Aihe: Vahvistin, kitara vai molemmat? (500e)
1 2
totke
05.12.2006 19:44:16 (muokattu 05.12.2006 19:55:25)

Olen monen vaihtoehdon välissä. Pitäisi saada käypää kamaa budjetin sisällä. En vaan haluaisi sortua "keskinkertaisuuksiin" vaan ostaa kerralla vähän parempaa.

Tällä hetkellä mulla on lainakäytössä:

Ibanez EX-350 (HSH) strato
-muuten varmasti kelpo kitara mutta nauhat ovat todella huonossa hapessa, vähintään hioa pitäisi (ehkä vaihtaa kokonaan). Koska kitara ei ole oma niin ei kalliisiin remontteihin viitsi ryhtyä.

Carslbro Hornet 30 -trankkukombo
-tämä on ihan luokaton ja luokattoman huonossa kunnossa, koko sähkiksen soittelu on jäänyt taka-alalle kun ei tuota kestä kuunnella. Tuosta voi lukea enemmän vaikka sigun linkistä.

Aluksi ajattelin että ostan uuden vahvistimen ja soittelen tolla kitaralla, mielessä pyöri ensin Cubet, sitte kiinnostuin Voxin AD-50VT:stä ja myöhemmin Peavey Valve Kingeistä (lähinnä 112). Jos päädyn ostamaan pelkän vahvarin teen valinnan kahden jälkimmäisen välillä. Täysputkimaailma kiehtoo, mutta saakos noista voxin mallinnuksista kivaa vaihtelua soundimaailmaan ilman pedaaleita? Vahvistin tulisi toistaiseksi vain kotisoittoon, mutta ei se bändisoittovara pahaa tekisi.

Vaan sittenpä iski pirullinen peikko, oikeastaan haluaisin nyt oman kitaran. Jos sittenkin hommaisi Micro Cuben ja käyttäisi n. 400e kitaraan. Tai jos 500e:lla saa oleellisesti paremman kitaran niin ostaisi ensin vaan kitaran, kituuttais vaikka tolla Hornetilla ja ostaisi kaveriksi Micro Cuben sitten myöhemmin. Stratomallisista taitaa löytyä parasta hinta-laatusuhdetta. Kaverin Ibanez RG750:ntä (80-90 -lukujen vaihteesta) kokeilleena totesin tuon vanhan Wizard-neckin olevan omiaan käteeni.

Olen neuvoton, mitä kannattaisi ostaa. Teenkö hyvällä vahvistimella mitään jos kitara on ikävä soittaa ja elektroniikkakin tuntuu vähän pätkivän (ei paljoa). Eikä nuo mikit tuossa kummoiset ole. Vai ostanko kitaran ja kaveriksi Micro Cuben, kotona kuitenkin toistaiseksi vaan soittelen. Riittääkö se 400-500e arvoinen kitara seuraavaksi 5 vuodeksi vai tuleeko pakonomainen tarve saada parempaa keppiä, "kun ei tuosta vanhasta oo mihinkään"? Erityisesti haluan välttää liiallista kompromissia jossa molemmat vehkeet tarvitseekin päivittää 1-2v päästä.

Kitaroista olen harkinnut noita Ibanezin Wizard-neckillisä tuon kokeilemani perusteella. Tai sitten voisin kokeilla vaikkapa meksikon Fendereitä. Mitä eroa muuten Wizard-neck I ja II:lla on, entäpäs kun luin että paksuus on vaihtunut, tuntuuko se ratkaisevasti kädessä.
Esim.
- Ibanezit Wizard-neckillä (esim. RG350), entäs nuo RG320-sarjalaiset?
- Meksikon Fender (tai muu)
- Joku käytetty, arvokkaampi kitara (vaatinee metsästystä)
- Joku muu suosittelemanne kitara hintaluokassa

Rahaa saan käyttöön vasta tammikuussa, mutta ainakin noitten valve kingien suhteen täytynee pistää tilaus vetämään lähiaikoina jos mielii heti saada käyttöön, tuntuvat olevan suosittuja.

