Pallisti 01.12.2003 17:22:34 | |
---|
Semmosta kyselisin, että voiko kyseiseen vahvistimeen kytkeä jotenkin pelkästään yhtä 4ohmin kaappia? Nupissa on kaksi reikää, joissa lukee 8ohm. Tällähetkellä olen kytkenyt molmepiin ulostuloihin 8ohmin kaapit, mutta kenties kahden kaapin tilalle olisi puskemassa yhtä 4ohmista. Pitäiskö pistää nuppi samalla vaihtoon? |
Pahisguy 01.12.2003 17:31:35 | |
---|
Voit laittaa, se on sitte sama asia ku kaks kaheksan ohmista. "Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka."
Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972 |
Pallisti 01.12.2003 17:35:14 | |
---|
Voit laittaa, se on sitte sama asia ku kaks kaheksan ohmista. Ui Ui! Kai se sitten antaa myös sen kaiken 350w siihen yhteen kaappiin? Osaako joku vielä kertoa, että onko vahvistimen 350w liian vähän jollekkin 1000w kaapille? Voiko kaappi mennä paskaksi, jos vähän luukuttaa? |
Pahisguy 01.12.2003 17:44:46 | |
---|
Ui Ui! Kai se sitten antaa myös sen kaiken 350w siihen yhteen kaappiin? Joo
Osaako joku vielä kertoa, että onko vahvistimen 350w liian vähän jollekkin 1000w kaapille? Voiko kaappi mennä paskaksi, jos vähän luukuttaa? Jos tehoa on liian vähä, niin kaappi ei siitä voi kärsiä. Koskee siis ihan vaan bassokamoja, kunhan ei luukuta sitä vahvistinta ihan järjettömille säröille. Hartken omistajana epäilen, että tuskin joudut niin tekeen;) "Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka."
Lou 01.12.2003 19:23:10 | |
---|
Joo Jos tehoa on liian vähä, niin kaappi ei siitä voi kärsiä. Koskee siis ihan vaan bassokamoja, kunhan ei luukuta sitä vahvistinta ihan järjettömille säröille. Hartken omistajana epäilen, että tuskin joudut niin tekeen;) Siis voi olla vahinkoa jos vahvistin on esmes 300w, kaappi on 1000w ja pistät nupin masterin täysille. On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle. |
Pahisguy 01.12.2003 20:48:18 (muokattu 01.12.2003 20:49:28) | |
---|
Siis voi olla vahinkoa jos vahvistin on esmes 300w, kaappi on 1000w ja pistät nupin masterin täysille. Riippuu pitkälti nupista, mutta mun käsityksen mukaan pieni säröytyminen ei normaalia bassokaapia haittaa, paitsi ehkä pillitettyä. Eikai isot elementit ota nokkiinsa korkeataajuuksisesta säröstä? Ja kumma jos 300w nuppi ei piisaa, ei varmaan tarvi laittaa nuppeja kaakkoon. Näin ainaki mulla. "Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka."
Ylläri 01.12.2003 21:36:13 | |
---|
Riippuu pitkälti nupista, mutta mun käsityksen mukaan pieni säröytyminen ei normaalia bassokaapia haittaa, paitsi ehkä pillitettyä. Eikai isot elementit ota nokkiinsa korkeataajuuksisesta säröstä? Ja kumma jos 300w nuppi ei piisaa, ei varmaan tarvi laittaa nuppeja kaakkoon. Näin ainaki mulla. Kyllä se vaan haittaa. Itselläni oli aikoinaan 250 watin nuppi ja aikas järeällä EV:n 15-tuumaisella elemntillä varustettu kaappi. Ja niin vain kävi että eräällä keikalla järjettömän lujaa soittaneen lämppärin setin puolivälissä kaiutin sanoi sopimuksensa irti kun puhekela kärähti. Eli tarpeeksi kun rääkkää niin isokin elementti polvistuu. Ja eri valmistajien wateissahan on tunnetusti eroja. Hartke on kokemusteni mukaan kyllä sieltä tehokkaammasta päästä. Paljon toki riippuu myös kaiuttimen herkkyydestä. Itse luin joskus jostain sellaisen nyrkkisäännön, että jos vahvistimen masteria joutuu treeneissä pitämään jatkuvasti yli puolenvälin niin kannattaa harkita tehokkaampaa systeemiä. Muuten voi keikalla tulla noutaja, kuten minulle kävi. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Pallisti 01.12.2003 22:10:39 | |
---|
Itse luin joskus jostain sellaisen nyrkkisäännön, että jos vahvistimen masteria joutuu treeneissä pitämään jatkuvasti yli puolenvälin niin kannattaa harkita tehokkaampaa systeemiä. Muuten voi keikalla tulla noutaja, kuten minulle kävi. Perkele. Mulla taitaapi olla just vähän yli puolenvälin. Alakaapista puhekela on kärähtänyt, mutta huoltoukko sanoi, että kyseessä olisi ollut valmistusvirhe.. Combot on jees. |
Pallisti: Perkele. Mulla taitaapi olla just vähän yli puolenvälin. Huh. Hitto että jengi soittaa kovaa. Ex-bändin kanssa soitettiin mielestäni kovalla volalla ja masteri ei ollut ikinä 4 isommalla, yleinsä 3 - 3,5 alueella. Nyt se on n. 2-2,5 (joka on paljon parempi). Vahvistin (kombon) on 300W ja merkki T-E. Lick my lovepump! |
