Aihe: pitkiradioista.
1 2 3 4
skebajaba
01.12.2003 15:03:46
niin että onko noista vaikea tehdä esim kitara vahvistin?
näkyy tuolla huuto.netissä olevan aika paljonki noita vanhoja philipsejä ja sit kirppareiltakin löytyy aika paljon noita.
onko putkia enään esim saatavilla yms info tervetullutta.
kiitoksia vastaajille.
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
erno p
01.12.2003 15:55:24

Hyviä tuloksia saa jo sillä, että väsää yksinkertaisen signaaliboosterin, iskee sen skeban ja radion levariliitännän väliin, ja kas - ei tarvinnut modata mitään, ja homma toimii. Piuhan levariliitännälle saattaa joutua kylläkin tekemään itse, koskapa usein näissä näkee liitintä, joka on sama kuin maadoittamattomaan pistorasiaan menevä töpseli.
skebajaba
01.12.2003 17:19:48
mut jos hyvä tuuri niin ei tartte mitään tehdä...
pitäis tommonen varmaan hommata kotio, ja ollu niin paljon puhetta täällä et rupes kiinnostamaan.
jaska9
01.12.2003 17:43:47
hei. 50-luvun alkuvuosista lähtien putkiradioissa yleinen pääteputki on el84 (vox,peavey classic etc.) ja etuputkena eabc80 jonka yksi osio toimii etuvahvistimena. nämä kaksi putkea hoitavat audiovahvistuksen. Kumpaakin putkea (Myös sitä eabc...) on saatavilla. kaikki muut putket voi heittää koneesta vaikka menemään. Paitsi jos kone on putkitasasuunnattu. Silloin pitää jättää koneeseen se ez80. Vehje toimii siltään ok kun kitaran tökkää levysoitin/äänirasiainputtiin.

Yleisin modi on sellainen että korvataan
eabc-putki 12ax7:lla. Silloin koneesta saa jo aika tarkan kopion esim. vanhasta champista. Äsken mainittu modi vaatii aika isoja muutoksia mutta modaamatontakaan konetta ei voi ottaa sellaisenaan käyttöön jos sen huoltohistoria ei ole tarkasti tiedossa!
Pitää muistaa että divareissa myytävät putkiradiot ovat "myyjän arvion mukaan kunnossa" koska ne ovat ehkä toimineet kolmekymmentä vuotta sitten ennen joutumistaan navetan vinnille tms. säilytyspaikkaan. Tällaisten "kunnossa olevien" laitteiden myyminen vielä elossa olevalle ihmiselle on yhtä moraalista kuin pellosta kaivetun suutariksi jääneen kranaatin myyminen.
Kun putkiradion kiikuttaa asiansa osaavalle ammattilaiselle siihen voi teettää kohtuuhinnalla perushuollon jolloin se on sähköturvallinen. Ja sen jälkeen modataan.... mutta vasta sen jälkeen. ;)
Jaska
Mikko Kankaanpää
01.12.2003 18:06:18

Pitää muistaa että divareissa myytävät putkiradiot ovat "myyjän arvion mukaan kunnossa" koska ne ovat ehkä toimineet kolmekymmentä vuotta sitten ennen joutumistaan navetan vinnille tms. säilytyspaikkaan. Tällaisten "kunnossa olevien" laitteiden myyminen vielä elossa olevalle ihmiselle on yhtä moraalista kuin pellosta kaivetun suutariksi jääneen kranaatin myyminen.

Yleensä kai nuo radiot myydään "kunnosta ei tietoa, mutta jotain sieltä kuului" lauseen kera, ainakin minulle on myyty. Totta on että divarin pitäjän pitäisi tietää että laitteet ei ole välttämättä kovin turvallisia ja muistuttaa tästä ostajalle.

Kun putkiradion kiikuttaa asiansa osaavalle ammattilaiselle siihen voi teettää kohtuuhinnalla perushuollon jolloin se on sähköturvallinen. Ja sen jälkeen modataan.... mutta vasta sen jälkeen. ;)
Jaska

Jos ei osaa itse tehdä laitteesta sähköturvallista ei ehkä kannata myöskään lähteä sorkkimaan kytkentää...

Mikko
jaska9
01.12.2003 18:58:36
Jos ei osaa itse tehdä laitteesta sähköturvallista ei ehkä kannata myöskään lähteä sorkkimaan kytkentää...

