Aihe: Levymerkki/yhtiötoiminta käyntiin
1
Elmer
24.09.2006 20:10:55 (muokattu 25.09.2006 09:49:28)
Tässä olisi suunnitteilla käynnistää toiminta, jossa tarkoituksena olisi
tuottaa/kustantaa muutama äänite.
Mikä olisi viisain ratkaisu, kun toiminnan laajuudesta ei itsekkään ole vielä käsitystä ?
Haen muutamaa uutta artistia, sävellän, sovitan ja tuotan materiaalin, jonka jälkeen olisi tarkoitus - jollakin tapaa - kaupata äänite.
Millä lailla kannattaisi lähteä rakentamaan ?
Levymerkki vai levy-yhtiö ?
Kakku valmiiksi ja kauppa levy-yhtiöön ?
Mistäs löytäisi valmiin artistisopimuspohjan, jossa olisi huomioitu minun etuni,
koska kustannan toiminnan jne. jne..?
RockRock123
25.09.2006 17:44:57

Olisi muuten aika helmi juttu, ku löytäis jostain ohjeita oman levymerkin perustamiseen. Ittelläkin käyny kyseinen asia muutaman kerran mieles.
Hargon
26.09.2006 08:20:36
Yksityisenä elinkeinonharjoittajana on varmaan helpointa aloittaa. Toiminimen rekisteröinti maksaa 65 euroa ja sen jälkeen olet paha levy-yhtiö, joka riistää artistejaan ja jonka tuotoksia on ihan oikeutettua impata netistä.

Mutta, mutta. Yksi tärkeimpiä juttuja on hommata sopimus jonkun jakelufirman kanssa, jotta saat levyjäsi myyntiin kauppoihin.
She's dead! Wrapped in plastic.
Bonham
26.09.2006 09:04:12
Yksityisenä elinkeinonharjoittajana on varmaan helpointa aloittaa. Toiminimen rekisteröinti maksaa 65 euroa ja sen jälkeen olet paha levy-yhtiö, joka riistää artistejaan ja jonka tuotoksia on ihan oikeutettua impata netistä.

Mutta, mutta. Yksi tärkeimpiä juttuja on hommata sopimus jonkun jakelufirman kanssa, jotta saat levyjäsi myyntiin kauppoihin.

Ja sen jakalijan saaminen ei sitten taas olekkaan helppoa, jollei ole myyviä yhtyeitä...

Jakelija siinäkin mielessä tärkeä, että esim ESEK vaatii sitä yhtenä perusteena avustustensa jakamiselle.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Reddie
08.10.2006 12:17:12
Semmonen kirja+dvd-yhdistelmä kun Artist ABC käsittelee noita asioita artistin näkökulmasta. Se vois olla silti ihan hyvää luettavaa.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
karstainen
09.10.2006 15:39:12
Artist ABC on ihan Ok -kirja ja siellä on myös joitain sopimuspohjia valmiina. Itse suosittelisin Mika Karhumaan "Musiikkibisnes" kirjaa. Siinä on levytyssopimuksenkin yleinen pohja valmiina. Toki kannattaa tuohon sopimukseen udella sitten nuo rojaltiprosenttien suuruudet ja portaat sitten vaikka joltain tuollaisen sopimuksen allekirjoittaneelta.
Elmer
10.10.2006 21:55:02
Niin, tosta Esekistä heräsi kysymys mieleen.
Jos taktiikkana on ns. kakkukauppa, valmis masteri
levy-yhtiölle.
Jos siis oma yhtiöni kustantaa itse kaikki masterista koituneet kulut
(mm.soittajat, studion jne.jne.), niin onko minulla
mahdollisuus anoa tukea Esekiltä projektiini ?
Ja jos, niin vaatiiko Esek esisopimuksen tositteeksi masterdiilistä ?
Vai onko taas kerran niin, että suuri levyhtiö omilla suurilla
suhteillaan saa Esekiltä tukea
masterinostoon jonka ne minulta ostavat ja minä se vaan taas kerran kustantelen projektin itse äänitteeksi asti...
Vai pitääkö julkaisuni olla ihan oma ja pelkkä jakelija
jatkona ?
kivi
10.10.2006 23:17:12
Niin, tosta Esekistä heräsi kysymys mieleen.
Jos taktiikkana on ns. kakkukauppa, valmis masteri
levy-yhtiölle.
Jos siis oma yhtiöni kustantaa itse kaikki masterista koituneet kulut
(mm.soittajat, studion jne.jne.), niin onko minulla
mahdollisuus anoa tukea Esekiltä projektiini ?
Ja jos, niin vaatiiko Esek esisopimuksen tositteeksi masterdiilistä ?
Vai onko taas kerran niin, että suuri levyhtiö omilla suurilla
suhteillaan saa Esekiltä tukea
masterinostoon jonka ne minulta ostavat ja minä se vaan taas kerran kustantelen projektin itse äänitteeksi asti...
Vai pitääkö julkaisuni olla ihan oma ja pelkkä jakelija
jatkona ?

