Aihe: Nuotit..
1 2 3 4
superfly
29.11.2003 00:30:25
Kyllä mun ymmärtääkseni klassiseen koulutukseen kuuluu improvisaatio.

Voipi olla, en tiedä. Ei se ainakaan kaikilla ole hallussa alkuunkaan.
Harppu on alaston piano
baron
30.11.2003 03:24:35

En usko, että musiikkiopistoissa klassisella puolella käsitellään improvisointia mitenkään, kun se ei oikein tyyliin kuulu. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta kyllä klassisen musan opiskelu valitettavasti taitaa olla vain pelkästään nuotinkuvien tuijottelua.

Ei mullakaan tietoa asiasta ole, mutta mielestäni uskomatonta, jos olet oikeassa.
Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!).
Chemo
30.11.2003 13:14:08

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta kyllä klassisen musan opiskelu valitettavasti taitaa olla vain pelkästään nuotinkuvien tuijottelua.

Olet väärässä, ja vieläpä ihan perustavaa laatua olevalla tavalla. Ei pointti ole siinä, että pelkästään osataan mekaanisesti liikutella sormia niinkuin nuotit määräävät. Vaan siinä, että ne paperilla olevat nuotit herätetään henkiin oman tulkinnan kautta.

Toki opiskeluun kuuluu perustaitojen opettelua, ja hyvä niin: noita taitoja käytetään sitten välineenä.

Alkuperäiseen kysymykseen: Soitan itse nuoteista, käytännön syistä G-klaavi on se mulla eniten käytössä oleva. Sovituksia miettiessäni tarvitsen myös F-klaavia. Mulle ei riitä se, että osaan lukea, mun pitää myös osata kirjoittaa :-)
Ramalamadingdong.
blastoff
30.11.2003 13:55:24 (muokattu 30.11.2003 13:58:09)
Olet väärässä, ja vieläpä ihan perustavaa laatua olevalla tavalla. Ei pointti ole siinä, että pelkästään osataan mekaanisesti liikutella sormia niinkuin nuotit määräävät. Vaan siinä, että ne paperilla olevat nuotit herätetään henkiin oman tulkinnan kautta.

Joo. Vähän yksinkertaistaen kirjoitin... Tulkintapuoli tulee luonnollisestikin kuvioihin mukaan, mutta voiko sitä nyt varsinaisesti improvisoinniksi kutsua on sitten toinen juttu. Klassisessa musiikissa nuo yleiset normit taitaa kuitenkin olla aika tavalla tiukemmat kuin kevyen musiikin puolella: Esim. melodian muuntelua ei ihan samalla tavalla "hyväksytä" kuin vaikkapa jazz-musiikissa...

Minustakin olisi ihan mukava tietää miten improvisointia käsitellään klassista musiikkia opettavissa laitoksissa (jos sitä nyt käsitellään). Siskoni soitti aikoinaan klassista pianoa aika pitkälle (ainakin 15 vuotta) enkä muista sen koskaan improvisoineen yhtään mitään. Jonkinlainen vapaansäestyksen osio noihin opintoihin taisi kylläkin kuulua...Jos joku vain tietää asiasta tarkemmin, niin kertokaa.
A prostitute is someone who loves you, No matter who you are, or what you look like - Chef
Chemo
30.11.2003 21:07:11

Tulkintapuoli tulee luonnollisestikin kuvioihin mukaan, mutta voiko sitä nyt varsinaisesti improvisoinniksi kutsua on sitten toinen juttu.

Ei se ole improvisointia ollenkaan.

Kuulostaa ihan tutulta tuo "vapaata säestystä, muttei muuta"-juttu. Soitinta opetellessa opetellaan soittimen soittamista, tyypillisesti myös teoriaa ja yleistä musiikkitietoa alkuvaiheessa. Sitten myöhemmin voi laajentaa opiskeluja muihinkin musiikin osa-alueisiin.

