Aihe: Tämänhetken kitaransoiton trendi!!
1 2 3 4 5 6 7
Krice
02.12.2006 21:59:05

Mikäli itse tulen joskus tekemään uraa musiikista, olen lähes varma, että teen sen sävellysten, enkä niinkään tekniikkani takia.

Nyt tuli asiaa. Mielestäni kitaristilla pitäisi olla jotain musiikillista sanottavaa. Tilutus on siinä mielessä "huono" asia, että se tuppaa jotenkin yhdistymään siihen, että säveltäminen ei oikein toimi. Täyttä kaahaamista esiintyy kyllä muullakin tavoin kuin tilutuksessa, mieleen tulee nämä modernit alavireiset massiiviset kitaravallit, joiden alta ei meinaa kuulua mitään muuta.
"I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica.
Mikaelo
02.12.2006 22:12:11

Mikäli itse tulen joskus tekemään uraa musiikista, olen lähes varma, että teen sen sävellysten, enkä niinkään tekniikkani takia.

Just näin.
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane. -Homer Simpson ,Romantikkoitkijät #41
Twistyh
02.12.2006 23:02:57
Itsellä on n. 1,5 soittoa takana
Niin vähän?!? Miten sulla on muuten jo noin paljon romua?
barokkimessias
03.12.2006 00:25:29 (muokattu 03.12.2006 00:27:25)
Onkohan tästä topikista kenelläkään oikeasti hyötyä?
Ehkä ei kantsis ajatella asioita pelkästään hyötynäkökulmasta. Eikö olennaista ole se itse tekemisen ilo, niin kitaransoitossa kuin täällä näistä asioista keskusteleltaessa.

Pitääkö tunteella soittoon kiinnittää ihan erikseen huomiota?
Eikö se mene niin, että jos ei osaa vääntää soittaessa naamaa, niin on v* paska soittaja?

Tuskinpa esim. Yngwie Malmsteen on biisejänsä väsännyt vain ja ainoastaan siksi, että pääsee näyttämään überhienoa tekniikkaansa. Jos ylipäätään soitollaan saavuttaa menestystä niin kyllä se kaikki on saanut alkunsa rakkaudesta ja intohimosta musiikkiin ja soittamiseen, tilutti tai ei.
Ugh, olen puhunut!
Johann Onn
03.12.2006 01:49:34 (muokattu 03.12.2006 01:55:11)
Kovat jätkät avasi Colapullotkin soittamalla, jo 1980-luvulla...

http://www.youtube.com/watch?v=KgbZ02TE2iY#TstKshVXjnw

Pakkohan toi oli laittaa, kun ton lopulta löysin.

(Vinnie Moore siinä muistaakseni oikeasti soitti, ei se heepo, joka siinä heiluu.)
Jake.e
03.12.2006 01:53:44
Itse noudatan alla olevia asioita.

1. Soittakaa mitä haluatte.

2. Soittakaa miten haluatte.

3. Treenatkaa mitä haluatte.

4. Treenatkaa miten haluatte.

5. Keskittykää omaan tekemiseenne sen sijasta että kommentoitte muiden soittajien tyyliä ja sitä mitä he tekevät väärin.
Jerk.
ogre
03.12.2006 02:30:37
Ei vissiin ole tuota Paul Gilbertiä ketjun aloittaja hirveästi kuunnellut... eipä siinä mitään, sattuuhan niitä. Ei mua kyllä kiinnosta pätkääkään mistä sinä tykkäät, eikä paljoakaan kiinnosta sun arvottamiset. Senkus kuuntelet mitä lystäät, turha silti luulla että sun ulosteet on paremman hajuisia kun sen naapurin tiluhirmun.
wilzhu
03.12.2006 02:32:06 (muokattu 03.12.2006 02:35:16)
Onhan tiluttaminen, yms nopeaa soittaminen ihan hyvä taito, mutta eiköhän sen sitten huomaa, ettei sillä taidolla loppupeleissä tee mitään, jos ei ole muuten mitään musiikillista sanottavaa.

Itselle ainakin tulisi turha fiilis, jos olen ensin opetellut vaivalla tiluttamaan ja huomaisin, etten osaakkaan käytännössä käyttää taitoani.

Siksipä ainakin itse treenaan eri metodin mukaan. Ensin mielestäni pitäisi osata tulkita kitaraa ja sitten sen mukaan edetä teknisesissä taidouissa, eikä niin että ensin opettelisin tiluttamaan ja sitten vasta yrittäisin oppia käyttämään sitä taitoa. Niin se on varmaankin paljon vaikeampaa.
Elämä off.
oiva tumpeloinen
03.12.2006 02:34:29
Onhan tiluttaminen, yms nopeaa soittaminen ihan hyvä taito, mutta eiköhän sen sitten huomaa, ettei sillä taidolla loppupeleissä tee mitään, jos ei ole muuten mitään musiikillista sanottavaa.

Itselle ainakin tulisi turha fiilis, jos olen ensin opetellut vaivalla tiluttamaan ja huomaisin, etten osaakkaan käytännössä käyttää taitoani.

Miten tämä liittyy tiluttamiseen? Eihän millään taidolla ole mitään hyötyä, jos ei sitä osaa käytännössä käyttää.
wilzhu
03.12.2006 02:36:41
Miten tämä liittyy tiluttamiseen? Eihän millään taidolla ole mitään hyötyä, jos ei sitä osaa käytännössä käyttää.

Sikäli, että ainakin omien havaintojen mukaan monet opettelevat tiluttamaan, eikä ajattele sitä omaa musiikillista ulosantia ollenkaan. Eli jauhavat niitä samoja skaaloja ja ynkän biisejä, yms., muttei sitten osaa tehdä kunnolla mitään omaa sillä.
Elämä off.
Ze Kink
03.12.2006 02:36:55
Aattelin että kirjoitan tänne jotain:

Tilutus on jees.
-keksikää mulle uus allekirjotus m.nettiin!
-Mie haluun keksiä!
-"Haluun yhden rasian jonka sisällä ois ötiäisiä. Ehkä."
-Toi!
unable
03.12.2006 10:24:38
Niin, mutta kuka tarvitsee montaa Vaita tai Van Halenia? Vaikka osaisi soittaa kuinka hyvin, ei kukaan tee mitään sellaisella soittajalla, tässä tapauksessa kitaristilla, joka ei osaa tehdä biisejä.

Onko sulla jotain perusteita tälle väittämälle? Minkä takia muusikon pitäisi osata tehdä biisejä?
Makkari
03.12.2006 11:24:33
Mitenkähän saisi paukutettua joidenkin päähän, että se "tiluttaminen" on myös soittamista? Onnistuisiko heavy metal -lekalla? En näkisi, että tiluttaminen on mikään ongelma, varsinkin kun virtuoosimaisia soolokitaristeja on tooodella vähän verrattuna poprock-peruskomppirunttaajiin.

Hyviä komppikitaristejakaan ei puussa kasva.

Eikö se nyt ole aika selvää, että valtaosa kitaristeista kiinnittää enemmän huomiota musiikin kitaraosuuksiin kuin siihen muuhun skeidaan. Itse en esim. hirveästi kuuntele kiippareita tai lyriikoita. Kitarat, rummut ja basso etusijalla. Näistäkin bassoa vain jossain kepeässä rytmimusiikissa, missä sen oikeasti kuulee eikä se ole vain vetelemässä juuria sieltä jostain Ö:stä.

On toki noinkin, tosin itse aion ainakin tulevaisuudessa pyrkiä jonkinlaiseen "multi-instrumentalismiin". Toki kiinnitän varmaan eniten huomiota kitaraosuuksiin. Joskus tiettyjä levyjä kuunnellessani tosiaan saatan kelata monta kertaa samassa kohtaa taaksepäin, että vau! Miten se ton teki?! ;)

Ei mua häiritse jos joku tykkää tiluttaa, vaikkei se tilutus mua innostakaan. Jokainen kuuntelee ja soittaa sitä, mistä pitää. Se tosin ihmetyttää miten joidenkin maku on niin suppea, mutta ehkä se johtuu siitä, ettei ole saanut mahdollisuutta kuunnella muunlaista musiikkia kuin sitä, mihin on kiintynyt. Aiheesta pitäisi jonkun tehdä tutkimus! Onko niin, että joillakin yksinkertaisesti kolahtaa vain yhdelainen musiikki, vai eikö muuta musiikkia vain ole päästy kuuntelemaan?

Tekisi muuten varmaan monelle sähkökitaristeille hyvää kuunnella ja soittaa akustista folkkitarakomppausta ja bluegrasstyylistä flatpikkausta. Ei tietenkään väkisin, jos ei sellainen kama iske, mutta hienoja juttuja noissa joka tapauksessa on yllin kyllin (kuten vähän kaikesta musiikista joo, nyt meni jo hölmöksi koko viestini...).
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
-Cale
03.12.2006 14:09:03 (muokattu 03.12.2006 14:15:10)
Onko sulla jotain perusteita tälle väittämälle? Minkä takia muusikon pitäisi osata tehdä biisejä?

No eikö se peruste tullut jo esiin tuossa aiemmassa kommentissani? Silmä käteen!

Edit: Ja korostan nyt tässä että kyseessä on vain oma mielipiteeni asiasta.
bigmasi
03.12.2006 14:11:11
tuntuu täälläkin foorumilla olevan vallalla sellainen käsitys, että jos et menesty muusikkona tai tee sitä edes ammatiksesi vaikka sitten ilman sen suurempaa menestystä niin et ole oikein mitään. Jos tiluttelet kotonasi niin olet aika turha jätkä kun et opettele soittamaan monipuolisesti ja tee sitten loppuikäsi töitä studiomuusikkona. Mitä ***tua! Kai sitä nyt ihmiset saa tehdä kotonaan mitä haluaa ilman paineita tehdä musiikista itselleen ammattia! Ei kaiken soittamisen tarvitse tähdätä johonkin. Kaikki tehkööt mitä huvittaa, mutta ketjun aloittajahan pohti sitä, että soittotaitoa arvostetaan enemmän kuin luovuutta tms. (jos oikein ymmärsin) ja siihen jo vastattiinkin, että nuorten ja lasten keskuudessa varmasti onkin näin. Sehän on aika luonnollista, uskoisin. En usko että se on mikään trendi kuten ei se hevimusiikin kuunteleminenkaan ole Suomessa mikään trendi tai sitten se trendi on aika pirun pysyvää sorttia ;-)

Kyllä varmaan länsimaisen musiikkihistorian ajan on ollut diggailijoita kaikille musiikkityyleille. Mistä niitä klassisen soittajia oikein tulis koko ajan jos kaikki vaan tykkäis kitaralla tiluttelusta. Tosin rockin "keksimisen" myötä varmaan koko musiikista ja soittamisesta kiinnostuneiden nuorien joukko kasvoi julmasti (ja erityisesti varmaan kitaristien ja laulajien). Löyty joku uus juttu. Kuten myös syntikoiden tulon myötä alko pikkupitäjien kellareissa ja makkareissa hirviä teknon vääntö. "saanks mä synttärilahjaks synan?, "Minkä?" Ja nykyään löytyy räppäreitä joka kioskin kulmalta. Trendejä on, mutten usko, että kitaransoiton sisällä sen suuremmin. Lähinnä trendit tuntuu liittyvän enemmänkin uuden musiikkilajin nousuun kuin vaikkapa rockin sisällä tapahtuvaan kitaristien taitavuuden arvostukseen.

Mutta kaiken tämän jälkeen sanon kuitenkin, että toivoisin kovasti, että tulisi joku trendi missä arvostettaisiin lisää luovuutta, hulluutta, uskaltamista yms... Oishan se kivaa, mutta sitten jonkun ajan kuluttua käytäis täällä keskustelua siitä, että nuoret ei arvosta hyvää soittotaitoa enää... kierretään samaa puuta.

Ja vielä viimeiseksi... tämä on keskustelupalsta ja täällä keskustellaan ja kiistellään. Ei se oo ikinä turhaa. Jos pitäis aina heittää pelkkiä järkeviä kommentteja jotka perustuvat pitkissä tieteellisissä tutkimuksissa todettuihin faktoihin niin mitä järkeä olis keskustelupalstalla. Parempi jos kaikki lukis vaan niitä tutkimuksia yksinään. Parempi ois kai lopettaa puhuminenkin ihan kokonaan. Voihan sitä kaupassa viittoilla, että paketti leipää ja aski röökiä. Ja vetää ilmakitaraa kun haluaa sanoa olevansa kitaristi. Keskustelu on aina kivaa ja monia näitä ketjuja voi ihan hyvin verrata kaljalla paskan jauhamiseen. Siellähän ne parhaat ideat aina pitkällisen rönsyilevän kiistelyn lomassa putkahtaa jostain esiin... Ja niitä näkökulmia, niitä tuoreita ja tyhmiäkin näkökulmia ...niitä ei aina tutkimuksista löydy ;-) vink vink...

Over and out.
L4t3
03.12.2006 15:22:14 (muokattu 03.12.2006 15:23:29)
Minusta teknisyyden ja tiluttelun jumaloiminen on vähintään yhtä typerää, kuin sen dissaaminenkin.

Mitä väliä sillä on jos aloittelevat kitarasankarit tykkäävät Bodomista ja tiluttelusta? Hevi on vallitseva trendi, eikä siitä päästä mihinkään. Sitäpaitsi maailmasta saatta jopa löytää ihmisiä, jotka tykkäävät sekä Jimmy Pagen ja Albert Järvisen jutuista, että sopivassa määrin Steve Vain ja John Petruccin jutuista, esimerkiksi allekirjoittanut on sellainen.

Tästä päästään siihen tulokseen, että tekninen soitanta on sopivassa määrin loistava mauste, mutta liian isoina annoksina nautittuna silkkaa myrkkyä. Tiluttelun pitää pysyä tiettyjen rajojen sisällä, jotta homma ei niinsanotusti leviä rinnuksille ja mene aivan mauttomaksi.

Tiluttelu on maailman kamalin sana. Pitäisi kieltää lailla, tai vähintäänki mnetissä.
Kato Jyrgenberi!
bigmasi
03.12.2006 15:23:36 (muokattu 03.12.2006 15:24:15)

Tiluttelu on maailman kamalin sana. Pitäisi kieltää lailla, tai vähintäänki mnetissä.

mites ois vaikka hilipimputtelu?

E: tälle pitäis varmaan tehdä oma threadi...
Juustonaksu
03.12.2006 15:25:23
mites ois vaikka hilipimputtelu?

Penispidentely on ollut ihan kätevä sana.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
bigmasi
03.12.2006 15:27:09
pitääköhän muuten tiluttelu sanana sisällään vain hevitiluttelun vai onkohan vaikka hilly billy tiluttelu tiluttelua?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)