Aihe: Sormisoitto
1 2 3 4 5 6
sirdickyj
02.12.2006 12:59:55
No niin, löytyihän se yhteinen sävel!

Noille tuonikäisille kakaroille on vain tosi vaikea saada menemään mitään perille. Niillä ei yleensä ottaen ajattelu ole vielä niin kehittynyttä, että tajuaisivat mitään syvällisempää asiaa basson roolista. Ne on oikeasti kattellut just noita showspotteja ja uskovat sellaisen jutun olevan bassonsoiton syvin olemus. Eivätkä tahdo uskoa mitään muuta.

Kovalla työllä, psykologialla ja periksiantamattomuudella näitä perusjuttuja vaan sitten pikku hiljaa uitetaan ajatusmaailmaan salakavalasti. Joskus se on pään seinääntakomista, mutta joskus joku sentään alkaa tajuta, mistä on kyse.

Mitä helvetin väliä sillä on, oppiiko ensin juoksemaan vai kävelemään? Molemmat tulee kyllä opeteltua jossain vaiheessa, jos meinaa olla kehissa pitkään. soittamisessa on tärkeintä, että oma into pysyy yllä. pitäköön kukin sitä yllä miten haluaa. bändissä soittamalla ennenpitkää on PAKKO opetella myös ne perusasiat.
Pataan! ...+alv.
unable
02.12.2006 13:36:39
Mitä helvetin väliä sillä on, oppiiko ensin juoksemaan vai kävelemään? Molemmat tulee kyllä opeteltua jossain vaiheessa, jos meinaa olla kehissa pitkään. soittamisessa on tärkeintä, että oma into pysyy yllä. pitäköön kukin sitä yllä miten haluaa. bändissä soittamalla ennenpitkää on PAKKO opetella myös ne perusasiat.

Niin, eikä niitä erikoisjuttuja voi osatakaan jos ei ensin perusasiat ole hallussa.
Typhus
02.12.2006 14:08:29
Niin, eikä niitä erikoisjuttuja voi osatakaan jos ei ensin perusasiat ole hallussa.

no kyll mie oon nähny pariki tyyppiä jotka täppää ku siat mutta sitteku pitäs perus pumputusta vetää niin ei irtoa normisti ja alkaa kikkaileen sit siihen jotain multiplefingeringtäppingarpeggiosfromhelliä :D
Kannattaa treenata ahkerasti niin ehkä siekin joskus opit soittamaan kokonuotteja! -Arva
blessed
02.12.2006 15:56:01

Noille tuonikäisille kakaroille on vain tosi vaikea saada menemään mitään perille. Niillä ei yleensä ottaen ajattelu ole vielä niin kehittynyttä, että tajuaisivat mitään syvällisempää asiaa basson roolista. Ne on oikeasti kattellut just noita showspotteja ja uskovat sellaisen jutun olevan bassonsoiton syvin olemus. Eivätkä tahdo uskoa mitään muuta

No basson roolihan riippuu melko pitkälle siitä mitä soittaa. Sitäpaitsi mikä oikeus meillä kenelläkään on lokeroida basson roolia sinne rytmi puolelle. Jos jonkun mielestä basso on soolosoitin, niin ei sinun mielipiteesi ole yhtään sen parempi kuin hänenkään. Ja turha vedota, että komppaamiseen se basso on luotu, sillä senkin on vaan ihminen päättäny, toinen ihminen voi päättää toisin. Jos ylärekisterillä voi vetää sooloja, niin miksi ei sitten alarekisterilläkin. Jokainen soittakoon tyylillään.

Niin ja komatta sormea nyt yritän saada mukaan soittoon
L_Laiho
03.12.2006 14:00:16
2 sormella soittelen pääosin. Joko etusormi-keskari taikka etusormi-nimetön yhtälöllä. Joskus tulee 3 sormella soiteltua.

Peukkutekniikoita olen reenaillut hissukseen.
Jumala on ottanyt järjen pois ja pannut paskaa tilalle.
kauhu-köös
03.12.2006 20:51:22
kolomost ja kakost tulee käytettyy, nopeesti oppii soittaa ku soittaa pelkkää kainulaista:D
Paskallakin on tekijänsä, jokainen pissis on mahdollisuus, herrasmies yrittää aina...
ahjteam
03.12.2006 21:18:08

kaipa tähän sitten pitää vastata 7:

Vasen käsi: kaikki paitsi peukalo (eli 6, eiku siis 4)
Oikea käsi: peukalo, etusormi, keskisormi
Boxeri
03.12.2006 22:28:22
Mulla kyllä menne se sormi aika useasti suuhun.... Pölöjä mikä pölöjä, ei voi mitään!!
"VoiVoi..."
Keny
04.12.2006 08:27:38 (muokattu 04.12.2006 17:16:40)
Mulle ainakin on tuonnu lisäintoa Miller ynnä muut.Tietty jos pitää soitta peruskamaa niin sillon sitä soitetaan mutta siihen voi välillä kyllästyä ja sillon on hyvä kikkailla välillä ja kehittää sitäkin puolta.

