Aihe: Uskaltaisiko sitä teettää ihan oman soittimen?
1 2 3
Juzzu
28.11.2003 10:53:39
Jätin Amfisoundille tarjouspyynnön. Saa nähdä mitä pojat laskeskelevat totaaliksi.

Jätä nyt ihmeessä muuallekin! En nyt ala ketään erityisesti puffaamaan näin julkisesti, mutta kyllä noita päteviä tekijöitä on muitakin!
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
makoskela
28.11.2003 10:56:07
Jätä nyt ihmeessä muuallekin! En nyt ala ketään erityisesti puffaamaan näin julkisesti, mutta kyllä noita päteviä tekijöitä on muitakin!

Toki toki. Jostain on vain aloitettava. Nevalainen vähän kiinnostaisi, Tampereella kun olen. Yksi tuttu teetätti Ruokankaalla - hyvä tuli. Sellaiset yksittäiset pienrakentajatkin kiinnostavat, yhteystietoja on vain vaikea saada =(.
'Kyllä kulta. Lupaan olla ostamatta enempää kitaroita..' '...Rakas?!?' 'Miksi ovi on auki...?'
Metal_Griffin
28.11.2003 12:15:43

Kannattaa kiinnittää huomiota soittimen ulkonäköön. Joskus olen nähnyt sellaisia teetettyjä värvellyksiä, että huhuh. Tietysti jos kitaraa ei myy missään vaiheessa (näinkin voi käydä) asialla ei liene väliä.

Tuossa sinun hahmottelemassasi mallissa on aika paljon kovia materiaaleja, kaula, otelauta (jos eeben) ja vaahterakansi. Soinnista saattaa tulla kirkas ja ohut.
Sointihan se kuitenkin on tärkein asia.

Kannattaisi miettiä myös muita kombinaatioita puiksi. Vaahterakaulan kanssa joku tanakkuutta lisäävä puumateriaali voisi olla hyvä, mahonki jne? Tai sitten mahonkikaula / mahonkilankku. Näistä kanattaisi ennakkoon keskustella rakentajien kanssa ennen tilausta.
PIM
28.11.2003 12:26:15
Täällä Hämeenlinnassa toimii Finlandia Instruments niminen yhdenmiehen paja. Jos Pulliainenkin teettää kitaransa Teemulla niin ilmeisesti kyseessä ei ole aivan kädetön nyrkkipaja. Itse en tunne koko kaveria joten en osaa kommentoida sen paremmin asiaa.

http://personal.inet.fi/musiikki/agents/Kitarahuolto.htm
If the tool we have is a hammer, make the problem look like a nail.
Velli
28.11.2003 13:39:20
Koulussa on pari kaveria teettänyt Amfisoundilla kitaran mutta ne ei oikein ole vakuuttaneet. Liian paljon viimeistelyvirheitä.

Toisessa kitarassa oli lisäksi paha virhe. Kaveri oli halunnut samanlaisen kaulan kuin vanhassa Ibanez RG:ssään oli ollut ja kyllähän se kaula on saman muotoinen ja tuntuinen, mutta se on TODELLA altis menemään epävireeseen. Kaveri laittoi näytiksi kitaran lattialle, rämpäytti kielet soimaan ja alkoin nostaa kaulaa ylöspäin. Tuloksena vire laski todella paljon. Teimme saman testin minun RG550:llä ja vire ei laskenut ollenkaan. Olivat vain Amfisoundilla todenneet että se ei pidä hyvin virettä koska siinä on niin ohut kaula! Kylläpä ainakin mun Ibanez pitää vireen vaikka yhtä ohut kaula onkin. Jäi tuon tapauksen jälkeen vähän amatöörimäinen kuva siitä lafkasta.
vrajala
29.11.2003 22:44:55 (muokattu 29.11.2003 22:46:14)
Toisessa kitarassa oli lisäksi paha virhe. Kaveri oli halunnut samanlaisen kaulan kuin vanhassa Ibanez RG:ssään oli ollut ja kyllähän se kaula on saman muotoinen ja tuntuinen, mutta se on TODELLA altis menemään epävireeseen.

Se on tuo puu niin pirullista joskus. Ibanezin ohuissa kauloissa käyttämät vaahterat ovat samaa luokkaa kuin hyvälaatuisissa biljardikepeissä. Laatukontrolli ei päästä mitä tahansa puuta ohuisiin kauloihin.

Pienellä suomalaisella pajalla ei voida hankkia kuutiotolkulla puuta blokattavaksi. Varsinkaan kun Isot Pojat (tässä tapauksessa pienet japanilaiset) ovat tehneet puutavaran toimittajien kanssa Parhaat Päältä -diilejä. Tämä ei tietenkään oikeuta suomalaista pikkupajaa myymään paskaa. Jos ei pysty tekemään toimivaa ohutta kaulaa, niin ei pitäisi luvata sellaista.

Itse silti mieluummin teettäisin soittimen, koska hyvän käsintehdyn ja hyvän tehdasvalmisteisen hinnat eivät juuri poikkea toisistaan. Esim. PRSien naurettavat hinnat eivät oikein houkuta. Tietysti jollakin ne koneet on maksettava...

