Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 517 18 19 20 2124 25 26 27 28
Baryton-B
27.11.2006 21:05:50

Paska taas tuli viesti kahteen kertaan, vaikka en varmaan painanut nappia kahta kertaa aiemmasta viisastuneena. Napin painamisen jälkeen kesti ½-minuuttia, että viesti lähti ja odotin koko sen ajan tekemättä mitään. Varoitus on lähetetty, kuten edelliselläkin kertaa.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Cliffies
28.11.2006 20:46:31
No kukin harjoitelkoon kuinka haluaa. Minä soitan nykyisin kaikki digipuhaltimella midien kanssa. Midistä saa Finalen avulla soolon stemman irti. Midistä voi poistaa sooloraidan ja soittaa itse sen. Cubasessa hommasta tehdään laadukkampaa hyvän äänikortin myötä. Saan siis ilmaiseksi nuotteja ja orkesterin taustalle...paljon mielekkäänpää.

Eikö kuitenkin ole olemassa hajurako; joku pystyy teknisesti soittamaan Hummelin mutta on vielä kaukana orkesteritasosta. Silloin voi harjoitella midien ym. avulla yhteissoittoa ja opetetella tulkintaa?

Yhteissoittoa ja tulkintaa ei voi harjoitella nauhan (paremman sanan puutteessa)kanssa. Jos haluaa soitella huvikseen midin kanssa niin miksei jos sitä soundia ja täydellistä musiikin puutetta pystyy sietämään.

Jos haluaa treenata tasaista tempoa tai tulkintaa tasaisen rytmin sisällä niin metronomi on parempi valinta.
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
Klezberg
28.11.2006 20:55:33

Yhteissoittoa ja tulkintaa ei voi harjoitella nauhan (paremman sanan puutteessa)kanssa. Jos haluaa soitella huvikseen midin kanssa niin miksei jos sitä soundia ja täydellistä musiikin puutetta pystyy sietämään.

Miditaustoja on kyllä laidasta laitaan, sekä tulkinnan että soundien osalta, riippuen siitä paljonko vaivaa miditiedoston tekemiseen on nähty ja millä laitteilla/softilla äänet on synnytetty. Netistä valmiina löytyvät on aika karmeita kyllä.

Mutta toki siitä aina jää se molemminpuolinen vuorovaikutus pois. Mutta ei meillä kaikilla ole sitä soittoporukkaa eikä myöskään samat tavoitteet.

Jos haluaa treenata tasaista tempoa tai tulkintaa tasaisen rytmin sisällä niin metronomi on parempi valinta.

Itse koen että taustan kanssa soittaminen auttaa vireen kanssa, metronomi takuulla ei.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
Cliffies
28.11.2006 21:05:24
Jos ollaan ihan alussa: minusta parhaiten pääsee oikeille jäljille, jos sytyttää äänen ilman kieltä, kurkku avoimena ja ilma tuupataan pallealla = huulet peruslukemilla ja puhalletaan pallealla. Siis pallea on otettava heti käyttöön, vai poski-ilmallako meinaat aloittaa?

Vähän vaarallinen kielikuva toi tuuppaaminen. Ilman kieltä jos saa (suurin piirtein) poskissa olevalla ilmalla saamaan huulet värähtelemään äänen alkaen kuin tyhjästä niin sitten on aika hyvä lähtökohta ansatsille. Siis ilman mitään pamahdusta atakissa tai ihan vaan pientä puhalluksen lisäystä kompensoimaan sitä hienoista kiristymistä mikä seuraa sitä kun pienimmällä mahdollisella ilmamäärällä ei saatukaan ääntä vaan huulet vaan antoi myöten.

Eli siis jokapäiväinen tavoite olisi siis että huulet alkavat soida kun niille tarjotaan ilmaa, siis heti kun puhalletaan oli ilmamäärä sitten kuinka pieni tahansa. Ilman että huulia kiristämällä tai puhallusta lisäämällä saadaan huulilähtöisesti homma käyntiin.

Ihan alussa koitetaan etsiä tätä ihannetta ilman turhia selityksiä, palleasta ei tarvitse sanoa mitään eikä kurkustakaan, mitä rennompana ja luonnollisempana koko tapahtuma pysyy sitä parempi. Ei pitkiä funtsauksia ennen vaan ripeästi vaikka vähän rupsuisikin. Tavoitteena että homma toimii kuin vihellys, ei viheltämisen osaava ihminen mieti "vihellysansatsia".

