Aihe: Kitara jää jälkeen nauhoittaessa?
1 2
-Cale
29.11.2006 21:22:39
Se vaatii aluksi pientä säätöä että saa toimimaan.

No mulla ei tunnetusti riitä kärsivällisyys mihinkään jos ei se heti toimi :)
saastara
29.11.2006 23:44:31
No mulla ei tunnetusti riitä kärsivällisyys mihinkään jos ei se heti toimi :)

Tämän takia ostetaan aluksi kaiken maailman digihilputtimia jotka maksavat sikana ja ovat kuulemma niin sairaan monipuolisia, että huh.. Sitten huomataankin, että yhtäkkiä päälle iskee syntax error ja 15 tunnin nauhoitustyö valuu hukkaan..

Tässä vaiheessa ymmäretään nauhoituksen syvin totuus, sekä olemus ja ostetaan vanha kunnon C-kasettinauhuri.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
-Cale
30.11.2006 09:47:04
Tässä vaiheessa ymmäretään nauhoituksen syvin totuus, sekä olemus ja ostetaan vanha kunnon C-kasettinauhuri.

Saiskin sellasen, mutta ei... Joutuu tälläsellä koneen rämällä nauhotteleen, prkl!
Krice
30.11.2006 09:54:50

Ja tämänhän kaikki kuulevat. Väittäisin, että suurin osa ihmisistä ei edes erota 3ms viivettä, ainakaan, jos kitarasta puhutaan. Ei kyllä paljoa muutenkaan.

Riippuu ihan siitä miten paljon latenssia tulee. Joskus sitä tulee niin paljon, että sen kuulee miten kitara laahaa perässä vaikka on soittanut ihan tapilleen.
kid ego
30.11.2006 11:56:04
Mulla kans pidemmässä soitossa rupee kitara jäämään pahasti jälkeen. Mutta varmaan mulla on rytmitaju äässissä.
cr4b
30.11.2006 13:23:50
Joo siis mulla on joskus täysin satunnaisesti sama ongelma. En ole havainnut siinä mitään loogisuutta. Kun räplää jonkun aikaa niitä näytteenottotaajuuksia sun muita niin se alkaa taas menemään timessä.
It ain't fast enough 'till the fretboard catches fire.
Fortune
30.11.2006 15:21:06
Mulla kans pidemmässä soitossa rupee kitara jäämään pahasti jälkeen. Mutta varmaan mulla on rytmitaju äässissä.

Jotenkin maalaislogiikka sanoisi, että kun koneen muisti alkaa pitkän session jälkeen täyttyä, niin suorituskyky ja sitä kautta latenssikin voi muuttua session pituuden funktiona.

Mutta paha sanoa mitään faktaa, kun en tiedä miten äänitysohjelmat resursseja käyttävät.
Look behind you, a three-necked guitar!
-Cale
30.11.2006 15:38:33 (muokattu 30.11.2006 15:51:11)
Mitä enemmän raitoja, sitä pahempi epäsynkka. En saanut kuntoon ja kyllästyin koko tietokoneella saikkaamiseen ja ostin 8-raiturin.

Hieman auttoi, kun muutti äänen asetuksia (oletuksena 32 bit -> 16 bit jne.).

Latenssi ei ollut ongelma. Audacityssa on jossain asetus, että synkkaa raidat kohilleen. Se vain ei auta jos raita on eri pituinen kuin toinen.

Edit: korjailin vähän.

Kannattaa aina painaa sitä mute-nappulaa jos on paljon raitoja, ja nauhoittaessa antaa taustalla soida vain soiton kannalta tarpeelliset raidat, esim. rummut, tai bassonkin. Mulla ainakin toiminu, ei oo niin paljoo tullu latenssia, tiedä sitte pitäskö ton vaikuttaa siihen millään lailla. Mut noista ongelmista johtuen on yleensä aina pakko äänittää joka raita osissa...

Edit: Audacityssä mykkä-nappulaa.
Fortune
30.11.2006 15:42:46
Kannattaa aina painaa sitä mute-nappulaa jos on paljon raitoja, ja nauhoittaessa antaa taustalla soida vain soiton kannalta tarpeelliset raidat, esim. rummut, tai bassonkin. Mulla ainakin toiminu, ei oo niin paljoo tullu latenssia, tiedä sitte pitäskö ton vaikuttaa siihen millään lailla. Mut noista ongelmista johtuen on yleensä aina pakko äänittää joka raita osissa...

