Aihe: Blues news
1
berryman
01.12.2006 15:04:08
Ota käytetyt kengät ja pakkaa ne vakuumiin. Jätä lämpimään paikkaan
noin neljäksi viikoksi. Tämän jälkeen avaa paketti ja sinua luultavasti
odottaa syyte Kioton ilmastosopimuksen rikkomisesta.

BN-merkkiselle lehdelle on valitettavasti käymässä samainen vakuumiefekti.
Juttu haisee. Paikoitellen tuntuu jopa että lehden vanha kaarti, ns.
"nestoriosasto", kirjoittelee artikkeleita vain toistensa luettavaksi.
Kirjeenvaihtoa ostavan yleisön kustannuksella. Syväluotaimet ovat poissa
käytöstä. Aika on pysähtynyt.

Otan tähän esimerkin viimeisestä Blues Newsistä. Artikkelissa käsiteltiin
erästä kotimaista bluesfestivaalia ja sen esiintyjiä. Huomioni kiinnittyi
erään toimittajan tekemään "arvioon" Härmän ehdottomaan eliittiin kuuluvasta
artistista.

Artisti on tehnyt selvästikin lähtemättömän vaikutuksen jutun kirjoittajaan
aikeisemmilla teoillaan. Tällä kertaa artisti esiintyi festareilla soolona
ja tästä ilmeisesti kuppi täyttyi. Toimittaja ilmoittaa että "kyseisen
artistin soittotaidot ovat niin vajavaiset että hänen tulisi ottaa
rinnalleen osaava soolokitaristi ja keskittyä itse vaan komppailemaan ja
laulamaan. Tai ainakaan hänen ei pitäisi soittaa pelkastään rumpalin kera
kuten hän myös on urallaan mennyt tekemään".

Tämähän on puhtaasti toimittajan mielipide aiheesta, mutta jollain kornilla
tavalla se kuvastaan BN:n nykytilaa. Nimittäin, artisti jota juttu ruotii
sattuu olemaan niitä suhteellisen harvoja tapauksia jotka
liehuttavat (Suomi-) bluesin lippua korkealla ja vievät asiaa eteenpäin,
mikä tärkeintä, uudistumalla itse ja uudistamalla myös bluesia itseään.
Ikävä sanoa mutta Blues Newsistä ei voi sanoa samaa.

Toinen asia josta täytyy mainita on lehden ulkoasu, joka on oma surkea
luku sinänsä, mutta tarkennan lehdessä käytetettyihin valokuviin.
Lähes
yksinoikeudella lehteen ottaa kuvia yksi ja sama henkilö vuodesta toiseen.
Kuvien taiteellista arvoa on
äärimmäisen vaikea (jos ei jopa mahdotonta) kehua millään tasolla. Tämä on
täysin käsittämätön asia sikäli että lehteen on (luotettavien ja lähellä
olevien lähteiden mukaan) tarjottu useammankin oikean
valokuvaajan toimesta otoksia mutta syystä tai toisesta näitä kuvia ei ole
lehteen päästetty.

Tässä kohtaa on syytä asettaa suuria toiveita uuden päätoimittajan,
Pete Hoppulan, harteille. Toivottavasti hänessä on ainesta ja
uskallusta editoida joidenkin kirjoittajien kielellisesti surkeita
juttuja, ja muutenkin kääntää BN kohti uutta glooriaa. Toivottavasti
hän ei tyydy olemaan pelkkä kesälapanen vaan vakanssinsa vakavasti
ottava mies.

Jos olen oikein ymmärtänyt BN saa valtiontukea tähän puuhasteluunsa.
Minusta se on loukkaus Bluesia ja veronmaksajia kohtaan.

Käsittääkseni jokainen lehti yrittää kasvattaa levikkiään vuotuisesti.
Pahoin pelkään että efekti saattaa BN:än kohdalla olla käänteinen mikäli
sama piirileikki jatkuu vielä aikansa.