Jos kysymys oli minulle tarkoitettu niin saan, se hyvin helppoa koska etenin kevyen ansatsin kautta. Mutta kuten sanoin, en jaksa niin paljoa puhaltaa, että ansatsin kuntoon saisin.

Kysymys oli kaikille tarkoitettu. Hyvä jos saat, minä löydän itseni saman asian ääreltä joka aamu. Joskus vaatii aivan törkeästi keskittymistä että malttaa olla aamulla sen ekan viisi minuuttia iisisti, mutta kyllä se maksaa itsensä takaisin.
(Max Reger: Kirje kriitikolle) Istun taloni pienimmässä huoneessa. Arvostelunne on edessäni. Tuossa tuokiossa se on oleva takanani.
Cliffies
28.11.2006 21:17:48
Miditaustoja on kyllä laidasta laitaan, sekä tulkinnan että soundien osalta, riippuen siitä paljonko vaivaa miditiedoston tekemiseen on nähty ja millä laitteilla/softilla äänet on synnytetty. Netistä valmiina löytyvät on aika karmeita kyllä.

No niin ovat olleet! :D

Mutta toki siitä aina jää se molemminpuolinen vuorovaikutus pois. Mutta ei meillä kaikilla ole sitä soittoporukkaa eikä myöskään samat tavoitteet.

Harvalla on. Olen ehkä vähän luupää tässä suhteessa. Ymmärrän paljon paremmin play-along cd:t jossa taustalla soittaa oikeat ihmiset ja tyylilajina on jazz/pop/rock tai mikä tahansa musiikki jossa kappaleen tempo on käytännössä sama (eli siis noin käytännössä rummut pitää pulssin samana.). Tietenkin kevyessäkin musiikissa on parasta jos on oikeat soittokaverit.

Itse koen että taustan kanssa soittaminen auttaa vireen kanssa, metronomi takuulla ei.

Niitä varmaan pystyy säätämään siis virityksellisesti jos vaikka haluaisi 442:n? Metronomin kanssa pystyy oikein hyvin harjoittelemaan viritystä, joutuu solffaamaan tosissaan eikä saa tukea muusta kuin omasta korvasta. Omassa korvassa jos kuulee mitä pitäisi soittaa ja mielellään etukäteen niin on jo valtavan pitkällä soittajana. Puhaltimissa kun se oikea sormitus on niin kovin viitteellinen virityksen suhteen.
Klezberg
28.11.2006 21:34:17 (muokattu 28.11.2006 21:58:39)

Harvalla on. Olen ehkä vähän luupää tässä suhteessa. Ymmärrän paljon paremmin play-along cd:t jossa taustalla soittaa oikeat ihmiset

Jos miditiedosto on tehty nuoteista skannaamalla niin eihän sitä kestäkään kuunnella. Voihan niitä tehdä myös koskettimistolta ja vaikka midipuhaltimella soittamalla. Tosin itse käytän aika paljon band-in-a-boxia harjoitustaustana, se soittaa kevyen musiikin taustat (rummut, piano, basso, komppikitara tms.) sointujen ja tyylin perusteella. Mutta elävämpää jälkeä tulee kun tekee enemmän itse käsin tai soittamalla.

ja tyylilajina on jazz/pop/rock tai mikä tahansa musiikki jossa kappaleen tempo on käytännössä sama (eli siis noin käytännössä rummut pitää pulssin samana.). Tietenkin kevyessäkin musiikissa on parasta jos on oikeat soittokaverit.

No omat tyylilajini ovatkin kevyen musiikin puolella ja ymmärrän hyvin että taidemusiikin puolella asia on ihan toinen.

Niitä varmaan pystyy säätämään siis virityksellisesti jos vaikka haluaisi 442:n?

Ai siis midejä? Riippuu ihan millä niitä soittaa. Tänään juuri tuli puhetta 442 virityksestä kun ihmettelin että pitää vetää päärynää liikaa ulos ja kävin säätämässä modulin virettä.

