Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Piuhan keriminen
1 2 3
MPU
01.12.2006 12:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avuliaat työtoverit olivat kiepittäneet mikkipiuhat jälleen kerran yhdeksi sotkuksi. Eikä ollut eka eikä varmasti vika kerta. Mikä on teidän ammatiksenne piuhoja kieputtelevien tapa keriä piuha niin, että sen saa seuraavalla kerralla ilman vartin selvittelyä käyttöön? Ärsyttää, kun viiden minuutin mikkien pois keräämiseen menee kolme varttia kun toiset hyvää hyvyyttään auttavat. Omat kieppini saan auki, mutta minkä tavan kertoisin muille?
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
JoKo
01.12.2006 13:10:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piuha lenkille ja pieni palanen sähköteippiä pitämään kiinni.
 
Pitkavirta
01.12.2006 13:11:53 (muokattu 01.12.2006 13:14:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jollain oli tähän ihan törkeen hyvä niksi joskus.
 
itellä on toiminu semmonen, että lyhyemmät puoliks ja puoliks niin kauan et menee hyvänkokoselle löysälle solmulle.
 
pidemmät sitte kämmenen ja käsivarren ympäri kieputtaen ja häntä siihen paketin ympärille ja toisesta lenkistä läpi. iha täysiä.
 
on mulla asiaa taas..
 
edit
Piuha lenkille ja pieni palanen sähköteippiä pitämään kiinni.
 
mä oon huomannu et teipeillä ja piuhoilla on joku kumma tosi sotkunen yhteys. merkkiteipit vaiks mikseripäässä aiheuttaa semmosen vaaksan verran vitullista sotkua piuhan pinnassa.. mut jos tommonen sähköteippi ei tahmaile, niin sitä varmaan sitte.
 
"EI TÄÄL OO KYSE LENTO KONEISTA PESU KONEISTA TAI MUUSTKAA YHTEEN KIRJOTUKSEST VAA RÖÖKI ASKI TYTÖIST" -Detektiv-Plok a.k.a Järvihirviö
aimotuska
01.12.2006 13:18:30 (muokattu 01.12.2006 13:24:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avuliaat työtoverit olivat kiepittäneet mikkipiuhat jälleen kerran yhdeksi sotkuksi. Eikä ollut eka eikä varmasti vika kerta. Mikä on teidän ammatiksenne piuhoja kieputtelevien tapa keriä piuha niin, että sen saa seuraavalla kerralla ilman vartin selvittelyä käyttöön? Ärsyttää, kun viiden minuutin mikkien pois keräämiseen menee kolme varttia kun toiset hyvää hyvyyttään auttavat. Omat kieppini saan auki, mutta minkä tavan kertoisin muille?
Marko

 
Tapojahan on monia, mut mulle on nykyään vakiintunut se kaikista hitain metodi, jolla kuitenkin tulee aina nättiä kieppiä. Hankala selittää, mutta yritetään: Ihan normaalisti piuhan päästä kiinni oikealla, sitten vasemmalla otetaan piuhasta sopivan matkan päästä (metri?), pyöräytetään sormilla piuhaa pikkasen, että se istuu kiepille, tuodaan oikean kieppikäden ulottuville ja otetaan oikealla kiinni. Ja taas vähän matkaa eteenpäin jne. E: Siis sama varmaankin kuin JoKo:n lenkkimetodi.
 
Lopuksi painetaan koko kieppi semmoseksi vyyhdeksi ja kieputetaan jäljelläolevaa päätä (taas metri?) vyyhdin päälle. XLR:t toisiinsa kiinni (ei todellakaan liian tiukkaan!!) ja pakkaan. Tän vyyhteämisen voi jättää pois, jos on esim. velcrositeitä tai muita vastaavia. Silleen piuha pysyy entistä nätimpänä, mut vaatii myös säilytykseltä jotain muuta kuin lihakunnan laatikkoa. Negatiivinen puoli tossa vyyhdin ympäri kieputuksessa on se lyhyt pätkä, joka jää ihan totaalisen kiharalle.
 
Sitten on puoleksi-puoleksi-puoleksi-puoleksi-solmuun sekä kaikista kerettiläisin tapa kieputtaa piuha nyrkin ja kyynärpään väliin. Näillä molemmilla piuhoista ei saa kiinteitä eikä varsinkaan nättejä nippuja. Tuo kyynärvarren ympäri tapahtuva kieputus pistää piuhan kierteelle ja on aivan kauheeta sotkua kun sitä yrittää avata. Nimenomaan EI näin.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
thekimble
01.12.2006 13:37:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on toiminu semmonen, että lyhyemmät puoliks ja puoliks niin kauan et menee hyvänkokoselle löysälle solmulle.
 
Tolla konstilla mä vetelen kaikki ja vielä perus mikkipiuhoissa urosliitin narttuun kiinni.
 
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
Lapinharju
01.12.2006 13:46:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän samaa tekniikkaa kiipeilyköysiin ja piuhoihin.
 
Oikealla piuhan päästä kiinni. Vasemmalla sopivan matkan päästä kiinni (n. metri). Tuodaan vasemmalla kädellä piuha oikealle kädelle niin, että muodostuu lenkki oikean käden toiselle puolelle. Toistetaan sama, mutta tällä kertaa lenkki tulee oikean käden toiselle puolelle. Lopuksi kieputetaan nippu kasaan johdon toisella päällä. Ei tule kierteitä ja saa todella hyviä nippuja.
 
Täältä löytyy kuvakin: http://www.mountainshop.fi/ -> Opaskirjat -> Kalliokiipeilyn ja köydellä laskeutumisen alkeet -> Köydet -> Sivun ihan alas
 
dewil
01.12.2006 14:05:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


pidemmät sitte kämmenen ja käsivarren ympäri kieputtaen ja häntä siihen paketin ympärille ja toisesta lenkistä läpi. iha täysiä.

 
Ei IKINÄ näin. Piuhat menee puneelle, suojavaippa kiertyy auki ja johtimet katkeilee siältä.
 
Mulla on ollu jo jonkin aikaa työn alla tehdä youtubeen video, erillaisista tavoista suorittaa piuhasulkeiset. Sais vaan aikaiseksi. Näitä kun on niin hankala selittää tekstimuodossa.
 
Jos ens viikolla sais tehtyä.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
aimotuska
01.12.2006 14:46:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu jo jonkin aikaa työn alla tehdä youtubeen video
 
Sama vika rahikaisella. Mulla oli jo kännykamerassa kuvia väärin kerityistä piuhoista, mut laiskuus voitti.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
kauppi
01.12.2006 16:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu jo jonkin aikaa työn alla tehdä youtubeen video, erillaisista tavoista suorittaa piuhasulkeiset.
 
http://stagecraft.theprices.net/gallery/cablewrap/cablewrap-avi.html, vähän sama idea kuin tuossa kiipeliyköysihommassa. Jotkin amerikaanot pitää tätä ainoana oikeana tapana kääriä piuha.
 
MPU
01.12.2006 16:40:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nämä avustajat nimenomaan vetivät piuhan nyrkin ja kyynärpään välissä tiukalle kerälle ja mikä parasta laittoivat kaikki piuhat ilman sen kummempia sitomisia samaan kasaan. Kiitos!
Tuota puoliksi-puoliksi-tyyliä olen itse käyttänyt. Tuo hitain hjunnilankin mainitsema tapa taitaa olla varmin keino saada piuha pysymään suhtkoht selvässä kiepissä. Kokeilenpa sitä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
LHU
01.12.2006 18:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otetaan oikealla kädellä piuhan päästä kiinni, vasemmalla kädellä tartutaan noin 40 cm päästä kiinni ja sen jälkeen kädet ikäänkuin vaihtavat ylä- ja alapuolen väliä samalla keräten sitä johtoa nippuun, lopuksi koko systeemi sillä loppupiuhalla pakettiin. Hankala selittää mut ei mee kierteelle ja pysyy siistinä pötkönä. Lyhyissä (alle 5m) piuhoissa suosin tuota puoliksi vetämistä, ne tosin vie laatikossa sillätavoin enemmän tilaa.
 
Että mä jaksan vihata niitä ihmisiä ja niitä firmoja missä mikkipiuhat on jostain käsittämättömästä syystä pakko niputtaa sitä s..tanan sähköteippiä käyttäen. Ensinnäkin se on äärettömän hidasta verrattuna ihan mihin vaan ja toisekseen, keikkapaikka on kuin kaatopaikka, sähköteipin paloja on ihan joka paikka täynnä. Sitten sitä roudatessa ihmettelee että onko kenkä hajonnut kun on outo kävellä, ei ollut, oli vain kilo sähköteippiä kengänpohjassa. Kaiutin- ja voimavirtajohdoissa ihan ok mutta ei mikkipiuhoissa. Kaiken kukkuraksi noissa isommissa firmoissa on sellainen sukupolvi vielä vetämässä niitä piuhoja "nätille kiepille" ennen sähköteippausta että ne johdot on järjestään kierteellä, viimeksi kolme tuntia sitten taistelin muutaman kierrejohtimen kanssa. Fantsua.
 
"Näytänkö mä sun mielestä joltain s..tanan palautelaatikolta?"
isojussi
01.12.2006 21:48:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nämä avustajat nimenomaan vetivät piuhan nyrkin ja kyynärpään välissä tiukalle kerälle ja mikä parasta laittoivat kaikki piuhat ilman sen kummempia sitomisia samaan kasaan. Kiitos!
 
Tästä pidin kanssa viime lauantaina puhuttelun.
 
Tuota puoliksi-puoliksi-tyyliä olen itse käyttänyt. ...
 
Tälläi määkin.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
magic
02.12.2006 01:02:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa on video jossa selitetään "OverUnder"-tekniikkaa : http://www.gearwire.com/media/cable-wrap-redux.wmv
 
aimotuska
02.12.2006 10:25:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lyhyissä (alle 5m) piuhoissa suosin tuota puoliksi vetämistä, ne tosin vie laatikossa sillätavoin enemmän tilaa.
 
Joo, tää on muuten ihan totta. Lyhyimpiä piuhoja on tosi hankala saada sillä lenkkimenetelmällä edes tyydyttävän näköisiksi, joten puoleksi ja solmuun toimii monesti parhaiten.
 
Että mä jaksan vihata niitä ihmisiä ja niitä firmoja missä mikkipiuhat on jostain käsittämättömästä syystä pakko niputtaa sitä s..tanan sähköteippiä käyttäen.
 
Jossain vaiheessa mulle tuli valmiiden piuhojen kyydissä yhdenlainen läjä niitä tarranauhasysteemeitä (velcro tms) ne toimii sairaan hyvin esim. kajaripiuhoissa. Niistä pistetään ensin semmonen pieni pätkä ihan vaan sen johdon ympärille, että se pysyy piuhassa kiinni vaikka se olis avattukin. Sitten kun hommat loppuu, niin piuha lenkille ja samalla nauhalla kiinni. Tossa viimesimmässä videopätkässä tais jätkällä olla semmonen käytössä, ellen vallan väärin katellut.
 
Sitten on tietysti vielä voimavirtajohdot, joissa mä suosin ihan monisäikeistä sähköjohdinta. Ensin johdon ympärille parilla solmulla, että se pysyy siinä kiinni ja sitten koko lenkin ympärille ja vetosolmu. Ei lähde purkautumaan arkuissa ja vetosolmun saa lapsikin auki.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
JoKo
02.12.2006 11:27:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Että mä jaksan vihata niitä ihmisiä ja niitä firmoja
 
No älä ny... ei se niin vakavaa ole.
 
Einherjar
03.12.2006 04:28:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus tästä olikin jossakin jo juttua...
 
Löyty: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=104738&oo=60
 
Itse vierastan vähän mikkipiuhojen osalta tuota ympyrälle pyörittelyä, vaikkakin se nyt pitääkin siistinä piuhat.
Oma taktiikka löytyy tuolta ylempää.
Tuota näkee monessa firmassa harrastettavan pienillä variaatioilla.
 
Sträpit ja muut tarranauhameiningit toimii tuossa taktiikassa myös hyvin ja speaconit jne. meneekin näppäriin pötköihin niillä. Rullalla tuntuvan vievän huomattavasti enemmän tilaa (ympyrän keskellähän on reikä, joka on hankala täyttää)
 
Omat vakiopändit ovat jo alkaneet oppia, etteivät koske piuhoihin, mikäli ei taitu :)
"Heitä se vaan lattialle. Kyllä se ääniurpo sen sieltä kerää kasaan.." ;)
 
Rallattelija
04.12.2006 00:29:08 (muokattu 04.12.2006 04:22:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otetaan oikealla kädellä piuhan päästä kiinni, vasemmalla kädellä tartutaan noin 40 cm päästä kiinni ja sen jälkeen kädet ikäänkuin vaihtavat ylä- ja alapuolen väliä samalla keräten sitä johtoa nippuun, lopuksi koko systeemi sillä loppupiuhalla pakettiin. Hankala selittää mut ei mee kierteelle ja pysyy siistinä pötkönä. Lyhyissä (alle 5m) piuhoissa suosin tuota puoliksi vetämistä, ne tosin vie laatikossa sillätavoin enemmän tilaa.
 
Näinkö?? =)
http://www.youtube.com/watch?v=2UfgzRLftrA#
 
Verta, hikeä ja Rock'n Rollia
Reddie
05.12.2006 01:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Että mä jaksan vihata niitä ihmisiä ja niitä firmoja missä mikkipiuhat on jostain käsittämättömästä syystä pakko niputtaa sitä s..tanan sähköteippiä käyttäen. Ensinnäkin se on äärettömän hidasta verrattuna ihan mihin vaan ja toisekseen, keikkapaikka on kuin kaatopaikka, sähköteipin paloja on ihan joka paikka täynnä.
 
Mä oon kyllä täysin erimieltä. Mulla ei todellakaan kestä kauaa napsasta tommonen nippu auki tai kiinni. Mahotonta näitä nyt on selittää, mut mul on kokoomisvaiheessa se sähköteippi aina tossa sormessa kiinni, se on sekunti-kaks ku sitä heittää sen 1½ piuhan lenkin ympärille ja johto on kiinni. Näis kannattaa muistaa et AVAA sen teipin sit ku avaa sitä nippua, eikä revi auki, koska siitä tulee sotkua ja hemon kiristystä. Ja ne teipinpalaset kerätään takataskuun.
 
Suurin etu mitä tällä saavutetaan on se että ne piuhat pysyy siisteinä ja EHJINÄ, joka on mun mielestä aika monenkin sekunnin ja tarranpätkän arovinen asia.
 
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
lurkki
05.12.2006 08:56:07 (muokattu 05.12.2006 08:59:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä laskostan mikkipiuhan suunnilleen 40cm nipuksi.
(kerään vasuriin lenkkiperää..)
Lopulla johdonpäällä muutama rundi sen kohdan päällä josta vasuri on puristanut ja jonka sisällä on toinen liitin. E. Reiästä läpi, ei teippejä.
 
Kun purkaa lavapäätteeltä päin, koirasliitin jää kiepin sisään ja taas keikkaa rakentaessa naarasliitin on tarjolla ekaksi mikkitelineellä seisottaessa.
 
Siitä laskostettu nippu lentää suoraksi oieten lavapäätteelle, vieden sinne koirasliittimen mennessään ;)
 
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
mmaraa
05.12.2006 10:59:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarranauhalla tai sähköteipillä NL8 Speakonit, Socapexit ja Voimavirrat kiinni.Mikkipiuhat, NL2 ja NL4 Speakonit sekä muut piuhat puoliksi->puoliksi jne... ja solmuun. >5m kiepille ja rutistetaan kiinni ja loppu pyöritetään ympäri ja sillai kiristetään. EI teippiä mikkipiuhoihin!!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «