Aihe: Pultti vai liima, Kiinteä vai kelluva?
1 2
JulGubbe
01.12.2003 00:54:13
Niin, sitä olisin teiltä vaan tiedustellut, että mitä eroa noinniinkuin sustainin ja saundin kannalla on sillä, onko sähkökitarassa pultti- vai liimakaula?

Ja entäs kuinka kiinteä ja kelluva talla vaikuttaa, noinniinkuin käytännössä.

Ajattelin kysyä teiltä, kun tuolla kitarakamat palstalla saa kuitenkin vain käsittämättömän tappelun aiheesta.
Puujalkavitsien asialla jo vuodesta 1978.
Dr. Muff
01.12.2003 01:03:46
Etköhän sä noi tiiä jo entuudestaan.
Wanted: Rumpali
PIRU
01.12.2003 01:21:07
Kelluvan tallan hyväpuoli on kielien hienoviritys ja kielilukot.
Piru vie!
LaXu
01.12.2003 01:31:03 (muokattu 01.12.2003 01:42:32)
Kelluvan tallan hyväpuoli on kielien hienoviritys ja kielilukot.

Nuo ovat lukkotallan (oli sitten kelluva tai ei) ominaisuuksia enimmäkseen (vaikka on niitä muitakin hienoviritystalloja nähty). Vaikka ovatkin käytännössä välttämättömiä esim. floikkatallojen osia, on niistä turhaa vaivaakin.

Yleinen käsitys on kai, että kelluva talla söisi jotenkin kitaran soundia, mutta en ole tällaista havainnut. Molempia vibratallalla varustettuja kitaroitani (toisessa Fender-tyyppinen perusvibra, toisessa Ibanezin Edge-floikka) olen kokeillut talla blokattuna (puupalikalla) ja blokkaamatta, enkä itse ainakaan huomannut soundissa tai sustainissa eroa, enemmän iloa oli helpommasta virittämisestä ja siitä, ettei yhtä kieltä venyttäessä toinen mene epävireeseen. Ero voisi toki olla selkeästi huomattavampi jos tilalle asennettaisiin kiinteä talla.

Vaikea sitä on muutenkin yhtä kitaran osaa erottaa kokonaisuudesta tarkasteltavaksi. Ja aina löytyy joku kultakorva, joka kertoo, kuinka ruuvaamalla pulttikaulan kahta alinta pulttia puoli kierrosta ulospäin kuunasennosta katsottuna saa ilmavamman soundin. ;)
vrajala
01.12.2003 01:39:29
Niin, sitä olisin teiltä vaan tiedustellut, että mitä eroa noinniinkuin sustainin ja saundin kannalla on sillä, onko sähkökitarassa pultti- vai liimakaula?

Yleisesti voidaan sanoa, notta liimakaulaiset ovat sustainiltaan parempia ja toistavat alapäätä paremmin, pulttikaulaiset taas yläpäätä. On vaan pikkaisen vaikea arvioida koko totuutta, koska yleensä eri kaulaliitoksilla toteutetut kitarat ovat muutenkin aika lailla erilaisia.

Pulttiliitokset ovat usein laadultaan enemmän tai vähemmän "huonoja" ts. liitokset ovat kaulan sivuilta väljiä, jolloin kaulan liikemahdollisuudet lisääntyvät liimakaulaan nähden. On väitetty, että pulttiliitoksessa syntyvä puun puristuminen aiheuttaa ylätaajuuksien korostumista.

Ja entäs kuinka kiinteä ja kelluva talla vaikuttaa, noinniinkuin käytännössä.

Se minkä itse olen havainnut, on Floikan soundin persoonattomuus ja ohuus kiinteään tallaan verrattuna. Väittäisin tämän johtuvan floikan pienestä kosketuspinnasta (runkoon nähden) ja suuresta massasta, mutta tiedä häntä. Muita kelluvehkeitä en ole tarkemmin tutkiskellut. Itse pidän enemmän kiinteiden tallojen soundista (ja virittämisestä) mutta en väitä erottavani nuita pimeässä toisistaan...

Ajattelin kysyä teiltä, kun tuolla kitarakamat palstalla saa kuitenkin vain käsittämättömän tappelun aiheesta.

