Aihe: Kielten korkeus ja kireys
1
vrajala
01.12.2003 15:35:38
Kertokaa miten voi kieliä laskea jos talla on niin matalalla ku voi (edes flutter ei onnistu enää). Taitaa joutua koskemaan kaulan säätöihin ? Uskaltaako itse koskea ollenkaan? Kitarahan on jem.

Kitaran säätämisestä on tuo FAQ, katso jos sieltä löydät vastauksia. Jos kaula on lähes suorassa eikä tallaa/kieliä saa tarpeeksi alas on kitarassa jotain vialla.

Haluaisin myös kieliä kireämmäksi, kun tuntuu ettei niihin saa tuntumaa ollenkaan kun ne eivät vastaa plekun liikkeisiin. Johtuuko kielistä (ghs boomers 10-46) vai pystynkö säätämään tätä itse? Olen soittanut 10 kielillä jo jonkin aikaa enkä ole huomannut löysyyttä. Taisin kyllä vaihtaa kielimerkkiä dean markleystä tohon.

Voipi johtua kielimerkistä tai sormivoimien lisääntymisestä. Osta erimerkkiset tai mieluummin paksummat kielet. Samanvahvuisten kielien kireyden lisäys nostaa väkisinkin virettä.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Jäärä
01.12.2003 15:37:57
Kertokaa miten voi kieliä laskea jos talla on niin matalalla ku voi (edes flutter ei onnistu enää). Taitaa joutua koskemaan kaulan säätöihin ? Uskaltaako itse koskea ollenkaan? Kitarahan on jem.

Ööö.. ottaako se talla kiinni kanteen sieltä takapäästään siis? Onko se suht'koht suorassa kulmassa vai kenollaan? Jos se talla on oikeassa kulmassa, mutta osuu kanteen ja kieliä ei saa tarpeeksi alas voi kaulan kulmaa muuttamalla (ohut liuska sinne kaulan ja bodyn väliin tallan puoleiseen päähän (paino sanalla ohut)) saada tarvittavaa pelivaraa niin, että sitä tallaa täytyy jopa hieman nostaa. Jos se talla on kovinkin kenossa vaiva häipynee niitä tallan jousia löysäämällä. Onko kaula suht'koht kondiksessa (suorahko, pieni jousipyssymäisyys on hyvä, jos kaula muistuttaa Tomi Poikolaisen jousta, jolla hän ampui olympiakultaa Moskovassa, saattaa olla tarpeen säätää kaularautaa)

Haluaisin myös kieliä kireämmäksi, kun tuntuu ettei niihin saa tuntumaa ollenkaan kun ne eivät vastaa plekun liikkeisiin. Johtuuko kielistä (ghs boomers 10-46) vai pystynkö säätämään tätä itse? Olen soittanut 10 kielillä jo jonkin aikaa enkä ole huomannut löysyyttä. Taisin kyllä vaihtaa kielimerkkiä dean markleystä tohon.

Kielimerkkien välillä on pientä eroavaisuutta niiden "taipuisuudessa". Ei mitään kovin radikaalia kuitenkaan yleensä. Onko vire sama vai oletko lähimenneisyydessä laskenut virettäsi? Sitä "löysyyttä" ei voi oikeastaan itse säätää, jollei halua muuttaa virettä. Kokeile toista kielimerkkiä tai -paksuutta.
"Koneella on koneen tahti"
Miikathebest
01.12.2003 15:59:03

Taas pari alottelijakysymystä, auttakaa niin hymyyn kääntyy suu!

Jospa sulla on kulunut pleku.
Kannattaa tosiaan kokeilla paksumpia kieliä (joku 11-50 kenties).
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
JasonBeckerWannabe
01.12.2003 17:17:33
Pleku uusi, talla bodyn kanssa samassa tasossa eli ei yli (takakenossa) eikä etukenossa. Tuskin voimat on kasvaneet niin paljoa meinaan oon käyny aktiivisesti salilla jo yli 4 vuotta.

Entäpä se kaularauta, uskaltaako siihen koskea ja kuinka paljon kannattaa kiristää tai löystää (kumpi ? :) En vielä näillä infoilla akoske siihen.

Mielestäni kaula ok, täytyy kyllä vielä tarkistaa kotona kun olen kaverin tietokoneella tällä hetkellä. Voisin kokeilla sitä "liuskaa" sinne bodyn ja kaulan väliin.

Kiitoksia vastauksista!
Referring Jason as a genious is an understatement :Marty Friedman
wilo
01.12.2003 18:11:24
Oletko varmasti aukonut ne pienenpienet kuusikulmaruuvit tallan ankkuripulttien sisältä? Ne lukitsevat ankkuripultit paikalleen siten, etteivät pultit pääse alemmas. Nämä lukkoruuvit ovat siis t-o-d-e-l-l-a pienet ja syvällä, taitaa olla 1mm avain kun sopii. Avaamalla saat ruuvattua ankkuripultit vaikka pohjaan; taatusti pitäis saada Lo-Pro Edgellä vaikka kielet kiinni otelautaan.
vrajala
01.12.2003 19:33:25
Tuskin voimat on kasvaneet niin paljoa meinaan oon käyny aktiivisesti salilla jo yli 4 vuotta.

Ja punttisalilla aktiivisesti harjoittanut vasemman käden sormien koukistajia?

Entäpä se kaularauta, uskaltaako siihen koskea ja kuinka paljon kannattaa kiristää tai löystää (kumpi ? :) En vielä näillä infoilla akoske siihen.

LUE:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 6&o=0&x=1dac5a94b2&co=0
Juu, varmast näi, mää kysyi?
askomiko
01.12.2003 22:15:23
Kokeile 10,5 -kieliä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)