EDIT: laitan tähän pari esimerkkiä. http://goldenepave.com/moldavian.mp3 , jossa taustana band-in-a-box sellaisenaan ja klara soitettu hetimiten kun olin soittimen hankkinut. Ja tässä toinen band-in-a-box tausta http://goldenepave.com/nokhder.mp3 jossa pientä elävyyttä lisää käsin taputeltu darbuka (midijousisolisti joutaa pois jos tämän kanssa alkaa itse soittaa) ja onpa tässäkin koneella tehty tausta http://goldenepave.com/yoshke.mp3 . Näissä ei nyt missään ole midiosuuksissa merkittävää käsityötä tehty.
jag har trott att alla stormarna som rasat / i min själ skulle blandas till en vansinnig sång
Baryton-B
29.11.2006 01:07:24

Midi ei sisällä ääniä. Se sisältää vain käskyjä kuinka joku soitin ääni soitetaan. Se siis soittaa niitä soitinääniä, mitä sinun tietokoneessasi on. Jos esim. ne minun soittamien kappaleiden taustat ovat sinusta huonoja ääneltään, niin vika on tietokoneessasi, kuulokkeissasi, kovaäänisissä, korvissasi tai niissä kaikissa, ei mideissä. Nykyään on olemassa hyvin laadukkaita soitinääniä, jotka on tehty aitojen soittimien äänistä simuloimalla. Midille pitää antaa soitinäänet ja mitä laadukkaammat niin sitä hienompaa jälkeä tulee. Minä soitan ja valitsen midit kuuntelemalla ne Sound Canvas soittimen äänillä. Sitten kun teen taustan kappaleisiini laitan sinne paremmat äänet.

Useimmat netistä imuroidut midit on soitettu oikeilla soittimilla ja ne saadaan oikeilla toimenpiteillä soimaan oikeiden soittimien tapaan. Taitava kaveri saa ne soimaan jopa paremminkin kuin aidot soittimet. Mutta jos aito soitinääni ilman akustiikkaa on itsetarkoitus, niin sitten ei kelpaa juuri mikään jota mediassa kuulee,

Midi voi sisältää eri tahtilajeja, eri tempoja, eri stereovaikutuksia. Ääniin voi lisätä kaikua, chorusta ja vaikka mitä efektejä. Forte, piano, aksentit, legatot, glissandot ym. on mahdollisia.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
29.11.2006 01:16:22

Vähän vaarallinen kielikuva toi tuuppaaminen.

Vihaatko minua vai miksi yrität saada kaikki sanomiseni vääräksi ja vaaralliseksi?

Ilman kieltä jos saa (suurin piirtein) poskissa olevalla ilmalla saamaan huulet värähtelemään äänen alkaen kuin tyhjästä niin sitten on aika hyvä lähtökohta ansatsille. Siis ilman mitään pamahdusta atakissa tai ihan vaan pientä puhalluksen lisäystä kompensoimaan sitä hienoista kiristymistä mikä seuraa sitä kun pienimmällä mahdollisella ilmamäärällä ei saatukaan ääntä vaan huulet vaan antoi myöten.

Nyt kyllä menen sanattomaksi. Poskipuhaltamisesta puhuminenko ei ole vaarallista? Minun tavallani oppii pallean käytön ikäänkuin pakosta sivutuotteena.
Cliffies
29.11.2006 10:29:42
No omat tyylilajini ovatkin kevyen musiikin puolella ja ymmärrän hyvin että taidemusiikin puolella asia on ihan toinen.

Kevyen musiikinkin puolella rytmin täytyy olla elävä. Täysin tasainen rytmi on rytmin yksinkertaisin muoto, ja sinällään hyvin epäluonnollinen. Ja toisaalta perhanan paha, lyömäsoittajat voinevat valaista.

Toivottavasti miditaustan kanssa soittaminen auttaa oppimaan mitä voi tehdä rytmin sisällä ilman että perussyke kärsii, kone kun on armoton, pianisti voi vähän kompensoida jos jokin menee yli mutta kone menee menojaan.

EDIT: laitan tähän pari esimerkkiä. http://goldenepave.com/moldavian.mp3 , jossa taustana band-in-a-box sellaisenaan ja klara soitettu hetimiten kun olin soittimen hankkinut. Ja tässä toinen band-in-a-box tausta http://goldenepave.com/nokhder.mp3 jossa pientä elävyyttä lisää käsin taputeltu darbuka (midijousisolisti joutaa pois jos tämän kanssa alkaa itse soittaa) ja onpa tässäkin koneella tehty tausta http://goldenepave.com/yoshke.mp3 . Näissä ei nyt missään ole midiosuuksissa merkittävää käsityötä tehty.