EDIT: Kirjoitin väärin. Häpeän.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
askomiko
30.11.2003 02:03:06
Pienellä käsityöläisellä taasen ei ole varaa tehdä yhtään huonoa kitaraa, eikä takuulla yksikään itseänsä kunniottava vääntäjä tee kitaraa puusta jonka tietää huonoksi.
Olli S.
30.11.2003 12:00:28

Mitäs muita tohon Amfisoundin hintaluokkaan meneviä, laatuvehkeitä rakentavia soitinpajoja on Suomessa? Ei vielä pariin vuoteen ajankohtainen, mutta vanhemmat lupas kunnon kitaran ylioppilaslahjaksi ja Amfisoundilta näkyisi saavan tasakantisen vehkeen vain hitusen kalliimmalla kuin ESP LTD KH-602:n.
Viimeinkin se musiikkinäyte!
Juzzu
30.11.2003 13:03:07
Pienellä suomalaisella pajalla ei voida hankkia kuutiotolkulla puuta blokattavaksi.... Tämä ei tietenkään oikeuta suomalaista pikkupajaa myymään paskaa. Jos ei pysty tekemään toimivaa ohutta kaulaa, niin ei pitäisi luvata sellaista.

Itse ainakin ostin vaahteraa kaulapuuksi eräältä suomalaiselta soitinrakentajalta, joka totesi sen olevan "niin hyvää ettei isoilla tehtailla ole tuohon varaa". Ja kyllähän se jämäkkää vaahteraa on, en ollenkaan epäile sen hyvyyttä.

Sen enempää en Amfisoundin asioista tiedä, mutta noinkohan siellä on jo vähän liikaa tilauksia siihen nähden paljon pystytään tekemään, jos kerran pieniä kauneusvirheitä päästetään läpi jne. Itse olen kyllä antanut itseni ymmärtää, ettei suomalainen soitinrakentaja päästä mielellään pienintäkään fibaa läpi, vaan kaikki hierotaan loppuun asti - yhdellä huonolla soittimella kun voidaan huonoimmassa tapauksessa pilata koko pisnes.
Velli
30.11.2003 14:12:35
Sen enempää en Amfisoundin asioista tiedä, mutta noinkohan siellä on jo vähän liikaa tilauksia siihen nähden paljon pystytään tekemään, jos kerran pieniä kauneusvirheitä päästetään läpi jne. Itse olen kyllä antanut itseni ymmärtää, ettei suomalainen soitinrakentaja päästä mielellään pienintäkään fibaa läpi, vaan kaikki hierotaan loppuun asti - yhdellä huonolla soittimella kun voidaan huonoimmassa tapauksessa pilata koko pisnes.

Aikamoisella kiireellä vissiin niitä tekevät, kun niiltä saa parhaimmillaan (pahimmillaan) parissa viikossa kitaran. Oli tosiaan niissä kokeilemissani kitaroissa pieniä kauneusvirheitä. Esim. otelaudan upotukset näytti muutamassa kohtaa ihan joltain 100€:n kitaran upotuksilta ja pleksi oli vähän huonosti hiottu paikoin ja kaiken vielä kruunasi se hirveä kaula.

Olen nähnyt pari Jussi Alakuhan tekemää kitaraa, ja niistä toinen, strato, oli muuten pätevän tuntuinen ja näköinen, mutta nauhojen reunaviimeistelyt oli aika terriblet. Toisessa kitarassa, Les Paulissa, oli ihan HIRVEITÄ viimeistelymokia: osa otelaudan upotuksista oli huonommin tehty ja viimeistelty kuin MISSÄÄN näkemässäni kitarassa. Myös headstockiin maalattu kuvio ja Alakuhan nimikirjaimet olivat jotenkin suttuisen näköiset. Siinä oli vielä pari muutakin juttua joita en tosin kuolemaksenikaan muista koska siitä on puolitoista vuotta kun sitä kitaraa testailin. Eikun niin joo, yksi juttu ainakin oli että otelaudassa oli pieni reikä jossain kohden, jonka huomasi selvästi kun tutki otelautaa läheltä. Ei siis sellainen puun syistä johtuva aukko, vaan ihan oikea reikä.

Yksi kitaristikaveri vaihdatti stratoonsa nauhat Alakuhalla ja siinäkään ei jälki ole kovin siistiä: nauhat törröttävät hitusen liikaa otelaudan reunoilta ja muutaman nauhan vierestä on otelaudalle levinnyt liimaa! Se kaverikaan ei ollut työn jälkeen oikein tyytyväinen. Ei oikein vakuuttavaa käsityötä omasta mielestäni...
Juzzu
30.11.2003 14:18:02
No huh huh. Taitaa tuo minua lähin alan mies olla sitten ihan hyvä valinta, ainakin on hoitanut huollot minun kepeillä erinomaisen hyvin. Tosin kun kyselin viime keväänä milloin saisin straton kouraani jos nyt tilaisin, niin 9kk toimitusaikaa lupaili, sen verran oli kuulemma kiireitä. Tuo nyt sitten lienee jo huonompi juttu, jos kohta parin viikon toimitusaikakin on huono sinänsä.
makoskela
30.11.2003 14:18:54
No helvetti! Nyt rupes jo jännittämään... Eivät muuten lähettäneet sieltä Amfisoundilta mitään vastausta, joten taidan hylätä sen projektin. Ehkäpä sittenkin haeskelen taas laadukasta tehdastavaraa. Hyviä soittimiahan on paljon.

