Aihe: Ikääntyminen ja miksaaminen
1
Timo JM
02.12.2006 22:45:16

Nuorempia tää ei varmaan vielä kiinnosta mutta mua kylläkin ;-)

Eli mitä meille tapahtuu vanhetessa kun kuulo huononee, tai pikemminkin mitä meidän miksauksille tapahtuu? Vielä ainakin kun ei ole pahoja kuoppia pystyy korvia kalibroimaan referensseillä miksauksen lomassa.

Vaan entä kun kuulo vääjäämättä huononee, onko kalibroimisesta silloin enää tilanteen korjaamiseen? Eli missä menee se raja, jolloin kuulon muutokset ovat jo todellinen ongelma miksaamisessa?

Onko maailmalla hyvää jälkeä tekeviä "kuulovammaisia"?
...siis mun mielestä.
loosah
02.12.2006 23:01:31 (muokattu 02.12.2006 23:04:26)
Taajuskato tulee kuitenkin ainakin aluksi niin korkeille taajuuksille, ettei siitä luulis olevan haittaa. Jos yleissaundista puuttuu vähän 20kHz, saa sitä sit joku fiksu lisätä = )

Tossa joku kerta mietin, että se olis aika inhottavaa, jos kuulo rupeis heikkenemään keskiäänien suhteen. Sitä vois olla vaikeempi hallita?

Lisäyksenä vielä... Itse pidän elacineja päässä yleensä jopa ravintolassa ollessani. Jengi pitää urpona, eikä miksauksetkaan kuulosta silti kummoisilta. Missä vika?
GIGO
Timo JM
02.12.2006 23:25:21

Itse pidän elacineja päässä yleensä jopa ravintolassa ollessani. Jengi pitää urpona, eikä miksauksetkaan kuulosta silti kummoisilta. Missä vika?

Mä kun ajan talvella pipo päässä autolla radio kuulostaa yllättävän siedettevältä vaikka soundi aukeaakin aivan erilaiseksi kun ottaa myssyn pois. Olenkin miettinyt kuinka paljon toi päähine simuloi omaa kuuloa kuusikymppisenä tai vanhempana. Heh, pitäis varmaan miksata joskus joku biisi pipo päässä :-)
...siis mun mielestä.
JPQ
03.12.2006 00:35:26 (muokattu 03.12.2006 00:43:10)

Entäs jos onkin alapäässä suurin ero? kuten kait mulla siis korvien
välillä... (sanoisin ollut ja iät ajat joten oletan että liittyy
erääseen synnynnäiseen juttuuni) eli siellä esim. 32-125hzin puolella
(tosin sairaalan testissä 125hz-8khzin välissä normaali). Ja
todellakin iän myötä kuulolähtee ylhäältä,ja sairaudet/taudit on
erikseen eli riippuu mikä niistä on. Unohdin sanoa että olen 28vuotias
ja enkä ole melussa oleskelua harrastanut sekin sitä paitsi vie
yläpäätä jonkunlähteen mukaan vaikka äänet olisikin matalia melussa
itsessään korvan rakenteen takia tätä en tosin voi vahvistaa tai
kumota. PS en ole kuulontutkija edes.
Torniojaws
03.12.2006 12:52:17 (muokattu 03.12.2006 12:52:51)

Matalia taajuuksia ihminen kuitenkin pystyy vielä tuntemaan, kuulemisen lisäksi. Mutta ne korkeat taajuudet ne pahimmat luultavasti ovat vanhemmiten. Suurimmaksi vaaraksi kokisin sen, että korkeita taajuuksia tulee aivan liikaa. Lopputuloksena on päänsärkyä (kirjaimellisesti) kuuntelijoille.

Pahin esimerkki luultavasti em. ongelmasta on vaikkapa Ministryn levy Animositisomina. Siinä on aivan *käsittämätön* määrä korkeita taajuuksia ja sihinää, aivan kuin 8 kHz ylöspäin olisi hillitön +10 dB shelf-korostus. Itse en ainakaan pysty kuuntelemaan ko. levyä kerralla putkeen, koska puolivälissä alkaa särkeä päätä jo siihen malliin. Onkohan Al Jourgensen päässyt vähän turhan vapain käsin säätämään ko. levyn miksausta vanhalla iällä?
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Jumina5/6
03.12.2006 13:39:17
Pahin esimerkki luultavasti em. ongelmasta on vaikkapa Ministryn levy Animositisomina. Siinä on aivan *käsittämätön* määrä korkeita taajuuksia ja sihinää, aivan kuin 8 kHz ylöspäin olisi hillitön +10 dB shelf-korostus. Itse en ainakaan pysty kuuntelemaan ko. levyä kerralla putkeen, koska puolivälissä alkaa särkeä päätä jo siihen malliin. Onkohan Al Jourgensen päässyt vähän turhan vapain käsin säätämään ko. levyn miksausta vanhalla iällä?

Ostin muuten tuon levyn heräteostoksena, ja yhdyn kyllä täysin kommenttiisi. Joskus on tullut mieleen vetäistä levy koneelle, equttaa ja polttaa levylle 'pehmeämpi' versio.. :)
Deep Blue Sheep.
Timo JM
03.12.2006 13:40:46

Onkohan Al Jourgensen päässyt vähän turhan vapain käsin säätämään ko. levyn miksausta vanhalla iällä?

Voihan toi mennä masteroijankin piikkiin, ja oikeastaan viime kädessä meneekin. Jos ei itse mokannut niin olis voinut ainakin korjailla.
...siis mun mielestä.
samantien
03.12.2006 16:30:42
mulla ainakin kuulokkeilla testaillessa korvissa soiva tinnituskohina sekoittuu itse miksaukseen.. eli ei tiedä suhiseeko miksaus vai oma pää. arvailupelillä mennään.
itse kuulossa ei tosin oo mitään vikaa vielä.
...Mutta TUOSSA nimenomaisessa riffissä ei kyllä ole niin yhtikäs mitään vaikiaa, että en kyllä nyt ymmärrä yhtään että mitä vaikiaa tuossa nyt olisi. - Däniel 18.09.2006
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)