Aihe: Floikkaan kielien vaihto
1
Nightwarrior
29.11.2006 15:46:04
Hjelp me!! En ole vielä kertaakaan onnistunut vaihtamaan floikka tallaan kieliä viemättä sitä musaliikkeeseen laitettavaksi..
Milloin talla menee ihan päin ananasta ja ei pidä virettä prkl!!
Joten hyvät ihmiset laittakaa selkeät ohjeet minulle miten vaihdan kepistäni kielet
Käytän D'addarion .009-.042 kieliä ja luuttuna toimii Jackson Rhoads 59
McNulty
29.11.2006 15:47:15
Silmä käteen!
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886

Samoin googlella löytyy asiasta artikkeleita kun on hieman oma-aloitteisuutta.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Nightwarrior
29.11.2006 16:20:16
Minä niin kärsimätön...
Joo löytyshän se!!!!
McNulty
29.11.2006 17:59:49
Minä niin kärsimätön...
Joo löytyshän se!!!!

Jeh, ja sitten muistat ettei hätiköidä kielienvaihdossa. Eli rauhassa ja ajan kanssa virittelet ensimmäisen (ja seuraavat parikymmentä kertaa). Kyllä siihen sitten muutaman kerran jälkeen alkaa syntyä tietynlainen rutiini jolla homma hoituu kivuttomasti.

Kannattaa tehdä niin, ettet irroita kaikkia kieliä kerralla, vaan yksitellen vaihdat kielet.
WinterMad
29.11.2006 19:42:18
Mutta ei siitä kitarasta mitään rikki mee vaikka kaikki ottasit irti kerralla. Itse otan nykyään kaikki irti, helpompi putsata otelauta ja kielien alus.
Paskaa paskaa ja vielä kerran paskaa. Ace of spadeskin on ihan v***n paska kappale ja ihan paska laulajakin niillä ja vielä basisti, että kyllähän Iron Maiden maailman paras bändi, 90 maailman parasta kappaletta. -Eräs M.netin käyttäjä. Huoh?
McNulty
29.11.2006 21:54:06
Mutta ei siitä kitarasta mitään rikki mee vaikka kaikki ottasit irti kerralla. Itse otan nykyään kaikki irti, helpompi putsata otelauta ja kielien alus.

Tämä on myös totta, mutta usein tallan joutuu tuossa yhteydessä säätämään uusiksi, eli intonaatiot ja monesti jopa jousipakkaa pääsee säätelemään. Itse teen tuon operaation about kerran kuussa tai kahdessa.
oiva tumpeloinen
29.11.2006 22:05:57
Tämä on myös totta, mutta usein tallan joutuu tuossa yhteydessä säätämään uusiksi, eli intonaatiot ja monesti jopa jousipakkaa pääsee säätelemään. Itse teen tuon operaation about kerran kuussa tai kahdessa.

Ei mulla kyllä ole tuommoisia ongelmia tallojen kanssa ollut. Kun kielet on venynyt, niin pari edestakaisin vetoa tallalla ja viritys uudelleen, niin kaikki on toiminut kuten ennenkin.
last command
29.11.2006 22:21:43
Itse otan kaikki kielet pois ennen kuin asennan uudet helpompi putsata yms.
Intonaatiota ei kyllä ikinä ole tarvinnut säätää kun on kieliä vaihdettu, jos samaa settiä käytää niin ei kyllä jousikaan tarvinnut räplätä...tai sitten en ole vain niin tarkka.
Don't never give a damn!!!
SH1THEAD
29.11.2006 22:32:50
itelläni nykyään blokattu talla Ibanezissa, joten kielten vaihtaminen on yksinkertaisempaa. Eikö tuota blokkausta voisi soveltaa ihan vain kielten vaihtamisenkin ajaksi?
äsh :/
oiva tumpeloinen
29.11.2006 23:55:51 (muokattu 29.11.2006 23:56:28)
Itse otan kaikki kielet pois ennen kuin asennan uudet helpompi putsata yms.
Intonaatiota ei kyllä ikinä ole tarvinnut säätää kun on kieliä vaihdettu, jos samaa settiä käytää niin ei kyllä jousikaan tarvinnut räplätä...tai sitten en ole vain niin tarkka.

Näin mäkin sen näkisin. Tai eipä ole ainakaan tarvinnut mitään yhdellekään kitaralle tehdä, jos samanpaksuista settiä on tullut laitettua kiinni. Jos setin paksuus vaihtuu, niin intonaation ja tallan korkeuden säätö (paalut/jouset) on aika selviö.

itelläni nykyään blokattu talla Ibanezissa, joten kielten vaihtaminen on yksinkertaisempaa. Eikö tuota blokkausta voisi soveltaa ihan vain kielten vaihtamisenkin ajaksi?