Soittelen lähinnä rokkia.

Mielellään perusteltuja vastauksia. Mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa?

GAS kunnon laitteille on VALTAVA, joten ei mielellään "säästä vielä 1500e lisää ja saat aidon Gibsonin" -vastauksia. Opiskelijana ei muutenkaan ole oikein mistä säästää, ja käy helposti niin että kohta ei ole rahaa edes noihin.

-----------------------------------------------------------
TIIVISTELMÄ, kun ette kuitenkaan jaksa lukea kokonaan.

-Ostanko vahvistimen (Peavey Valve King / Vox AD-50VT/muu vaihtoehto), jolloin joudun soittamaan huonolla kitaralla.
-Vai kitaran, hintaluokassa 400-500e (Hyvä, suosittele), jolloin on luokaton vahvistin
-Vai hyvän kitaran ja Micro Cuben. Jolloin joutuu jo tekemään mahdollisesti kompromissia
-EN halua liian kovaa kompromisseja vaan vehkeitä joihin olen tyytyväinen vielä 5v kuluttuakin.
-----------------------------------------------------------

Hakusessa olevia hintaluokkaan sopivia vehkeitä saa muuten tarjota käytettynä ja vinkata myös jos hyvää löytyy jostain halvalla.

Myös jos joku harrasteleva nikkari Riihimäen / Hämeenlinnan läheisyydestä haluaa edullisesti hioa tuon kitaran nauhat niin ilmoittele niin katsotaan asiaa.
Novac
05.12.2006 20:24:20 (muokattu 05.12.2006 20:25:43)

Jos tulee kotikäyttöön niin ehdottomasti MicroCube ja loput massit kitaraan.

Tässä pari hyvää vaihtoehtoa:

http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg321mhwk.htm

http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_412vnt.htm

Eli Yamahan Pacificat sekä Ibanez RG321(myös 320,350) mallit kannattaa testata. Ja suosittelen.

E: nämä siis vain esimerkkeinä kyseisistä malleista. Erilaisia värejä ja vaihtoehtoja on niin paljon.
mikä on olutta on nyt mennyttä...
Lauri M
05.12.2006 20:34:35
Mietit stratocasteria ja hevikeppiä "samanarvoisina" vaihtoehtoina. Sulle ei siis ole väliä onko kitarassa humbuckerit vai yksikelaiset mikit tai millainen talla siinä on? Lukuunottamatta monia muita asioita, kuten kaulaa, rungon materiaalia ym. Tai ehkä et ole vain kiinnittänyt asioihin niin paljon huomiota?
Ensiksi kandee miettiä, haluatko kitaran Hendrixmeininkiin vai johonkin "raskaampaan".
Jos ensimmäinen lähempänä sydäntä, hommaa ihmeessä strato. Jos jälkimmäinen, RG:t ehkä parhaita vaihtoehtoja edullisessa hintaluokassa.
Käytätkö liikkuvaa tallaa? Jos et, hanki kitara kiinteällä tallalla. Edut: Parempi sustain, helpompi virittää kuin floikat, kielet pysyy bendatessa vireessä, kitara pysyy kokonaisuudessaan vireessä paremmin, ei tarvitse maksaa turhaan osista joita ei tarvitse.
Kaikkien Ibanezin kaulojen speksit löytyy Ibanezin sivuilta tai katalogista. Wizard II muistaakseni hieman tuhdimpi kuin Wizard. Hyviä kauloja molemmat.
Suosittelen Ibanez RG321:tä (kiinteä talla). Kitara sopii mielestäni kenelle vain, ei ole todellakaan mikään aloittelijakitara hinnastaan huolimatta (tinkimällä 300e). Kitarassa on ihan ok mikitkin kiinni, mutta jos haluaa oikein viilata, nekin voi tarvittaessa vaihtaa. Esim. tallaan Dimarzio Evo II ja kitaran kokonaishinta on 400 euroa. Siinä on jo ihan pro-kamaa.
Vahvistimissa putkivehkeet on kyllä se parempi vaihtoehto bändin kanssa kuin mallintava. Kotona taas mallintavasta saa ehkä paremmat särösoundit, koska putkivehkeissä se muna tulee niistä putkien lämmetessä tuottamasta kompressiosta.
Sanoisin että hommaa aluksi kotisoittoon joku halpa mallintava. Esim. cube tai jopa vielä halvempi Korg AX3G (tarviit jotkut kajarit, itse käytän kotistereoita). Ei mene paljoa rahaa tohon mallintavaan ja saa kuitenkin ok-soundit kotona. Sitten myöhemmin bändin kanssa sitä putkikamaa.
Tässä vielä ääninäyte yhdistelmästä RG321 & Korg AX3G
http://www.mikseri.net/music/play.php?id=240091&type=dl
totke
05.12.2006 20:51:44 (muokattu 05.12.2006 20:56:46)

