Aihe: Juice Leskinen on kuollut :(
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Rokkimamma75
01.12.2006 13:22:50
Se että Juicen mielestä hänen biisejään saa tulkita miten vaan, on varsin ymmärrettävää, hänen omia lauluosuuksiaan jos kuuntelee...nehän on suurelta osin"sinneppäin"-osastoa.Autotunea ei ollut vielä tuohon aikaan.
"Paperitähdet"...."Uuunta jokainen näkee..."eka ääni melkein puolikkaan pielessä...

Missähän levyn tuottaja on ollut....?

mutta jospa se onkins se kuuluisa "blue note"... ;)

Joo eihän Juice mikään laulaja kyllä ollut, eikä koskaan väittänyt ees olevansa - jossain haastattelussa sanoikin vain tulkitsevansa ja esittävänsä, ei laulavansa.
Life is a Bitch and so am I!
Jalmus
01.12.2006 13:29:10
Sepä se, kitaristeilta ei taitu. Ne osaavat kitaristit on harvassa.
Onneksi Pyhässä toimituksessa on pianosoolo, pystytään vetämään originaalin mukaan.

Onhan siinä se kitarasoolokin. Aika simppeli, mutta tyylikäs.

Ei vain tästä kappaleesta vaan ihan yleisesti:
Missä kulkee raja, milloin coveria pitää yrittää soittaa originaaliäänityksen mukaan?

Rajanvedot on aina vähän vaikeita, mutta sanoisin, että Syksyn sävelen kitarasoolo on niin olennainen osa sitä biisiä, että se mielestäni tulisi aina soittaa kuten levyllä. Kaikissa näkemissäni ja kuulemissani Juicen livevedoissakin alkuperäistä sooloa on kunnioitettu niin paljon, että se on esitetty sellaisenaan. Siitä on siis tullut tavallaan läpisävelletty välisoitto siihen biisiin. Se on osa kokonaisuutta.

Toinen juttu on mielestäni Paratiisin kitaraosuudet. Mielestäni ne ovat niin iso osa sen soundia ja sitä kokonaisuutta, että koko biisiä ei pitäisi edes esittää, mikäli nämä kitarajutut eivät ole hanskassa.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
Jäärä
01.12.2006 13:35:24
Pientä lisäystä: mitenkähän humppakansa reagoisi, jos tansseissa vetäisisi kappaleet Outoon valoon sekä Hittejä ja idoleita?

"Outoon valoon" on mun oma suosikki Juicen biiseistä. Plussaa vielä esimerkillisestä rummutuksesta siellä taustalla.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
WanhaWetäjä
01.12.2006 13:36:22 (muokattu 01.12.2006 13:36:52)

Mutta minkä tahansa biisin saa raiskata kitaralla?

Juice nimenomaan ei itse halunnut estää ketään esittämästä ja versioimasta omia biisejään. "Jos joku sen niin kuulee, niin mikä minä olen sanomaan, että kuulet sen väärin"

Kaikenmoisia biisejä raiskataan tukuttain harva se päivä eri välinein, sinä raiskaat sekulla ja pasuunalla ja laululla, minä raiskaan kitaralla, bassolla, kiippareilla,laululla, kuka milläkin, sitä kutsutaan tanssimusiikiksi...karaoke on tietty oma lukunsa.

Se mitä Juice sanoi biisiensä tulkitsemisesta, on Juicen OMA mielipide, mä ainakin muodostan OMAT mielipiteeni sen mukaan miten mä asiat kuulen, en sen mukaan mitä muut sanoo, toisin kuin eräät!
Ostan Casion kun täytän 50v...
WanhaWetäjä
01.12.2006 14:00:39

Tuo sinnepäin laulaminen on osoitus myös siitä, että oli lupa kuulostaa siltä mitä on. Suomirokin esiinmarssille esiintymis- ja levytyskynnyksen madaltaminen oli tervetullutta.

Teksteistään Juice taisi olla tarkempi. Paperitähdissäkin taitaa olla "unta jokainen katsoo..."

Pientä lisäystä: mitenkähän humppakansa reagoisi, jos tansseissa vetäisisi kappaleet Outoon valoon sekä Hittejä ja idoleita?

