Kuluneiden nauhojen hiominen tuollaisesta otelaudasta ei ainakaan onnistu enää tavanomaisesti. Tuli sama mieleen.. Mitenkäs tuollaisesta hiotaan nauhat asennuksen jälkeen? Niidenhän pitäisi sitten olla samanlaisessa profiilissa kuin kaulan. Taidanpa tehdä kuitenkin epätäydellisen kaulan, kaksi työvaihetta tulee tuossa lisää joissa helppo ryssiä. "Living is easy with eyes closed!" |
Basismi 08.12.2006 11:32:59 | |
---|
Kyllä tässä menee nyt Rauno metsään hifistelyssään. Että bassolla saisi olla jopa 2.5mm kuoppa? Ei toimi. Haluan tulla heti testaamaan koekappaletta jos joku muuta väittää. Mulla on kyllä yksi bassokaula joka on melkoisella propellilla muodostan kuopan juuri alakielille, taidan ryhtyä sitä tutkailemaan tarkemmin... Kuvat ovat ensinnäkin metsässä. Kieli värähtelee laajimmin puolivälin kohdalla mutta kuvissa on korostettu kielen päätepisteiden lähellä tapahtuvaa värähtelyä. Lisäksi niissä kuvataan vain avointa kieltä, mitäs sitten kun kieltä painaa 5. nauhan kohdalta eli montun pohjalta? Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Juzzu 08.12.2006 11:39:58 | |
---|
Otelaudan nauhoituksen jälkeisessä hionnassa saan ainakin minä tehdä vaatimattomilla työkaluillani ja taidoillani kaikkeni että pinnasta tulee takuulla viivasuora ettei kielet rämise tai tallaa tarvii nostaa korkealle - en edes tajua miten nauhat sitten laitetaan järkevästi paikoilleen kun niiitä ei edes pääse oikomaan kuoppa-otelaudan johdosta. |
Juniper 08.12.2006 11:46:10 | |
---|
Otelaudan nauhoituksen jälkeisessä hionnassa saan ainakin minä tehdä vaatimattomilla työkaluillani ja taidoillani kaikkeni että pinnasta tulee takuulla viivasuora ettei kielet rämise tai tallaa tarvii nostaa korkealle - en edes tajua miten nauhat sitten laitetaan järkevästi paikoilleen kun niiitä ei edes pääse oikomaan kuoppa-otelaudan johdosta. Mä olen samaa mieltä tuosta. Minä uskon myös Benedetton opusta, jossa herra säätää kaulat mahdollisimman pienelle reliefille. |
stenel 09.12.2006 00:35:29 | |
---|
Otelaudan nauhoituksen jälkeisessä hionnassa saan ainakin minä tehdä vaatimattomilla työkaluillani ja taidoillani kaikkeni että pinnasta tulee takuulla viivasuora ettei kielet rämise tai tallaa tarvii nostaa korkealle - en edes tajua miten nauhat sitten laitetaan järkevästi paikoilleen kun niiitä ei edes pääse oikomaan kuoppa-otelaudan johdosta. Soitinrakentajien sivuilla on ohje montulla olevan otelaudan nauhojen hionnasta;20-30 cm kalikka hiomapaperilla varustettuna.En tiedä sitten, onko totta. Kaikenkaikkiaan minun soitinrakennustaidoilla en rupea väittämään vastaan Suomen kokeneimpia/kuuluisimpia soitinrakentajia vastaan. P.S. Tuo sähköbasson monttu syvimmillään (2,5mm) on käsittääkseni tarkoitettu soittimelle, jossa kielten korkeus on korkeahko ja jossa on jotkut "kumikielet" tai vastaavat isolla liikkeellä värähtelevät kielet. P.S.S.Älkää väittäkö vastaan, en osaa puolustautua kuitenkaan. Jag känner en bott |
stenel 09.12.2006 00:38:58 | |
---|
Kuvat ovat ensinnäkin metsässä. Kieli värähtelee laajimmin puolivälin kohdalla mutta kuvissa on korostettu kielen päätepisteiden lähellä tapahtuvaa värähtelyä. Kohta, josta kieltä näppäillään vaikuttaa suuresti, mistä kohtaa kieli värähtelee eniten.Kai.
Jag känner en bott |
jyrki_i 09.12.2006 00:53:05 | |
---|
Tämä asia ei liene ainoa tässä maailmassa, joka osoittautuu käytännössä mahdottomaksi soveltaa. Ideaalisoittimen ja perussoittimen suurin ero tulee ilmi silloin kun käy ilmi, että kuka sointinta soittaa. Jos ideaalisoittimet (ála rokkibändi) olisi keksitty 30 vuotta sitten, niin olisimmeko saaneen nauttia paremmasta musiikista tai edes paremmasta äänentoistosta? Tuskinpa vain. Muusikoista osa olisi kenties ehkä ollut onnellisimpia saadessaan soittaa täydellisellä instrumentilla :-) Ideaalisen instrumentin pohtimisella on oma tieteellinen arvonsa, mutta käytännön musiikin luomisessa sillä ei ole sijaa. Jos lähetettäisiin puolueeton ja riippumaton tutkijalautakunta tarkistamaan kansainväisten nimisoittajien kitarat ja bassot, niin lopputulos voisi olla erittäin hämmentävä. (Ja soittokoe voisi hämmentää asiaa vielä enemmän.) |
Teijo K. 09.12.2006 22:51:42 | |
---|
Kyllä tässä menee nyt Rauno metsään hifistelyssään. Että bassolla saisi olla jopa 2.5mm kuoppa? Ei toimi. Haluan tulla heti testaamaan koekappaletta jos joku muuta väittää. Mulla on kyllä yksi bassokaula joka on melkoisella propellilla muodostan kuopan juuri alakielille, taidan ryhtyä sitä tutkailemaan tarkemmin... Kuvat ovat ensinnäkin metsässä. Kieli värähtelee laajimmin puolivälin kohdalla mutta kuvissa on korostettu kielen päätepisteiden lähellä tapahtuvaa värähtelyä. Lisäksi niissä kuvataan vain avointa kieltä, mitäs sitten kun kieltä painaa 5. nauhan kohdalta eli montun pohjalta? Minulla on kontrassa varmaan tuota luokkaa oleva kuoppa, en voi kuvitella millainen tatsi olisi sähköbassossa samanlaisella. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Älä klikkaa tät |