Mietit stratocasteria ja hevikeppiä "samanarvoisina" vaihtoehtoina. Sulle ei siis ole väliä onko kitarassa humbuckerit vai yksikelaiset mikit tai millainen talla siinä on?

Oikeastaan pidän enemmän single-coileista. Kumminkin olisi mukava jos kitarasta varsinkin vanhan ajan hevitkin saisi irti, yksi ratkaisu tähän olis ns. fat-strato. Tuo lainakepakkohan on aika "heavy", mutta enimmäkseen olen siinä keskimikkiä (S) käytellyt. Nuo Ibanezin RG:t tulivat juurikin mieleen siitä Wizardista ja olen lukenut ylistäviä kirjoituksia niistä täällä foorumeilla. Tuohon kaverilla testaamaani RG750:n tykästyin, joten miksipä en siis voisi sellaista (/vastaavaa) hankkiakin. Mutta sitä vartenhan täällä tyhmiä kyselenkin ettei mennä täysillä metsään.

Kampea en välttämättä tarvitse, ja nuo halvat floikat ovat kuuleman mukaan kuraa, joten kierretään ne kaukaa. Tuon lainakitaran floikan kanssa sai jatkuvasti tapella vireen kanssa, vaikken kampea käyttänytkään (se on jopa hukassa), kunnes blokkasin sen. Vintage-tremolo saattaisi silti kiinnostaa, vai joudunko senkin kanssa ongelmiin tän hintaluokan kitaran kanssa?
Lauri M
05.12.2006 20:58:12 (muokattu 05.12.2006 21:08:04)
Sittehän just Pacifica vois olla sun heiniäs. S-S-H on varmaankin just sulle sopiva mikkiyhdistelmä.
Kyl ne Pasien kaulat on kans tosi hyviä soittaa, ei oo niin suurta eroo mielestäni Wizardeihin. Käy kokeilemassa kaupassa niin huomaat.
Ja niissä on kaiken lisäksi vintage-tremolot, pitäis olla ihan hyviäkin.
Joo, ei tässä enää vaihtoehtoja sulle sit ookaan, Pasi se on :)
http://www.yamaha-europe.com/yamaha … guitars/05_pacifica_612V/index.html
tossa kitarassa on kaikki valmiina, 500 tinkimällä
soittele kato hetken aikaa akustisesti. Johan tatsi paranee :D
totke
05.12.2006 21:05:39 (muokattu 05.12.2006 21:08:22)

Sittehän just Pacifica vois olla sun heiniäs. S-S-H on varmaankin just sulle sopiva mikkiyhdistelmä.
Kyl ne Pasien kaulat on kans tosi hyviä soittaa, ei oo niin suurta eroo mielestäni Wizardeihin. Käy kokeilemassa kaupassa niin huomaat.
Ja niissä on kaiken lisäksi vintage-tremolo.
Joo, ei tässä enää vaihtoehtoja sulle sit ookaan, Pasi se on :)

