Olen miettinyt, että mitä hyviä ja huonoja ominaisuuksia on noilla rumpukapulasta tartunta tavoilla. Olen muutaman vuoden soittanut rumpuja niinsanotulla modernilla gripillä, se tuntuu omemmalta. Kuitenkin rumpalit joita katson eniten ylöspäin soittavat lähes poikkeuksetta traditional gripillä. Kysymykseni kuuluukin, onko mitä etuja noilla oikeastaan on toisiinsa nähden ja toimiiko toinen paremmin johonkin musiikkilajiin (kuten jazz jota haluaisin joskus vielä oppia soittamaan). Kiitokset vielä etukäteen. Pahoittelen mahd. typoja. Kilpikonnat rockkaa! |
Pääset pätemään kun käytät traditional grippiä. Eli ei mitään oikeaa hyötyä soiton kannalta. "I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio |
Pääset pätemään kun käytät traditional grippiä. Eli ei mitään oikeaa hyötyä soiton kannalta. voihan sen niinkin ajatella. Mutta rohkenen väittää, että esim. Stewart Copelandin virveli kuulostaisi (sen vaihevirhe-hässäkän lisäksi) eriltä, jos hän soittaisi koko ajan matched gripillä. Marssivirveleiden peruahan se on, kun rumpu roikkui sivulla. Mutta, trad. gripissä "toinen käsi tekee yhtä ja toinen toista". Sen sijaan matched gripissä "vahva käsi tekee yhtä ja heikko käsi peesaa vahvaa kättä". Trad. gripissä liikeradat ovat erit, ja näin molemmat kädet tekevät tavallaan omaa juttuaan kuitenkin pelaten samaan pussiin. Näinkin olen kuullut metrin päästä traditional gripiä erään Berkleen asiaan vihkiytyneen apulaisprofessorin toimesta puolustettavan. Myös vispilänsoitossa tästä vanhan liiton otteesta on koreografisia ja soundillisia etuja. Niitäkin grippejä on erilaisia. Vertaa esim. vanhoja jazz-ukkoja ja Risto Skrikbergiä, tai Steve Gaddia ja joitain klassisia lyömäsoittajia (tyyliin, kämmen helvetin auki, kapula nippa nappa peukalosta kiinni hieman hiplaten keskisormea ja nimetöntä) keskenään. Loppujen lopuksi näissäkään asioissa ei ole oikeata ja väärää, kunhan homma toimii ja kuulostaa hyvältä. Itse olen yrittänyt jossain vaiheessa opetella myös trad.gripiä, ja joissakin tapauksissa sitä tulee käytettyä. Nyt on tosin vasen ranne niin jumissa, että kiertoliikkeistä ei voi uneksiakaan. Siispä matched gripillä mennään. TOTO on parhaimmillaankin TOTOa.
Bustard #1 |