Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Biisintekijäksi?
1 2
jjsmusic
20.04.2006 12:15:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko teillä tietoa palkkioista, joita maksetaan "suuremman luokan tähtien" biisintekijöille? Oletetaan vaikkapa, että kappale tehtäisiin esimerkiksi siis Jacksonin tulevalle levylle.
 
Myydäänkö yleensä kappale kokonaan levy-yhtiölle tms. (kuten Elviksen tapauksessa kävi - kappaleita merkittiin Elviksen itsensä säveltämiksi ja sanoittamiksi) vai myydäänkö siitä vain pelkät "käyttöoikeudet" levy-yhtiölle, ja alunperin kappaleen kirjoittaneelle maksetaan sitten esimerkiksi radiosoiton mukaan jonkinlaisia tekijäinoikeuskorvauksia?
 
Ja sitten vielä toiseksi tärkeimpään asiaan: minkähänlaisia summia näissä hommissa mahtaa liikkua? Tuli nyt vain luotua (ainakin omasta mielestäni) mahtavan nerokas pop-kipale (sanoituksetkin jo miltei valmiit), jonka haluaisin vielä joskus julkisesti esitettäväksikin.. :)
 
kivi
20.04.2006 12:22:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja sitten vielä toiseksi tärkeimpään asiaan: minkähänlaisia summia näissä hommissa mahtaa liikkua? Tuli nyt vain luotua (ainakin omasta mielestäni) mahtavan nerokas pop-kipale (sanoituksetkin jo miltei valmiit), jonka haluaisin vielä joskus julkisesti esitettäväksikin.. :)
 
Tavallisesti liikkuva raha on sitä teostorahaa, eli kun teet teosilmoituksen biisistäsi, ja artisti vaivautuu tekemään esitysilmoitukset, alkaa tekijänoikeusmaksua kertyä.
 
Tämän lísäksi voit mahdollisesti saada käteistä myymällä kappaleen kustannusyhtiölle. Silloin luovut kolmanneksesta tekijänoikeustuloasi kyseisen kappaleen kohdalla, vastineeksi tulee tavallisesti reilun sadan euron verran rahaa, muta se ei olekaan pointti - pointti on siinä, että kustannusyhtiö pyrkii edistämään kappaleesi leviämistä esittäjille ja taltioinneille.
 
Mikä kannattaa, se sun pitää itse päättää. Jos kappaleesi ovat kovin profiloituneita, esim sopivat vain yhdelle ainoalle artistille, ei kustannusbisnes varmaankaan kannata.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
jjsmusic
20.04.2006 15:03:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Kiitos vastauksestasi - nyt tämä menettely tämänkin asian kanssa lienee selvä minulle. :)
 
kivi
20.04.2006 15:21:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää vielä mainita, että angloamerikkalaisessa maailmassa tuo oikeuksien pysyminen sinulla ei olekaan niin itsestäänselvää.
 
Hinnoista sen verran, että varmuudella tiedän ystäväni T.V. Smithin saaneen 150 puntaa Lords Of The New Churchilta joskus 80-luvulla, korvaukseksi kappaleesta "The Lord's Prayer". Vastasiko tämä yleistä hintatasoa, sitä en tiedä. Kannattaa kuitenkin muistaa, kuten kaikessa kaupankäynnissä, että molempien osapuolten on sekä saatava että annettava jotakin. Suomessa se on useimmiten niin oravannahkakauppaa, että toinen antaa biisin ja toinen sille julkisuutta.
 
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
varakeef
20.04.2006 15:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa se on useimmiten niin oravannahkakauppaa, että toinen antaa biisin ja toinen sille julkisuutta.
 
Potentiaalisesti parempi diili kuin luopua kertasatasella biisinsä tulevista teostoista -kuten ehkä äskeinen uuden kirkon herrojen esimerkki osoittaa.
 
Mutta onhan täälläkin noita ollut. Jostain luin, että Hurriganesin Tsugu Wayllä ja Hangarilla oli joidenkin muitten kuin tekijäksi merkittyjen henkilöiden tekemiä kappaleita. Oikeudet oli myyty kertasuorituksella.
 