Mr Big on mulle aika tuntematon johtuen epämilelyttävästä laulajasta.Niacin taas missä Seehan soittaa ei oo mitään turhaa tilua musta ja kyllä nuorille pitää nykyään olla virikkeitä eritavalla kun 70-80 luvulla.Sillon oli vaan Jaco sinne ja Jaco ja Jaco mikä on taas musta ihan paska:)

Oma tytär on ihan SRV friikki ja onkin treenannu melkein kaikki sen bändin bassolinjat kun taas iskä vaan peukuttelee ja on paska coversoittaja.Tietty jos biisit treenataan niin menee mut kylmiltään perus asiat on pahoja.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
J.Hollström
04.12.2006 09:26:36
Tietty jos biisit treenataan niin menee mut kylmiltään perus asiat on pahoja.

Niin, kelle on ja kelle ei. Itselläni on ollut ilo soitella sellaisten soittoniekkojen kanssa joilta taittuu kylmiltäänkin melkein mikä vaan peruskaura. Hauska pitää jameja, kun materiaalia riittää niin kauan kuin joltain taittuu lauluosasto. Eikä kyse ole mistään bluesin renkutuksesta, vaan ihan musasta laidasta laitaan. Itse arvostan näitä primavista ja korvalla soittajia korkealle. Niiden kanssa on helppo treenailla ja mennä keikalle. Viimeksi perjantaina oltiin keikalla, ja ohjelmisto ja sävellajit sovittiin tekstiviesteillä. Joukossa biisejä joita ei oltu soitettu kertaakaan kimpassa ja hienosti meni (ainakin omasta mielestä ;o).
sirdickyj
04.12.2006 09:50:58
Viimeksi perjantaina oltiin keikalla, ja ohjelmisto ja sävellajit sovittiin tekstiviesteillä. Joukossa biisejä joita ei oltu soitettu kertaakaan kimpassa ja hienosti meni (ainakin omasta mielestä ;o).

Joo, tollee meki on menty monta kertaa, et biisit sovitaan etukäteen, ja ensiesitys on suoraan lauteilla. Mm. täälläkin levitelty Don't break my heart again-video oli sellanen, missä se biisi soitettiin ekan kerran kimpassa.

Mitä "showpelle" Sheehaniin tulee, niin herrahan on täysin itseoppinut ukko, joka ei oikeasti tajua teoriasta yhtään mitään, vaan vetelee korvalla ne jutut. Keikkailemalla oppii. Coversoittaja hänkin alunperin, TOP 40-keikkoja plakkarissa joku olikse 2000 ennenku pääs "korettelin kovimmasta" valtakunnalliseen tietoisuuteen.
Pataan! ...+alv.
Keny
04.12.2006 09:51:11
Niin, kelle on ja kelle ei. Itselläni on ollut ilo soitella sellaisten soittoniekkojen kanssa joilta taittuu kylmiltäänkin melkein mikä vaan peruskaura. Hauska pitää jameja, kun materiaalia riittää niin kauan kuin joltain taittuu lauluosasto. Eikä kyse ole mistään bluesin renkutuksesta, vaan ihan musasta laidasta laitaan. Itse arvostan näitä primavista ja korvalla soittajia korkealle. Niiden kanssa on helppo treenailla ja mennä keikalle. Viimeksi perjantaina oltiin keikalla, ja ohjelmisto ja sävellajit sovittiin tekstiviesteillä. Joukossa biisejä joita ei oltu soitettu kertaakaan kimpassa ja hienosti meni (ainakin omasta mielestä ;o).

No oot aika kova ukko sitte vetää:) Ei multa vieras biisi taitu tosta vaan esim jo rakenteen kannalta.
J.Hollström
04.12.2006 10:05:50
No oot aika kova ukko sitte vetää:) Ei multa vieras biisi taitu tosta vaan esim jo rakenteen kannalta.