Löytyisköhän noita Pacificoita esim. Hämeenlinnasta testattavaks. Riihimäellä en ainakaan oo moista nähnyt.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_412tbl.htm
http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_612v_nt.htm

Kuinka suuri laatuero näillä on? Ja mahtuuko toi jälkimmäinen Suomessa hintahaarukkaankaan? (Jos tiukille menee niin parikymppiä voi ehkä joustaa, jos laatuero esim. mikeissä tai muiden osien laadussa (tallassa esim.) on ratkaiseva.

e. hintahan sinne näköjään päivitty samalla ku tätä kirjottelin.
Lauri M
05.12.2006 21:16:44 (muokattu 05.12.2006 21:28:56)
Löytyisköhän noita Pacificoita esim. Hämeenlinnasta testattavaks. Riihimäellä en ainakaan oo moista nähnyt.

http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_412tbl.htm
http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_612v_nt.htm

Kuinka suuri laatuero näillä on? Ja mahtuuko toi jälkimmäinen Suomessa hintahaarukkaankaan? (Jos tiukille menee niin parikymppiä voi ehkä joustaa, jos laatuero esim. mikeissä tai muiden osien laadussa (tallassa esim.) on ratkaiseva.

e. hintahan sinne näköjään päivitty samalla ku tätä kirjottelin.

612:n etuja:
Loimuvaahterakansi
Groverin lukkovirittimet
Seymour Duncanin JB-tallamikki
Hienompi/parempi tallamikin kiinnitysrengas :D
Parempi talla (RGX)

Itselleni nuo ainakin merkkaavat aika paljon, helposti 150:n arvoinen upgrade 412:een verrattuna.
Sanoisin että 412 on ok/hyvä kitara ja 612 tosi hyvä/loistava kitara.

Samaan hintaan saa kamaa kitarakaupoista kuin thomanniltakin (ainakin pk-seudulta) kunhan osaa tinkiä.
Ostin juuri RG321:n hintaan 295, vaikka sitä myydään thomannilla hintaan 320.
oiva tumpeloinen
05.12.2006 21:17:11
Entäpä tilanne jossa voisin saada reilusti paremman kitaran käytettynä. Sehän tässä eniten melkein kutkuttelisi. Mitä kitaroita kannattaisi katsella? Tuollahan voisi lähteä 800e arvoinen kepakko. Käytetyssä säilyisi arvokin paremmin :)

Samoja kitaroita voi katsoa myös käytettynä. Siten saat hyvän soittimen ja ehkä myös sen kuution.
Lauri M
05.12.2006 21:35:14
Ja kiitti vaan Totke, aiheutit mulle himmeen GASin tohon 612:een!
Vaik just ostin uuden kitaran :D
totke
05.12.2006 21:36:06

Yleinen mielipide lienee että hankin kitaran ennemmin kuin vahvistimen.

Yhden jutun voisin kumminkin vielä teroittaa:
Entä jos ostan nyt kelvon vahvistimen, soittelen tuolla lainakepillä siihen asti, että opiskelija-arki hellittää. Eli jos koittaisin kituuttaa itseni siihen asti että saan kesätöistä pari tiliä käteen ja lähden havittelemaan vaikka sitä tonnin keppiä. Luulisi että tuossa hintaluokassa onkin sitten jo asiat ihan eri mallilla? Tuolla 500e vahvarilla (vaikka sillä VK:lla) luulisi sitten pärjäävän kivasti pitkälle tulevaisuuteen ja soundimaailmaa pääsisi hakemaan edukkailla pedaaleilla vähän kerrassaan.
totke
05.12.2006 21:37:21

Ja kiitti vaan Totke, aiheutit mulle himmeen GASin tohon 612:een!
Vaik just ostin uuden kitaran :D

