Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 518 19 20 21 2224 25 26 27 28
Baryton-B
30.11.2006 01:43:47

HOHO - muistan, un Akaan seutu aikanaan kirjoitti paikallisen kasvattisoittokuntani "trötötelleen" - jopa syntyi soppa....

Oltiin kerran (kauan kauan sitten) soittamassa Vappumarsilla. Yksi hiukan soitolle haiseva tuli kehumaan "soititte paljon paremmin kuin tuo toinen soittokunta. Joku meistä kysäisi, että "mites niin....". Kaveri vastasi "soititte paljon lujempaa".
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Cliffies
30.11.2006 11:15:48
Enpäs allekirjoita. Päivastoin mielestäni on tärkeää, että tempo pysyy ja komppi soittaa aika-arvot täyteen. Time on sitten ihan eri juttu. Vai puhutkos sittenkin samasta asiasta - aksentoinnista, ja esim eri komppisoittimien atakin paikasta aikajanalla, äänien päättämisestä ja fraseerauksesta. Rytmin elävyys pitää tehdä näillä, eikä kiilaamalla tai sleepaamalla.

Taidettiin kumminkin puhua samasta asiasta?

Varmaan aika lailla samasta puhutaan. Sitä vaan tuumailin kuinka paljon enemmän lyöjät harjoittelee sitä perussykettä kuin muut soittajat. Rummuilla on kiva soitella huvikseen mutta aika pian sen huomaa kuinka perhanan vaikeaa on soittaa ihan oikeasti tasaisessa rytmissä. Ja se on vasta lähtökohta.
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
isojussi
30.11.2006 12:28:06
Varmaan aika lailla samasta puhutaan. Sitä vaan tuumailin kuinka paljon enemmän lyöjät harjoittelee sitä perussykettä kuin muut soittajat. Rummuilla on kiva soitella huvikseen mutta aika pian sen huomaa kuinka perhanan vaikeaa on soittaa ihan oikeasti tasaisessa rytmissä. Ja se on vasta lähtökohta.

No puhuttiinhan me. Tätä on tän syksyä ollut kiva rumpuoppilaitten kanssa jauhaa....
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Baryton-B
30.11.2006 19:49:33

Yritin tehdä EWI:n parempaa trumpetin ääntä, mutta tulikin vahingossa jonkun tason saxofoni. Sitä nimittäin ei ole tehdas- eikä Matt:n pankissa. Mutta mielenkiintoista oli se, että siihen tuli vibraatto. Toistaiseksi en tiedä miten se syntyi. Haluaisin nimittäin johonkin trumpetin ääneen vibraaton. Pitää tutkia lisää. Tuossa näyte äänestä.

http://www.35plus.fi/Saxofoni.mp3

Vahinko kun ei sulla klezberg ei ole tätä soitinta, tehtäis kaikki äänet uusiksi ja alettaisiin myymään ;-) Olen itse saanut muokattua jo neljä parempaa ääntä kuin kummassakaan pankissa, aikaa siihen kuluu. Pitäis keksiä joku johdomukainen systeemi, miten niitä tekisi. Mahdollista se näyttää olevan. Eihän ne hyviä ole mutta paranee.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Klezberg
30.11.2006 20:00:20

Vahinko kun ei sulla klezberg ei ole tätä soitinta, tehtäis kaikki äänet uusiksi ja alettaisiin myymään ;-) Olen itse saanut muokattua jo neljä parempaa ääntä kuin kummassakaan pankissa, aikaa siihen kuluu. Pitäis keksiä joku johdomukainen systeemi, miten niitä tekisi. Mahdollista se näyttää olevan. Eihän ne hyviä ole mutta paranee.

Joo, mulla on kirjakin siitä miten syntikoilla matkitaan soittimien ääniä. Kyllä EWI:kin kiinnostaisi mutta en sitä kuitenkaan ehtisi soittamaan. Muiden hommien ohella yritän nyt keskittyä tuohon klarinettiin.

Vibraato tulee siitä, kun laittaa LFO:n vaihtelemaan äänen virettä. Tosin kuulostaisi että tuossa sinun "fonissasi" se säätää voimakkuutta, aika samaltahan se kuulostaa.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
Klezberg
01.12.2006 19:06:01

Hakusanalla löytyi manuaalista tuo, että LFO tekee vibraaton, mutta löytyi kolme muutakin tapaa, jopa tremolo, jos oikein tulkitsin. Manuaalissa on kyllä selitetty kaikkien nuppien vaikutus, kunhan vaan ymmärtäisi. Olen kielenkääntöohjelmalla kääntänyt koko manuaalin (kuvat puuttuu). Suomennos on vaan niin huonoa, että ei siitä paljoa iloa ole. Kokeiltavaa riittää.

