Riksteri 29.11.2006 15:46:42 | |
---|
Eli sun mukaan bändi ei tarvitse keikoista mitään liksaa, vaan rikastuu sillä, että keikkailun lopettamisen jälkeen myy käytetyn roinansa! Tajusinko sut oikein? En maininnut mitään liksasta, täytyyhän työstä palkka saada. Nämä vähennykset eivät taida olla verottajalle mitään läpihuutojuttuja. Yhtiömuoto vaikuttanee tähänkin asiaan, jos on osakeyhtiö niin voittoa täytyy tehdä. Kulut eivät voi pitkään olla tuloja suuremmat. Soittimet ja pa ovat kaiketi käyttöomaisuutta ja niiden arvo voi mahdollisistä vähennyksistä huolimatta vuosien varrella nousta. Vero tulee sitten viimeistään myynnin yhteydessä maksettavaksi? |
Pula-Aho 29.11.2006 16:02:19 | |
---|
niiden arvo voi mahdollisistä vähennyksistä huolimatta vuosien varrella nousta. Vero tulee sitten viimeistään myynnin yhteydessä maksettavaksi? Joo, jos Barska on soittanut jollain kiippareilla, niin niiden arvo nousee kyllä pilviin. On se sellainen Midas. Siinä sitä onkin uusi ansaintalogiikka. Mitä sitä suotta keikoille hosumaan. -G- Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli. |
Riksteri 29.11.2006 16:11:02 | |
---|
Kiipparien arvo ei kyllä hevin taida nousta, pitää valita sellaiset työkalut, joiden arvo joko säilyy tai nousee tai sitten tulojen pitää muuten olla riittävät tarvittavien vähennysten tekemiseksi. |
Mulla on semmoinen periaate, että musiikkitarvikkeissa ei rahoja laskeskella, jos jotain välttämättä tarvitaan niin se hankitaan! 8)) |
baron 29.11.2006 16:34:34 | |
---|
Kiipparien arvo ei kyllä hevin taida nousta, pitää valita sellaiset työkalut, joiden arvo joko säilyy tai nousee tai sitten tulojen pitää muuten olla riittävät tarvittavien vähennysten tekemiseksi. Eli ostaisi kiippareiden sijaan Nokian osakkeita, sitäkö tarkoitat? Sä oot nyt ihan eri planeetalta. Kyllähän laitteet kuluu ja niiden arvo laskee ja se on todellinen kulu bändille, hyväksyi verottaja sen tai ei. Ja aika ajoin ne on uusittava. Se raha täytyy jostain tulla. Joko keikkailemalla tai sitten sponsoroida keikkailemista muilla tuloilla. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
baron 29.11.2006 16:36:15 | |
---|
Mulla on semmoinen periaate, että musiikkitarvikkeissa ei rahoja laskeskella, jos jotain välttämättä tarvitaan niin se hankitaan! 8)) Mä nyt yritän laskeskella, miten soittamisesta saisi itse itsensä kannattavan duunin. Eihän tietenkään rahoja tarvitse laskeskella, jos sitä jostain riittävästi on. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Mandoman 29.11.2006 16:48:54 (muokattu 29.11.2006 16:50:23) | |
---|
Keskustelussa on eduksi, jos molemmat osapuolet ovat savolaisia. Silloin siinä esitetään kysymys, joka ei ole kysymys ja vastaus, joka ei ole vastaus. Tuloksena on keskustelu, joka ei etene mihinkään. |
Riksteri 29.11.2006 16:50:17 | |
---|
Sä oot nyt ihan eri planeetalta. Kyllähän laitteet kuluu ja niiden arvo laskee ja se on todellinen kulu bändille, hyväksyi verottaja sen tai ei. Ja aika ajoin ne on uusittava. Se raha täytyy jostain tulla. Joko keikkailemalla tai sitten sponsoroida keikkailemista muilla tuloilla. Aivan varmasti nuo ovat todellisia kuluja ja kunhan ne järkevästi perustelee, en näe mitään syytä miksei verottaja tuota hyväksyisi. Usein taitaa tilanne olla sellainen, että yhtiö omistaa vain osan työkaluista, esim. pa:n, kun henkilökohtaiset soittimet ovatkin käyttäjiensä omaisuutta? En tiedä miten verottaja suhtautuu henkilökohtaisen omaisuuden käyttöön työtehtävissä? Yhtiön pitää sitten saada riittävästi laskutusta aikaan kulujen ja verojen maksamiseksi. |