ESEKin tuotantotuki on nimenomaan tuotantokustannusten kattamiseen. Saat varmasti osuuden siitä studiokustannusten kattamiseen, jos tukea tulee.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Martt
26.10.2006 19:27:26
hei,

Neuvokaapa kokeneet konkarit mikä olisi paras konsti
verotuksellisesti lähteä bändin kanssa keikalle ja hoitaa homma maksujen puolesta
(verot)fiksusti.Olis kiva tietää
BenGlenton
26.10.2006 19:29:32
hei,

Neuvokaapa kokeneet konkarit mikä olisi paras konsti
verotuksellisesti lähteä bändin kanssa keikalle ja hoitaa homma maksujen puolesta
(verot)fiksusti.Olis kiva tietää

http://www.hasabros.com/
www.supremecourtband.fi
Elmer
03.12.2006 14:03:26 (muokattu 03.12.2006 16:32:19)
Jos levymerkki tuottaa ja kustantaa äänitteen valmiiksi masteroituna ja tekee kauppaa levy-yhtiön kanssa, niin oliko näin, että masterdiilissä saa jokaisesta myydystä levystä osan, kuulemma 17-20 prosentin tietämillä. Pitääkö paikkansa ja onko tuo saatava prosentti levyn tukku vai ohjehinnasta vai jostain muusta ?
Minkälainen olisi yleisin esimerkki, pohjalta :
"levyn hinta/levymerkin osuus" ?
Ukko
03.12.2006 19:07:00

Rauhoitutaanpa nyt. Eikös se olennaisin seikka ole siinä että tallissasi on artisteja/bändejä jotka myyvät. Muuten koko systeemi on rahanhukkaa.
Elmer
04.12.2006 10:34:13
Ukko-hyvä, tiedustelin vain masterdiilin periaatteita omalta kannaltani.
Mielestäni se on varsin tervettä, tutkii ennenkuin hutkii:))
kivi
04.12.2006 20:30:32
Jos levymerkki tuottaa ja kustantaa äänitteen valmiiksi masteroituna ja tekee kauppaa levy-yhtiön kanssa, niin oliko näin, että masterdiilissä saa jokaisesta myydystä levystä osan, kuulemma 17-20 prosentin tietämillä. Pitääkö paikkansa ja onko tuo saatava prosentti levyn tukku vai ohjehinnasta vai jostain muusta ?
Minkälainen olisi yleisin esimerkki, pohjalta :
"levyn hinta/levymerkin osuus" ?

Tavallisinta ei olekaan, mutta aika yleinen masterdiili voisi olla 12% kansivähennetystä ulosmyyntihinnasta.

Kansivähennys voisi olla saman kokoinen kuin ALV, eli 22%. Eli voit periaatteessa suoraan laskea alvittomasta hinnasta nuo prosentit, ja pääset aika lähelle. Muista sitten että sun 12%:stasi maksetaan kaikki tekijät. Tuollaisessa jaossa levy-yhtiön osuus olisi ehkä kulujen jälkeen noin 30% josta hoidetaan mm mainostaminen.

Eli ei siinä kukaan rikastu, jos eivät levyt myy.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Elmer
04.12.2006 21:11:51 (muokattu 04.12.2006 21:15:16)
Kiitos Kivi asiallisesta vastauksesta.
Tuo valottaa jo paljon tilannetta. Todellisuudessa ohjehintaisesta
levystä minulle jäävä osuus on vain parin euron luokkaa/kpl.
On kyllä totta, että masteriin menee koko lailla rahaa,
mutta terve usko tuotteeseen on tämän busineksen a ja o.
Ainahan on sitä riskiä olemassa kun hommaan ryhtyy.
Jos tuotteesta tulee ns. kaupallinen, niin kyllähän siitä
sitten jonkin verran levymerkkikin saa - vaikkapa seuraavan masterin tekoon:))
kivi
04.12.2006 22:04:54 (muokattu 04.12.2006 22:10:12)
Kiitos Kivi asiallisesta vastauksesta.
Tuo valottaa jo paljon tilannetta. Todellisuudessa ohjehintaisesta
levystä minulle jäävä osuus on vain parin euron luokkaa/kpl.
On kyllä totta, että masteriin menee koko lailla rahaa,
mutta terve usko tuotteeseen on tämän busineksen a ja o.
Ainahan on sitä riskiä olemassa kun hommaan ryhtyy.
Jos tuotteesta tulee ns. kaupallinen, niin kyllähän siitä
sitten jonkin verran levymerkkikin saa - vaikkapa seuraavan masterin tekoon:))

Hep!

Nyt vasta luin kysymyksesi kunnolla (tai tajusin, ettei siinä ollutkaan sekoilua).

Sinä et ole levymerkki. Sinä olet tuotantoyhtiö. Tuotantoyhtiö valmistaa artistin äänitteen paketiksi ja myy sen kustannusoikeuden sitten levymerkille eli loppujulkaisijalle.

Eiksje?

Prosenttini oli laskettu sen mukaan, että masterin myyjä on artisti, joka ei osallistu lasimasterointi-, painatus eikä mainoskuluihin, mutta tuottaa omalla kustannuksellaan soittajat studioon, sekä maksaa äänttäjän ja taiteellisen tuottajan palkan.

Sinun tapauksessasi sinä olet tekninen tuottaja siinä kuin loppujulkaisijakin, ja teidän on syytä myös sopia tekninen tuotanto (50% koko levyn gramexeista) jaettavaksi. Mahdollisesti biisin tekijä myös solmii kustannussopimuksen kanssasi, jolloin voit myydä julkaisuoikeuden ohella myös alikustannusoikeutta.
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)