Pahoittelen asian laitaa, tämäkin oltaisiin voitu välttää, jos mun kaverini ei ois aiheuttanut mulle GASia kitaraan, kun olin jo lähes varmasti hankkimasa sitä vahvaria. :)
Lauri M
05.12.2006 21:46:31

Yhden jutun voisin kumminkin vielä teroittaa:
Entä jos ostan nyt kelvon vahvistimen, soittelen tuolla lainakepillä siihen asti, että opiskelija-arki hellittää. Eli jos koittaisin kituuttaa itseni siihen asti että saan kesätöistä pari tiliä käteen ja lähden havittelemaan vaikka sitä tonnin keppiä. Luulisi että tuossa hintaluokassa onkin sitten jo asiat ihan eri mallilla? Tuolla 500e vahvarilla (vaikka sillä VK:lla) luulisi sitten pärjäävän kivasti pitkälle tulevaisuuteen ja soundimaailmaa pääsisi hakemaan edukkailla pedaaleilla vähän kerrassaan.

Mielipiteitä on tietty monia mut mun mielestä kitaran laatu ei niin olennaisesti enää parane tuosta Pacifica 612:sta ylöspäin. Ainoo upgrade, jonka keksin siihen on paremmat singlecoil-mikit, mikä ei sekään varmaan oo mikään maailmaa mullistava parannus.
Uskomatonta kun alkaa miettiä omia juttujaan, 500:n euron kitara parhaimmistoa. Mutta tuota mieltä olen oikeasti, soittamieni kitaroiden ja lukemieni juttujen perusteella.
Merkistä voi sit tietty maksaa vaikka mitä. Ja soittimen iästä. Ei kiinnosta mua :D
oiva tumpeloinen
05.12.2006 21:51:20

Älä osta yleisen mielipiteen mukaan. Osta sen mukaan, mitä haluat ja tarvitset. Moni sulle ehdottaa sitä kitaraa, jos lainavehkeillä vedät.
totke
05.12.2006 22:04:11 (muokattu 05.12.2006 22:06:57)

Älä osta yleisen mielipiteen mukaan. Osta sen mukaan, mitä haluat ja tarvitset. Moni sulle ehdottaa sitä kitaraa, jos lainavehkeillä vedät.

Tämä on mainio huomio, ja niin sen olen ajatellutkin. Jos ostaisin sen mukaan mitä muut ajattelisivat ni todennäkösesti jättäisin ostamatta ja palauttaisin noi lainavehkeetkin. :D

Koko hommahan lähti siitä etten ollut lainkaan tyytyväinen vahvariin, joten ensimmäinen ajatus oli ostaa uusi. Mutta sitten hokasin että eihän mulla ole kitaraakaan jos tuo lainavehje halutaankin takasin. Milläs soittaa sitä vahvaria sitten. (Tosin en usko että omistaja haluaa ehdottomasti takaisin kitaransa lähiaikoina, kun silläkin makoili varmaan n.10v käyttämättömänä.)

Kertokaas liikeitä jossa noita Pacificoita pääsis testailemaan, jos Hämeenlinnasta löytyis niin olis mainio juttu kun siellä tulee päivittäin käytyä. Jos ei niin jos jostain Riihimäen lähistöltä löytyis. Musiikki-S ei noita ainakaan hyllyssä pidä.
totke
06.12.2006 20:41:27

Kertokaas liikeitä jossa noita Pacificoita pääsis testailemaan, jos Hämeenlinnasta löytyis niin olis mainio juttu kun siellä tulee päivittäin käytyä. Jos ei niin jos jostain Riihimäen lähistöltä löytyis. Musiikki-S ei noita ainakaan hyllyssä pidä.