Toki omin päin voi opiskella mitä vain jo aikaisemminkin. Täytyy pitää mielessä, mitä taitoa on menossa opiskelussa hankkimaan, ja kokeeko tarvitsevansa jotain muutakin kuin mitä soittimen opinto-ohjelmaan kuuluu. Mielestäni haukutaan väärää puuta, jos oppilaitokselle sysätään vastuuta asioista joita sen ei välttämättä ole tarkoituskaan sisällyttää opetukseensa. Hyvä opettaja voi tosin antaa hyviä neuvoja tässäkin asiassa.
Ramalamadingdong.
baron
30.11.2003 22:45:41

Kyllä mä olen nähnyt klassisia pianonuotteja, joissa säveltäjä on jättänyt kadensseja soittajan oman harkinnan mukaan soitettavaksi ja jollei se ole improvisaatiota niin mitä se sitten on?
Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!).
Stone
03.12.2003 21:22:30

Pieni varoituksen sana teille, jos aiotte harjoitella nuoteista soittelemaan. Netistä löytyy aivan mahdottomasti tabulatuureja ja sääli että niissä on aivan hirveästi virheitä. Eli jos treenaatte niistä ja sitten löydättekin oikeat nuotit johonkin samaiseen biisiin, niin voin vain sanoa, että joskus sen biisin uudelleen treenaaminen on aika kovaa puuhaa. Toivottovasti kukaan ei vetänyt tästä herneitä nenäänsä, sillä tottakai saatte harjoitella netistä haetuista tabeista, sillä monille se on ihan ok.
"It´s Only Rock´n´Roll (But I Like It)"
Markku N
04.12.2003 12:27:35
Ö-luokan ominpäin opettelevana harrastelijana haluan puuttua asiaan

Kummallista kuinka jotkut tuntuvat melkein ylpeilevän sillä etteivät ymmärrä nuotteja. Vähän niin kuiin kirjailija kehuisi olevansa lukutaidoton.

Nuottien lukemisen opettelu on itse soittamiseen verrattuna leikin tekoa.

Minusta tabulatureista soittaminen on mekaanista apinointia.

Nuottien lukutaito ja ainakin teorian alkeiden ymmärtäminen lisää musiikin ymmärtämistä ja se auttaa siinä improvisoinnissakin. Teorian ymmärrys myös auttaa korvaa kuulemaan oikein.
k...
04.12.2003 15:06:37
Noh, mistäs päin nettiä niitä nuotteja saisi?
Tuntuu että kitaralle löytää helpommin tabeja ku nuotteja. Entä mistä löytäs pianolle nuotteja?
blastoff
04.12.2003 16:34:23

Ei niitä ihan hirveästi netissä taida olla. Täytyy varmaankin raahautua nuottikauppaan, kirjastoon tai tehdä itse.
A prostitute is someone who loves you, No matter who you are, or what you look like - Chef
KMT
04.12.2003 17:23:41

Kyllä nuotteja jostakin löytyy, kaverilla oli jostakin hommattu...
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
Fortune
04.12.2003 19:30:09
Kirjastot ovat täynnä nuotteja peräkylilläkin. Kirjastoautoonkin saa tilaamalla.

Nuoteissa on tosiaan se merkittävä etu, ettei tarvitse orjallisesti noudattaa jonkun vajukin tabulatuureihin merkitsemiä typeriä sormituksia, vaan voi etsiä parhaan reitin sävelen A ja B välille.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
Stone
04.12.2003 21:04:52

Täältä löytyy jotakin... www.guitar.ch/en/info/frames/fakebook/set.html
"It´s Only Rock´n´Roll (But I Like It)"
Ylläri
05.12.2003 04:09:03
Kummallista kuinka jotkut tuntuvat melkein ylpeilevän sillä etteivät ymmärrä nuotteja. Vähän niin kuiin kirjailija kehuisi olevansa lukutaidoton.

Aivan näin. Tietmättömyyttä ei tarvitse hävetä, mutta ei se koskaan saa myöskään olla mikään ylpeilyn aihe.

Jos yhtään on vakavissaan soittamisen suhteen niin ainakin nuotinluvun perusteiden osaaminen on must, vaikka nyt ei ihan prima vistana jutut menisikään.

Loppujen lopuksi nuotit eivät ole sen vaikeampia kuin tabulatuuritkaan, mutta niiden suuri etu on niiden universaalisuus ts. riippumattomuus instrumentista. Työskentely esimerkiksi kosketinsoittajan kanssa voi osoittautua hankalaksi jos käytössä on vain tabulatuureja.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Keppi
05.12.2003 09:51:31 (muokattu 05.12.2003 09:54:27)
Tiedän pari surullista tapausta (pianisteja), jotka eivät osaa soittaa mitään ilman lappuja. Niille kun koittaa sanoo, että "jammaillaan tässä vähän aamollista" niin eihän osaa muuta kuin avata monttunsa ja ihmetellä. Eivät ole ikinä korvakuulolta mitään soittaneet, puhumattakaaan sitten jammailusta.