Sitten tavataan huippuartistien osalta sellaistakin käytäntöä, että biisintekijä antaa kimppakirjoittajakrediittejä hyvin kuuluisalle solistille ihan siitä riemusta, että saa biisinsä hänen levylleen. Tai tuottaja myy palvelujaan vähän halvemmalla potentiaaliseksi katsomalleen orkalle ja sopii saavansa osan tekijäkrediittejä sovittajaksi tai säveltäjäkumppaniksi merkittynä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Ukko
01.05.2006 12:30:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myydäänkö yleensä kappale kokonaan levy-yhtiölle tms. (kuten Elviksen tapauksessa kävi - kappaleita merkittiin Elviksen itsensä säveltämiksi ja sanoittamiksi)
 
Tässä oli takana se että biisintekijä antoi Elvikselle puolet tekijäntuloista että sai biisin Elviksellä levytetyksi. Kaikkein hulluimmin kävi tyypille joka lauloi Hearbreak hotel biisin demon. Säveltäjä olisi merkinnyt demolaulajan yhdeksi biisin tekijäksi mutta laulaja sanoi ettei missään tapauksessa halua nimeään moiseen tekeleeseen. Hän otti mieluimmin pienen kertakorvauksen. Ja single myi 10.000.000 kappaletta.
Näissä demolauluissa oli hauska piirre eli demolaulaja yritti demolla jäljitellä artistia joka taas yritti varsinaisella levyllä jäljitellä demolaulajaa. Varsinainen noidankehä :)
 
Kukkis 77
04.05.2006 02:05:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja single myi 10.000.000 kappaletta.
 
Voisin kuvitella että tätä demolaulajaa jossain määrin ns. kismittää.
 
Mihi est propositum in taberna mori. Hmph.
kultagal@
28.08.2006 00:21:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

omakokemus:ihan nimekäskin suomalainen artisti oli tekemässä levyä,ja levy-yhtiö kyseli minultakin tuotoksia.tein kaksi biisiä, josta toinen kelpuutettiin.tein kustannus sopimuksen ja sovittajaksi tuli joku kolmas osapuoli.sanoituksen teki artisti.sain kustarista normaalitaksan mukaan eli käteen tuli verojen jälkeen 85 ekua.teosto prossa tehtyäni sopparin oli osaltani 22% 50%sanoittajalle ja loput sovittajalle.ei siitä mitään hittiä tullut joten sain teostoja jotain 22euroa.
eli kostuin 100 euroa henkeni tuotteesta.ei pääse tuntiliksoille kuin hittien tekiät,et sillai.
 
milcoin
28.08.2006 16:41:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti voidaan varmaan sanoa että jenkeissä on yleisempää tehdä vaikka 1000 biisiä jonkun kustantajan pankkiin odottamaan sopivaa projektia kuin mittatilaustyönä Desmond Childs tyyliin biisi kerrallaan.
 
Vai onko joku eri mieltä? Tästäkään ei nimittäin ole omakohtaista kokemuspohjaa.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Janus
28.08.2006 17:16:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleisesti voidaan varmaan sanoa että jenkeissä on yleisempää tehdä vaikka 1000 biisiä jonkun kustantajan pankkiin odottamaan sopivaa projektia kuin mittatilaustyönä Desmond Childs tyyliin biisi kerrallaan.
 
Vai onko joku eri mieltä? Tästäkään ei nimittäin ole omakohtaista kokemuspohjaa.

 
Suomessa hyvät biisit voi odotella kustantajilla/tuottajilla 3-5:kin vuotta ennenkuin sopiva artisti/foorumi löytyy. Hyvien biisien tekeminen ja demottaminen kannattaa aina.
Notefix
29.08.2006 10:04:53 (muokattu 29.08.2006 12:11:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika usein myös kysytään ns. täsmäbiisejä tietyille artisteille. Kyllähän noita maileja liikkuu tyyliin "nyt xxx ja xxxxyyy ovat valmistelemassa levyä ja tarpeen olisi sen ja sen tyylistä biisiä". Usein halutaan jotain persoonallista ja kohdennettua matskua.
 
"Layers of layers of shit!"
M.i.k.key
29.08.2006 11:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika usien myös kysytään ns. täsmäbiisejä tietyille artisteille. Kyllähän noita maileja liikkuu tyyliin "nyt xxx ja xxxxyyy ovat valmistelemassa levyä ja tarpeen olisi sen ja sen tyylistä biisiä". Usein halutaan jotain persoonallista ja kohdennettua matskua.
 
Usein noin, ja useasti on myös aikamoinen kiire...
 
Olet kyllä itseäsi täynnä nakkisormi, taittuukohan niin komeasti kun joka paikassa leuhkit! HOHO ashole kotitarvekiipparisti
Raimo
29.08.2006 13:23:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika usein myös kysytään ns. täsmäbiisejä tietyille artisteille. Kyllähän noita maileja liikkuu tyyliin "nyt xxx ja xxxxyyy ovat valmistelemassa levyä ja tarpeen olisi sen ja sen tyylistä biisiä". Usein halutaan jotain persoonallista ja kohdennettua matskua.
 
