Aihe: Aktiivisubbari pimeni -> korjaus? häröprojektiksi?
1
efunkelist
04.12.2006 16:57:02

Noniin. Sähkörumpuja toistatin creativen halvalla 2.1 aktiivisetillä ja bassot hävisi. Avasin nyt pömpelin ja totesin että
-sulake ehjä
-elementti ehjä
-virta kulkee ja satelliitit kuitenkin toimivat kuten ennenkin

Missäköhän vika? Mikään ei näytä palaneen ja kaukoidäntehtailijat eivät liimantapaisen kanssa ole säästelleet joten puoli piirilevyä on tukossa. Jossain päin jakosuodinta voisi vika olla ehkä, mutta missäköhän se on ja mitenköhän toteutettu ja golden question: Kuinka korjata..?

No. Jos ei tuota saa entiselleen niin voihan siitä tehdä vielä entisemmän.

-Laittaisinko vahvaripuolen kokonaan uusiksi ja tekisin pömpelistä pikkuruisen kitaracombon? Microcuben kaveriksi kotisoitteluun? Kotelo ja elementti ovat ihan ok, laittaisi vaikka kemo-komponenttiviritelmän bebekistä vahvistimeksi. Helposti, nopeasti ja edullisesti saisi. Soundit ei varmaan kummoiset mutta kunhan pihisee :)

-Saman homman voisi tietty tehdä mutta siten että satelliitit olisivat yhä mukana kuviossa ja tällöin sitä voisi käyttää vaikka bassolle. Tai edelleen kitaralle jos ne satelliitit ei tee soinnista liian "hifiä" tai siis kirkasta. Tai sitten systeemiä voisi yhä käyttää sähkörummuilla.

Ideoita? Ehdotuksia? Kivointahan tuo olisi korjata mutta vaikealta näyttää, ja ollakseen €35 hintainen paketti niin taidanpa ostaa ihan suosiolla uuden setin "pelikaiuttimiksi"..

Vanhasta romusta voisi kyllä saada jotain jänsgää rakennettua :)
poppamies
04.12.2006 17:10:19

Ootko aivan varma että elementti on ehjä? Elementtiä olisi helppo vaihtaa mutta siinä se kannattavuus raja menee. En tiedä mitä mallia tuo sun Creative 2.1 on mutta omastani maksoin Claes Ohlssonilla peräti 29€. Sillä rahalla ei varmaan saa elementtiäkään.
http://www.pricegrabber.com/p__Crea … _380_2_1_Speakers_System,__14749676
G-strings are for strippers!
efunkelist
04.12.2006 17:17:39 (muokattu 04.12.2006 17:18:28)

Koestin elementtiä paristolla ja hyvin kartio liikkuu = toimii?
EDIT: Erittäin samannäköinen setti kuin tuo linkissäsi ollut. Subi samanlainen, satelliitit hieman eri näköiset. Varmasti sama tekniikka mutta eri muotikautta kotelointi ;)
gasser
04.12.2006 17:26:46
Mä tekisin tohon muutaman watin simppelin päätevahvarin + apinoisin jonku perus kitaraetusen. Pari radio-ohjattavan akkua poweriksi ja kantokahva päälle.
Köyhil ei oo fyrkkaa
Kumiankka
04.12.2006 18:38:10
Pienissä tai erittäin pienissä kotivahvareissa on se bassopää yleensä aina naurettavan heikko, vaikka olisi vähän kalliimpi tai parempi vehje olevinaan. Mallintavalle etuasteelle olisi ehkä munsta nannaa olla subbarilla varustettu kokoalueen kajari monitorina.

Tuli tuosta mieleen että olisko sitten virtalähde polttanut vaikka käämit poikki, kokeilitko tuliko vahvistimelle käyttöjännitettä?
SirElwood
04.12.2006 19:15:32
Tästä ehkä teen sen bassorumpumikin tai sitten pikkucombon sbassolle. Tai sitten mölymonitorointi sähkörummuille.

Minulle ajautui tuommoinen creativen passiivisubi, ja ajattelin tehdä siitä pienen putkikombon (jotain 1-1½W). Sinne kun sopivasti mahtuu 8" elementti, ja kotelo on kuution mallinen. TubeCube. :)

Tuo voi olla vähän turhankin pieni sbassolle, mutta bassorumpumikki vaikuttaisi kyllä mielenkiintoiselta projektilta.
efunkelist
04.12.2006 19:17:05

Mallintavalle etuasteelle olisi ehkä munsta nannaa olla subbarilla varustettu kokoalueen kajari monitorina.
Ennenkuin subi hajosi, käytin tätä välillä microcuben kaiuttamiseen. Pörinää lähti liikaa mutta muuten soundi oli kyllä terveempi kuin itse mcubessa.