Onneksi latenssiongelmat hävisivät itselläni 1200 euron investoinnilla toimivaan tietokoneeseen :)
-Cale
30.11.2006 15:52:42 (muokattu 30.11.2006 15:55:02)
Onneksi latenssiongelmat hävisivät itselläni 1200 euron investoinnilla toimivaan tietokoneeseen :)

No kyllä tolla rahalla jo pitääkin hävitä :) Sillä olis saanu jo ihan hyvän kitaranki, siis tolla rahaa... Noh, minä röydän ennemmin näiden ongelmien kanssa saati sitten maksan itseni kipeäksi kunnon koneesta :)
oiva tumpeloinen
30.11.2006 16:02:56

Mulle taas riitti karvan alta satkun sijoitus äänikorttiin. =)
askomiko
30.11.2006 16:10:25
Edellisessä koneessani oli 0.75 sekuntia latenssia. Ja tuntui että synkkakin puuttuu, jos äänitti edellisen raidan päälle, niin 750ms poistamalla raidan alusta ei päässyt kovin kummoiseen tulokseen, ensin oli hetken about kohdallaan, ja kohta oltiin taas metsässä. Ratkaisu oli kunnollinen äänikortti seuraavaan koneeseen.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Fortune
30.11.2006 16:12:54
Edellisessä koneessani oli 0.75 sekuntia latenssia. Ja tuntui että synkkakin puuttuu, jos äänitti edellisen raidan päälle, niin 750ms poistamalla raidan alusta ei päässyt kovin kummoiseen tulokseen, ensin oli hetken about kohdallaan, ja kohta oltiin taas metsässä. Ratkaisu oli kunnollinen äänikortti seuraavaan koneeseen.

Jotenkin järki vain sanoo, että ei se latenssi voi olla vakio koko ajan. Kyseessä on kuitenkin tekninen laite :)
Kirk_Hammett
30.11.2006 16:17:34
sä oot vaan liian nopee sun koneelle!

no ei kai...
asiaan: yksi vaihtoehto tietenkin on se että sulla on rytmitaju hieman sekaisin
tai sitten jos ei, niin voi olla että kone on niin hidas/huono ettei jaksa pyörittää tarpeeksi nopeasti, joten kokeile jos siitä ohjelmasta saa säädettyä nauhoituksen jälkeen homman kohdalleen
You know it's sad but true...
Eemil
30.11.2006 16:40:53 (muokattu 30.11.2006 16:44:34)
Studioalaa opiskelevalta kaverilta kuulin, haukkukaa jos olen väärässä:

Tuo latenssiviive tulee siitä kun tietokoneen pitää muuttaa analoginen signaali digitaaliseksi. Jos äänikortti ei ole "kunnollinen" niin siinä ei myöskään tuohon ominaisuuteen ole panostettu. Latenssiviive on vakio niin kauan kuin koneella riittää muistia tarjoiltavaksi nauhoitussoftalle. Kun muisti alkaa loppumaan niin nauhoitusohjelma väsähtää ja otot asettuvat minne sattuu.

E: Juu, ja siis tuo ASIO4ALL korjaa latenssiviivettä, mutta ainakaan mulla se ei sitä kokonaan parantanut integroidun äänikorttini osalta. :) Käytän Kricen taktiikkaa, eli vedän koko raitaa -16 verran taaksepäin ja silloin otot lasahtavat kohdalleen. Kunnes muisti loppuu ja softa väsähtää jolloin pitää kone käynnistää uudelleen. Nykyään voi kyllä ottaa useita kymmeniä ottoja ennenkuin niin tapahtuu.
Katsotaan sitten joskus sitä minua kiihottavaa katetria kun ollaan kahden kesken... -Vilhelmus K100#2
Johann Onn
02.12.2006 02:26:06 (muokattu 02.12.2006 02:26:52)
Mulle taas riitti karvan alta satkun sijoitus äänikorttiin. =)

Mulla meni vähän yli ton määrän. Eipä jää enää mikään jälkeen, eikä tarvii leikellä soittimia ja asetella niitä oikeisin paikkoihin. Yli 60:stä palasesta kyhätty kitararaita oli "ennätys". Ei kiitos ja onneks tommosiin ei tarviikkaan enää turvautua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)