Joo...sen takia mä en tuota suomi-rockia,Baddingiä ja tollasta, ole juuri koskaan kuunnellut, falskia laulua ja epätarkkaa soittoa,..onneksi mulla oli oma lupa kuunnella sitä, mistä mä tykkäsin, ja on vieläkin :-)

Niin, noinhan tuo "Paperitähdet"tosiaan menee...moni varmaan luulee että biisi ja idea on Juicen, vaikka "Celluloid heroes"on Ray Daviesin/Kinksien biisi.
Näkyy löytyvän netista originaaliin soinnut ja sanat, linkkiä en laita, sointujen ja sanojen julkaisu lienee m.netin periaatteiden vastaista.Hyvä niin.
baron
01.12.2006 14:08:54

Rajanvedot on aina vähän vaikeita, mutta sanoisin, että Syksyn sävelen kitarasoolo on niin olennainen osa sitä biisiä, että se mielestäni tulisi aina soittaa kuten levyllä. Kaikissa näkemissäni ja kuulemissani Juicen livevedoissakin alkuperäistä sooloa on kunnioitettu niin paljon, että se on esitetty sellaisenaan. Siitä on siis tullut tavallaan läpisävelletty välisoitto siihen biisiin. Se on osa kokonaisuutta

Ja Jerry Lee Lewiksen ja Little Richardin piisejä saa vetää vain bändit, joissa on flyygeli!
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
WanhaWetäjä
01.12.2006 14:11:50

Onhan siinä se kitarasoolokin. Aika simppeli, mutta tyylikäs.

Rajanvedot on aina vähän vaikeita, mutta sanoisin, että Syksyn sävelen kitarasoolo on niin olennainen osa sitä biisiä, että se mielestäni tulisi aina soittaa kuten levyllä. Kaikissa näkemissäni ja kuulemissani Juicen livevedoissakin alkuperäistä sooloa on kunnioitettu niin paljon, että se on esitetty sellaisenaan. Siitä on siis tullut tavallaan läpisävelletty välisoitto siihen biisiin. Se on osa kokonaisuutta.

Toinen juttu on mielestäni Paratiisin kitaraosuudet. Mielestäni ne ovat niin iso osa sen soundia ja sitä kokonaisuutta, että koko biisiä ei pitäisi edes esittää, mikäli nämä kitarajutut eivät ole hanskassa.

Plussan sait!

Mikäs biisi tuo "Pyhä toimitus" on?Onko siinä sellasta pianoarpeggioo soolossa/väliosassa, ja vähän sellanen "procol harum"-tyyppinen saundimaailma, hammondia ja pianoa?

Jos näin on, niin ei kai sitä edes pysty vetään kitaralla, sitä pianosooloa?Ellei ole
joku satrianopetrussi,tai mitä nää tiluesat onkaan...HOHO!
Sertzo S
01.12.2006 15:11:32

Pakko tuo on myöntää, sillä J. Tolonen kun vetää ne tilut Paratiisi-biisissä kitarallaan, niin ne ovat kohillaan. Silti, miksi niitä pitäisi matkia äänestä ääneen tai edes sinnepäin. Itse kestän kyllä muutkin tulkinnat tuosta biisistä, vaikka alkuperäinen on aina alkuperäinen ja paras, kuten tässäkin tapauksessa.
EP
01.12.2006 16:05:29
..Jos näin on, niin ei kai sitä edes pysty vetään kitaralla, sitä pianosooloa?Ellei ole
joku satrianopetrussi,tai mitä nää tiluesat onkaan...HOHO!

..paitti midikitaralla! HOHO! 8))
EP
01.12.2006 16:10:00
Pakko tuo on myöntää, sillä J. Tolonen kun vetää ne tilut Paratiisi-biisissä kitarallaan, niin ne ovat kohillaan. Silti, miksi niitä pitäisi matkia äänestä ääneen tai edes sinnepäin. Itse kestän kyllä muutkin tulkinnat tuosta biisistä, vaikka alkuperäinen on aina alkuperäinen ja paras, kuten tässäkin tapauksessa.

En kanssa ymmärrä tuollaista " fakkia" kopiointia varsinkaan silloin kun se ei vaikuta biisin luonteeseen millään tavalla.. :/
Jalmus
01.12.2006 16:51:10
Ja Jerry Lee Lewiksen ja Little Richardin piisejä saa vetää vain bändit, joissa on flyygeli!