Tuli tuosta mieleen että olisko sitten virtalähde polttanut vaikka käämit poikki, kokeilitko tuliko vahvistimelle käyttöjännitettä?
En ole mittaillut mutta ainakin satelliiteille tulee signaali. Itse virtalähde on siis ehjä kyllä. Vika on jossain etuasteen ja kaiuttimen välissä. Tai itseasiassa varmaan jakosuotimen ja elementin välissä koska satelliitit toimivat.

Siis joko jakosuodin tai sitten itse subbarielementin pääte sökö.
Tubeman
05.12.2006 07:44:40
Ennenkuin subi hajosi, käytin tätä välillä microcuben kaiuttamiseen. Pörinää lähti liikaa mutta muuten soundi oli kyllä terveempi kuin itse mcubessa.

En ole mittaillut mutta ainakin satelliiteille tulee signaali. Itse virtalähde on siis ehjä kyllä. Vika on jossain etuasteen ja kaiuttimen välissä. Tai itseasiassa varmaan jakosuotimen ja elementin välissä koska satelliitit toimivat.

Siis joko jakosuodin tai sitten itse subbarielementin pääte sökö.

Katso juotosten kunto,subbari ravistaa sen verran että saattaa olla löysää jossain nyt,jopa irti kokonaan esim kelan toinen pää.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Murgo
05.12.2006 07:59:05 (muokattu 05.12.2006 10:01:00)

Vanhoista kajareista saa vaikka mitä:) Keväällä rakentelin vanhasta satelliittikajarista josta oli diskantti paskana, minikombon ,tekniikkana Ruby-minivahvari + GGG stratoblaster boosteri ennen sitä. Tehoa kai n.0,5 W mutta ihan hyvä soundi kerrostalosoitteluun. Edit: ja toimii myös pattereilla, kätevä mm. sähköviulun kaverina.
Värkkäily on nastaa!
efunkelist
05.12.2006 18:07:15

Nakkasin jo koneiston roskiin.

Elementin suojasta teen lauluäänityksiä varten pop-filtterin.

Bassoelementistä ja kotelosta teen pikkucombon kitaraa/bassoa varten. Laiskana kokeilen bebekiltä kemo-valmisvahvistinkomponenttia. Jos jaksan samaan syssyyn viritellä ne satelliitit yhä toimimaan niin ehkä tuo 2.1 kokonaisuus vielä menisi sähkörummuilla. Tai sitten tosiaan kitara/bassovahvistukseen.

Satelliiteista voisin ehkä tehdä rummun sisälle integroidun mikin joka toimii joko napsun taltiointiin tai sitten ihan vain triggerinä. Satelliiteissa on myös verkkokehikko joista voisi tehdä pop-filttereitä.

Tulee ihan mieleen kun joskus leikki-ikäisenä pistin osiin ritariässäauton, sellaisen ison sähkömoottorilla toimivan. Sekalaisista osista tein useita pienempiä leluja. Pellepeloton jo syntyessään siis? XD
kilroy
06.12.2006 10:50:28
moikka efu!

Miulla ja parilla muulla kaverilla meni creativen 2.1 setistä se volumen ja basson säätö "kaukosäädin" paskax...hävis bassot ja välil kuulu muutekii hiljaa...

ite sain oman kuntoon ku putsasin sen sisältä ja potikat rasvasin/putsasin...

kaverit haki takuuseen uudet...
putket kuuluu taloihin ja maan alle ei vahvistimiin...
Spike
06.12.2006 13:53:51
moikka efu!

Miulla ja parilla muulla kaverilla meni creativen 2.1 setistä se volumen ja basson säätö "kaukosäädin" paskax...hävis bassot ja välil kuulu muutekii hiljaa...

ite sain oman kuntoon ku putsasin sen sisältä ja potikat rasvasin/putsasin...

kaverit haki takuuseen uudet...

Sama, mullakin rahisee volume creativen 2.1 setissä, joka on tietokoneessa. Vieläpä joku lähemmäs sadan euron setti. Saundikin on todella mutainen. Vielä kun asuin vanhempien luona mulla oli Logitechin setti, se oli aivan eritasoa niin äänen kuin suunnittelun puolesta. Myös 2.1, ja vähän satasen pintaan silloin. Enpä enää kyllä Creativeen sijoita.
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
efunkelist
06.12.2006 18:57:31

Mun mallissa (inspire p380) on volumesäätö linjasignaalin johdossa, vika ei ollut siinä. Basson määrä on subbarin paneelissa omalla potikallaan, sitä en testannut mutta en koskaan käyttänytkään joten en usko vian olleen siinä. Eikä sillä enää väliäkään ole kun kamat on jo purettu ja osat kierrätetty :)

Logitecit on kyllä parempia ku creative.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)