Samat naamat jorisevat täälläkin, joten eiköhän tästäkin hyvä sota saada :-)
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
01.12.2003 07:13:40 (muokattu 01.12.2003 07:14:17)
Liima- ja pulttikaulojen erojen löytämistä vaikeuttaa yleensä myös se, että puumateriaali vaihtuu samalla kuin liitostyyli. Harvemmin näkee esim. liimattuja vaahterakauloja, vaikka toki sellaisiakin on. Kyllä noiden liitosten välillä kuitenkin eroja lienee, jos uskaltautuu uskomaan isojen poikien puheita vaikkapa Les Paul -foorumilla, nämä kultakorvat kun kuulevat eron jo tavallisen lesterin ja Historic-LP:n kaulan liitosten välillä. Ja se erokin kun on niin valtava: http://www.gibson.com/products/custom/csu/summer9story.html

Ehkä Mr. Les Paul oli erinomaisen oikeassa sanoessaan, että ihmiset kuulevat silmillään.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
P2
01.12.2003 14:27:15
Entäs tuo sustain-puoli? Jossain olen kuullut väitettävän, että liimakaulaisella saadaan parempi sustain? Onko pelkkää paskapuhetta?

Eikö neck thru:lla pitäis paras sustain saada. Frendilla on yhestä puusta tehty soloist, siis kaula ja runko yhtä puuta, eikä sen sustain mitenkään ihmeellinen ollut, mutta siinä oli kyllä floikka...
vrajala
01.12.2003 14:58:41
Entäs tuo sustain-puoli? Jossain olen kuullut väitettävän, että liimakaulaisella saadaan parempi sustain? Onko pelkkää paskapuhetta?

Voi olla. Kuten tuossa aikaisemmin mainitsin, niin erilaisia liitoksia käytetään usein erityyppisissä kitaroissa. Pulttiliitos halvimpana valmistettavana on yleisin. Liimakaulan ja varsinkin läpikaulan selkeänä etuna pulttiin nähden on ylempien nauhojen soitettavuus. Toisaalta sisään pultattu kaula, jonka PRS ilmeiseti ensimmäisenä toi yleisempään levitykseen poistaa tuonkin eron.

Sustain- ja muutenkin tekniikkafriikki Ed Roman käyttää omissa Quicksilver-kitaroissaan tuota sisäänpultattua kaulaa ja kehujakin on sustainin suhteen tullut.

Mutta uskoisin kuitenkin jotain eroja olevan, ainakin mittarilla tutkittuna. Yhdeltä puolelta puu puuta vasten pulteilla puristettu liitos ei oikein voi toimia ääniteknisesti samalla tavalla kuin kolmelta sivulta liimattu.

Kirjoitin taas pirun pitkästi mutten sanonut juuri mit'n olennaista. Hyi minua.
trih
01.12.2003 15:57:24
http://www.edroman.com/tech/neck_tenon.htm

Tuollahan se Roman taas kertoo totuuden. Varsinkin sivun alaosan vertailutaulukossa:

"Are millions of Les Paul's poorly designed and wrong? (A very Definite YES !!!!)
not recommended as highly, Limited tonal abilities, (Glue does not transfer sound well)"

Makuasioistahan ei voi kiistellä. Ihmisen sävelkorvan kehittyneisyydestä kylläkin...
trih
01.12.2003 16:01:19

Fernandesin Sustainer-mikrofoneilla vetää harleybentonillakin lespaulin kateudesta vihreäksi.
Sami Koivisto
01.12.2003 16:18:16

"Are millions of Les Paul's poorly designed and wrong? (A very Definite YES !!!!)
not recommended as highly, Limited tonal abilities, (Glue does not transfer sound well)"

No johan on soopaa...
"This goes to eleven"
LaXu
01.12.2003 16:21:53
http://www.edroman.com/tech/neck_tenon.htm

Tuollahan se Roman taas kertoo totuuden. Varsinkin sivun alaosan vertailutaulukossa:

Makuasioistahan ei voi kiistellä. Ihmisen sävelkorvan kehittyneisyydestä kylläkin...

Ja herra Romanin jutut kannattaa lukea kriittisesti (niinkuin yleensä kaikki muukin)..tuntuu välillä olevan luokkaa "kaikki muu on paskaa paitsi nää mitä mä myyn."

