EP 29.11.2006 20:21:58 | |
---|
Mun mielestä amatöörisoittajakin voi noita työkaluja vuosittain poistaa jos veroja keikoistaan maksaa, eikö näin ? Kyllä, riippumatta siitä onko pää- vai sivutyö, mutta tietenkin poistot pitää olla suhteessa ansioihin. |
WanhaWetäjä 29.11.2006 20:34:15 (muokattu 29.11.2006 20:35:11) | |
---|
Joskus ainakin metsureilla oli erillinen "työkaluvähennys" joka oli kiinteä. Tää soittajien on joku käytttöomaisuuden hankintamenovähennys tai jotain sinnepäin. Tulonhankkimiskulujen alla ainakin mun veroilmoituksessa on nuo kaikki soittajan vähennykset,eli kulut omien tuokalujen käytöstä, joka sisältää myös korjaukset, huollot, vakuutukset... nuotit ja muu sälä, jopa keikkamatkat omalla autolla menee myös tähän osastoon. Eli käytännössä kaikki soittamisesta aiheutuneet kulut ovat tulonhankkimiskuluja,jos ne pystyy jotenkin järjellisesti perustelemaan. Se on tietty vähän kornia jos joku huvikseen keikkaileva(pari keikkaa/kk) voi vähentää vakkaapa 4000€ maksavan haitarin tulonhankkimiskuluina, vai voiko?En tiedä kun en ole huviksen koskaan keikkaillut ja verokortissa lukee muusikko... Baron?Kerro... Ostan Casion kun täytän 50v... |
EP 29.11.2006 20:35:38 | |
---|
Tulonhankkimiskulujen alla ainakin mun veroilmoituksessa on nuo kaikki soittajan vähennykset,eli kulut omien tuokalujen käytöstä, joka sisältää myös korjaukset, huollot, vakuutukset... nuotit ja muu sälä, jopa keikkamatkat omalla autolla menee myös tähän osastoon. Eli käytännössä kaikki soittamisesta aiheutuneet kulut ovat tulonhankkimiskuluja,jos ne pystyy jotenkin järjellisesti perustelemaan. Se on tietty vähän kornia jos joku huvikseen keikkaileva(pari keikkaa/kk) voi vähentää vakkaapa 4000€ maksavan haitarin tulonhankkimiskuluina, vai voiko?En tiedä kun en ole huviksen koskaan keikkaillut ja verokortissa lukee muusikko... Baron?Kerro... En oo Baron, mutta ei tosiaankaan voi! |
andrei 29.11.2006 20:41:22 | |
---|
Minä soitan nykyään lähinnä huvikseni (40-50keikkaa/vuosi)ja työhuonevähennyskin on hyväksytty poistojen ja kertavähennysten lisäksi. |
WanhaWetäjä 29.11.2006 20:55:23 | |
---|
Minä soitan nykyään lähinnä huvikseni (40-50keikkaa/vuosi)ja työhuonevähennyskin on hyväksytty poistojen ja kertavähennysten lisäksi. Niin no tuota mä just tarkoitin...miten voi harrastustoiminta olla sellaista että siitä aiheutuneet kulut voi vähentää verotuksessa???Vai onko olemassa joku raja sivutoimisen soittamisen ja harrastamisen välillä?Jos sä teet keikkaa niin että saat siitä verotettavaa liksaa niin sitten olet sivutoiminen?Vaikka tekisit sen 2 keikkaa/kk? Ei me jakeluun...ensin kikkaillaan km-korvauksilla ettei tarvi maksaa veroja lainkaan, sitten vielä saadaan vähennykset meneen läpi, ei kai se nyt sentään näin päin persettä voi olla??!! Ostan Casion kun täytän 50v... |
Niin no tuota mä just tarkoitin...miten voi harrastustoiminta olla sellaista että siitä aiheutuneet kulut voi vähentää verotuksessa???Vai onko olemassa joku raja sivutoimisen soittamisen ja harrastamisen välillä?Jos sä teet keikkaa niin että saat siitä verotettavaa liksaa niin sitten olet sivutoiminen?Vaikka tekisit sen 2 keikkaa/kk? Ei me jakeluun...ensin kikkaillaan km-korvauksilla ettei tarvi maksaa veroja lainkaan, sitten vielä saadaan vähennykset meneen läpi, ei kai se nyt sentään näin päin persettä voi olla??!! Niin tarkoitin kyllä sivutoimisesti verokortilla, mutta huvikseen. Tarkoitus on jatkossa vähentää keikkoja ja sitten jää nähtävksi mitä verottaja hyväksyy vähennyksiksi. |
humppahanuristi 29.11.2006 21:07:43 | |
---|
