Cruzzi 04.12.2006 21:03:38 | |
---|
Basson kielten kääntäminen. Elikkäs tarkoitus olisi kääntää oikeankätinen basso vasuriksi. Kyseessä on "halppis" basso, joten ajattelin että onnistuisiko kääntäminen itse? Uskon että kääntäminen maksaisi jo enemmän, kuin itse basso uutena. Onko basson kääntäminen = kitaran kääntäminen, eli satulan vaihto/kääntö ja tallan säätö? Täytyykö ottaa jotain erikoista huomioon? Play It Loud! |
hollstro 04.12.2006 22:56:54 | |
---|
Basson kielten kääntäminen. Elikkäs tarkoitus olisi kääntää oikeankätinen basso vasuriksi. Kyseessä on "halppis" basso, joten ajattelin että onnistuisiko kääntäminen itse? Uskon että kääntäminen maksaisi jo enemmän, kuin itse basso uutena. Onko basson kääntäminen = kitaran kääntäminen, eli satulan vaihto/kääntö ja tallan säätö? Täytyykö ottaa jotain erikoista huomioon? Noin se menee. Satula pitää kääntää ja talla säätää. Mikkien korkeutta joutunee myös tsekkaamaan. Samoin toinen hihnatappi pitää laittaa "alasarveen" |
poppamies 04.12.2006 23:12:38 | |
---|
Noinhan se menee. Olen toki myös nähnyt basisteja jotka on vain yksinkertaisesti kääntäneet basson ympäri muuttamatta mitään. G-strings are for strippers! |
Nieby 04.12.2006 23:15:46 | |
---|
Noinhan se menee. Olen toki myös nähnyt basisteja jotka on vain yksinkertaisesti kääntäneet basson ympäri muuttamatta mitään. kuten Teräsbetonin basisti. on sillä kait se hihnatappi vaihdettu. |
Groovelover 05.12.2006 09:13:58 | |
---|
Noin se menee. Satula pitää kääntää ja talla säätää. Mikkien korkeutta joutunee myös tsekkaamaan. Samoin toinen hihnatappi pitää laittaa "alasarveen" Joo. Huono puoli siinä kun laittaa hihnatapin siihen alasarveen on se että bassosta tulee älyttömän kaulapainoinen, ei pysy balanssissa; kokeiltu on, olen vasuri ja se ihan eka basso oli oikeakätinen jonka käänsin ympäri. Ei siihen aikaan (=1981) kaupoissa paljon näkynyt vasuribassoja, nykyään valikoimaa on paljon paremmin. Ja ne kielet tosiaan kannattaa kääntää ettei opettele soittamaan kielet väärinpäin eli ala-E lattiaa kohti; sormitukset muodostuu aika erikoisiksi ja släppäyksen voi oikeastaan unohtaa, jos sellainen soittotekniikka siis kiinnostaa. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
Basismi 05.12.2006 10:35:10 | |
---|
kuten Teräsbetonin basisti. on sillä kait se hihnatappi vaihdettu. Tai Jimmy Haslip. Helpointa olis toki alun perin opetella soittamaan oikeakätisesti. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
J.Hollström 05.12.2006 10:45:03 | |
---|
Tai Jimmy Haslip. Helpointa olis toki alun perin opetella soittamaan oikeakätisesti. Miksihän vasenkätisiä soittajia on olemassa ollenkaan? Ei vaan vakavasti, oma poika on todettu erilaisten testien jälkeen vasenkätiseksi (lapsilla kätisyys saattaa jopa vaihtua pienenä) ja kitaraope suositteli soittamista vasenkätisesti. Sittemin kitara vaihtui lyömäsoittimiin, kun vasen käsi meni poikki ja kätisyys sekosi hetkellisesti. Kaippa siinä joku logiikka on takana, että koordinaatio pelaa paremmin peilikuvana. Ennenvanhaan vasenkätisyyttä pidettiin kai jonkulaisena sairautena, ainakin oma äitini painosti kovasti poikaa oikeakätiseksi... Wikipedia: "Uskonnolliset fundamentalistit esim. islamissa suhtautuvat vasenkätisyyteen usein epäilevästi ja arvelevat sen johtuvan paholaisen vaikutuksesta. Intiassa taas vasenta kättä pidetään likaisena, ja se onkin varattu esimerkiksi alapään hygienian hoitoon. Siksi esimerkiksi syömistä vasemmalla kädellä ei pidetä hyväksyttävänä." "Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin...
Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. Mutta korkeampisoundi tietty..Tää tuuttiin tulee kun kulet kaikki kielet läpi ala eestä hoohon..." -k.sln |
balzary 05.12.2006 10:48:49 | |
---|
Ennenvanhaan vasenkätisyyttä pidettiin kai jonkulaisena sairautena, ainakin oma äitini painosti kovasti poikaa oikeakätiseksi... Eikös vasenkätisiä vuosia vuosia sitten kutsuttu pirun riivaamiksi? Lisäksi linnan portaissa vastustajaa ylempänä miekkailu oli vaikeampaa. Mistähän ihmeestä näitä tulee mieleen? Muistaaksen noin kerrottiin nuorelle balzarylle jossain linnan opastetulla kierroksella 20 vuotta sitten. |
T.Nick 05.12.2006 11:09:38 (muokattu 05.12.2006 11:10:46) | |
---|
Kyllä mä luulen, että on alettu vaan käytännön syistä mustamaalaamaan noita vasenkätisiä. Sotilailla menny pasmat ihan sekasin jos on tullu vasenkätinen hanttapuli miekan kanssa vastaan. Rather offtopic.. Mitens muuten, jos jakkireikä on siellä ihan bodyn alaosassa? Aiheuttaako se hankaluuksia, esim, onko vasureilla vasemman kyynärvarren tiellä? E: Jotain sekoilua, muunmuassa itsensä varoittamista. Tosimies ei välitä |
pehko 05.12.2006 12:03:25 | |
---|
HEAVY...FUCKING...METAL! |
Groovelover 05.12.2006 12:30:39 | |
---|
Tai Jimmy Haslip. Helpointa olis toki alun perin opetella soittamaan oikeakätisesti. Sanoo ilmeisesti oikeakätinen soittaja... vasenkätisyyttä on eriasteista, you know? Itse aloittaessani se vain tuntui paljon luonnollisemmalta kääntää basso nurin ja soittaa vasenkätisesti. Ettei tarvitse kysyä, niin kyllä, kokeilin myös miltä tuntuu pitää oikeakätistä bassoa oikeakätisesti ja se oli aivan omituisen tuntuista. Eli ainakin minulle oli se itse soittamaan opettelu helpompaa vasenkätisesti. Hankalampaa on sitten vasenkätisten soittimien löytäminen (sen tosiasian kanssa vain on elettävä ja vintage-roinan voi melkein unohtaa) ja asiaa ymmärtämättömien kommentit tyyliin "kuinkas sä soitat vääräkätisesti?". Voi luoja... Ja mnetin palstoilla tästä aiheesta keskustelussa usein esilletuotu väite että vasenkätisten tulisi opetella soittamaan oikeakätisesti jotta parempi käsi olisi otelaudalla on ihan puppua. Siitä väitteestä kun loogisesti seuraa se että oikeakätisten kannattaisi opetella soittamaan vasenkätisesti. "It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976 |
bize 05.12.2006 12:34:55 | |
---|
Ja ne kielet tosiaan kannattaa kääntää ettei opettele soittamaan kielet väärinpäin eli ala-E lattiaa kohti; sormitukset muodostuu aika erikoisiksi ja släppäyksen voi oikeastaan unohtaa, jos sellainen soittotekniikka siis kiinnostaa. Olin Kööpenhaminan Jazz Housessa kattomassa jotain afrojazzbändiä, taisi olla nimeltään Wakilo. Sillä basistilla oli 6-kielinen basso jossa kielitykset juurikin päinvastoin. http://psmortensen.com/photo/sweeden03.jpg Sama, kuin piccolovirveli. Kuin potkisi marsua perseelle, ja sanoisi: "Huuda kuin leijona". -Epämuusikko |
N_Bates 05.12.2006 12:40:35 | |
---|
Sanoo ilmeisesti oikeakätinen soittaja... vasenkätisyyttä on eriasteista, you know? Itse aloittaessani se vain tuntui paljon luonnollisemmalta kääntää basso nurin ja soittaa vasenkätisesti. Ettei tarvitse kysyä, niin kyllä, kokeilin myös miltä tuntuu pitää oikeakätistä bassoa oikeakätisesti ja se oli aivan omituisen tuntuista. Eli ainakin minulle oli se itse soittamaan opettelu helpompaa vasenkätisesti. Hankalampaa on sitten vasenkätisten soittimien löytäminen (sen tosiasian kanssa vain on elettävä ja vintage-roinan voi melkein unohtaa) ja asiaa ymmärtämättömien kommentit tyyliin "kuinkas sä soitat vääräkätisesti?". Voi luoja... Ja mnetin palstoilla tästä aiheesta keskustelussa usein esilletuotu väite että vasenkätisten tulisi opetella soittamaan oikeakätisesti jotta parempi käsi olisi otelaudalla on ihan puppua. Siitä väitteestä kun loogisesti seuraa se että oikeakätisten kannattaisi opetella soittamaan vasenkätisesti. Jännä juttu. Itse olen myös vasenkätinen, mutta päätin alusta asti vaan soittaa oikeakätisillä soittimilla. Ois tullu niin paljon kalliimmaksi metsästää jotain harvinaisia vasuriritsoja. En ole kyllä missään vaiheessa kokenut että vasenkätisyys olisi mitenkään vaikeuttanut asioita. Soittaminen on joka tapauksessa alussa vaikeaa, soitti miten päin vaan. |