No ei nyt sentään. Täytyy myös muistaa, että ne kappaleina noin karkeasti sanoen eivät ole kovin persoonallisia, eikä kyseisten kavereiden flyygelinsoitto ole niin omaperäistä tai virtuoosimaista, että mitään kieltoja tulisi asetella. Tyylit heillä on kyllä tunnistettavia, muttei mitenkään erityisen omaleimaista panosta kappaleeseen mukanaantuovia. Lisäksi kyseisten herrojen biisejä on levytetty vuosien saatossa tuhansia erilaisia versioita, joten tyylipuhtauskysymykset ovat mielestäni kyllä hämärtyneet siltäkin osin.

Mä kyllä uskon, että kehittyneen tyylitajun omaava ammattimuusikko osaa erotella biisin luonteeseen olennaisesti vaikuttavat tekijät, eikä lähde niitä kovin radikaalisti muuttamaan, ainakaan tanssi-, iskelmä- tai rockgenreissä. Jazzmuusikot ovat sitten eri juttu, heidän genrensä ominaisuuksiin kuuluu nimenomaan oman luovan panoksen antaminen sävelmälle kuin sävelmälle.
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
paice60
01.12.2006 18:49:01
No ei nyt sentään. Täytyy myös muistaa, että ne kappaleina noin karkeasti sanoen eivät ole kovin persoonallisia, eikä kyseisten kavereiden flyygelinsoitto ole niin omaperäistä tai virtuoosimaista, että mitään kieltoja tulisi asetella. Tyylit heillä on kyllä tunnistettavia, muttei mitenkään erityisen omaleimaista panosta kappaleeseen mukanaantuovia. Lisäksi kyseisten herrojen biisejä on levytetty vuosien saatossa tuhansia erilaisia versioita, joten tyylipuhtauskysymykset ovat mielestäni kyllä hämärtyneet siltäkin osin.

Mä kyllä uskon, että kehittyneen tyylitajun omaava ammattimuusikko osaa erotella biisin luonteeseen olennaisesti vaikuttavat tekijät, eikä lähde niitä kovin radikaalisti muuttamaan, ainakaan tanssi-, iskelmä- tai rockgenreissä. Jazzmuusikot ovat sitten eri juttu, heidän genrensä ominaisuuksiin kuuluu nimenomaan oman luovan panoksen antaminen sävelmälle kuin sävelmälle.

Olipa oikeesti hyvin sanottu, komppia täältä.
Miks´ mä oon täällä?
Pula-Aho
01.12.2006 19:43:21
Mä kyllä uskon, että kehittyneen tyylitajun omaava ammattimuusikko osaa erotella biisin luonteeseen olennaisesti vaikuttavat tekijät, eikä lähde niitä kovin radikaalisti muuttamaan, ainakaan tanssi-, iskelmä- tai rockgenreissä.

Menivät ruottalaisetkin tekemään sen Paratiisin. Vaan koskapa sitä ruottalaisilla oliskaan tyylitajua ollut. Hähä.

-G-
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
Qsine
01.12.2006 20:22:20

Juicen laulutaidoista tosiaan vielä. Jostain syystä kaikki sanovat, että olihan se kova piisintekijä, muttei laulaa osannut, senkinjasenkin kohdan laulaa ihan pieleen. Mikäli oman Juice-analyysin lähtökohta jostain kumman syystä on klassisessa musassa, niin kyllä, siinä tapauksessa Juice laulaa "väärin".

Mutta "väärinlaulavia" Juiceja tarvitaan, he ovat katoava kansanperinne nykymaailmassa, jossa ihmisparkojen korvat on ehdollistettu luonnottomaan, kliiniseen saundiin. Joka hemmetin raita on jyrätty israelilaisen Antares-puulaakin kehittämän Autotune -plug-inin läpi, vaikkei ole välttämättä niin tarviskaan ollut, mutta tunetetaan nyt varmuuden vuoksi. Maassamme on satoja, "hyvin" laulavia, autotunetettuja anttituiskuja, yhdentekevää huttua ulostavien Gramex-shakaalien käsikassaroita, 20 vuoden päästä heitä lie maan päällä metrin paksuinen kerros. Heistä kukaan ei ole säveltänyt kappaletta "Viidestoista yö", "Kaksoiselämää" tai "Syksyn sävel". Jonakin päivänä antarekset tekevät kuitenkin tenän, ja Piian peilistä tutut feikkaajat joutuvat vetämään neljän kanavan Carlsbron ja jousikaiun läpitte. Siinä paljastuvat tunetettujen karaoke-erkkien uudet vaatteet, ja perseet tervataan.

Hyvää viihdemusiikkia väheksymättä ja muutaman humpan soittaneena lähtökohtani on se, että sisältö se loppujen lopuksi ratkaisee ja jää elämään. Luominen ei saa olla parista herzistä kiine!
"Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!"
WanhaWetäjä
01.12.2006 20:58:05 (muokattu 01.12.2006 20:59:51)

Mutta "väärinlaulavia" Juiceja tarvitaan, he ovat katoava kansanperinne nykymaailmassa, jossa ihmisparkojen korvat on ehdollistettu luonnottomaan, kliiniseen saundiin.

Varmaan näin on nykyään...toki on kai muutakin, kuin nuo vaihtoehdot?

Mutta sillon kun mä olin nuori,ENNEN autotuneja ja digitaalitekniikkkaa, mä kuuntelin mieluumiin Eaglesia, Beatlesia,Eloa, Genesistä, Yesiä,Chicagoa ja kaikkea muuta hyvin tuotettua steriiliä paskaa (monen suomi-rock-henkisen mielestä varmaankin), toki kaikki kunnia näille "epävire"osastoille,juice/badding/topi/popeda etc... en mä vaan saatana jaksa eikä mun tartte onneksi kuunnella tollasta epämusikaalista määkimistä, vieläkään, vaikka ois niin miten helevetin hienoa historiaan jäävää suurta musaa...

En kyllä Antti Tuiskuakaan kuuntele, tai muuta autotunenykypaskaa...
Qsine
01.12.2006 21:12:44

Varmaan näin on nykyään...toki on kai muutakin, kuin nuo vaihtoehdot?
Mutta sillon kun mä olin nuori,ENNEN autotuneja ja digitaalitekniikkkaa, mä kuuntelin mieluumiin Eaglesia, Beatlesia,Eloa, Genesistä, Yesiä,Chicagoa ja kaikkea muuta hyvin tuotettua steriiliä paskaa (monen suomi-rock-henkisen mielestä varmaankin), toki kaikki kunnia näille "epävire"osastoille,juice/badding/topi/popeda etc... en mä vaan saatana jaksa eikä mun tartte onneksi kuunnella tollasta epämusikaalista määkimistä, vieläkään, vaikka ois niin miten helevetin hienoa historiaan jäävää suurta musaa...
En kyllä Antti Tuiskuakaan kuuntele, tai muuta autotunenykypaskaa...

No, kunhan et Rushia kuuntele...

Mainitse nyt mielikseni edes yksi kotimainen artisti, jota siedät, koska muuten maustasi välittyy ylläquotatun perusteella tarpeettoman kaksijakoinen kuva. M.A.Numminen, miten olis?

Aika vahva reaktio noin muuten. Tässä ketjussa on nyt menossa joku riita, jota en huomannut?
"Aarne...sinun tulee lyödä minun nenäluuni murskaksi! Kun nenä levenee, niin silmät siirtyvät lähemmäksi toisiaan!"
isojussi
01.12.2006 21:55:48
...Tässä ketjussa on nyt menossa joku riita, jota en huomannut?

Nääää - jollain on vaan taas näämmäsen paha olla ja se purkaa sitä muihin. kiva vaan jos voi olla avuksi.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Riksteri
01.12.2006 22:00:49
Qsine puhuu asiaa, on olemassa muitakin säveljärjestelmiä kuin mihin valtaosa muusikoista on korvansa totuttanut. Tavallinen pulliainen ei onneksi osaa ajatella musiikkia niin sivistyneen ahdasmielisesti, etteikö pystyisi erottamaan 'väärin' esitettyä, mutta hyvää musiikkia sellaisesta musiikista, missä ei ole mitään mielenkiintoista.
R.Syke
01.12.2006 22:01:55 (muokattu 01.12.2006 22:03:10)
Juicen vaimo on nyt virallisesti Leskinen. Luin lehestä.

Maestro itse hymyilee meille ironisesti kylmiössä. Luulen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)