Olettaisin kuitenkin, että pienellä valmistajalla on niin 'ohut' leipä, että jäljen on oltava hyvää - ellei täydellistä.
'Kyllä kulta. Lupaan olla ostamatta enempää kitaroita..' '...Rakas?!?' 'Miksi ovi on auki...?'
Mrezzye
30.11.2003 20:38:17

Itsepä teetin Les Paulin Amfisoundilla ja tuli ihan heviletin hyvä! Ja jos on ongelmia, niin hoitavat ne pois, kun vaan laittaa skeban matkahuollossa sinne käymään (heidän piikkiinsä tietysti). Takuu kun soittimilla on elinikäinen.

En vielä sinuna unohtaisi Amfisoundia yhtenä vaihtoehtona
Myykää nyt joku mulle BOSSin CE-5 Kooruspedaali, myykää pliis. Ja halavalla!
askomiko
30.11.2003 21:03:08 (muokattu 30.11.2003 21:06:52)
Mitäs muita tohon Amfisoundin hintaluokkaan meneviä, laatuvehkeitä rakentavia soitinpajoja on Suomessa? Ei vielä pariin vuoteen ajankohtainen, mutta vanhemmat lupas kunnon kitaran ylioppilaslahjaksi ja Amfisoundilta näkyisi saavan tasakantisen vehkeen vain hitusen kalliimmalla kuin ESP LTD KH-602:n.

En pitäisi LTD:tä ollenkaan pitkäikäisenä investointina. Semmoinen kaukoidän ihme, muutaman vuoden sitä jaksaa. Kerralla hyvä ja rok.

Ja puista ajattelen niin päin että nimenomaan pienet tekee paremmista. Eihän joku ibanez/fender/gibson, joka tekee miljoona kitaraa kuukaudessa, kertakaikkiaan voi valita jokaiseen vain hyviä puita. Rautian pajan lankut soi yksinäänkin xylofonin tapaan.
makoskela
30.11.2003 22:10:42
Rautian pajan lankut soi yksinäänkin xylofonin tapaan.

Flaxwood on tehnyt ilmiselvän vaikutuksen. Vai tarkoititko Rautian muita soittimia?
askomiko
01.12.2003 00:28:17
Eikun ihan puun paloja meinasin, sillon ajat sitten kun olin pähkäilemässä omaan skebaraan tulevia palasia. Ja tietysti legendaarinen vertailutesti siellä säädettävänä olleen Fendä custom shop straton ja Rautian Granfelt-signaturen välillä...
Olli S.
01.12.2003 20:29:07

En pitäisi LTD:tä ollenkaan pitkäikäisenä investointina. Semmoinen kaukoidän ihme, muutaman vuoden sitä jaksaa. Kerralla hyvä ja rok.

Ja puista ajattelen niin päin että nimenomaan pienet tekee paremmista. Eihän joku ibanez/fender/gibson, joka tekee miljoona kitaraa kuukaudessa, kertakaikkiaan voi valita jokaiseen vain hyviä puita. Rautian pajan lankut soi yksinäänkin xylofonin tapaan.

Kyllä nuo LTD:kin on tosi hyviä vehkeitä, mutta jutun pointtinahan olikin se, että mitä järkeä ostaa tusinakeppi, kun samaan hintaan saat käsintehdyn laatukepin juuri niillä ominaisuuksilla mitä itse haluat. Mitä hintoja nuo Rautiat sun muut pyytävät. Tietenkin kaikki ovat yksilöllisiä, mutta semmoinen karkea arvio.
Viimeinkin se musiikkinäyte!
Joees
01.12.2003 20:52:49 (muokattu 01.12.2003 20:53:06)
Kysypäs makoskela Ruokankaalta. Hinnat saattavat(ja ovatkin) olla hieman korkeammat, mutta siitä laadusta todellakin uskaltaa maksaa. Nauhojen viimeistely on ihan loistavaa työtä, kuten kaikki muukin. Aina kannattaa kysyä tarjous vaikka ei mitään tilaisikaan.

Siitä se minullakin lähti ;)
Groooove is in heart!
skebajaba
01.12.2003 21:12:03
Kysypäs makoskela Ruokankaalta. Hinnat saattavat(ja ovatkin) olla hieman korkeammat, mutta siitä laadusta todellakin uskaltaa maksaa. Nauhojen viimeistely on ihan loistavaa työtä, kuten kaikki muukin. Aina kannattaa kysyä tarjous vaikka ei mitään tilaisikaan.

Siitä se minullakin lähti ;)

mikä suomalaisista soitnrakentajista on halvin?
mielenkiinnosta kattelen ku ei oo rahaa, mut joskus viel on ja tilaan sen oman lespaulin sieltä...
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)