Mikko

Jep. Totta kai se modaus kantsii tehdä sillä samalla ukolla loppuun asti ;)
skebajaba
02.12.2003 15:46:16

Mikko

Jep. Totta kai se modaus kantsii tehdä sillä samalla ukolla loppuun asti ;)

ehkä tommonen pitäis metsästää ja viedä jollekkin ketä osaa asiansa, sais parempaa soundia koti soitteluunki...
sihvoh
03.12.2003 21:44:34
Paras aihio on radio, josta ei kuulu yhtään mitään. Siitä voi sitten:

- Purkaa ensin kaikki osat pois
- Putsata muuntajat,
- Mitata verkkomuuntajan kunnon ja jännitteet
- Hommata pieni määrä passiiviosia
- Hankkia pari putkea 12AX7 ja EL84
- Vaihtoehtoisesti 12AX7 ja käyttää radiossa ollut EL84
- Kytkentä netistä
- Kolvaamista
- Kytkennän tarkistus
- Sähköt päälle ja soiittamaan

Itselläni on tuollainen raadosta rakennettu "univalve", jossa voi käyttää EL84/EL34/6L6 pääteputkea ja ECC8X/12A?7 etuasteessa. Siis aivan loistavat soundit jopa sillä radion omalla kaiuttimella. Lisäksi on tullut hankittua pari muuta radiota, mutta koska ne toimivat hyvin, ei niitä ole hennonut purkaa, vaan ne ovat päättärinä Line 6 Guitarportille.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
jaska9
04.12.2003 08:29:30
Paras aihio on radio, josta ei kuulu yhtään mitään. Siitä voi sitten:

- Purkaa ensin kaikki osat pois
- Putsata muuntajat,
- Mitata verkkomuuntajan kunnon ja jännitteet
- Hommata pieni määrä passiiviosia
- Hankkia pari putkea 12AX7 ja EL84
- Vaihtoehtoisesti 12AX7 ja käyttää radiossa ollut EL84
- Kytkentä netistä
- Kolvaamista
- Kytkennän tarkistus
- Sähköt päälle ja soiittamaan

Itselläni on tuollainen raadosta rakennettu "univalve", jossa voi käyttää EL84/EL34/6L6 pääteputkea ja ECC8X/12A?7 etuasteessa. Siis aivan loistavat soundit jopa sillä radion omalla kaiuttimella. Lisäksi on tullut hankittua pari muuta radiota, mutta koska ne toimivat hyvin, ei niitä ole hennonut purkaa, vaan ne ovat päättärinä Line 6 Guitarportille.
jaska9
04.12.2003 08:39:27
sihvoh. Olen myös rakentanut tämmöisiä kapistuksia ja se on tosiaan huomionarvoista että nämä vanhat ämyrit ovat useimmiten aivan huippusaundisia!
Koska 50- luvulle tultaessa monet radiot käyttivät vielä a- alkuisia putkia ne kannattaa purkaakin ihan kokonaan että pääsee ecc--el-- putkia käyttelemään. 40-luvun peleissä on usein uskomattoman upeita kuoria, sporttimallista muotoilua tummaa bakelliittia ym...
Juakko
Mikko Kankaanpää
04.12.2003 08:52:48

sihvoh. Olen myös rakentanut tämmöisiä kapistuksia ja se on tosiaan huomionarvoista että nämä vanhat ämyrit ovat useimmiten aivan huippusaundisia!
Koska 50- luvulle tultaessa monet radiot käyttivät vielä a- alkuisia putkia ne kannattaa purkaakin ihan kokonaan että pääsee ecc--el-- putkia käyttelemään. 40-luvun peleissä on usein uskomattoman upeita kuoria, sporttimallista muotoilua tummaa bakelliittia ym...
Juakko

Jeps, nuo kaiuttimet on minunkin mielestä usein todella hyviä. Parhaat olen löytänyt noista 50-l. "pyöreämuotoisista" E-sarjan putkilla varustetuista radioista. Myöhemmin kulmat suoreni ja osa kauneudesta kyllä katosi samalla.

40 luvun radiot ovat kyllä joskus niin raiskattuja ts puolet osista on jo viety että niistä voi vahvistimen väsätä, mutta kyllä monet niistä alkaa olla jo niin keräily tavaraa että suosittelisin niiden jättämistä keräilijoille.