Vastataan itse:
http://www.f-music.com/tuotteet.php?nimikekoodi=PAC612VNT

Täytynee käydä tyypittämässä lähipäivinä, nyt se vasta harmittaakin että se rahaa saa vasta tammikuussa. Noh, ehkä löydän jonkun helmen käytettynä tässä välillä.
Bookkeeper
07.12.2006 02:11:13
Itse ostaisin kitaran. Niin kuin avausviestissä tuumit, hyvästä (putki)vahvarista ei loppujen lopuksi ole kotisoittelussa paljoa iloa. Molempia et 500 eurolla saa, ellet sitten varaudu päivittämään lähitulevaisuudessa - ts. ostamaan kitaraa & vahvistinta hintaan X ja myymään pois hintaan 0,5-07 kertaa X.

Vastataan itse:
http://www.f-music.com/tuotteet.php?nimikekoodi=PAC612VNT

Täytynee käydä tyypittämässä lähipäivinä, nyt se vasta harmittaakin että se rahaa saa vasta tammikuussa. Noh, ehkä löydän jonkun helmen käytettynä tässä välillä.

Jeh, hyvä suunnitelma. Käy ihmeessä testaamassa niin osaat paremmin verrata jos sattuu löytymään mielenkiintoisia käytettyjä. Itse olen enemmän kuin tyytyväinen tuon sarjan Pacificaan (812V), eikä ihan äkkiä tule mieleen parempia kitaroita joissa ei ole nelinumeroista hintalappua.

Pirun hyvä ja tasapainoinen sointi, mukava soitettavuus, jne. Single coilit voi sitten tulevaisuudessa päivittää "merkkimikkeihin", 120-130 ekulla irtoaa vaikka SSL-sarjan Duncanit (Musamaailmassa alkaen 66e/kpl). Vaikka kyllä ne Yamahan omat mikitkin on ihan ok.

Olen Lauri M:n kanssa samaa mieltä siitä, että kovin paljoa ei kitara tuosta parane. Toki 1500-2000e sijoittamalla saa vielä paremmat puut, komponentit ja extra bling-blingiä jos sellaisesta tykkää, mutta omien kokemuksien mukaan noin käytännössä ero on varsin pieni.

Pistähän palautetta Yammusta kun olet käynyt kokeilemassa!
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
shovi
07.12.2006 12:33:22
Itsellä on toi Ibanezin SA260, menee siihen neljään hunttiin. Itse tykännyt kovasti, ohut on kaula mutta kielet oon pitäny aika korkealla, eli ei mikään tilukitara. Puolitettava humppari ja kaksi single coilia. Onnistuu monenmoiset systeemit.
"Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla
GuitarManiac
10.12.2006 21:18:34
En lukenu muiden ehdotuksia(laiska kun olen), mutta minä ehdotan hughes&kettnerin (edition blue) 15r joka on noin 100-150€ ja sitten vaikka Ibanezin RG370 DX joka on heiman hevimpään soittoon.
Tosta tulis sellanen rapsakka 500 €...
*Killswitch Engage*Chimaira*Metallica*KoRn*Children of Bodom*
totke
03.01.2007 18:53:16

Nyt sitten lähti Pacifica 612 Tompalta tilaukseen, samaan pakettiin vähän muutakin sälää. Kävin tänään Hämeenlinnassa kattelemassa ja Helsinkiin soitin ja kysyin löytyiskö, mutta kaikkialta tarjottiin eioota niin riskillä sitten tilataan saksanmaalta kokeilematta. Ei tässä enää malttanut odotellakaan. Jotain arviota voin tuosta kepukasta heittää kun sen käsiini saan, jos saan.

1x YAMAHA PACIFICA 612V OST_
1x THOMANN E-GUITAR CASE BK WOOD
1x DUNLOP LUCKY 13 GURT SKULL
6x GHS GBL-BOOMERS

Läjälle tuli posteineen hintaa ~600e joten budjetista mentiin yli ja vahvistinkin jäi vielä saamatta, vanhalla porskutetaan ainakin tovin vielä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)