Mulla on myös kokemusta tollasista soittajista ja nimenomaan nääkin on ollu pianisteja;) Nuoteista osataan soittaa kaikee, mutt ilman niitä nuotteja ollaan ihan avuttomia. Miten voisi osata improvisoida, jos ei osaa soittaa edes yksinkertaista sointua...ilman nuotteja?!;) Näitä on ihan yllättävän montakin tapausta. Se varmaa menee just näin, ett on jo pienenä poikana tai tyttönä opetettu soittamaan nuoteista ja sitt on vaan soitettu nuoteista. Ei se pelkkä nuoteista soittaminen kehitä mitään muuta, kun sitä nuotinlukutaitoa, jos ei oikeesti jaksa sisäistää, mitä siinä kappaleessa tapahtuu. Tämä juttu varmasti on osasyynä tähän "nuotit tappaa luovuuden" ajatteluun. Jos ett osaa nuotteja, ni ei ole muuta mahdollisuutta, kun opetella kuuntelemalla tai kehittämällä omia tapoja, eli luomalla uutta;)

Haluan kuitenkin korostaa, ett ei mun mielestä ne nuotit sitä luovuutta tapa. Kyllä se on soittaja itse, joka tappaa ne! Tunnen myös helvetin paljon tosi hyviä soittajia, jotka on tosi luovia ja osaavat soittaa nuoteista. Eli en halua yleistää!!! Omalla kohdalla voin sanoo, ett sehän on ihan mun omaa tyhmyyttäni, ettei oo tullu opeteltua sitä taitoo, kuten sainoinki. No ei se tietenkään tosta edellä kuvaamastani asiasta johdu, ett oisin sitt muka jotenkin vähemmän luova, jos osaisin nuotit.;) Kun mulla ei oo ollu oikeen kunnollista tarvetta/syytä, miks ne ois osattava, ni siitäsyystä ne on kyllä jääneet opettelematta...laiska kun oon;)
...no ei vaineskaan;)
kengi
27.04.2008 14:43:22
Lead:
E|--------12-----12-----10~--------10-----10-----12~-|
B|-----15b17--15b17--13b15~-----13b15--13b15--15b17~-|
G|---------------------------------------------------|
D|---------------------------------------------------|
A|---------------------------------------------------|
E|---------------------------------------------------|

Tää on run to the hills
Eli tietääkö kukaan miten tää pitäis niinku soittaa kitaralla???????????????
rockitsb
27.04.2008 17:42:08
Lead:
E|--------12-----12-----10~--------10-----10-----12~-|
B|-----15b17--15b17--13b15~-----13b15--13b15--15b17~-|
G|---------------------------------------------------|
D|---------------------------------------------------|
A|---------------------------------------------------|
E|---------------------------------------------------|

Tää on run to the hills
Eli tietääkö kukaan miten tää pitäis niinku soittaa kitaralla???????????????

:DDDDDDDDDDDDDDD +++++++
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viikset
Stone
27.04.2008 20:14:19

Minusta tabulatureista soittaminen on mekaanista apinointia.

Nuottien lukutaito ja ainakin teorian alkeiden ymmärtäminen lisää musiikin ymmärtämistä ja se auttaa siinä improvisoinnissakin. Teorian ymmärrys myös auttaa korvaa kuulemaan oikein.

Eikös se nuoteistakin soittaminen ole myös sitä samaa apinointia kuin tabuistakin soittaminen(itse hallitsen nuotit tai ainakin tulkitsen jotenkin)?
Nuottikirjathan on nyk. rakennettu niin, että niissä on nuotit sekä tabutkin aika-arvoineen, jos niistä haluaa soitella.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
baron
28.04.2008 01:17:38

Nuottikirjathan on nyk. rakennettu niin, että niissä on nuotit sekä tabutkin aika-arvoineen, jos niistä haluaa soitella.

???
Ei mun nuottikirjoissa oo tabuja. Jos olisi, polttaisin ne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)