Niin no tuota mä just tarkoitin... Ei me jakeluun...ensin kikkaillaan km-korvauksilla ettei tarvi maksaa veroja lainkaan, sitten vielä saadaan vähennykset meneen läpi, ei kai se nyt sentään näin päin persettä voi olla??!! Ei se olekaan, tuota kutsutaan verosuunnitteluksi. Joskus kerran, kun tuli tuota palkkaakin oikein tuosta soittelusta, erään valtion viraston suhteellisen korkeatasoinen henkilö sanoi:"jos hoidat nuo hommat sillä tavalla, että ei jää palkkaa, niin on molemmille helpompi." Mutta jos ei palkkaa, niin eipä kerry eläkekkään. Kaikkihan sitä humppaa haluaisivat soittaa mutta kaveripiirin painostuksesta eivät kehtaa |
Sertzo S 29.11.2006 21:26:25 (muokattu 29.11.2006 21:27:17) | |
---|
Keikkarintamalla kun en enää ole ja näin ollen ei ansiotulojakaan ole sieltä suunnalta kuin vain erittäin harvoin. Teen kuitenkin musiikkia, jota yritän kaupata eteenpäin mm. täällä m-netissä tutustumieni soittajien ja heidän pändiensä ohjelmistoon lähettämällä demoja ja jne. kuluineen Verottaja prle ei kuitenkaan reklamaatiotani kulujen suhteen hyväksynyt viime vuoden verotuksessa, jota yritin oikaista. Vituttaa! No, palautusta saan alta satasen kuitenkin. Vaimolla se on kymmenkertainen, joten eiköhän kinkku saada ostettua ja hyvä Joulu perheen parissa vietettyä. |
EP 29.11.2006 21:32:58 (muokattu 29.11.2006 21:37:46) | |
---|
Nää nimitykset voidaan käsittää niin monella tavalla.. Työ on työtä kun siitä palkkaa saa ja jotkut tekee työtä huvikseen, kun tykkäävät tehdä (mutta työtä se silti on). Sitten jotkut tekee SIIS TODELLA huvikseen, mutta se ei oo työtä ( vaikka palkkaa tuliskin) HOHOHOO! 8)) Jne, jne.. P.S. Tuskin täällä kukaan tekee tuota "Siis todella huvikseen" -osastoa, en usko, mutta niitäkin on. |
Lennu 29.11.2006 22:05:37 | |
---|
Onko tuo nyt mitään uutta. Ai että mä en ymmärrä? No ei todellakaan. "Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia." |
vanhami 29.11.2006 22:12:01 | |
---|
Itse ja muutkin bandin jasenet on yksityisia elinkeinonharjoittajia. Pannaan kamat ja kulut vahennyksiin. Mita jaa yli otetaan ulos ja maksetaan verot. Itsella on jonkin verran elinkeinotoiminnan varallisuutta kertynyt. Ne on niita kalustohankintoja. Niita poistellaan joka vuosi sen verran kun vaan pystytaan poistamaan. Pienet alle parin sadan hankinnat menee kertapoistoina. Kyn havitan ne tai panen kiertoon, nin ne poistetaan sitten kalustoluettelosta. Helppoa. Kaikki vahennykset ei mullakaan ole mennyt. Osa kumminkin. |
mack the knife 29.11.2006 22:13:32 | |
---|
Itse ja muutkin bandin jasenet on yksityisia elinkeinonharjoittajia. Pannaan kamat ja kulut vahennyksiin. Mita jaa yli otetaan ulos ja maksetaan verot. Itsella on jonkin verran elinkeinotoiminnan varallisuutta kertynyt. Ne on niita kalustohankintoja. Niita poistellaan joka vuosi sen verran kun vaan pystytaan poistamaan. Pienet alle parin sadan hankinnat menee kertapoistoina. Kyn havitan ne tai panen kiertoon, nin ne poistetaan sitten kalustoluettelosta. Helppoa. Kaikki vahennykset ei mullakaan ole mennyt. Osa kumminkin. Saatana, miksi sulla ei ole ään ja öön pisteitä. Tekee pizzerianomistajamaiseksi nuo jutut. Mita sina sanoa. COVS n:o 1. |
Mandoman 29.11.2006 22:21:44 (muokattu 29.11.2006 22:22:33) | |
---|
Saatana, miksi sulla ei ole ään ja öön pisteitä. Tekee pizzerianomistajamaiseksi nuo jutut. Mita sina sanoa. Ne han on poistanut tyosta saatuna vahennuksena. Kertapoistona, Ymmartaako sina ;-) Keskustelussa on eduksi, jos molemmat osapuolet ovat savolaisia. Silloin siinä esitetään kysymys, joka ei ole kysymys ja vastaus, joka ei ole vastaus. Tuloksena on keskustelu, joka ei etene mihinkään. |
paice60 29.11.2006 22:22:30 | |
---|
Ai että mä en ymmärrä? No ei todellakaan. Ei kun se että mennään asian sivusta eli sieltä mistä netti on matalin. Sun ymmärtämisestä en tiedä tai ymmärrä mitään. Miks´ mä oon täällä? |
baron 29.11.2006 23:07:22 (muokattu 29.11.2006 23:08:34) | |
---|