baron 29.11.2006 17:14:45 (muokattu 29.11.2006 17:20:34) | |
---|
Aivan varmasti nuo ovat todellisia kuluja ja kunhan ne järkevästi perustelee, en näe mitään syytä miksei verottaja tuota hyväksyisi. Usein taitaa tilanne olla sellainen, että yhtiö omistaa vain osan työkaluista, esim. pa:n, kun henkilökohtaiset soittimet ovatkin käyttäjiensä omaisuutta? En tiedä miten verottaja suhtautuu henkilökohtaisen omaisuuden käyttöön työtehtävissä? Yhtiön pitää sitten saada riittävästi laskutusta aikaan kulujen ja verojen maksamiseksi. Joissain duuneissa on henkilökohtaisessa verotuksessa erillinen työkaluvähennys, en oo kuullut että soittajilla olisi. Mut ekaksi pitää sitä tuloa saada, vasta sen jälkeen on verosuunnittelun aika. PS: Sitä paitsi ei ihan heti tuu mieleen humppabändin soitinta, jonka arvo lisääntyisi kun sitä ympäri Suomea roudataan. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
humppahanuristi 29.11.2006 17:24:30 | |
---|
Mua kiinnostaisi oikeasti, minkä arvoisella kalustolla liikutte keikoilla? Lähinnä mitä soittimien, PA-laitteiden, valojen, savukoneiden ym hinta olisi jos kaupasta menisi ostamaan uudet. Lähinnä kiinnostaisi summittainen arvio/suuruusluokka, ei mitään tarkkaa erittelyä.
Siis uutena, jos nyt tällä hetkellä kaikki kaupasta hakisi? No - haitari ~7000-8000€ - PA-vehkeet (yläpäät, subbarit, mikserit ja vahvistimet) ehken jossain 4000€ päälle - kitarat 1200-1500€ (ei siis mitään huippukalliita) - pari voxin kitaravahvistinta 1500€ (transistorivehje ei maksa paljon) - rummut näkyy olevan siinä 1000€ kahta puolta - basso ehken jossain 500€ haarukassa - bassovahvistin 400€ (hugghes & kettner näkyi nyt uusi olevan) - mikkiä piuhaa yms rojua vähintäänkin 1000€ edestä(kaikki ei tosin tarpeen) Siis vähintäänkin 17000€ eli markkarahassa 100000mk ja osa noista oli silloin paljon kalliimpia kuin nykyään. No huh huh, onpa siinä rahaa mennyt. Lähes kaikki on kyllä keikkatuloilla hankittua. Kaikkihan sitä humppaa haluaisivat soittaa mutta kaveripiirin painostuksesta eivät kehtaa |
Riksteri 29.11.2006 17:28:38 | |
---|
Joissain duuneissa on henkilökohtaisessa verotuksessa erillinen työkaluvähennys, en oo kuullut että soittajilla olisi. Yritin googlata hakusanalla työkaluvähennys ja vain kolme osumaa. Allaolevassa ketjussa käsitellään tietokoneen vähennysoikeutta ja nimimerkki Villen kirjoituksesta saa sen käsityksen, että verottajan käytäntö on ei-julkista, aivan villiä tapauskohtaista arviointia. "Loppuun kuitenkin vielä varoitus siitä, että koska nämä vähennykset perustuvat verohallinnon (ei-julkisiin) ohjeisiin, tilanne voi muuttua yhdessä yössä." http://groups.google.com/group/sfne … b251/552d36e661082357?q=&rnum=1 |
EP 29.11.2006 18:25:27 | |
---|
Mä nyt yritän laskeskella, miten soittamisesta saisi itse itsensä kannattavan duunin. Eihän tietenkään rahoja tarvitse laskeskella, jos sitä jostain riittävästi on. No, vähän leikillänikin, mutta, toisaalta, oon kyllä niin boheemi,että en osaa aina aatella rahhaa kun on musiikki kysymyksessä! :/ Tärkeintä on, että homma toimii ja jos on jokin este musiikin tekemisessä, niin olen valmis satsaamaan siihen ihan helpottaakseni omaa elämääni! |
paice60 29.11.2006 18:52:59 | |
---|
Mua ihan kummeksuttaa mihin suuntaan tää keskustelu on menossa ;D hoho. Onko tuo nyt mitään uutta. Äkkiä laskettuna kaikkineen noin 15000. Miks´ mä oon täällä? |