Itse ostin muutama vuosi sitten noin 10 radioita vanhatavaran kauppiaalta joista yksikään ei toiminut ja osaa oli yritetty korjata mitä kummallisimmilla viritelmillä. Mm. yhden putken rikkoutunut lasi oli korjattu teipillä... Suurin osa radioista oli lopullisesti tuhottu näissä korjauksissa.

Mikko
maza
04.12.2003 12:22:12

Haluisko joku muuten vaihtaa tuollaisen vuodelta 1937 olevan Philipsin radion johonkin vähän uudempaan, vaikka sitten rikkinäiseen? Tuo on niin hieno ja wanha laite, etten todellakaan raaski pistää sitä paloiksi vahvistinrakentelua varten, mutta en toisaalta mitään sillä tee. Tossa on päällä olevan taajuusnäytön (miksi tuota pitäisi kutsua?) lasi särki, mutta muuten toimiva peli. Putkia mm. 2x EL3 pääteputket, ja AZ1 sekä 1581-tasurit.

Huom: en anna varaosiksi tai rakenteluun, vaan ainoastaan entisöintikäyttöön! :)
Tubeman
04.12.2003 13:07:40
Juakko

Siispä,miksi pilata näitä pieniä taideteoksia,,joka kylässä on ammattikouluja jonka pläkkiosasto tekee just sellaisen chassiksen kun haluat pikkurahalla,kannattaa teettää
näillä,muuntajia saa kaupasta,näin tekisin itse jos olisin nyt jotain tekemässä..
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Tubeman
04.12.2003 13:09:51
Haluisko joku muuten vaihtaa tuollaisen vuodelta 1937 olevan Philipsin radion johonkin vähän uudempaan, vaikka sitten rikkinäiseen? Tuo on niin hieno ja wanha laite, etten todellakaan raaski pistää sitä paloiksi vahvistinrakentelua varten, mutta en toisaalta mitään sillä tee. Tossa on päällä olevan taajuusnäytön (miksi tuota pitäisi kutsua?) lasi särki, mutta muuten toimiva peli. Putkia mm. 2x EL3 pääteputket, ja AZ1 sekä 1581-tasurit.

Huom: en anna varaosiksi tai rakenteluun, vaan ainoastaan entisöintikäyttöön! :)

Lienee joku paremman tason vehje jos siinä on 2 EL3:sta,kerro sen malli niin katson jos löytyis skema siihen,mulla on Philipsin skemoja jotain yli 900 kpl erilaisia..
jaska9
04.12.2003 13:53:24
Siispä,miksi pilata näitä pieniä taideteoksia,,joka kylässä on ammattikouluja jonka pläkkiosasto tekee just sellaisen chassiksen kun haluat pikkurahalla,kannattaa teettää
näillä,muuntajia saa kaupasta,näin tekisin itse jos olisin nyt jotain tekemässä..

Olen itsekin miettinyt samaa. Koska putkiradioita ei kukaan varmasti ota kitaravahvistinkäyttöön enää rahapulan vuoksi kuten allekirjoittanut ja monet kaverini 70-luvun alussa, luulenkin että nimenomaan niiden tyylikäs ulkonäkö on peruste siihen, että monet, varsinkin vintagekamojen ystävät, ovat niihin mieltyneet.

Jos haluaa käyttää tätä aikansa käyttöesinettä ja työkalua nykyäänkin käyttöesineenä ja työkalua miksi ulkonäköä menisikään muuttelemaan? Valitettavasti divarien hyllyiltä tai navetoiden vinteiltä tosi harvat putkiradiot eksyvät ihmisten koteihin koristeiksi ja vielä harvemmat radiokuuntelukäyttöön.

On tosi hienoa että edelleen jotkut nuorisomme jäsenet vaalivat nykyäänkin höyryradioperinnettä popkulttuurissa. Siis, paitsi kauniin äänen tuottajana, myös upena ja kadehdittuna esineenä blueskuppilan lavalla. Luulen että lukemattomat putkiradiot olisivat joutuneet aikanaan kaatopaikalle elleivät muusikonalut olisi niitä pelastaneet rokkikäyttöön.
Kultturiterveisin
Jaska
Tubeman
04.12.2003 14:44:18
Olen itsekin miettinyt samaa. Koska putkiradioita ei kukaan varmasti ota kitaravahvistinkäyttöön enää rahapulan vuoksi kuten allekirjoittanut ja monet kaverini 70-luvun alussa, luulenkin että nimenomaan niiden tyylikäs ulkonäkö on peruste siihen, että monet, varsinkin vintagekamojen ystävät, ovat niihin mieltyneet.

Jos haluaa käyttää tätä aikansa käyttöesinettä ja työkalua nykyäänkin käyttöesineenä ja työkalua miksi ulkonäköä menisikään muuttelemaan? Valitettavasti divarien hyllyiltä tai navetoiden vinteiltä tosi harvat putkiradiot eksyvät ihmisten koteihin koristeiksi ja vielä harvemmat radiokuuntelukäyttöön.

On tosi hienoa että edelleen jotkut nuorisomme jäsenet vaalivat nykyäänkin höyryradioperinnettä popkulttuurissa. Siis, paitsi kauniin äänen tuottajana, myös upena ja kadehdittuna esineenä blueskuppilan lavalla. Luulen että lukemattomat putkiradiot olisivat joutuneet aikanaan kaatopaikalle elleivät muusikonalut olisi niitä pelastaneet rokkikäyttöön.
Kultturiterveisin
Jaska

Kyllä,kaikki muut(kin) vaihtoehdot on parempia kuin kaatis,
omalla duunipaikalla on monessakin huoneessa putkitoosa
työpaikka radiona,,tosin eivät pääse oikeuksiinsa kun ei voi aina hyvää äänentasoa pitää yllä jolloin putkipääte pääsee
oikeuksiinsa,mutta kuitenkin...
maza
04.12.2003 15:52:47

Lienee joku paremman tason vehje jos siinä on 2 EL3:sta,kerro sen malli niin katson jos löytyis skema siihen,mulla on Philipsin skemoja jotain yli 900 kpl erilaisia..

Joo, on vissiin ollut aika tyyriinpuoleinen vehje aikanaan. Malli on Concerto 890A. Kuva ja vähän speksejä on tässä: http://nurdposse.mine.nu/890a.html. Komee peli, eiks? :)
Skemat taisin itseasiassa jopa löytää webistä. Olis tosi jees kyllä pistää tuo kuntoon, mutta kun ei oikein ehdi. :>
Tubeman
04.12.2003 23:04:36 (muokattu 05.12.2003 08:44:59)
Joo, on vissiin ollut aika tyyriinpuoleinen vehje aikanaan. Malli on Concerto 890A. Kuva ja vähän speksejä on tässä: http://nurdposse.mine.nu/890a.html. Komee peli, eiks? :)
Skemat taisin itseasiassa jopa löytää webistä. Olis tosi jees kyllä pistää tuo kuntoon, mutta kun ei oikein ehdi. :>

Oho,sehän on "Monoknob" malli,onko sun radiossa tuo keskimmäisen monitoiminupin vasemmalla puolella oleva
nuppi myös? Mun mielestä se ei kuulu alkuaan,voi olla että dementia on iskenyt ja muistan väärin.Nuo skemat jota mulla
on,näkyy olevan täydellisiä huolto-ohjeita,osa pelkkiä skemoja kuitenkin.

Sepä se nykyään on,aika tuppaa olemaan kortilla ja ei aina
jaksakaan vaikka aikaa olisi.

Vielä tuosta Philipsistä:Näitä oli "Sonata" , "Symphony" ja oliskohan tuo "Concerto" ollut se lippulaiva.. kaikki tuolla
monitoimi nupilla varustettuja,hankalia mekaanisesti,mutta mun mielestä tyylikäs kokonaisuus.Jonkun Philips harrastajan sivulla oli alkuperäisten mainosten kopiotkin niihin...

**Lisäys**

Näkyy löytyvän täydellinen 34 sivuinen huolto-ohje
890A:n ,Hollanninkielinen,mutta se on ymmärrettävissä jos osaa ruotsia ja saksan alkeet,
PDF-formaatissa koko kokoelma näitä.
Huoltoohjeessa on hyvät kuvat esim sille "Monoknob" viritykselle,siinä antamassi linkissä olleen radion kuvassa näkyvä pikkunamiskuukkeli ei kuulu siihen,liekö verkkokytkin lauennut ja se on korvattu tuollaisella.
skebajaba
16.12.2003 18:34:19
voiskohan tost atehdä tommosen vahvistimen???
tai kannattaako tosta ruveta tekemään vai onko jo keräily kamaa???
on ainakin tyylikäs peli...
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=6233641
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)