Voi soveltaa ja monihan sitä jollain tapaa blokkaa siksi aikaa (paristolla, lego-palikalla jne). Mä hommasin Tremol-No -hässäkän noihin talloihin ja lukitan tallan sillä, jos tarvitsee kieliä vaihtaa.
WinterMad
02.12.2006 00:38:37
Se on muistaakseni joku 5-6?
Paskaa paskaa ja vielä kerran paskaa. Ace of spadeskin on ihan v***n paska kappale ja ihan paska laulajakin niillä ja vielä basisti, että kyllähän Iron Maiden maailman paras bändi, 90 maailman parasta kappaletta. -Eräs M.netin käyttäjä. Huoh?
Focke Wulf
02.12.2006 01:23:05

Sä oot säätäjä:) Mun floikka Charvel ei ymmärrä sitä et vaihtuuks kaikki kielet kerralla vai yksitellen.
Life is hard, then u die
Nyar
02.12.2006 02:37:22 (muokattu 02.12.2006 02:37:46)

Mä taas vaihdoin (nykyään omistan kiinteätallaisen) kielet aina näin:

Kielet löysäksi
Talla pois
Vaihdan kielet
Talla takas
Viritys & Säätö

Tämmönen oli mun taktiikka, siinä vaan joutuu aina ropeloimaan juosien kanssa.
I feel safe in Sin City!
Dropped C
02.12.2006 02:49:44
Tämä on varmaan ihan tyhmä kymysys, mutta mikäs näitten blokattujen floikkien tarkoitus on? Eikös tässä tapauksessa olisi ihan suoraan parempi että on kiinteä talla?
hullu_ukko
02.12.2006 09:39:33 (muokattu 02.12.2006 09:39:46)
Tämä on varmaan ihan tyhmä kymysys, mutta mikäs näitten blokattujen floikkien tarkoitus on? Eikös tässä tapauksessa olisi ihan suoraan parempi että on kiinteä talla?

Jaa-a. Joissain tapauksissa se floikkakitara on hommattu ehkä silloin kun ostaja vielä floikkaa tarvitsi ja on myöhemmin blokannut sen, kun sille ei enää ollut tarvetta.
M.A.C.H.O. # 5 ''You are a funny guy Sully.. That's why I'm going to kill you last'' | ''Mulla on työ/palkka -suhde aika hyvä, kun vehkeet pysyy kunnossa :P '' -Noir
WinterMad
02.12.2006 13:35:28
Ja eikä moneen hienoon kitaraan ole kiinteää tallaa, pakko ottaa floikka.
SH1THEAD
02.12.2006 22:34:59

Blokattu talla antaa sustainia, poistaa vireenvaihto-ongelmat jne, mutta antaa käytettäväksi myös hienovirityskoneiston ja lukkosatulan. Nuo kaksi viimeistä ovat erittäin käytännöllisiä.

Jaa-a. Joissain tapauksissa se floikkakitara on hommattu ehkä silloin kun ostaja vielä floikkaa tarvitsi ja on myöhemmin blokannut sen, kun sille ei enää ollut tarvetta.

Hmm, varmasti useinmiten näin. Omalla kohdalla floikkakitara tuli hommattua siksi, että tuossa hintaluokassa ei löytynyt yhtään kiinteätallaista superstratoa vasurina, eikä löydy ilman custom-pajojen apua kalliimpanakaan. Mulla oli blokkaus mielessä jo ennen kun olin kitaran ensimmäistä kertaa edes käteeni saanut.
äsh :/
Werde
03.12.2006 10:51:06
Viimeaikoina on useaan otteeseen joutunut irrottamaan kepistä floikan ja laittamaan koko paketin säädöt uusiksi (kun noihin JC-keppeihin olen varaosia vaihdellut). Tuohon hoitoon on todella nopea ratkaisu:

Oletetaan että talla on irti kokonaan. Normaalisti päästäkseen tilanteeseen jossa talla on oikealla korkeudella, oikeassa kulmassa ja vieläpä kielet vireessä saa säätöjä muuttaa n+1 kertaa. Paitsi jos tekee näin:

Talla paikalleen, 1 jousi kiinni. Paksu E-kieli paikalleen ja sopiva blokkipala taakse, jolla talla on suoraan oikeassa kulmassa. Muut kielet paikalleen, intonaatio kohdalleen ja keppi vireeseen. Uusilla kielillä venyttelet ja virittelet jonkin aikaa luonnollisesti.Sitten loput jouset paikalleen, ja alat kiristelemään jousilevyn ruuveja kunnes blokkipala juuri ja juuri irtoaa takaa. Pienenpieni hienovireen korjaus, kielilukot kiinni ja sahausta niin perkeleesti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)