Aivan erilailla kestää kuunnella näitä. Heti tulee mieleen että ai ai kun olisi ihanaa jos tasaisen tempon sijaan olisikin koko ajan hitaasti kiihtyvä tausta. Toisaalta sellaisen voi tehdä itse, lisää hommaa vaan. Harmillista vaan että siihen ei soittaessa voi vaikuttaa, vai onko tällaista ohjelmistoa olemassa? Eikös sellainen olisi periaatteessa aika helppokin tehdä, jos olisi siis koneen tekemä kökkötausta ja sitten olisi itsellä jokin väline kontrolloida ihan vaan perussykettä jonka keskiarvon perusteella kone voisi sitten nostaa/laskea tempoa? Joku aivan erillinen nappi vaikka jalalle ettei itse soittimen soittaminen häiritsisi? Kertokaa onko tällaisia kehitetty? Hihii, Pelle Peloton minussa herää...
Cliffies
29.11.2006 10:56:12
Vihaatko minua vai miksi yrität saada kaikki sanomiseni vääräksi ja vaaralliseksi?

En, olen eri mieltä. Sinulla on aivan vastaava oikeus olla eri mieltä ja olet sitä käyttänytkin. Jos sinusta tuntuu että vihaan sinua niin hyvä että sanot. Näin ei ole asianlaita. Yritän vaan avata näkökantoja ettei menisi hymistelyksi. Eihän täällä olisi keskustelua jos ei olisi eri mielipiteitä. Mikäli kirjoitustyylini on liian tyly niin voin koittaa sitä siistiä, jos päällimmäinen fiilis kirjoituksistani on sinulle negatiivinen niin silloin et varmaan saa niistä yhtään mitään. Pahoittelen.

Tällaiset keskustelut voi olla tosi hyviä, vaikka ei mitään aina muilta saisi niin silti omat ajatusprosessit kehittyy ja toivottavasti tarkentuu. Mikäli yhdenkin tiedonjyvän, uuden idean tms. saa poimittua niin on jo saanut paljon.

Olikohan puhe aloittelevista soittajista, mutta edelleen olen sitä mieltä että pallealla tuuppaaminen ei ole paras mahdollinen ilmaisu, siksi että tuuppaaminen on aika agressiivishenkinen ja pallea on joka tapauksessa kenenkä tahansa hankala hahmottaa. Sori.

Nyt kyllä menen sanattomaksi. Poskipuhaltamisesta puhuminenko ei ole vaarallista? Minun tavallani oppii pallean käytön ikäänkuin pakosta sivutuotteena.

Jep, on se vaarallista jos siitä puhuu tässä yhteydessä, missä puhuin, eli en aloittelijan kohdalla puhuisi siitä yhtään mitään. Lukaisin juttuni uudestaan ja huomasin että epäselvästi ilmaisin itseäni. Tarkoitukseni oli sanoa että ansatsia pitää viedä mahdollisimman herkästi reagoivaksi, jolloin jo poskissa (suussa) olevalla ilmalla saa pärähdyksen syntymään. Tarkoitus ei ole soittaa näin (oikeasti) eikä pullistaa poskia tms.

Koitan vastustaa sitä "puhalla,puhalla" koulukuntaa. Joko sitä puhaltaa niin paljon kuin huulet kestää tai sitten puhaltaa niin paljon että huulet ei kestä ja sitten pitääkin tehdä koko soittaminen liialla puhalluksella, raskasta ja epätaloudellista varsinkin vanhemmiten, ja huulet ei koskaan löydä optimaalisinta paikkaansa.
Baryton-B
29.11.2006 13:30:49

Mikäli kirjoitustyylini on liian tyly niin voin koittaa sitä siistiä, jos päällimmäinen fiilis kirjoituksistani on sinulle negatiivinen niin silloin et varmaan saa niistä yhtään mitään. Pahoittelen.

No ei tarvi pahoitella, en minä pienistä suutu. Tuntuu vain niin turhauttavalta, kun mikään sanomiseni ei krikiitittä mene läpi. "Tuuppaa" sanalla en tarkoita mitään väkinäistä, se on tavallaan slangia. Ei ole ensimmäinen kerta kun ei joku ymmärrä tamperelaisten kielenkäyttöä.

Koitan vastustaa sitä "puhalla,puhalla" koulukuntaa. Joko sitä puhaltaa niin paljon kuin huulet kestää tai sitten puhaltaa niin paljon että huulet ei kestä ja sitten pitääkin tehdä koko soittaminen liialla puhalluksella, raskasta ja epätaloudellista varsinkin vanhemmiten, ja huulet ei koskaan löydä optimaalisinta paikkaansa.

Minä kuitenkin opettaisin aloittelijaa kertomallani tavalla. Voi myös pitää palleaa jännityksessä, kurkku avoimena, eikä puhalla lainkaan. Tästä asennosta kun sytyttää äänen ilman kieltä lausumalla "haaa", niin ollaan aika lähellä oikeaa. Sen voi tehdä vaikka kuinka hiljaa, mutta myös kovaa. Kun ihminen jännittää pallean, niin vaistomaisesti kurkku sulkeutuu "äh". Nämä kaksi tapaa pitää tunnistaa ja karsia toinen pois kun on soitosta kyse. Tässä yhteydessä puhuisin myös niistä "mum"-lihaksista. Sitä teit saman sormilla, joka oli minulle uutta. Voi kertoa molemmat tavat sillä samasta asiasta lienee kyse?

Heitän tähän täkyn; väitän, että ainoa oikea teoreettinen ja nopein tapa painella näppäimiä on käyttää sormenpäitä?
Baryton-B
29.11.2006 13:59:42

Kevyen musiikinkin puolella rytmin täytyy olla elävä. Täysin tasainen rytmi on rytmin yksinkertaisin muoto, ja sinällään hyvin epäluonnollinen. Ja toisaalta perhanan paha, lyömäsoittajat voinevat valaista.

No suomalainen tango on hyvä esimerkki. Siinä rytmiryhmän on säilytettävä rytmi vaikka laulaja venyttelisi fraasit hyvinkin pitkiksi. Koneen rytmi ei muutu hitustakaan, ellei halua.

Toivottavasti miditaustan kanssa soittaminen auttaa oppimaan mitä voi tehdä rytmin sisällä ilman että perussyke kärsii, kone kun on armoton, pianisti voi vähän kompensoida jos jokin menee yli mutta kone menee menojaan.

Olen soitetellut (kuten olette huomanneet) hyvinkin vaikeita jakoja, kuubalaista ym. Se on minulle kaikki uutta. Kun nauhoitan soittoni midin sekaan, niin soittoraidan viereen laitan solomidiraidan, josta näkee sekunnin murto-osan tarkkuudella miten jako menee. Kuunten sitä pätkittäin ja yritän matkia katsomalla samalla nuotteja (jotka midistä tehtynä ovat aika sotkua). Jos en millään onnistu, voin siirtää soittamani äänen samaan kohtaan mitä midi kertoo. Näin jaosta tulee täsmälleen sama. Jos midi on tehty kirjoittamalla, niin soitosta tulee konemaista, mutta jos se on tehty soittamalla, soitosta tulee elävää.

Olen myös soitellut tuuban stemmoja harjoitusmielessä. Tuuban ääni kun syttyy hitusen myöhässä. Siinäkin voi siirtää äänet midiraidan kohdalle ja lopuksi siirtää koko raitaa hitusen ennakoivaksi. Muutoin rytmistä tulisi laahaavan tuntuinen.

Tämä on hyvin opettavaista minulle joka en ole aiemmin soittanut jazz tyyppisiä jakoja.

Nykyjään miksaajilla on melkein rajattomat mahdollisuudet korjata nauhoituksia. Jos esim laulaja laulaa jonkun äänen hieman pieleen, niin sen voi ohjelmassa hiirellä siirtää oikeaan kohtaan.

Joku aivan erillinen nappi vaikka jalalle ettei itse soittimen soittaminen häiritsisi? Kertokaa onko tällaisia kehitetty? Hihii, Pelle Peloton minussa herää...

Olen varma, että tuo on mahdollista, vaikka en sitä temppua osaakaan.
Klezberg
29.11.2006 14:14:06 (muokattu 29.11.2006 14:45:35)

Aivan erilailla kestää kuunnella näitä. Heti tulee mieleen että ai ai kun olisi ihanaa jos tasaisen tempon sijaan olisikin koko ajan hitaasti kiihtyvä tausta. Toisaalta sellaisen voi tehdä itse, lisää hommaa vaan.

Band-in-a-boxissa voi vaihtaa tempoa tietyn tahdin kohdalla ja se tuntuu tekevän sen kohtuullisen siististi. Ehkä siellä on fiksumpiakin tapoja, mutta en ole tutkinut.

Jos viitsii siirtää midin vaikka Cubaseen niin sittenhän voi vaikka piirtää miten tempo muuttuu.

Harmillista vaan että siihen ei soittaessa voi vaikuttaa, vai onko tällaista ohjelmistoa olemassa? Eikös sellainen olisi periaatteessa aika helppokin tehdä, jos olisi siis koneen tekemä kökkötausta ja sitten olisi itsellä jokin väline kontrolloida ihan vaan perussykettä jonka keskiarvon perusteella kone voisi sitten nostaa/laskea tempoa? Joku aivan erillinen nappi vaikka jalalle ettei itse soittimen soittaminen häiritsisi? Kertokaa onko tällaisia kehitetty? Hihii, Pelle Peloton minussa herää...

Oikein kiintoisa ajatus. Muistelen jopa että taannoin oli jokin säestyssofta joka yritti seurata solistia. Ilmeisesti kuitenkin heikolla menestyksellä, ja joka tapauksessa vaatii että soolo soitetaan midinä sekin.

Tuo tempon ohjailu soiton aikana ei todellakaan pitäisi olla työläs toteuttaa, ainakaan tuo laskeminen/nostaminen. Mites olisi että lyöt jalalla tahtia ja kone seuraa?

Tätä pitääkin vähän selvittää.

EDIT: Band-in-a-boxissa on ruudulla nappula, ja kun sitä näpäyttää kolme tai neljä kertaa (tahtilajista riippuen), tempo vaihtuu tämän näpytyksen mukaiseksi. Eli tempon saa muutettua lennosta, mutta eipä taitaisi onnistua meikäläiseltä soittaa vanhassa tempossa samaan aikaan kun nakuttaa uutta. Jaa, ehkäpä jos muutos on pieni.

On siinä myös painikkeet ruudulla tempon askeltamiseksi ylös ja alas. Pitäisi vain saada hoidettua tuo jalkapainikkeella.

EDIT2: Tässä aika hauska systeemi http://www.circular-logic.com/videos.html . Katselin tuon kitarademon missä kone soittaa rumpuja seuraten kitaristin tempoa.
Cliffies
29.11.2006 14:57:18
Tuo tempon ohjailu soiton aikana ei todellakaan pitäisi olla työläs toteuttaa, ainakaan tuo laskeminen/nostaminen. Mites olisi että lyöt jalalla tahtia ja kone seuraa?

Tätä pitääkin vähän selvittää.

Kerro jos tulee tuloksia. Juuri tuota mietin että se olisi helpoin jos se ohjaus olisi jalalla, soittimeen ympättynä menee liian vaikeaksi. Periaatteessa konehan pystyy muuttamaan vauhdista jos ei ole itse sisäänsoitettu säestysversio vai, eli siis iskut on tiedossa ja koneelle on aivan sama mikä on tempo. Kysymys on sitten vaan että kuinka tarkkaan sillä pystyy ettei mene nykiväksi. Myöskin tietysti se mietityttää että miten nopea hidastus tai nopeutus toimisi, vaatisi jonkinlaista ennakointia. Kenties jalkapoljin hidastukselle jolloin ensimmäisestä hidastuvasta iskusta kone voisi itse laskea tasaisen hidastuksen. Mielenkiintoista.
Cliffies
29.11.2006 15:00:38
No suomalainen tango on hyvä esimerkki. Siinä rytmiryhmän on säilytettävä rytmi vaikka laulaja venyttelisi fraasit hyvinkin pitkiksi. Koneen rytmi ei muutu hitustakaan, ellei halua.

On käsittämätöntä kuinka takakenossa solisti voi tulla eikä silti pauku rytmi rikki, toisaalta aika hyvin nuo parhaat takakenoilijat kuitenkin löytää tiensä ykköselle. On myös käsittämätöntä kuinka neljänkymmenen vuoden uran jälkeen voi unohtaa satumaan sanat... :D
Cliffies
29.11.2006 15:19:16
No ei tarvi pahoitella, en minä pienistä suutu. Tuntuu vain niin turhauttavalta, kun mikään sanomiseni ei krikiitittä mene läpi. "Tuuppaa" sanalla en tarkoita mitään väkinäistä, se on tavallaan slangia. Ei ole ensimmäinen kerta kun ei joku ymmärrä tamperelaisten kielenkäyttöä.

Mun pitäisi, oon mää tarpeeksi kauan joskus Tampereellakin asunut... Toi on toi kysymys siitä että kirjoitettuna voi ymmärtää väärin mutta jos samassa huoneessa oltaisiin niin väärinymmärryksen mahdollisuus olisi huomattavasti pienempi.

Tässä yhteydessä puhuisin myös niistä "mum"-lihaksista. Sitä teit saman sormilla, joka oli minulle uutta. Voi kertoa molemmat tavat sillä samasta asiasta lienee kyse?

Joo, toi sormihomma liittyy siihen että ne tekee sen homman mitä suukappale normaalisti tekee. Vaakatasossa olevalla sormella kun painat ylähuulen päältä niin löytyy hyvin se paikka mistä painamalla ylähuuli kääntyy ulospäin ja huulen parhaiten soiva osa laskee alas. Jos ilman päristelee niin herkästi huuli kääntyy liikaa ja huuli karkaa irti hampaiden etupinnoista, joka sitten kompensoituu liialla lihastyöllä.

Siksi myös suukappaleen valinnalla on tärkeä merkitys. Ideaalin kokoinen suukappale auttaa huulia kääntymään ilman että täytyy tehdä koko hommaa lihastyöllä = rennommat huulet=parempi soundi ja herkempi tuntuma ja parempi kestävyys. Sitä suukappalesavottaahan voi kuitenkin tehdä vasta kun nassu on mallillaan, vaikka moni luuleekin toista. Peruskokoinen tai vähän keskikokoa isompi suukappale jossa on pyöristetyt sisäreunat on aika hyvä lähtökohta.

Niin siis kysymykseesi vastaus, molempia tapoja voi kertoilla, erityisesti jos on ansatsivaihdos kyseessä. Toi mmm-juttu on hyvä jos on tottunut soittamaan liian suurella aukolla. Aluksi tuntuu kummalta kun suukappaleessa on liikaa tavaraa mutta kyllä se siitä, herkkyyttä pitäisi tulla heti lisää. Mikäli ääni rupsuu niin kannattaa aktivoida pystysuunnassa, eli avata purentaa sen verran että rupsuminen loppuu. Usein riittää jo lähes pelkkä ajatus.

Heitän tähän täkyn; väitän, että ainoa oikea teoreettinen ja nopein tapa painella näppäimiä on käyttää sormenpäitä?

Sormenpäillä joo. Joskus kannattaa tehdä aika isosti ja ronskistikin, jos sormet on kaarella ja liike pidetään pienenä niin voi tehdä sormista aika jäykät vaikka niin varmaan suurin osa soittaa ja opettaa. Vaihtelevuus on ihan hyvästä, sitten nopeissa paikoissa tarkasti.
isojussi
29.11.2006 22:45:32
..."Tuuppaa" sanalla en tarkoita mitään väkinäistä, se on tavallaan slangia. Ei ole ensimmäinen kerta kun ei joku ymmärrä tamperelaisten kielenkäyttöä...

Olisit käyttänyt kunnolista, perihämäläistä "ruilauttaa"-verbiä. Tuuppaaminen on jo melkein puoliksi savolaista.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
isojussi
29.11.2006 22:49:50
Kevyen musiikinkin puolella rytmin täytyy olla elävä. Täysin tasainen rytmi on rytmin yksinkertaisin muoto, ja sinällään hyvin epäluonnollinen. Ja toisaalta perhanan paha, lyömäsoittajat voinevat valaista....

Enpäs allekirjoita. Päivastoin mielestäni on tärkeää, että tempo pysyy ja komppi soittaa aika-arvot täyteen. Time on sitten ihan eri juttu. Vai puhutkos sittenkin samasta asiasta - aksentoinnista, ja esim eri komppisoittimien atakin paikasta aikajanalla, äänien päättämisestä ja fraseerauksesta. Rytmin elävyys pitää tehdä näillä, eikä kiilaamalla tai sleepaamalla.

Taidettiin kumminkin puhua samasta asiasta?
isojussi
29.11.2006 23:55:18
Niin tai "murjaisempa tuossa kolmiviivaisen c:n"

HOHO - muistan, un Akaan seutu aikanaan kirjoitti paikallisen kasvattisoittokuntani "trötötelleen" - jopa syntyi soppa....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)