KoskPaavo 29.11.2006 19:00:40 | |
---|
Joissain duuneissa on henkilökohtaisessa verotuksessa erillinen työkaluvähennys, en oo kuullut että soittajilla olisi. Mut ekaksi pitää sitä tuloa saada, vasta sen jälkeen on verosuunnittelun aika. PS: Sitä paitsi ei ihan heti tuu mieleen humppabändin soitinta, jonka arvo lisääntyisi kun sitä ympäri Suomea roudataan. Tä, mä tein työkaluista (soittimista) 25%- 30%: n vähennyksen joka vuosi, kun olin ammattimuusikkona, ja aina meni läpi. Siis tätähän tää työkaluvähennys tarkoittaa, vai? "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |
EP 29.11.2006 19:04:47 (muokattu 29.11.2006 19:07:42) | |
---|
Tä, mä tein työkaluista (soittimista) 25%- 30%: n vähennyksen joka vuosi, kun olin ammattimuusikkona, ja aina meni läpi. Siis tätähän tää työkaluvähennys tarkoittaa, vai? Juu, vuosittainhan ne pitää osissa vähentää niinkuin muissakin ammateissa! Tai siis, poistoina kai tuollaiset suuremmat pitkävaikutteiset hankinnat vähennetään.. |
paice60 29.11.2006 19:07:25 | |
---|
Juu, vuosittainhan ne pitää osissa vähentää niinkuin muissakin ammateissa! Se on vaan nykyään se vähennys 20% enintään kuin saa ottaa, muistaakseni. Mutta joka vuosi niin kauan kuin on vähennettävää saa vähentää. Mullakin on vielä rummuista jäljellä jokunen satku, vaikka ovat jo 10 vuotta vanhat. Miks´ mä oon täällä? |
jjussila 29.11.2006 19:41:34 | |
---|
Se on vaan nykyään se vähennys 20% enintään kuin saa ottaa, muistaakseni. Mutta joka vuosi niin kauan kuin on vähennettävää saa vähentää. Mullakin on vielä rummuista jäljellä jokunen satku, vaikka ovat jo 10 vuotta vanhat. Pyrkivät verottajan puolelta siihen, että kaikki tollaiset n.200 eukkoo ja sen alta olevat menojäännökset poistettaisiin kerralla...... .. näin!?.. |
baron 29.11.2006 19:44:24 | |
---|
Tä, mä tein työkaluista (soittimista) 25%- 30%: n vähennyksen joka vuosi, kun olin ammattimuusikkona, ja aina meni läpi. Siis tätähän tää työkaluvähennys tarkoittaa, vai? Joskus ainakin metsureilla oli erillinen "työkaluvähennys" joka oli kiinteä. Tää soittajien on joku käytttöomaisuuden hankintamenovähennys tai jotain sinnepäin. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
KoskPaavo 29.11.2006 20:10:56 | |
---|
Joskus ainakin metsureilla oli erillinen "työkaluvähennys" joka oli kiinteä. Tää soittajien on joku käytttöomaisuuden hankintamenovähennys tai jotain sinnepäin. Mun mielestä amatöörisoittajakin voi noita työkaluja vuosittain poistaa jos veroja keikoistaan maksaa, eikö näin ? "Elämä ei ole pelkkä hupia, väliin täytyy soittaa ja laulaakin". Edesmennyt soittajakolleega. |
Mandoman 29.11.2006 20:21:48 | |
---|
Pyrkivät verottajan puolelta siihen, että kaikki tollaiset n.200 eukkoo ja sen alta olevat menojäännökset poistettaisiin kerralla...... On se enemmän kuin 200 euroa: Taloudelliselta käyttöiältään alle kolmen vuoden käyttöomaisuus ja alle 841 EUROn pienhankinnat vähennetään kertapoistona. Koneet ja kalusto enintään 25 %:n menojäännöspoisto, rakennukset 4-20 % käyttötarkoituksesta riippuen. Patentit ja immateriaalioikeudet enintään 10 vuoden tasapoistoin. Kehitysalueilla olevien pk-yritysten tuotannollisista investoinneista myönnetään 50 %:lla korotetut poistot. http://www.yrittajat.fi/sy/home.nsf … 9B0036D3CF/$file/EUverovertailu.pdf Keskustelussa on eduksi, jos molemmat osapuolet ovat savolaisia. Silloin siinä esitetään kysymys, joka ei ole kysymys ja vastaus, joka ei ole vastaus. Tuloksena on keskustelu, joka ei etene mihinkään. |