Joo, tämmöistä mun käsittääkseni tehdään aika paljon, myös ruottissa.
 
Uutta näytettä...
Notefix
29.08.2006 14:19:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein noin, ja useasti on myös aikamoinen kiire...

Toihan nyt pätee kaikkeen, mitä musahommissa tulee eteen. "Nyt on kiire ja budjetti on pieni, voisitsä..."
 
"Layers of layers of shit!"
kivi
29.08.2006 14:25:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toihan nyt pätee kaikkeen, mitä musahommissa tulee eteen. "Nyt on kiire ja budjetti on pieni, voisitsä..."
 
No mut osittain tuo johtuu siitäkin, että ihan sama paljonko sitä aikaa on, ja ihan sama paljonko maksetaan, se menee kumminkin. Kiire ja köyhyys on vakio.
:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Hot RedX
07.12.2006 13:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos tekee biisin, se kannattaa kiikuttaa ensmäiseks Teostoon?
Ja sit sen jälkeen sitä voi riepostella ympäriinsä?
Jos mun kaverin bändi soittelee mun biisiä ja päättää äänittää sen omakustanteelle, niin kaipa siitä jotain korvausta saa, vaikka levyä myytäiskin vaan pimeesti Tavastian lavan vierestä?
 
(Mä en oo ikinä oikein ymmärtänyt Teoston toimintaa. Mulle täytyis taivuttaa se jostain taipusasta)
 

 
nim. pöytälaatikko täynnä
 
So What? Who Cares?
varakeef
07.12.2006 13:50:15 (muokattu 08.12.2006 11:30:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli jos tekee biisin, se kannattaa kiikuttaa ensmäiseks Teostoon?
 
Teostoon ei kiikuteta biisejä. Sinne kiikutetaan teosilmoituksia (Olen tehnyt kappaleen "Aamunkoi". Säv: Meikä, San: Pertsa, kesto 2:58.) jos kappale esitetään julkisesti.
 
Jos joku kappaletta julkisesti esittää, esittäjä tekee siitä esitysilmoituksen (keikat, radiot, tv:t). Jos kapppale levytetään ja julkaistaan, tuottaja maksaa tallennuskorvauksen (tekee ensin ilmoituksen). Näiden perusteella kappaleen tekijälle tilitetään teostokorvauksia.
 
Ja sit sen jälkeen sitä voi riepostella ympäriinsä?
 
Teostolla ei siis ole mitään biisiarkistoa.
 
Jos mun kaverin bändi soittelee mun biisiä ja päättää äänittää sen omakustanteelle, niin kaipa siitä jotain korvausta saa, vaikka levyä myytäiskin vaan pimeesti Tavastian lavan vierestä?
 
Noita tallentamiskorvauksia saa painosmäärien mukaisesti. Luvatta eivät saa teoksiasi tallentaa.
 
Liveesityksistä ei lupaa tarvitse kysyä, jos kappale on jo julkaistu (esitetty julkisesti tai julkaistu äänite tekijän luvalla). Niiistä taas tekijä saa teostokorvauksia esitysilmoitusten perusteella.
 
(Mä en oo ikinä oikein ymmärtänyt Teoston toimintaa. Mulle täytyis taivuttaa se jostain taipusasta)nim. pöytälaatikko täynnä
 
Nimimerkki katsoo tuosta faqista lisää.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Hot RedX
08.12.2006 11:25:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Nimimerkki katsoo tuosta faqista lisää.

 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=50157&o=20
 
Ilokseni huomaan, että en ole ainoa, joka on hieman hämillään asian monimutkaisuudesta!
 
Kiitosta vaan! :)
 
So What? Who Cares?
Joees
08.12.2006 18:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos meinais vaikka kustantajalle viedä noita biisejä venaamaan josko löytäisivät tiensä jollekin. Niin kuinka hyvin nuo pitää demottaa? Riittääkö pelkkä sointukomppaus ja laulu? Vai tarviiko olla ihan kaikki skeida messissä?
 
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
mikainen
11.12.2006 12:31:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos meinais vaikka kustantajalle viedä noita biisejä venaamaan josko löytäisivät tiensä jollekin. Niin kuinka hyvin nuo pitää demottaa? Riittääkö pelkkä sointukomppaus ja laulu? Vai tarviiko olla ihan kaikki skeida messissä?
 
Voisi kuvitella (en siis tiedä), että sointukomppaus ja laulu useimmiten riittää. Ellei biisissä ole joku juju joka ei tule noin simppelisti esille. Erityinen rumpukomppi/bassokulku, torvisektio ym. joka oleellisesti liittyy biisiin, luo sen tunnelman.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «