Minulla on sellainen ongelma, että ääni menee käheäksi todella äkkiä. Olen kuulemma perinyt sen (ääh, emmäätiä voiko se periytyä) isältäni, jolla on vastaavaa ongelmaa ja hän sanoo sitä vuotavaksi kurkuksi. Se on siis tila, jossa äänihuulet ei sulkeudu kokonaan puheen välissä, ne ei siis rentoudu kunnolla ja pitkän laulutuokion tai keskustelun päätteeksi ääni on käheä. Aika iso ropleemi tulevalle musiikin opettajalle! Olen miettinyt erikoislääkärillä käyntiä selvittääkseni onko kyse todella siitä vai onko minulla vain väärä tapa laulaa/puhua. Todella ärsyttävää kun baari-illan jälkeen ei pysty minkaanlaiseen kontaktiin ja tekis mieli sylkeä verta. Olen käynyt laulutunnilla pari vuotta ja huomaan, että sillä on hyvä vaikutus äänen kestävyyteen ja näin ollen käheytymiseen mutta ei se ole ongelmaa poistanut, se vain pidentää äänen pysyvyyttä. Onko kellään vastaavaa? Onko termi tuttu vai onko se ihan tuulesta temmattu? Kaikki mahdolliset kommentit ja tiedonjyvät ovat hyvin tarpeen. |
Huoh..mene sinne lääkäriin niin kuin olisit jo. äänen käheyttäviä tekijöitä: TUPAKANSAVU kuiva ilmastointi-ilma alkoholi metelin yli puhuminen--huutaminen--kuiskaaminen pitkiä ajan jaksoja VALVOMINEN nestehukka:liikaa kahvia,viinaa,kuivattavia aineita fysiikka eli miten sun äänihuulet on tehty kestämään ruoka-aineet:maito,mausteiset ruoat.. ryhti,puhetekniikka(hengityksineen tukineen) Kukaan muu kuin korva ja nielu-spesialisti (foniatri tietysti myös)puheterapeutin kanssa ei voi varmasti sulle kertoa onko kyse fysiikassa,tekniikassa vai ulkoisissa haittatekijöissä. ERITYISESTI tulevan ammattisi takia on tärkeää että puheen ja äänen tuottaminen saadaan mahdollisimman vähän ylimääräsitä stressia aiheuttavaksi. yleensä ei kyllä äänihuulet periydy mutta puhetyyli,maneerit yms omaksutaan vanhemmilta sitäkin helpommin. MARS MARS lääkäriin ja sen jälkeen puheterapiaan ja laulunopetukseen. |