-Pete Bergman-
duane
01.12.2006 15:13:01
Itse tulin aihetta sivunneeksi taannoin:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 10&t=47103&o=0&#p705579

Ja kaikin puolin samoilla linjoilla olen..
Behringer herättää täällä voimakkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan mutta onhan se merkkituote t.mixiin verrattuna?
dfloreno
01.12.2006 16:15:36

Asiaa puhutaan. Ja yhdyn edellisien puhujien mielipiteisiin. Ja selattuani tuota toista threadia, olen entistä vakuuttuneempi siitä, että suurin moka täällä koko skenessä on kyvyttömyys yhteistyöhön. En tiedä johtuuko se passiivisuudesta vai puhtaasti osaamattomuudesta, mutta aika heikkoja esityksiä on nähty. Tuntuu että sama ikävä asenne on tuntunut tarttuvan myös bändeihin.

Mutta ei se siitä vittuilemalla tai kitisemällä parane, täytyy itse tehdä jos haluaa jonkun muuttuvan. Vaihtoehdot ovat kaiketi totaalinen vallankaappaus tai Duanen ehdottoma uusi yhdistys, joka aktiivisesti hakee yhteistyötä muiden kanssa.

Tätä keskustelua pitäis kyllä käydä BN:n sivuilla, jotta tää olis relevanttia. Nyt me vaan räksytetään täällä :).
God made me funky
Mika Antero
01.12.2006 18:26:06
Tätä keskustelua pitäis kyllä käydä BN:n sivuilla, jotta tää olis relevanttia. Nyt me vaan räksytetään täällä :).

Valitettavasti BN:n keskustelupalsta on täyttynyt pelkästä spämmistä. Eipä sinne tosin juuri kukaan kirjoitellut ennen mainostajien hyökkäystäkään.
Mage
02.12.2006 08:16:15 (muokattu 02.12.2006 20:06:32)
Saatan olla poikkeus mutta viihdyn BN:n parissa vuodesta toiseen ja vaikka joskus toimittajat kirjoittavatkin minulle tärkeistä artisteista kriittisesti en silti ole peruuttanut tilausta niin joo ja valokuvatkaan eivät häiritse. Pari vuotta takaperin tuli jopa poikettua syyskokouksessa missä kävi valitettavan selvästi esille että uusia lehden tekoon osallistuvia henkilöitä ei juurikaan ole jonoksi asti.
Tottakai jokaisella on omia mieltymyksiä ja ihanne muutos olisi että lehdessä jumittavat elvis ja rokänroll jutut olisi korvattu massiivisella "jätkän blues, AC/DC:n tarina" 10 osaisella tietopaketilla.
:)

ps. kannattaa kaapata SUE matkaan jos jossain tulee vastaan, se kertoo säännöllisesti tarinoita suomibluesin reunalta, uusimmassa taisi olla just juttu Dumarista. Ja se on kaiken muun hyvän lisäksi ilmainen.

EDIT: muutettu sanajärjestystä
Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän
Mika Antero
02.12.2006 08:53:22 (muokattu 02.12.2006 09:46:36)
EDIT: Tarkemmin ajatellen poistan tämän viestin, koska se oli täysin tarpeeton ja ainoastaan pariin tod.näk. pelkästään minua ärsyttävään kohtaan puuttuva. Ketjun aloituskirjoitus sen sijaan on ihan tarpeellinen, ilman kritiikkiä ei tapahdu kehitystä.
weelie
02.12.2006 19:03:23
Mielestäni lehti on melko tylsä, enkä sitä juuri lue, mutta tuon "pitäisi keskittyä komppailuun"-jutun kyllä huomasin kun kirjastossa selasin.

Kieliasu ja leikkaus jne on mielestäni siinä mielesseä OK, että "fanzinemaisuus" ei minua välttämättä häiritse. Toisaalta en lehteä juurikaan jaksa lukea, joka kertonee siitä että jutut eivät mielestäni ole tarpeeksi hyvin kirjoitettuja, kompakteja, mielenkiintoisia jne. Biljardilehteen olen kirjoitellut ja kyllä sen hiljattain tapahtunut layoutin päivitys kiinnostavuutta mielestäni nosti, joten kannatan kyllä sitä, voi tuoda vaikka uutta ei-friikki-lukijakuntaa.