Varmasti auttaisi jos löytäisit jonkun suomenkielisen teoksen analogisten syntikoiden toiminnasta ja ohjelmoinnista. En vain tiedä onko sellaista olemassakaan. Itselläni on 1980 ilmestynyt Lindemanin Elektroninen musiikki, jossa selitetään syntetisaattorin toimintaa, mutta ei riittävästi että siitä olisi äänien ohjelmointiin apua.

En tiedä kuinka hyvin ymmärrät jo sen toiminnan. Analoginen syntikka luo äänen seuraavasti. En tunne EWI:n rakennetta, joten yksityiskohdissa on varmasti heittoja, mutta periaatteet ovat samat useimmissa syntikoissa.

Ensin on äänilähde, oskillaattori, VCO, joka synnyttää tasaisen tietyntaajuisen aaltomuodon. Yleensä aaltomuotoja voi valita. Kannattaa kokeilla miltä aaltomuodot kuullostavat kun kytkee kaiken muun muokkauksen pois. Jos LFO:n kytkee ohjaamaan VCO:ta, syntyy vibrato.

Sitten on ohjattu vahvistin, VCA, jolla säädetään äänen voimakkuutta. Kosketinsoitossa tätä yleensä ohjataan verhokäyrän asetuksilla (ADSR): miten nopeasti ääni nousee alussa, miten se siitä tasaantuu, kauanko se jatkuu, miten se lopuksi vaimenee. Puhallinkäytössä puhallus yleensä ohjaa tätä. Joskus on hyödyllistä yhdistää sekä puhallus että verhokäyräohjaus (esim. äänen alussa soi kaksi oskillaattoria, muuten vain toinen). Kannattaa taas kokeilla miten säädöt tässä vaikuttavat. Jos LFO:n kytkee ohjaamaan VCA:ta, syntyy tremolo.

Lopuksi on suodin, filter, VCF. Sillä saa äänenvärin muuttumaan ajan tai puhalluksen mukaan. Taas kannattaa kokeilla mitä tämän säädöillä saa aikaan. Esimerkiksi hiljaa puhaltamalla pehmeämpi ääni. LFO tässä tekee vähän wah-wah -tyylisen vaikutuksen. Suotimen tyyppi ja jyrkkyys vaikuttavat paljon. Suotimista olen ymmärtänyt että EWI:ssä suotimen saa asetettua matkimaan vaskien (trumpetti?) ja oliko oboen formantteja (= taajuusvasteen muotoa).

Vibraaton saattaa saada aikaiseksi myös samoin kuin haitarissa (mucet ääni). Siinä soi kaksi kieltä (ääntä) yhtäaikaa ja toinen ääni on viritetty hieman pieleen, jolloin niiden yhteissointi aikaansaa vibraaton. EWI:ssä nimittäin voi säätää oskilaattoreiden virettä -+ puolisävelaskelta portaattomasti. Asettaa molempiin oskilaattoreihin täsmälleen samat säädöt ja sit virittää toisen hitusen pieleen.

Tämä on ihan tyypillinen tekniikka. Toinen tapa käyttää kahta oskillaattoria on että äänen alkuun saa toisella lisävivahdetta.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
Baryton-B
01.12.2006 21:34:31

Tämä on ihan tyypillinen tekniikka. Toinen tapa käyttää kahta oskillaattoria on että äänen alkuun saa toisella lisävivahdetta.

Olen tähän asti tehnyt niin, että olen alkanut muokkaamaan ääntä, joka on mahdollimman lähellä haluamaani. Lähetin sulle manuaalin siitä, jos kiinnostaa vilkaista. Aika selkeä se on.
Baryton-B
03.12.2006 00:18:09

Hiljaista on kun huopatossutehtaassa. Laitetaan kaunista musiikia:
http://www.35plus.fi/Rambrose.mp3
Kyllä nuo taustat mulle kelpaa. Vaihtelua monotooniseen kappaleeseen saa, kun soittaa eri säkeet eri soitinäänellä (EWI).
Klezberg
03.12.2006 00:46:46

Hiljaista on kun huopatossutehtaassa. Laitetaan kaunista musiikia:
http://www.35plus.fi/Rambrose.mp3
Kyllä nuo taustat mulle kelpaa. Vaihtelua monotooniseen kappaleeseen saa, kun soittaa eri säkeet eri soitinäänellä (EWI).

Joo, hiljaista on. Kaikki varmaan jossain pikkujouluissa.

