Oksakohta 09.12.2006 14:04:51 | |
---|
Minulla tuo oikea käsi väsyy todella nopeasti, kun soitan vaikkapa voimasointuja pelkästään downpickauksena. Esim. jos soitan Paranoidia (ei ihan alkua eikä sooloa, se voimasointuosio) temmolla 160, ranne väsyy about 15 sek soittamisen jälkeen. Olen lukenut että kättä pitäisi pitää rentona eikä se saisi väsyä ollenkaan. Mikä tuohon rentouteen auttaisi, en ole ikinä tajunnut, käsi vain aina väsyy, vaikka nopeus ei olekkaan päätä huimaava. Treeni tietenkin auttaa, muttakon ei voi treenatakkaan ilman ranteen väsymistä ;) |
Kiljupunkkari 09.12.2006 14:11:20 | |
---|
Minulla tuo oikea käsi väsyy todella nopeasti, kun soitan vaikkapa voimasointuja pelkästään downpickauksena. Esim. jos soitan Paranoidia (ei ihan alkua eikä sooloa, se voimasointuosio) temmolla 160, ranne väsyy about 15 sek soittamisen jälkeen. Olen lukenut että kättä pitäisi pitää rentona eikä se saisi väsyä ollenkaan. Mikä tuohon rentouteen auttaisi, en ole ikinä tajunnut, käsi vain aina väsyy, vaikka nopeus ei olekkaan päätä huimaava. Treeni tietenkin auttaa, muttakon ei voi treenatakkaan ilman ranteen väsymistä ;) Kuulostaa ihan jännetuppitulehdukselta. Dio. |
Keppis 09.12.2006 14:12:43 (muokattu 09.12.2006 14:13:22) | |
---|
Minulla tuo oikea käsi väsyy todella nopeasti, kun soitan vaikkapa voimasointuja pelkästään downpickauksena. Esim. jos soitan Paranoidia (ei ihan alkua eikä sooloa, se voimasointuosio) temmolla 160, ranne väsyy about 15 sek soittamisen jälkeen. Olen lukenut että kättä pitäisi pitää rentona eikä se saisi väsyä ollenkaan. Mikä tuohon rentouteen auttaisi, en ole ikinä tajunnut, käsi vain aina väsyy, vaikka nopeus ei olekkaan päätä huimaava. Treeni tietenkin auttaa, muttakon ei voi treenatakkaan ilman ranteen väsymistä ;) Hae ranteen rentoutta hitaaammalla pikkauksella, jos et pysty soittamaan mitään väsyttämättä rannetta teet jotain väärin. Älä jännitä rannetta yhtään "tietoisesti" ja muuta käden asentoa jos tuntuu pahalta. Soita sellaisella temmolla, että ranne ei väsy ja pikkuhiljaa nostat tempoa. E: no jos on jänneruppitulehdus, niin sitten en sano mitään, kun en asiasta mitään tiedä. Luppoaika pidentää elämää.
http://www.myspace.com/fobiayhtye |
Bookkeeper 09.12.2006 14:18:51 | |
---|
Minulla tuo oikea käsi väsyy todella nopeasti, kun soitan vaikkapa voimasointuja pelkästään downpickauksena. Esim. jos soitan Paranoidia (ei ihan alkua eikä sooloa, se voimasointuosio) temmolla 160, ranne väsyy about 15 sek soittamisen jälkeen. Olen lukenut että kättä pitäisi pitää rentona eikä se saisi väsyä ollenkaan. Mikä tuohon rentouteen auttaisi, en ole ikinä tajunnut, käsi vain aina väsyy, vaikka nopeus ei olekkaan päätä huimaava. Millä korkeudella pidät kitaraa? Treeni tietenkin auttaa, muttakon ei voi treenatakkaan ilman ranteen väsymistä ;) Ranne väsyy myös kun soitat hitaasti...? "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Jamzku 09.12.2006 14:21:33 | |
---|
Väsyykö vai kipeytyykö ranne? Väsyminenhän ei vielä haittaa (pienissä määrissä), mutta jos käteen koskee vähänkin niin sitten on pidettävä taukoa. Ongelmaasi todennäköisesti auttaa harjoittelu hitaammalla temmolla. Tempoa kannattaa laskea ihan reilustikin ja nostaa sitten hiljalleen ylemmäs. "Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix |
Oksakohta 09.12.2006 14:31:23 | |
---|
Millä korkeudella pidät kitaraa? Soitan aina istualteen kitara oikean reiden päällä, ranne kiinni tallassa. Ranne väsyy myös kun soitat hitaasti...? No ei tietenkään jos todella hitaasti. Ja käsi EI kipeydy, se vain väsyy ja kohta voi taas jatkaa. |
Bookkeeper 09.12.2006 15:18:02 | |
---|
