Aihe: Keskustelua kitaran kielistä
1
Napataata
28.11.2006 12:21:18
Juu tällänen aihe tuli mieleen, kun itelläkin olis vähän kysyttävää noista kielistä. Ajattelin käydä huomenna ostamassa Musamaailmasta DR:än tite-fit electric EH-11 kielet, eli 11-50mm. Sattuisko jollain olemaan kokemusta näistä kielistä?

Sitten ihan yleisesti, että millaista soitto on paksummilla kielillä? Onko bendit helpompia/vaikeampia soittaa? Ääni nyt on tietysti jämäkämpi, se nyt on selvää. Vai onko esim. tuo bendauskin ihan soittajasta kiinni? Entäs hammer-onit ja pull-offit, onko helpompaa soittaa esim. legatoa ohuilla vai paksuilla kielillä?

Sitten vielä tuosta kielien vaihdosta. Itse omistan Ibanez RG-1570 kitaran. Kun vaihan paksummat kielet, pitääkö tallaa liikuttaa jompaan kumpaan suuntaan? Vai voiko kielet vaihtaa ihan normaalilla tekniikalla tallaan koskematta?

Myönnän, olen tietämätön, joten olkaa ystävällisiä ja opettakaa :-)
oiva tumpeloinen
28.11.2006 12:38:00
Paksummat kielet ovat jäykemmät. Sitä kautta se vaikuttaa lähestulkoon kaikkeen soitossa. Makuasia sitten, mistä eniten pitää. Tallaa joudut säätämään korkeuden ja intonaation suhteen. Ehkä kaularautaakin, mutta kannattaa katsoa ensin sen tarve.

Kielistä löytyy keskustelua täältä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=15&t=136905&o=0&co=60
echo66
02.12.2006 19:58:23
Itse olen käyttänyt vuodesta 1978 eri merkkisiä kieliä, mutta nyt kesästä asti kokeilussa oli Rotosoundin kielet -011 (Mosritessa ja Jazzmasterissa) ja -012 (Stratossa). Täytyy todeta, että todella ala-arvoiset kielet. Heti parin treenikerran jälkeen klangi häviää todella nopeasti sekä jotenkin tuntuu kuin ne "venyisivät", koska vireongelmia alkoi esiintyä näiden kielien käyttöönoton jälkeen. Miten, Onko muilla millaisia kokemuksia ko. merkistä? Aiemmin käytin parisen vuotta Burnsin Vistasonic-settejä, jotka olivat tosi huippuja, mutta hieman tyyriitä, koska niitä ei saa tavallisista musiikkikaupoista. Ainoastaan tilaamalla suoraan maahantuojalta. Nyt kun laitoin Mosriteen pitkästä D´Addarion kielet, kylläpä kitara pysyi eilen keikalla tosi hyvin vireessä......
Surf´s Up!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)