Minusta sulla toimii nyt nuo glissandot vai mitä portamentoja ne on, eli ne pysyy kohtuudessa.
Baryton-B
03.12.2006 01:05:25

Joo, hiljaista on. Kaikki varmaan jossain pikkujouluissa.

Niin tosiaan nythän on se aika. Kyllä niissä aikanaan juostiin, kun kuuluin kymmeneen eri yhdistykseen. Nyt juodaan vaan lähdevettä ;-)

Minusta sulla toimii nyt nuo glissandot vai mitä portamentoja ne on, eli ne pysyy kohtuudessa.

Juu, koko ajan oppii, vaikka se yksi oli sellainen kokeilu, kuitenkin niin hyvä kappale, että pitäis soittaa se uudelleen. Se taisi olla oikein jonkinlainen pasuunakonsertto...eihän noista mideistä selvää saa. Lähetin muuten tänään kyselyn Teostolle (olen jäsen), että saanko laittaa noita kotisivulleni. Nehän on muiden sovittamia.
Baryton-B
03.12.2006 01:41:15

Tanssitaan me sitten humppaa täällä, kun muut on juopottelemassa
http://www.35plus.fi/Meisjes%20met%20rode%20haren.mp3
isojussi
03.12.2006 11:18:21
Tanssitaan me sitten humppaa täällä, kun muut on juopottelemassa
http://www.35plus.fi/Meisjes%20met%20rode%20haren.mp3

Töissä pikkujouluissa hyvät herrat, töissä. Kattelemassa selvin päin, kun amatöörit dokaa.
Klezberg
03.12.2006 11:30:22 (muokattu 03.12.2006 11:31:02)

Lähetin muuten tänään kyselyn Teostolle (olen jäsen), että saanko laittaa noita kotisivulleni. Nehän on muiden sovittamia.

Oletko kokeillut Band-in-a-boxia? Siihen syötetään soinnut, valitaan tyyli ja se soittaa säestyksen, sen saa ulos myäs midinä ja siitä voi itse jatkaa. Tyylejä saa valmiina ja niitä voi myös itse muokata ja tehdä. Ei olisi sitten muiden sovittamat taustat. (Tietysti myös sävellyksen on oltava Teosto-vapaa).
Baryton-B
03.12.2006 12:55:12

Töissä pikkujouluissa hyvät herrat, töissä. Kattelemassa selvin päin, kun amatöörit dokaa.

Heh, juu tiedetään tiedetään Olin minäkin kerran selvinpäin pikkujouluissa, se oli muistaakseni vuonna...öh hmm, en nyt muista. Muistaisin kyllä seuraavana päivänä toisin kuin sinä =) öh, vitsi vitsi
Baryton-B
03.12.2006 13:32:56

Oletko kokeillut Band-in-a-boxia? Siihen syötetään soinnut, valitaan tyyli ja se soittaa säestyksen, sen saa ulos myäs midinä ja siitä voi itse jatkaa. Tyylejä saa valmiina ja niitä voi myös itse muokata ja tehdä. Ei olisi sitten muiden sovittamat taustat. (Tietysti myös sävellyksen on oltava Teosto-vapaa).

Eipä ole tullut kokeiltua tuota, olisi varmaan mielenkiintoinen. Mikserissä ne luultavasti käyttää paljon noita apunaan. Seurauksena on, että melodia alkaa olla sivuseikka, pääasia on hirvee meteli ja erikoiset efektit. No taidan olla liian vanha ymmärtämään nykynuoria. Sitäpaitsi tuo on mielestäni väärä työjärjestys (soinnut ennen melodiaa). Se rajoittaa mielikuvitusta, olettaen tietysti, että katsoo melodian tärkeämmäksi kuin kompin/soinnut. Helpointa on keksiä jotkut sanat, vaikkapa vain neljä tahtia ja siihen sitten melodia ellei se synny jo sanoja ajatellessa. Hyvästä 8-tahdin pätkästä on helppo alkaa varioimaan lisää.

Olen tähän asti kirjoittanut käsin kaikki stemmat joka on aika työlästä. Totuin tähän kun tein soittokuntasovituksia 80-luvulla. Silloin ne piti kirjoittaa käsin. Vaikka ei nuo Finale/Sibelius/Encore paljoa nopeuta, kun ei ole tullut opetettua näppäinten käyttöä. Tosin stemmat saa siistinä ulos.