Basismi 05.12.2006 14:38:08 | |
---|
Sanoo ilmeisesti oikeakätinen soittaja... vasenkätisyyttä on eriasteista, you know? Niin? Kummalla korvalla pidät puhelinta? Kumpaan suuntaan on helpompi sladittaa polkupyörällä? Ei sekään ole itsestään selvää, että vasemmalla kädellä kirjoittava soittaa paremmin vasenkätisenä. Tunnen vasenkätisiä jotka soittavat "oikein" päin. Onpa tässäkin threadissa sellainen jo ilmoittautunut. Soittamaan opettelu nyt on joka tapauksessa aluksi vaikeaa, koska kätösille pitää opettaa aivan uudet liikeradat. Aika paljolta harmilta välttynee kun opettelee sen "oikein" päin. Onko muuten olemassa vasenkätisten foneja tai trumpetteja? Entä vasuriviuluja? Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Nieby 05.12.2006 19:15:18 (muokattu 05.12.2006 19:15:27) | |
---|
Kyllä mä luulen, että on alettu vaan käytännön syistä mustamaalaamaan noita vasenkätisiä. Sotilailla menny pasmat ihan sekasin jos on tullu vasenkätinen hanttapuli miekan kanssa vastaan. Rather offtopic.. Mitens muuten, jos jakkireikä on siellä ihan bodyn alaosassa? Aiheuttaako se hankaluuksia, esim, onko vasureilla vasemman kyynärvarren tiellä? E: Jotain sekoilua, muunmuassa itsensä varoittamista. osta "kulmajakkiplugi" piuha siihen, saat ovelasti käännettyä piuhan kädestä pois päin. |
Hullu basisti 05.12.2006 19:29:01 | |
---|
Mä oon kanssa vasuri ja vasuribassolla soittelen. Alkuun aika pitkäänkin kokeilin serkun oikeakätisellä treenailla, mutta koko ajan tuntui "epämiellyttävältä". Sitten koklasin jossain vasuribassoa ja tilasin sellasen sen jälkeen. Tuntui heti paljon luonnikkaammalta. Jotkut varmaan sopeutuu paremmin, mutta mulla oli hankalaa treenata oikeakätisesti. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Cruzzi 06.12.2006 11:21:55 | |
---|
Joo, on sitä oikean kätistä bassoa tullut yllättävän paljon soiteltua. Itse olen tosin vasurikitaristi ja tässä viime aikoina vasta tullut soiteltua oikeankätistä bassoa enemmän, niin kyllä sen huomaa että perusjutut kyllä onnistuu, mutta tosi vaikea hahmottaa jotain skaalojen soittoa tai vastaavaa. Joskus 5-6 vuotiaana kun kitaransoiton aloitin, niin mulla tais olla oikeankätinen kitara, mutta se ei kyllä onnistunu muistaakseni ollenkaan, siinä toinen syy miksi sen lopetin. Toinen oli se kun ei saanut soittaa rokkia koko aikaa, olis muka pitäny jotain teoriaa käydä! :D Ps. Minua sanotaan nykypäivänäkin "aivovauriolapseksi". Play It Loud! |
kuten Teräsbetonin basisti. on sillä kait se hihnatappi vaihdettu. Sillä on ihan rehti vasuri basso (esp) mutta kielet silti väärinpäin, eli oikeakätinen vois sillä soittaa myös. Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix |
Cruzzi 06.12.2006 12:10:46 (muokattu 06.12.2006 12:13:57) | |
---|
Sillä on ihan rehti vasuri basso (esp) mutta kielet silti väärinpäin, eli oikeakätinen vois sillä soittaa myös. Kun ne julkas sen niitten "metallitotuus" levyn, Aholalla oli oikeenkätinen basso, jota se soitti vasenkätisesti, eli väärinpäin. Mutta nyt, esim. Ruisrockissa (2006) sillä oli vasuri. http://www.ruisrock.fi/kuvagalleria … /pages/04TerasBetoni_Mikael003.html Vai onko nuo kielet tuossa vasurissa käännetty oikeankätiseksi? Play It Loud! |
Nieby 06.12.2006 12:13:07 | |
---|
Kun ne julkas sen niitten "metallitotuus" levyn, Aholalla oli oikeenkätinen basso, jota se soitti vasenkätisesti, eli väärinpäin. Mutta nyt, esim. Ruisrockissa (2006) sillä oli vasuri. jos ei ollu aiemmin ollu varaa tai ei ollu tajunnu et perkale, täähän on värin päin. :) |