Soitan aina istualteen kitara oikean reiden päällä, ranne kiinni tallassa. Ok. Kysyin koska aika moni soittaa (hevi)esikuviensa tyyliin apina-asennossa, siis kitara polvissa. Ei ihme että tulee kaiken maailman kipuja, kramppeja, puutumisia, yms. Oletkos kuinka kauan soittanut? Alkuunhan on ihan normaalia että ranne väsyy... No ei tietenkään jos todella hitaasti. Ja käsi EI kipeydy, se vain väsyy ja kohta voi taas jatkaa. No se on hyvä. Kipeytyminen on aina huonompi juttu. Jos ei tunnu siltä että ranteessa on rasitusvammaa tms (ja soittoasento on ok), varmaan paras tapa olis treenata soittamalla hitaammin. Siis kestävyysharjoittelua, ei 100m sprinttejä ;-) "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Jormaz 09.12.2006 17:23:23 (muokattu 09.12.2006 17:24:10) | |
---|
Kannattaa koittaa niin että laittaa sen skeban vasemman reiden päälle. Kitaran ollessa oikealla reidellä ainakin minun pikkauskäsi on turhan rasittuneessa asennossa, ei pysty, liian hapokasta. Ja tosiaan kyllä se ranne joskus väsyy, ei Carl Lewiskaan 400 metrillä kilpaillut. Miees... |
beatapple 09.12.2006 17:50:07 | |
---|
Minulla sama vaiva jos istuvalteen rämpyttää kitara oikein reiden päällä, mutta seisovalteen ei väsy ollenkaan. |
M4ss3 m/ 09.12.2006 18:01:12 | |
---|
Sama juttu täällä et käsi väsyy. Mulla on vielä tenniskyynärpää kaiken lisäksi. Nii onko siitä haittaa? Ei sitte!!!!!!!!!!!1 |
Keppis 09.12.2006 18:14:25 | |
---|
Kannattaa koittaa niin että laittaa sen skeban vasemman reiden päälle. Kitaran ollessa oikealla reidellä ainakin minun pikkauskäsi on turhan rasittuneessa asennossa, ei pysty, liian hapokasta. Ja tosiaan kyllä se ranne joskus väsyy, ei Carl Lewiskaan 400 metrillä kilpaillut. Mulla ainakin tekee ranne paremmin työtä seisaalteen ja juurikin vasemman reiden päällä. Oikeella reidellä alkaa tuntuun olkapäässä. Luppoaika pidentää elämää.
Ok. Kysyin koska aika moni soittaa (hevi)esikuviensa tyyliin apina-asennossa, siis kitara polvissa. Ei ihme että tulee kaiken maailman kipuja, kramppeja, puutumisia, yms. IMO kun kitara on polvissa, niin pikkauskäsi on huomattavasti rennompi, mutta otelautakädelle se on myrkkyä, ja tällä herralla oli juurikin tuo oikea kipeänä, joten luultavasti pitää liian ylhäällä. Itse en oikein voi nykyjään soittaa oikean reiden päällä, koska alkaa sattua olkapäähän ja soitanpa mitenkä vaan niin koskee vasempaan ,,/ EDIT: Tosin olen taukoillut kuukauden, jos vaikka käsi tulis kuntoon. Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
Krice 09.12.2006 18:37:05 | |
---|
Veikkaisin, että ranteen lihakset tai oikeastaan koko käden lihakset on jäykkänä ja se vaikuttaa mm. verenkiertoon heikentävästi. Sehän on varmaan myös joskus syynä tenniskyynärpäähän. Kädeltä vaaditaan liikaa, kun sitä käytetään soittamiseen, tietokoneella pläräämiseen ja jotkut vielä nostelee puntteja siihen päälle. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
Makelele 09.12.2006 21:30:53 | |
---|
Veikkaisin, että ranteen lihakset tai oikeastaan koko käden lihakset on jäykkänä ja se vaikuttaa mm. verenkiertoon heikentävästi. Sehän on varmaan myös joskus syynä tenniskyynärpäähän. Kädeltä vaaditaan liikaa, kun sitä käytetään soittamiseen, tietokoneella pläräämiseen ja jotkut vielä nostelee puntteja siihen päälle. Tuohon varmaan auttaisi kunnon venyttely. John Petruccin "Rock Discipline" videolla on aika hyvin kaikennäköistä lämmittelystä ja venyttelemisestä. |
yngwie malmsteen 09.12.2006 22:25:07 | |
---|
Itselläni ainakin auttoi ranne vaivoihin kevyt käsipainojen nostelu. Suosittelen. |
Keppis 09.12.2006 22:44:52 | |
---|
, ja tällä herralla oli juurikin tuo oikea kipeänä, joten luultavasti pitää liian ylhäällä. En oo koskaan uomannu, että liian ylhäällä ollessa olis käden liikkeet hankaloitunu. Luppoaika pidentää elämää.
