.

Siinäpä päivän avautumiset.. :)

Kokemus pohjalta älkää edes studiossa tuntuu oman ihan ok tiskin
pohjalta tosiaan räkää soundiin tuovan (jonkunlainen särö?) ja kohinaa
myös. Ja puhun tosi isoina gaineina sitten jo kuuluvasta kohinasta.
Eli tämä ei ole mikään Aargh kohinaa komentin arvoinen :)
PS. gaineilla miksaus tuntuu muutenkin mahdottomalta lisäksi
Behringerissähän niiden arvot kait heittelee jopa kanava kohtaisesti.
kivi
11.12.2006 08:33:14
Heti keikan alusta sitten alkoi pahat ongelmat, kun miksaaja alkoi vääntämään gaineja isommalle. Kompurat alkoivat lyttäillä ja gatet aukeilla ihan miten sattuu

Tässäpä juurikin yks avainongelma jonka vuoksi livenä gaineilla ratsastaminen on paha tapa - joka ikinen gain-muutos muuttaa myös inserttiin laitettujen prosessoreiden toimintaa.

Tietysti ne muuttuu senkin mukaan, kun rumpali on ensin hiplutellut tsekin tuijottaen desibelimittaria heiluttelevaa ravintolaemäntää kauhun karpalot nenänpäässä, ja keikalla tajuaa että nyt on vedettävä jos koskaan, kun maailmanloppu tulee kumminkin...
:-D

Mut ei kai kukaan oikeasti yritä livenä ratsastaa gaineilla? Täysdigitaalisessa studiossa se on vielä mahdollista, mutta mutta...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Locrian
11.12.2006 17:54:45
Joo. Eli tsekissä yritän yleensä saada feiderit nollakohtiinsa ja gainit myös siedettäviin rajoihin. Tapahtuu yleensä niin että nostan feiderin eka nollahollille ja siitä sitten gainilla ylöspäin. Tän jälkeen vasta insertissä majailevat vempeleet pois bypassilta. Etuasteen kohinoiden optimoinnin kannalta tää ei ole mikään paras ratkasu, mutta suht monen keikan jälkeen oon tullut siihen tulokseen et mukavampaa on lähteä vetämään kun edessä on ihan oikeasti feiderit viivana. Keikan aikana voi surutta kyllä vielä ruuvata gainejakin, ja yleensä vähän joutuu, JOS tietää mitä tekee.

Auxien takana olevat vempeleet kalibroin yleensä pöydän nollatasoon niin, et myös auxeissa säilyy optimi liikkumavara. Periaatteessa koko homman ideana on mulla se, että viidentoista depan sisällä voi miksaa isolla kädellä eikä tarvii ajatuksen voimalla tehdä niitä millin säätöjä ku gainit on perseellään. Jonkinnäköinen hybridihän tää tapa on suhteessa noihin ekoihin vaihtoehtoihin.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
JoKo
12.12.2006 10:08:21 (muokattu 12.12.2006 10:09:25)
Mites toi kalibrointi oikein virallisesti pitäis tehdä, vai riittääkö että silmämääräisesti katotaan että molemmat masterit naputtaa samaan kohtaan?

Kilohertsin vingulla. Siis siniaallolla.
cozmo
12.12.2006 20:31:23

Mä vaan nostan faderit nollan suunnille ja avaan gainia kunnes riittää ja sit miksaan fadereilla loppuillan, jos ei pahoja klippejä tuu. Liuku on kivempi kun nuppi. Ei jaksa nysvätä livenä ton kanssa sen enempää, kohisee kumminkin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)