Aihe: HD600 vs HD650
1
Aukikco
29.11.2006 15:54:34

Olisin kovasti ostamassa jompiakumpia otsikon mukaisista luureista, HD650:t ovat ehkä tällä hetkellä hitusen vahvemmassa asemassa, mutta.

Jos jollain on kokemuksia molemmista niin kertokaapa ihmeessä! Luurit ovat siis luonnollisesti tulossa studiokäyttöön, eli rehellinen saundi voittaa hifin saundin. Olen tässä nyt saanut vähän sellaista kuvaa, että HD600 olisi tuossa mielessä parempi; toisaalta olen myös kuullut että siinä olisi turhankin kapeat bassot, vaan mitenköhän on? 600:t saisi kuitenkin melkein huntin halvemmallakin, joten minun budjetillani tämä on jokseenkin iso kysymys.

Millaisia kokemuksia aiheesta?
k a i k k i _ s a m a a _ v i r t a a v a a
Nitrodelay
29.11.2006 16:20:29

Mulla oli sama pähkäily hetki sitten ja päädyin 600:siin. Tutkailin paljon netistä ammattilaisten kuulokevalintoja ja 600 mainittiin usein hyvänä luurina mm. masteroinnin apuna. 650 pidettiin jonkinverran värittyneinä saundiltaan.

Voisi pähkäillä niinkin, että ns. "makean saundin" saaminen luureilla maksaisi enemmän kuin suoran signaalin toisto. Harkitsin myös uusia AKG:n huippuluureja (601, 701), mutta epäilytti se Hi-Fi-sana, joka niihin liitettiin.

Ammattilaiset sanokoot viimeisen sanan....

Mulla AKG 271 äänitysluureina, mutta halusin verrannoksi vähän erityyppiset luurit, koska joudun turvautumaan paljolti kuuloketyöskentelyyn niinkuin useimmat kotinyhrääjät.

Kannattaa muuten tsekata verkkokauppa.comista - oli halvimmat siellä.
...Jonain päivänä Amerikkalaiset kompastuvat omaan leukaansa...
MrGuitarist
29.11.2006 16:51:37
Samoja vaihtoehtoja olen itsekin miettinyt, kun olen luureja etsimässä. Kokemuksia on vain noista HD600:sta, jotka kyllä ovat todella miellyttävät. Tuota bassopään kapeutta en kyllä itse allekirjoita, mielestäni sointi oli tasapainoinen kauttaaltaan.

Käytännön kokemuksia olisi hauska kuulla molemmista. Täälläpäin ei noita 650:ä pääse oikein missään kuuntelemaan.
Maybe there's no such thing as a perfect cup of coffee..
Aukikco
02.12.2006 18:38:17

Löytyisiköhän niitä ammattilaisia sitä viimeistä sanaansa sanomaan? :)
Aukikco
04.12.2006 13:12:21

Hmm, aika yllättävä tuo bassohuomio kun olin nimenomaan saanut sen kuvan että 600:ssa nuo bassot olisivat varsin selkeät ja neutraalit...
Nitrodelay
04.12.2006 15:25:42

Joo voi olla, että oletkin oikeassa. Se mitä olen noita 271:siä käytellyt, niin just noi liialliset alemmat keskiäänet ja bassot käyvät herkemmin rassaamaan korvia ja tulevat esille johtuen ehkä just tosta suljetusta rakenteesta. 600 tuntuivat jotenkin nielevän/suodattavan vastaavat ylikuormat, kun kokeilin kuunnella vähän "tukkosempaa" tavaraa. Sinänsä bassontoisto on hyvä ja selkeä. Mutta tää on ihan mututiedettä.

Jännä juttu on myös se, miten tukkosilta 271:set kuulostavat noiden senkkujen jälkeen. Mutta sekin hämää johtuen eri rakenteesta. Kun Akg:t pistää ekana päähän, saundi on todella hyvä.
...Jonain päivänä Amerikkalaiset kompastuvat omaan leukaansa...
askomiko
04.12.2006 15:28:56
Hmm, aika yllättävä tuo bassohuomio kun olin nimenomaan saanut sen kuvan että 600:ssa nuo bassot olisivat varsin selkeät ja neutraalit...

Siinä on hieman sama ongelma kuin hyvissä järeissä kajareissa: sinne voi tunkea liiallista, "mössö"-alapäätä, ja nuo luurit selviää niistä. Kuppaisemmille kajareille taas tulee ähky, ja tumpelompikin miksaaja huomaa että "oho, meni liikaa". Alamössötkin on toisaalta helpompi saksia noilla pois, kun toisto yltää sinne 9 hertsin paikkelle.. :)
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)