Minulla on omaperäinen tapa tehdä sovitus. Kirjoitan partituuriin kaikki stemmat B-vireisenä ja diskanttiklaaviin. Näin siksi, että soittokunnassa on eniten B-vireisiä soittimia, mutta myös siksi, että soinnut on helpompi ajatella joka viivastolla.
Pitää tietysti tietää joka soittimen ääniala kuviteltuna b-vireisenä ja diskanttiklaavissa. Puhtaaksikirjoitusvaiheessa transponoin noposet kohdilleen. Kapellille, jonkinlainen 'puolipartituurin', johon merkitsen oleelliset asiat...ja sekin B-vireisenä. Tämä kaikki nopeuttaa työtä ja ajattelua ja homma toimii.
Klezberg
03.12.2006 13:43:48 (muokattu 03.12.2006 13:48:18)

Eipä ole tullut kokeiltua tuota, olisi varmaan mielenkiintoinen. Mikserissä ne luultavasti käyttää paljon noita apunaan. Seurauksena on, että melodia alkaa olla sivuseikka, pääasia on hirvee meteli ja erikoiset efektit. No taidan olla liian vanha ymmärtämään nykynuoria. Sitäpaitsi tuo on mielestäni väärä työjärjestys (soinnut ennen melodiaa).

Ei tuo kuvauksesi minusta kuulosta band-in-a-boxilta. Enemmän sillä tulee sellainen jatsibändin komppiryhmä: rummut, basso, piano ja jos haluaa, kitara tai jokin muu soitin lisäksi. Mutta ei se vaskiseitsikkoakaan soita.

Enkä tarkoittanut sitä sävellyspeliksi, vaan siihen että katsoo nuottikirjasta soinnut ja syöttää tuohon, sitten valitsee sopivan säestystyylin ja ja rupeaa itse soittamaan melodiaa ja vaikka myös obligaatoja.

Mutta jos jaksaa ja ehtii itse sovittaa midiksi asti kaikki stemmat niin mikä ettei. Itselläkin olisi siihen kiinnostusta mutta ei aikaa.

EDIT: olen muuten käyttänyt tuota ohjelmaa harjoituskaverina yli 15 vuotta joten ei se ihan uusi ilmiö ole, versiot on kyllä vaihtuneet
Baryton-B
03.12.2006 19:55:27

Enemmän sillä tulee sellainen jatsibändin komppiryhmä: rummut, basso, piano ja jos haluaa, kitara tai jokin muu soitin lisäksi. Mutta ei se vaskiseitsikkoakaan soita.
Enkä tarkoittanut sitä sävellyspeliksi, vaan siihen että katsoo nuottikirjasta soinnut ja syöttää tuohon, sitten valitsee sopivan säestystyylin ja ja rupeaa itse soittamaan melodiaa ja vaikka myös obligaatoja.

Alkoi vähän kiinnostaan, jos ne noin toimii, säästäisi hieman tai aika paljon aikaa. Mun pitäisi vanhat sävellykseni tehdä uusiksi uusin menetelmin ja tuosta varmaan olis apua. Kai nuo samat cubasestakin löytyy, mutta kun on niin pirun vaikea ohjelma. En nimittäin viitsi kovalevyä täyttää turhan takia...se aika on jo mennyt ohi =)
Klezberg
03.12.2006 20:59:48

Alkoi vähän kiinnostaan, jos ne noin toimii, säästäisi hieman tai aika paljon aikaa. Mun pitäisi vanhat sävellykseni tehdä uusiksi uusin menetelmin ja tuosta varmaan olis apua. Kai nuo samat cubasestakin löytyy, mutta kun on niin pirun vaikea ohjelma. En nimittäin viitsi kovalevyä täyttää turhan takia...se aika on jo mennyt ohi =)

Säästää tosi paljon aikaa harjoitustaustojen teossa, kun minuutissa saa laulun syötettyä ja soimaan. Omien sävellysten taustat olen tehnyt mieluummin itse, mutta siinäkin käytin ensin tuota apuna niin että sitten korvasin niitä koneen tekemiä raitoja itse soitetuilla.

Cubasessa ei ole tuollaista automatiikkaa. Itse teen band-in-a-boxilla taustan, ja kun se kuulostaa hyvältä, siirrän sen midinä Cubaseen. Siellä voin sitten äänittää audiona tai midinä siihen lisää raitoja. Band-in-a-boxillakin voi nauhoittaa, mutta sitä en ole edes kokeillut, en oikein usko siihen.
isojussi
03.12.2006 22:18:37
...Band-in-a-boxillakin voi nauhoittaa, mutta sitä en ole edes kokeillut, en oikein usko siihen.

Toimii, jos sulla on joku perus äänikortti, jossa on itessään joku gm-saundimaailma.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)