Aihe: Jazzia aloittelijoille.?
1
Rduz
01.12.2003 17:53:20
Eli tarkotuksenani ois ruvata perehtyyn ja kuunteleen jazzia enemmänkin.. Kyselen nyt ehdotuksia, mm. mistä levyistä kannattaa alottaa, mitkä on must?

Aikasemmin juuri en oo jazzia kuunnellut ku sivukorvalla. Keiko Matsui on kuitenkin yks suosikeista. Eli ehdotuksia, mielipiteitä.?
Karlsson
01.12.2003 17:56:35
Jaa-a.

Laaja on suo jatsiiin perehtyvälle.

Itse suosittelisin aloittamaan jostain "takuu" kamasta, esim. Miles Davisin tuotannosta.
"Soitat vanhaa jaskaa ja rekkaeta. Keräilet vinyylejä. Soundi-ihanne bassoon on -60 luvulta. Sinä olet ollut mummo jo pitkään, et ole vain tiedostanut sitä." -arva
halodrummer
01.12.2003 18:04:32
Laaja on suo jatsiiin perehtyvälle.

Näin se tuppaa olemaan... Joo, ja vähän voisi tarkentaa että millaista haetaan... Jos Keiko Matsui on mieleen niin oletko lähinnä kiinnostunut pianosta vai aiotko ihan laidasta laitaan perehtyä? Pianisteista puhuttaessa on Thelonius Monk ehdoton suosikki omalla kohdalla... Ei tietenkään sovi unohtaa esim. Count Basieta...
"Kuka ihmisten kuningas on tunteidensa valtias? Kuka viisauden rakastaja rakkautensa ruhtinas? Ei yksikään." A.W. Yrjänä
Rduz
01.12.2003 19:16:43
Niin, piano miellyttää ja tottakai klarinetti. klarinetisteja en tunne muita kun Harry Skolerin, senkin tuotantoo hyvin vähän.
inkognito
01.12.2003 21:08:03
Hankippas Miles Davisin "Bitches brew" -albumi. Siinä kyllä helvetin hienoa, tunnelmallista ja "hämyistä" jazzia.
Epämuusikko
01.12.2003 21:40:24
Milesiltä kannattaa varmaan metsästää joitain esimerkkilevyjä esim. viiden vuoden väleiltä. Vähän be-bopia, coolia, espanjahtavaa, modernimpaa, sitten sitä sähköjazzia ja sitten sitä fuusiota. Tulee samalla vähän kuvaa siitä, mitä kaikkea se äijä kerkesi tehdä
Mielummin paska kuin keskinkertainen
Karlsson
01.12.2003 22:48:05
Hankippas Miles Davisin "Bitches brew" -albumi. Siinä kyllä helvetin hienoa, tunnelmallista ja "hämyistä" jazzia.

Jaa, mä en kyllä suosittelis vasta-alkajalle tuota. On sen verran vapaamuotoista, että voi vain säikäyttää jaskan parista pois. Näistä Milesin sähkökauden levyistä ennemmin In A Silent Way.

Mutta saahan sitä kuunnella mitä halajaa...
"Soitat vanhaa jaskaa ja rekkaeta. Keräilet vinyylejä. Soundi-ihanne bassoon on -60 luvulta. Sinä olet ollut mummo jo pitkään, et ole vain tiedostanut sitä." -arva
inkognito
02.12.2003 17:39:56
Jaa, mä en kyllä suosittelis vasta-alkajalle tuota. On sen verran vapaamuotoista, että voi vain säikäyttää jaskan parista pois. Näistä Milesin sähkökauden levyistä ennemmin In A Silent Way.

Mutta saahan sitä kuunnella mitä halajaa...

Minun mielestäni taas In the silent way saattaisi säikäyttää aloittelijan pois varsinkin jos ei pidä sellaisesta hypnoottisesta toistuvuudesta. Vaikkakin on kyllä mainio levy. Kompromissi: Agartha tai Kind of blue?
baron
02.12.2003 17:54:33

Back to basics!

Louis Armstrong "Hot Five"
Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!).
Karlsson
02.12.2003 17:58:39
Kompromissi: Agartha tai Kind of blue?

No, kyllä taipuisin ton Kind Of Bluen kannalle.

Vaikkakin Agharta siis on mainio levy, mutta ei kuitenkaan ehkä aloittelijoille.. Mutta mistäs näitä tietää...
gandar
02.12.2003 19:07:42
Kind of blue aloittelijalle, ehdottomasti käy IMHO paremmin

(sanajärjestys hallussa on...)
"The saxophone is not just something to blow into; it's something to sing through." -Paul Brodie
Halldor
02.12.2003 20:03:41 (muokattu 02.12.2003 20:04:15)
Charles Minguksen best of kokoelma kannattaa kanssa tsekata.
guitargirl
02.12.2003 20:12:01
Eli tarkotuksenani ois ruvata perehtyyn ja kuunteleen jazzia enemmänkin.. Kyselen nyt ehdotuksia, mm. mistä levyistä kannattaa alottaa, mitkä on must?

Aikasemmin juuri en oo jazzia kuunnellut ku sivukorvalla. Keiko Matsui on kuitenkin yks suosikeista. Eli ehdotuksia, mielipiteitä.?

Oon itsekin aika aloittelija jazzin suhteen, perehtyny siihen vasta öbaut vuoden. Miles ei oo kyl iskeny muhun pahemmin, tosin oon kuunnellu sen tuotantoo vaan muutaman levyn verran. Jos sua kiinnostaa instrumentaalimeininki, kannattaa perehtyä esim. pariin hyvään fonistiin, Stan Getz, Dexter Gordon. Naisäänistä muhun uppoo Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Julie London ym. Hyvä trumpetisti ja laulaja on Chet Baker. On mulla Milesilta ja Armstrongiltakin joitain levyjä, hyvää tuotantoa niilläkin, ei sen arvoa voi väheksyä. Kuuntele kaikenlaista ja etsi sitä kautta omat suosikit... :)!
Karlsson
02.12.2003 20:52:33
Oon itsekin aika aloittelija jazzin suhteen, perehtyny siihen vasta öbaut vuoden. Miles ei oo kyl iskeny muhun pahemmin, tosin oon kuunnellu sen tuotantoo vaan muutaman levyn verran. Jos sua kiinnostaa instrumentaalimeininki, kannattaa perehtyä esim. pariin hyvään fonistiin, Stan Getz, Dexter Gordon. Naisäänistä muhun uppoo Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Julie London ym. Hyvä trumpetisti ja laulaja on Chet Baker. On mulla Milesilta ja Armstrongiltakin joitain levyjä, hyvää tuotantoa niilläkin, ei sen arvoa voi väheksyä. Kuuntele kaikenlaista ja etsi sitä kautta omat suosikit... :)!

No, tuossapa hyvä lista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)