bassotus 01.12.2003 22:19:17 | |
---|
Kyllä se vaan haittaa. Itselläni oli aikoinaan 250 watin nuppi ja aikas järeällä EV:n 15-tuumaisella elemntillä varustettu kaappi. Ja niin vain kävi että eräällä keikalla järjettömän lujaa soittaneen lämppärin setin puolivälissä kaiutin sanoi sopimuksensa irti kun puhekela kärähti. Eli tarpeeksi kun rääkkää niin isokin elementti polvistuu. ..niin, eli kysehän tuossa on enemmänkin voimakkaasti klippaavasta vahvistimesta kuin vahvistin/kaappi -tehosuhteista.. stupidity should hurt. |
chief 01.12.2003 22:19:32 (muokattu 01.12.2003 22:20:42) | |
---|
Ui Ui! Kai se sitten antaa myös sen kaiken 350w siihen yhteen kaappiin? Jep. Etkä sitten tietenkään kytke siihen toiseen ulostuloon enää minkäännäköistä kaappia. Sehän oli tietenkin itsestään selvää. EDIT: Kiriootustaitoa kehittelen täsä... |
JR/Rajah 02.12.2003 07:25:01 | |
---|
Perkele. Mulla taitaapi olla just vähän yli puolenvälin. Alakaapista puhekela on kärähtänyt, mutta huoltoukko sanoi, että kyseessä olisi ollut valmistusvirhe.. Combot on jees. Ootteko te kuuroja vai missä v#@*n jäähallissa te oikein treenaatte? Hyvä kun omat korvat kestää kyseistä hartken nuppia volumeasteikolla 1,5-2. tipetipetiptap... |
Lou 02.12.2003 09:32:09 | |
---|
Perkele. Mulla taitaapi olla just vähän yli puolenvälin. Alakaapista puhekela on kärähtänyt, mutta huoltoukko sanoi, että kyseessä olisi ollut valmistusvirhe.. Combot on jees. Tyhmä kysymys mutta kun ei ole itselle ikinä sattunut niin mistä sen tietää että kaappi on mennyt tuolla tai jollain vastaavalla tavalla rikki? Kuuleeko sen heti? Tuleeko siinä jotain pörinää tms.? On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle. |
PL 02.12.2003 09:40:44 (muokattu 10.12.2003 09:21:40) | |
---|
............. |
Maisteri 02.12.2003 10:16:55 | |
---|
Itse luin joskus jostain sellaisen nyrkkisäännön, että jos vahvistimen masteria joutuu treeneissä pitämään jatkuvasti yli puolenvälin niin kannattaa harkita tehokkaampaa systeemiä. Muuten voi keikalla tulla noutaja, kuten minulle kävi. Eipä tartte nostella volaa yli puolen välin. Nelosen ja vitosen välimaasto on hyvä paikka osoittimelle treeneissä. Yleensä keikoilla tulee pidettyä selvästi pienemmällä kun on basso useimmiten myös PA:ssa. Ja vaikka basso tulis keikalla pelkästä bäklainista, on vola monasti trenivolaa pienempi. Osasyynä treenivolan kovempaan tasoon lienee myös kumiseva, akustisesti kamala betonikellari. |
chief 02.12.2003 14:25:05 | |
---|
Ootteko te kuuroja vai missä v#@*n jäähallissa te oikein treenaatte? Hyvä kun omat korvat kestää kyseistä hartken nuppia volumeasteikolla 1,5-2. Kai sä käytät korvatulppia treeneissä? |
JR/Rajah 02.12.2003 16:35:06 | |
---|
Jos mua tarkoitit, niin kyllä käytän. Eihän sitä rumpujen kolinaa kuuntele kukaan ilman suodattimia... ;) tipetipetiptap... |
Pahisguy 02.12.2003 17:47:24 | |
---|
Tuota, mulla on hartkesa gainit seuraavasti A n.5 ja B n.3 Ja master siinä 9... Tosin kompuraa on helkkaristi, about seiskan tienoilla. "Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka."
Cornflake 02.12.2003 18:06:57 | |
---|
Erittäin mielenkiintoinen ketju. Enpä uskonut että jengi noin lujaa luukuttaa. Tai uskoin, mutta että... Makunsa kullakin. Kysymys heille jolla on jämäkämpi pääte (esmes 300W ja etiäppäin) ja masternupissa kaakkoinen asento. Johtuuko tämä: a) Se kuulostaa kivalta b) Bändikaverit pyytävät c) ei kuulu muuten rumpujen yli d) ei kuulu muuten kitaroiden yli e) kämppä on niin _helvetin_ iso f) MITÄ?! Puhu kovempaa, en kuule! Aika mielenkiintoista. Lick my lovepump! |
Pahisguy 02.12.2003 18:20:45 | |
---|
Kysymys heille jolla on jämäkämpi pääte (esmes 300W ja etiäppäin) ja masternupissa kaakkoinen asento. Johtuuko tämä: a) Se kuulostaa kivalta b) Bändikaverit pyytävät c) ei kuulu muuten rumpujen yli d) ei kuulu muuten kitaroiden yli e) kämppä on niin _helvetin_ iso f) MITÄ?! Puhu kovempaa, en kuule! Aika mielenkiintoista. b c d Nuo osuu kohalle. Mutta korostan omallakohallani tuon komnpuran suurta leikkaavaisuutta. Aika lujaa tulee soitettua, mutta ei mahottomasti kuitenkaan. Volume riippuu niinpaljon muustaki ku masternupista.
"Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka."