Aihe: Puuntyöstön jelppikerho
1 2 3 4 5 6 7 8 9
spyykko
28.11.2006 11:46:50

Onko Tampereella tätä mielenkiintoiselta (=halvalta) kuulostavaa tarjoustaloa kun en ole ennen paikasta kuullut? Voisi käydä tsekkaamassa paikan annit jos täältä treeltä löytyy. Clas ohlsonilla kävin tänään ja ei ollut budjetille sopivia välineitä... Pikku vannesaha taisi maksaa ~260e... Bauhaus on vielä käymättä.

Taitaa olla lähin Tarjoustalo Hämeenlinnassa. Suosittelen käyntiä Kuljun Kartanoon / Lielahden Löytötavarataloon. Ne myy Ferm -merkkisiä halpoja sähkötyökaluja. Mulla on kyseisen merkkinen, kolmen-neljänkympin hintainen yläjyrsin käytössä kohta kolmatta vuotta.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Hannu H.
30.11.2006 10:27:38

Paikkausapua tarttisin.
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/paja/kolo.jpg
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/paja/satulaproto.jpg

Tuommonen reikä tuli sitten kaularaudanuraa tehdessä kun stoppari oli omia aikojaan lähteny kahville..
Reikä on 11mm leveä ja syvyyttä en nyt tähän hätään muista.

Milläs tuon tuosta näppärästi korjaisi, kun näkyviin mokoma jää kuten tuosta toisesta kuvasta ilmi käy..

Siitä en ole ihan varma että meneekö läpi kun kaulaan profiilin tekee..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Aina tapahtuu Backstagella
Mike M. Hiirenloukku
30.11.2006 10:52:56
Paikkausapua tarttisin.

Tuommonen reikä tuli sitten kaularaudanuraa tehdessä kun stoppari oli omia aikojaan lähteny kahville..
Reikä on 11mm leveä ja syvyyttä en nyt tähän hätään muista.

Milläs tuon tuosta näppärästi korjaisi, kun näkyviin mokoma jää kuten tuosta toisesta kuvasta ilmi käy..

Siitä en ole ihan varma että meneekö läpi kun kaulaan profiilin tekee..

Ei kai tuohon oo muuta maholisuuta kun tuota samaa puuta täsmälleen kolon kokonen pala liimalla kiinni.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Antti1
30.11.2006 13:30:49
Mä katkaisisin kaulan ja tekisin tiltatun lavan uudesta palasta melkeinpä, eli en lähtisi paikkailemaan..
moikki
30.11.2006 19:42:27
Miten olisi viilu lapaan?
Jees jees
Puavali
30.11.2006 19:54:15
Mä katkaisisin kaulan ja tekisin tiltatun lavan uudesta palasta melkeinpä, eli en lähtisi paikkailemaan..

Tämä taikka semmonen vahvistusmuotoilu (mikä se paksunnos lavan juuressa on nimeltään?).
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
kulmahiomakone
30.11.2006 20:08:31
Tämä taikka semmonen vahvistusmuotoilu (mikä se paksunnos lavan juuressa on nimeltään?).

Volute. Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
kulmahiomakone
30.11.2006 20:11:02
Onko kukaan törmännyt missään dremelin yläjyrsintelinekopioon? Tarvetta olisi, mutta kun orkkis maksaa jotain reilut neljäkymppiä, niin ei millään viitsisi sitä hintaa maksaa.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
HanskiS
01.12.2006 09:11:04
Onko kukaan törmännyt missään dremelin yläjyrsintelinekopioon?

Linkistä lötytyy yksi kotitekoinen versio "yläjyrsimestä".
Toimii ihan hyvin, joskin messinkinen yläorsi saisi olle tukevampi.
Alaosa on vaahteraa ja ruuvit ja mutterit jostain puretusta huonekalusta.
Jyrsintäsyvyyttä säädetään neljällä, tässä tapauksessa noilla piikikkäillä muttereilla.

http://personal.inet.fi/koti/hsa/kitara2/kuvat/lapalogo.jpg
kulmahiomakone
01.12.2006 14:39:12
Linkistä lötytyy yksi kotitekoinen versio "yläjyrsimestä".
Toimii ihan hyvin, joskin messinkinen yläorsi saisi olle tukevampi.
Alaosa on vaahteraa ja ruuvit ja mutterit jostain puretusta huonekalusta.
Jyrsintäsyvyyttä säädetään neljällä, tässä tapauksessa noilla piikikkäillä muttereilla.

Hyvännäköinen viritelmä! Pitänee kokeilla tuota itse rakentamista.
spyykko
01.12.2006 14:48:02

Paikkausapua tarttisin.

Korjaus a) Poraa reikä auki, liimaa sopivan kokoinen vaahteratappi ja jyrsi ura uudestaan

korjaus B) Jyrsi ura läpi asti ja laita peitoksi skunk stripe.
Puavali
01.12.2006 22:45:21
Moi!
Tuli mieleen tämmöinen pieni kysymys teleprojektia koskien.. Eli, ostin dr.parts puut ja vasta kotona huomasin että kaula ei mahdu kaulataskuun (en tiedä mikä on virallinen nimitys). Eli, hionko kaulaa ohuemmaksi vai kaulataskua leveämmäksi? Vaikuttaako yhtään mihinkään? :)

Kaulatasku leveämmäksi.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
NitroJeesus
01.12.2006 23:52:43
Kaulatasku leveämmäksi.

Okei, teenpä näin. :)
spyykko
03.12.2006 12:34:20

Onko kukaan törmännyt missään dremelin yläjyrsintelinekopioon? Tarvetta olisi, mutta kun orkkis maksaa jotain reilut neljäkymppiä, niin ei millään viitsisi sitä hintaa maksaa.

Etäisesti tähän liittyen, mikä se dremelin päässä olevan kierteen koko on? Mulla ei ole tässä Reemeliä että voisi mitata, tarkoitus kun on tehdä jyrsinnät lainakoneella. Jostain pitäisi vaan tietää tuo kierteen koko yläjyrsintelineen rakentelua varten.

Jostain löysin että kierre voisi olla 3/4"-10 (UNC), mahtaako pitää paikkaansa?

Jos joku vaikka viitsisi koneestaan tönärillä mitata kierteen nousun ja ulkopaksuuden niin asiaa voisi vähän selvittää.
kulmahiomakone
03.12.2006 14:36:52
Jostain löysin että kierre voisi olla 3/4"-10 (UNC), mahtaako pitää paikkaansa?

Jos joku vaikka viitsisi koneestaan tönärillä mitata kierteen nousun ja ulkopaksuuden niin asiaa voisi vähän selvittää.

No itse mittailin, että 19 milliä (eli 3/4"?) on ulkopaksuus ja kierteen nousuista en tajua, mutta kolmen kierteen välinen etäisyys (kierteen keskeltä keskelle, yksi kierros siis välissä) on jotakuinkin 4,5 milliä.

Jos nyt noista pystyt jotain päättelemään, niin ilmoitatko sitten standardin täällä?
spyykko
03.12.2006 20:39:44

Jos nyt noista pystyt jotain päättelemään, niin ilmoitatko sitten standardin täällä?

Tämän perusteella kierre lienee ylempänä arvailtua tiheäkierteisempi 3/4"-16 UNF (ulkomitta 19,05mm ja nousu (kahden kierteen harjan välinen etäisyys) 1,59mm)

Ihan varma ei voi olla kuin tulkilla tai sopivalla mutterilla koittamalla.
Mike M. Hiirenloukku
03.12.2006 20:46:37
Tämän perusteella kierre lienee ylempänä arvailtua tiheäkierteisempi 3/4"-16 UNF (ulkomitta 19,05mm ja nousu (kahden kierteen harjan välinen etäisyys) 1,59mm)

Ihan varma ei voi olla kuin tulkilla tai sopivalla mutterilla koittamalla.

Täällä jossain oli aiemmin samaa pohtimista ja sitten joku laitto linkin johonkin missä tyyppi teki kierretapin jolla dremelkierteet sai aikaiseks. En yhtään muista minkä niminen aihe se oli. Sen muistan että ne kierteet ei ollu mitkään standardikierteet...
That's the spirit - Tuo on pirtua.
kulmahiomakone
03.12.2006 20:49:39

Siis kyllä se kahden kierteen harjan välinen etäisyys on mun mittauksilla lähempänä kahta milliä kuin 1,59 milliä?

Onko noi standardit mittoineen jossain nähtävillä?

Yritän tässä joku päivä käydä tuolla ruuviliikkeessä selvittämässä asian, kun kerran itsellekin tuon telineen rakentaminen on ajankohtaista.
spyykko
03.12.2006 21:14:36

Siis kyllä se kahden kierteen harjan välinen etäisyys on mun mittauksilla lähempänä kahta milliä kuin 1,59 milliä?

Äh, hitto sitä osaa joskus olla tavi...

Onko noi standardit mittoineen jossain nähtävillä?

Vaikka tuolla. http://www.pultti.com/kierremitoitukset.html

Näyttäisi vähän siltä ettei tuo reemeli osu ainakaan vakio tuumakierteisiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)