Baron?Kerro... Tässä on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Mä yritin laskeskella, mitkä on bändin pääomakulut. Kulut on totta, se saako ne verotuksessa vähentää vai ei, on eri asia. Et sä jotain laskennallista korkomenoa varmaan saa ammattilaisenakaan vähentää, se on vaan vertailu siihen että sama raha kuin soittimissa olisikin korkeakorkoisella tilillä Eli ne kulut joutuu maksamaan joko verotetulla tai verottamattomalla rahalla. Meillä on bändiyhtiö, joka omistaa PA-laitteet ja siitä jotkut poistot. Henkilökohtaisista soittimista en oo koskaan yrittänyt mitään vähennyksiä. Nää mun laskemistarpeet johtuu siitä, että oon suunnitellut toimenkuvan muuttamista. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
isojussi 29.11.2006 23:13:45 | |
---|
...Jos sä teet keikkaa niin että saat siitä verotettavaa liksaa niin sitten olet sivutoiminen?Vaikka tekisit sen 2 keikkaa/kk? Ei me jakeluun...ensin kikkaillaan km-korvauksilla ettei tarvi maksaa veroja lainkaan, sitten vielä saadaan vähennykset meneen läpi, ei kai se nyt sentään näin päin persettä voi olla??!! Plussaa saat - niin se vaan on. Mutta helpompi on tehdä vähennykset yrittäjän statuksella - ei tarvii kikkailla tulonhankkimisvähennysten ym. paskan kanssa. Jaa että paljonko rahaa menny kamoihin? No kaikki, mitä on ollu laittaa. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
baron 29.11.2006 23:24:06 (muokattu 29.11.2006 23:26:37) | |
---|
P.S. Tuskin täällä kukaan tekee tuota "Siis todella huvikseen" -osastoa, en usko, mutta niitäkin on. Et siis laske mua mukaan? Saanhan mä tietenkin liksaa soittamisesta, mutta se johtuu siitä, että bändikaverit on persaukisia, jotka tarttee sen ja periaatteessa pannaan aina tasan. Ja sehän on todettu, että liiton minimejä ei saa alittaa. Lisäksi kun mä lähden soolokeikalle, mä oon kallis, ihan periaatteen vuoksi. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
vanhami 30.11.2006 08:13:01 | |
---|
Saatana, miksi sulla ei ole ään ja öön pisteitä. Tekee pizzerianomistajamaiseksi nuo jutut. Mita sina sanoa. Himan olohuoneen tietokoneessa on jenkki kätyttöjärjestelmä, eikä ymmärrä skandinaavinäppistä. Yityksistä huolimatta... Siksi kirjoitan aika-ajoin ääkkösittä ja öökkösittä. |
humppahanuristi 30.11.2006 08:34:49 | |
---|
Himan olohuoneen tietokoneessa on jenkki kätyttöjärjestelmä, eikä ymmärrä skandinaavinäppistä. Yityksistä huolimatta... Siksi kirjoitan aika-ajoin ääkkösittä ja öökkösittä. Eli laiton windows-kopio? kyllä sekin tuntee, kun vaan on näppäimistö määritelty oikein. Ainakin minulla joskus ennen, kun oli vähän lainattu windows Me. Nykyisin sentään olla jo näissäkin asioissa laillisella puolella. Kaikkihan sitä humppaa haluaisivat soittaa mutta kaveripiirin painostuksesta eivät kehtaa |
vanhami 30.11.2006 08:59:55 (muokattu 30.11.2006 09:01:08) | |
---|
Eli laiton windows-kopio? kyllä sekin tuntee, kun vaan on näppäimistö määritelty oikein. Ainakin minulla joskus ennen, kun oli vähän lainattu windows Me. Nykyisin sentään olla jo näissäkin asioissa laillisella puolella. No ei ihan, mutta melkeen. Kaverin duunikoneen mukana tulleen käyttiksen kaksoisasennus. Firman virallinen kieli on washington, niin ei oo härmäkäyttiksiä niillä. Työmyllyssä ja läppärissä on jopa aidot lisenssit. Ostin molemmat aikanaan myös firman piikkiin. Itseasiassa molempia käytetään musajutuissa. Taltioidaan keikkoja ym. Ja tietysti laskutukset ja sen sellaiset pitää hoitaa. Niin ja nuotitukset ja muiden pahvien teot ja kotisivut ym... Pitää soittajalla tietokone olla. Tuo olohuoneen kone on se meidän viihdekeskus. Síihen on laitettu tv kortti ja kytketty äänentoistojärjestelmään. Voi katella tölsää sekä leffoja ja kuunnella musaa naapurin kanssa yhteiseltä verkkokovalevyltä. Tai vaikka surffata mnetissä. |