Aihe: Apua vaihdoin kitaran kielet. Viritin ei liiku
1 2
ullat
07.12.2006 12:20:33
ei kielen tarvitse kiertyä tapinympäri kuin noin kasikierrosta se riittää kiristykseen.
kaptah76
07.12.2006 15:47:20
Ei kai satula ahdista? Voi nääs aiheuttaa tuollaista.

Ainakin mulla parani vastaavanlainen ongelma, kun hieman hinkkasin vanhalla kielellä satulan koloa isommaksi. Kitara oli tosin Epin LP, mutta kuitenkin...

Kaptah
kunnasja
08.12.2006 21:17:50
No huh! Säätäminen on kyllä paikallaa, todennäköisesti kaularautaa saa kiristää reilustikin ja intonaatio säätää. Se voi epäilemättä tuntua se virittäminen raskaalta noilla kielillä. Onko kieltä punottu liikaa tapin ympärille?

Kaularautaa EI saa koskaan kiristää reilusti!!! Ainakaan kerralla. Se voi mennä pas... siis rikki. ENINTÄÄN neljänneskierros kerrallaan, sitten odotellaan vaikkapa vuorokausi ja katsotaan paljonko muutos on vaikuttanut... Tarkkana!
32788
08.12.2006 21:54:22
Kaularautaa EI saa koskaan kiristää reilusti!!! Ainakaan kerralla. Se voi mennä pas... siis rikki. ENINTÄÄN neljänneskierros kerrallaan, sitten odotellaan vaikkapa vuorokausi ja katsotaan paljonko muutos on vaikuttanut... Tarkkana!

Muistan vaan kun vein joskus ekan kitaran liikkeeseen, kaularauta oli ihan löysällä kun olin ite yrittäny säätää, ja liikkeen setä vaan pyöritti sitä monta kierrosta peräkkäin, eikös tuo ole vaarallista kitaran kannalta?
Maraaa
08.12.2006 22:13:11
Mulla on Viper 1000 deluxessa sellainen ongelma, että g-kielen viritystappi pitää juuri ennen oikeaa virettä pyörittäessä "sping!" -ääneen ja vire hyppää suoraan yli g:n..

Sama homma ltd Viper 50:ssä, ei hirveästi hyppää, mutta kuitenkin
"Joulupukki on häirikkö, joka on yksi nykyajan suurimmista ongelmista mm. uhkana kansantaloudelle"
kunnasja
09.12.2006 20:42:01
Muistan vaan kun vein joskus ekan kitaran liikkeeseen, kaularauta oli ihan löysällä kun olin ite yrittäny säätää, ja liikkeen setä vaan pyöritti sitä monta kierrosta peräkkäin, eikös tuo ole vaarallista kitaran kannalta?

Poikkeus vahvistaa tietysti säännön: Jos rauta on löysällä, sitä voi pyörittää huoleti niin kauan kunnes ruuvi alkaa "ottaa kiinni". Todennäköisesti setä on kiristänyt siitä vain löysät pois.

Säätöohje on, että kiristetään ruuvi "tuntumalle" ja siitä neljänneskierros kireämmälle. Sitten odotellaan ja katsotaan esim vuorokauden (tai ainakin useiden tuntien) päästä missä mennään. Ja lisäkiristykset enintään sen neljänneskierroksen kerrallaan. Ja odotusta väliin... Jne jne...
skellu
11.12.2006 00:07:32
Ratkesi tuo pomppivan kielen ongelma kun käytin kitaran kilometrihuollossa, satulahan siinä ahdisti. Ihan minimaalinen viilaus oli kuulema riittänyt, eli pakkautunut vähän vaan kakkaa satulaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)