Mielestäni sustain on vähän yliarvostettu juttu. Hyvässä kitarassa riittää kyllä sustainia ihan tarpeeksi riippumatta tavasta, jolla kaula on kiinnitetty. Harva kuitenkaan mitään puolen minuutin nuotteja (ala Gary Moore ja Parisienne Walkways tms.) vetelee koko ajan..silloinkin feedback, sustainer tai joku muu "apukeino" on paikallaan.
trih
01.12.2003 16:33:39
Mr Roman arvostaa tosiaan noita teknisiä täydellisyyksiä yli kaiken. Lespathan ei ole mitään käytännöllisyyden perikuvia mutta meikäläinen tykkää (Ja muutama muukin) kepin ulkonäöstä vaikka se kaulaliitos on epäkäytännöllinen mötikkä. Itselläni ei kuitenkaan ole ollut ongelmia sen kanssa vaikka ylärekisteri olisi käytössä. Toisaalta sehän vaan edesauttaa tekemään ultracooleja poseerauksia kun pitää nostaa keppi pystyyn. Sopii siis hyvin jazziin.
vrajala
01.12.2003 16:48:11
Ja herra Romanin jutut kannattaa lukea kriittisesti (niinkuin yleensä kaikki muukin)..tuntuu välillä olevan luokkaa "kaikki muu on paskaa paitsi nää mitä mä myyn."

Iseasiassa Ed haukkuu myös monet itsekin myymänsä kitarat. Mitä mä olen noita sen juttuja lueskellut, niin se vaikuttaa ihan rehelliseltä omille mielipiteilleen. Mikä ei tietenkään kerro mitään niiden totuuspohjasta.

Mutta jos ajatellaan asioita mekaniikan kannalta, niin kyllä noissa Romanin kaulaliitosjutuissa on perää. Toisaalta monet niistä ovat aika yleisiä mielipiteitä...
Dr. Muff
01.12.2003 17:51:13
Harva kuitenkaan mitään puolen minuutin nuotteja (ala Gary Moore ja Parisienne Walkways tms.) vetelee koko ajan..silloinkin feedback, sustainer tai joku muu "apukeino" on paikallaan.

Näkis vaan sen kitaran millä vedetään puolen minuutin nuotteja. Se on feedbackiä se.

Muuten olen kyllä samaa mieltä. Kyllä hyvässä kitarassa on riittävästi sustainia oli siinä sitten pulttikaula tai liimakaula. Kai silläkin on merkitystä kuinka hyvin noi liitokset on tehty.

Olisin kuitenkin sitä mieltä et jousiensa varassa kelluva floikka vaimentaa värähtelyä tehokkaammin kuin kiinteätällainen versio.

Vittu se nyt mitään rakettitiedettä ole.
Wanted: Rumpali
JulGubbe
01.12.2003 20:23:33
Vittu se nyt mitään rakettitiedettä ole.

Eriddäin hyvin sanottu.
Puujalkavitsien asialla jo vuodesta 1978.
Eemil
02.12.2003 01:35:18
Pulttiliitos halvimpana valmistettavana on yleisin.

Ihan pakko: Pulttiliitos yleisimpänä valmistettavana on halvin. :) Noin.
Torilla Ibanez S570wnsol 850 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200. Tukekaa köyhää muusikkoa.
Juzzu
02.12.2003 06:19:04
Ihan pakko: Pulttiliitos yleisimpänä valmistettavana on halvin. :) Noin.

Ei noin :o)

Öh... Vaikka autoissa yleensä on 4 rengasta, ei se tarkoita että se siten ois halvin, kyllä täysin renkaaton olisi varmasti halvempi.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
02.12.2003 08:08:52 (muokattu 02.12.2003 08:13:07)

Eikö neck thru:lla pitäis paras sustain saada. Frendilla on yhestä puusta tehty soloist, siis kaula ja runko yhtä puuta...

No ei "yhdestä puusta" taida olla olemassa yhään kitaraa. Neckthru'ssä on niinkuin sanontakin sanoo koko bodyn läpi menevä kaula ja siihen sitten liimattuna siivet kylkeen. Tämä ihan vain selvennykseseksi jos sattumalta joku olisi epätietoinen siitä mitä neckthru tarkoittaa.
Sitten on eri asia että hyvin tehty pulttikaulaliitos on minun mielestä vähintään yhtä hyvä kuin halpa (huonosti tehty) liimakaula, ja ne soundi ja sustainierot mitä on LP'n ja esim Straton välillä johtuu pitkälle aivan muista asioista kuten esim tallat, puut ja muut rakenteet. Jos vaikkapa esim. Stratosta ruuvattaisiin pultit pois ja laitettaisiin sen sijaan liimaa väliin niin ei se Straton "sustaini" muuttuisi siitä mihinkään suuntaan. Kyllä tuollainen on pitkälle hypeä.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)