Ei tässä nyt omaa häntää ollu tarkoitus nostella. Pointtihan on siinä, että osaa kuunnella ja mukauttaa omaa soittoa bändin ja biisin mukana. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Musikaalinen kaveri pysytty heittääntymään biisiin vaikka rakenteet ei olisikaan täysin hallussa. Aika nopeasti eri tyypeistä aistii onko niistä tälläiseen soittoon vai ei. Jotkut lappupaavot joilla on kaikki teoriat ja skaalat hallussa, voi olla ihan hukassa kun lähdetään improvisaatiopohjalta rakentamaan. Ei semmosten kanssa mitään jameja voi pidellä, vaikka kuinka kovia soittajia muuten olisikin. Eli silloin kun soitetaan musaa, eikä jotain etukäteen treenattuja fraaseja. Tietysti löytyy myös näitä umpimusikaalisia tyyppejä, joilta taittuu kaikki. Niiden kanssa on mahtavaa soitella. Joskus joissakin jameissa Tampereella eksynyt sellaiseenkin porukkaan.
jjylli
04.12.2006 10:07:11

mulla ei ainakaan oo perusasiat hallussa. sviddu, mä vedän vaan.
Keny
04.12.2006 10:08:51
taittuu sulta ku vaan teet niitä hommia. ei Jukiltakaan syntyessään ne taittunu.

mikäs tos on niin kummallista? semmosiahan noi soittoniekat on, Esa Niemiset ja muut, niinku myös Virtasen Sami, et jos on kuullu biisin ja muistaa melodian jotenki, niin jonkun version siitä saa pykättyä heti päässään. Mun mielestä ihan perusedellytys noille omille hommiole,et jutu on yheltä istumalta hallussa. Sit taas jos vetelee omia juttuja, niin eihän sil oo väliä, et kuin nopeesti ne on hallussa, kun ei niitä harrasteta kenenkään muun ajalla.

Niimpä.Mulla vaan ei o tota taitoa et joku tietty biisi lähtis tosta vaan.Tietty omat biisit ja keikat menee heittämällä ja oon vuodesta 78 keikkaillu mut kaikki on ollu treenattua tai sitten lapuilta.On ollu sinfoniaa,puhallinbändejä ja kaikkee studioprojuja ynnä muuta.

Jammailu on eri asia se kyllä menee mut just noi coverit on mulle paha kun tunnen hyvin huonosti ylipäätään noi biisejä.Ne cover keikat mitä oon heittäny niin on kyllä 2-3 kertaa biisit vedetty läpi ja laitan omaan biisilistaan merkintöjä jos sävel-laji vaihtuu.Muuten en muista ja nykyään muisti pettää aika pahasti välillä vaikka oiskin tuttu biisi.

Virtanen ja te muut ootte kyllä kovia.Onhan Puppekin kova soittaja mut myöns ettei noi coverit siltäkään taitu jos ei oo kertaakan käyty läpi.
Keny
04.12.2006 10:12:11
Niin siis Juki....jamit ja coverit on musta kaks ihan eri asiaa jos ne coverit soitetaan niinkun ne pitää mennä tietty niin et se istuu bändille myös.

Pariin leffaan soittanu biiseihin bassoraidat ja osa meni kertaotolla jammaillen....mutta ne onkin omia tuotoksia eikä muiden.
J.Hollström
04.12.2006 10:16:01
Niin siis Juki....jamit ja coverit on musta kaks ihan eri asiaa jos ne coverit soitetaan niinkun ne pitää mennä tietty niin et se istuu bändille myös.

Minusta ei ole. Yleensä rokkijameissa soitetaan covereita ja jatsijameissa stankkuja. Harvemmin olen törmännyt ihan täysin improvaatiopohjaiseen jamitteluun. Se vaatii jo soittajilta enemmän heittääntymistä.
unable
04.12.2006 10:20:35
mulla ei ainakaan oo perusasiat hallussa. sviddu, mä vedän vaan.

Niin, mutta sulla onkin ihan oma tyyli.
Keny
04.12.2006 10:20:50
Minusta ei ole. Yleensä rokkijameissa soitetaan covereita ja jatsijameissa stankkuja. Harvemmin olen törmännyt ihan täysin improvaatiopohjaiseen jamitteluun. Se vaatii jo soittajilta enemmän heittääntymistä.

Meillä ainakin jameissa ei covereita vedetä vaan ruvetaan jostain vaan vetää ja yhtäkkiä on biisi valmis.Improlla kaikki BL biisitkin on syntyny....no siltä ne kuullostaakin.

Nythän siis bändiä ei ole toistaseks niin voin moikailla yksinäni ja vetää pataan:)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)