Pari juttua kirjoitin kerran (kummastakin keskustelin päätoimittajan kanssa etukäteen), toinen julkaistiin, toista ei, en tiedä miksi. JJ Calesta olisin halunnut nyttemmin tehdä jutun, mutta kiinnostusta ei ilmeisesti ollut kun meileiheni ei vastattu.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
VesaK
02.12.2006 19:59:52

Seisahtuneisuuden tunne sekä sisäpiirin jutut eivät ole BN:n osalta mikään uusi juttu. Kiroilimme tätä kavereiden kanssa jo 15 vuotta sitten jolloin lehteen tuntui kirjoittavan suunnilleen kaksi henkilöä. Jokainen julkaisu on juuri niin hyvä kuin sen tekijät ovat kyenneet siihen panostamaan. BN on yhdistyksen tuottama julkaisu eikä kukaan siitä päätoimista elantoaan saa. Tältä kantilta on varsin kunnioitettavaa että lehti on niinkin laaja ja useasti ilmestyvä. Sen verran runsaasti mielenkiintoista luettavaa turhan tiedon mestareille BN on vuosien varrella tarjonnut ettei sen mainetta pidä yksittäisten lipsahduksien takia mustata.

Lehden laadullinen hajanaisuus on valitettavaa, mutta mielestäni ihan ymmärrettävää kun uusia kirjoittajia ei näytä hirveästi ilmaantuvan. Itse kirjoitin aikoinaan yhden julkaistun jutun (Satan & Adam haastattelu) ja seuraava juttuni (Joe Hill Louis tarina ja diskografia) jäi kesken ja julkaisematta kun silloisen PC:ni kovalevy hajosi. Tähän loppui blues-journalistin urani. ja olen siis yksi niistä saamattomista Suomalaisista bluesin harrastajista jotka ovat luovuttaneet ja eivätkä nykyisin yritä tehdä elettäkään lehden tason nostamiseksi.

Tämän ketjun aloittaneen kirjoituksen kanssa olen täysin samaa mieltä että päätoimittajan on valvottava mitä lehteen kirjoitetaan. Lehtiartikkelien on oltava informatiivisen sisältönsä sekä kieliasunsa puolesta asiallisia. Vittuilu ja sisäpiirin jutut pitää jättää kaljakuppilan pöytäkeskusteluihin.

Suomessa on ilmestynyt valtava määrä erilaisia tähdenlennon lailla tulleita ja hävinneitä marginaalimusiikkilehtiä. Tässä ryhmässä BN on ollut kuitenkin sitkeä sissi. Jos suomalaisen blues-journalismin tasoa haluaa nostaa ei kannata perustaa uutta tähdenlentoa vaan ottaa kynä käteen ja itse parantaa BN:n tasoa. Jos se vaatii vallankaappausta niin sitten vaan kaapaus käyntiin sellaisten tahojen voimalla joilla on oikeasti paukkuja toimittaa lehteä ja sitoitua sen tekemiseen pidemmällä aikajänteellä.

Vesa Karppi
Gona
03.12.2006 09:50:22
Vesa Karppi on viksu mies. Plussaa ja kunnolla. Tässä, ole hyvä!
Tuosta mallia parannuksiin!
"Devil got my women, I hope..."
guruman
07.12.2006 11:20:19
No onneksi on Pasi Tuomisen blues-finland nettisivut;
http://www.blues-finland.com/
Sieltä löytyy laidasta laitaan uutisia ja artikkeleita bluesmaailman tapahtumista!!Ja sitä kaivattua ´uutta verta`. Loistavat sivut ja asiaa täynnä!
Blue Moon
09.12.2006 22:52:05 (muokattu 09.12.2006 22:52:20)

Mage: Saatan olla poikkeus mutta viihdyn BN:n parissa vuodesta toiseen

Onhan tuossa aviisissa saattanut joskus jokunen hyväkin kirjoitus olla ja ehkä jopa tiedonjyväsiäkin joukossa, kun olen lehteä viitsinyt tilata vuodesta 1983 saakka. =)

Eipä silti, etteikö aina olisi parantamisen varaa ja kritiikkiinkin on varmaan aihetta joissain asioissa.
Mage
08.01.2007 15:47:56
Uusi BN on on nyt varmaan luettu, mitä mieltä läpyskästä.

+
Chicago bluesmatkaajan silmin oli taas mielenkiintoinen, jos joskus pääsisi itsekin...
Doctors Order haastattelu oli kiinnostava

-
Johnnie Ray jutussa en päässyt alkua pidemmälle jotenkin vain oli semmoista tajunnanvirtaa.
In memoriam menettää jotenkin merkitystään jos siellä on parivuotta sitten ruumistuneita.
Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)