Jööhannes 10.12.2006 00:02:40 | |
---|
Suosittelisin hakkaamaan kitaraa käden puutumisesta huolimatta. Tiukkaa tekee ja tarkkuus kärsii, mutta se on varmasti parasta treeniä. Itselläkin teki ennen jotkut Slayerin nopeimmat biisit hyvin tiukkaa, enkä kunnolla jaksanut minäkään sitä 15 sekuntia pidempään niitä soittaa, mutta nyt ranteen kestävyys on jo kehittynyt. Sisulla eteenpäin :) |
Juustonaksu 10.12.2006 00:45:24 | |
---|
Suosittelisin hakkaamaan kitaraa käden puutumisesta huolimatta. Tiukkaa tekee ja tarkkuus kärsii, mutta se on varmasti parasta treeniä. Itselläkin teki ennen jotkut Slayerin nopeimmat biisit hyvin tiukkaa, enkä kunnolla jaksanut minäkään sitä 15 sekuntia pidempään niitä soittaa, mutta nyt ranteen kestävyys on jo kehittynyt. Sisulla eteenpäin :) Jeah, sisulla kohti jännetuppitulehdusta! Who's with me? Anyone? Tosissaan siinä vaiheessa loppuu se soitto, kun lääkäri toteaa, että nyt et saa kuukauteen rasittaa rannetta ja kitaraa pääset soittamaan aikaisintaan puolen vuoden kuluttua. Kannattaako sille tielle lähteä? Minusta tuntuu, että sen Slayerin biisin voi soittaa vähän myöhemminkin. Ja varmaan tatsikin kehittynyt siihen mennessä sen rannekestävyyden ohella. Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio. |
Bookkeeper 10.12.2006 01:05:57 | |
---|
Suosittelisin hakkaamaan kitaraa käden puutumisesta huolimatta. Tiukkaa tekee ja tarkkuus kärsii, mutta se on varmasti parasta treeniä. Itselläkin teki ennen jotkut Slayerin nopeimmat biisit hyvin tiukkaa, enkä kunnolla jaksanut minäkään sitä 15 sekuntia pidempään niitä soittaa, mutta nyt ranteen kestävyys on jo kehittynyt. Sisulla eteenpäin :) Just joo. Kitaransoitto ei ole halonhakkuuta - "väkisin" vetäminen tuottaa huonon tekniikan ja hyvällä säkällä jännetuppitulehduksen, rannekanavaoireyhtymän, yms. Jos tuntuu kipua/puutumista/pistelyä niin stoppia treenaamiselle. Ja oli sitten bluespappa, jazzmies tai tosi metallisti, niin rentous on kaiken a ja o. Kramppisoittaminen = ei hyvä. "I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp |
Antti1 10.12.2006 01:13:45 | |
---|
Mä en tajua miten ihmiset saa ylipäänsä ranteensa väsähtämään. Tai kyllähän mullakin kädet väsähtää jossain pahoissa ja pitkissä rynkytyksissä 200bpm tuollapuolen, mutta sekin on yleensä kolme ravistusta, heilautus ja taas menoksi. Toki sitten tuntien kuluessa alkaa potku käsistä loppumaan, mutta niin käy yleensä kaikessa muussakin urheilussa. Kuinka paljon te oikein niitä käsiänne jännitätte? Vastaus otsikon kysymykseen: kyllä saa. Kestävyys kehittyy harjoittelemisen myötä, siihen ei ole oikotietä. Koitappa sellaista "intervallitreeniä". Siis ei niitä musiikin intervalleja, vaan metronomin kanssa pitkään ja tasaisesti sopivalla tempolla, sitten reippaasti enempi, jonka jälkeen taas takaisin vähän sitä alkuperäistä nopeampaan. Jotain treeniä vaikka esim. 120bpm --> 135bpm --> 123bpm --> 140bpm --> 126bpm... Tolla saat kehitettyä kestävyyttä ihan hyvin, jos sulla on joku hyvä treeni. Mieluusti jokin monia eri tekniikoita sisältävä biisi, joka on haasteellinen, mutta taitojen rajoissa juuri ja juuri. Näin mä treenaisin, jos treenaisin. On päässyt jäämään koko hiton soitto luvattoman vähälle. Viime treeneissä tajusin, että soitin viimeksi aiemmissa treeneissä yli kaksi viikkoa aiemmin jne. Pari kertaa kuussa jos kotona soittelen, aika hurjaa on. Vaan ketäpä mun treenaamiseni nyt kiinnostaisi. Nukkumaan. |