Aihe: lisäkaappi
1
rrl3
28.11.2006 22:27:39
kertokaahan että mikä olisi sopiva lisäkaappi trace elliot velocettelle.vahvarista on liitäntä =ulostulo 16 ohmin pöntölle.vahvistin tehoja on 15W,eli ei mitään hirveitä rantasaunoja tarvitse.ehkä tehon kesto voisi olla joku 30W..??vahvistin on siis combo.
b...bl..blu..blue..BLUES!!!
Jucciz
29.11.2006 00:09:38 (muokattu 29.11.2006 00:10:00)
Suljettu 1x12 Celestion G12M Greenbackillä - tietämättä yhtään millaista soundia olet vailla ja millaista musaa soitat. Takuuvarma ratkaisu melkeinpä musaan kuin musaan.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
blackorwhite
29.11.2006 01:03:50 (muokattu 29.11.2006 02:20:12)
Jokuhan oli avannut topicin loistavasti juuri minua varten :)

Millainen kaappi olisi hyvä peavey bandit 112S vahvistimelle? Oisko 2x12 vai 1x12 suotavampi? Samanlaista saundiahan sitä pitäis saaha varsinkin jos on 1x12 parempi. Sitten jos on 2x12 ja saundi lähteepi vaan kaapista niin mitä parempi kaappi niin sitä parempihan se on. Olikos se joku marshall... Äh, en muista mut hyvin kehuttu kaappi ni vaikka sellasen sitten ostais. Piru kun en tiedä yhtään tuosta omasta vahvistimesta lähtiskö 2x12 kaapin kanssa pelkästään kaapista se ääni vai lähteekö myös vaffarista? Tulevaisuudessa se marshallin kaappi varmasti palvelisi hyvin jahka nuppiaikaan siirryn, luulen ma. Kyllä, tällasta tälläkertaa.

E: vai ostanko kerralla toisen bandiitin? :D Eikös sillon ääni tule stereona? Kai silleen kuitenkin voi soittaa vai?
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
JuSu
29.11.2006 06:49:50 (muokattu 29.11.2006 06:50:37)
Millainen kaappi olisi hyvä peavey bandit 112S vahvistimelle? Oisko 2x12 vai 1x12 suotavampi?

Riippuu ihan mitä olet hakemassa.

Piru kun en tiedä yhtään tuosta omasta vahvistimesta lähtiskö 2x12 kaapin kanssa pelkästään kaapista se ääni vai lähteekö myös vaffarista?

Ääni tulee molemmista, lisäkaapista ja vahvistimesta, riippumatta siitä, millainen lisäkaappi sulla on (kunhan on ehjä). Voit toki tietty kytkeä combon oman kaiuttimen irtikin.

Tulevaisuudessa se marshallin kaappi varmasti palvelisi hyvin jahka nuppiaikaan siirryn, luulen ma.

Jep.

vai ostanko kerralla toisen bandiitin?

No, jos olet Banditiin äärettömän tyytyväinen, niin osta toki. Mutta jo tuossa edellä väläyttelit myöhemmin 'nuppiaikaan' siirtymistä, toinen Bandit ei palvele tätä juuri lainkaan.

Eikös sillon ääni tule stereona? Kai silleen kuitenkin voi soittaa vai?

Kyllä, jos sulla on joku stereoefekti siinä kitaran ja vahvistim(i)en välissä. Se, että ääni tulee fyysisesti kahdesta eri kaiuttimesta, ei tee siitä stereota.

Kantsii myös vielä tuumata, että miksi haluat lisäkaapin? Jos olet soundiisi muuten tyytyväinen, mutta kaipaat lisää tukevuutta, niin sitten se on ihan hyvä ratkaisu. Mutta jos soundissa mättää joku muu asia, niin kannattaa miettiä, pitäisikö vaihtaa vahvistinta? Laadukas ja edullinen 2x12" kaappi on Framus CS 212, hinta vähän reilu 300 euroa uutena, ja tuossa on jo laatuelementit valmiina, Celestion Vintage 30. Toisaalta, myymällä Banditin ja laittamalla tuon kaapin hinnan lisää, on jo kasassa jo rahamäärä, jolla saapi uusia putkicomboja, esim. Peavey Valveking tai Randalla RH50T.

Kantsii siis tuumia.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
rrl3
29.11.2006 09:26:14
blues musan kanssa olen touhunnut jo pitkään.mutta paljon muutakin tulee soitettua.lisäkaappia haen sen takia että se tuo tukevuuta soundiin ja avaruutta myös kun lisäkaapin voi sitten sijoittaa esim.treenikämpillä minne haluaa.tulee sitten rouheeta paristakin suunnasta.niin sitä hyvää blues soundia tässä metsästetään.
b...bl..blu..blue..BLUES!!!
JuSu
29.11.2006 10:11:57
blues musan kanssa olen touhunnut jo pitkään.mutta paljon muutakin tulee soitettua.lisäkaappia haen sen takia että se tuo tukevuuta soundiin ja avaruutta myös kun lisäkaapin voi sitten sijoittaa esim.treenikämpillä minne haluaa.tulee sitten rouheeta paristakin suunnasta.niin sitä hyvää blues soundia tässä metsästetään.

Jeh, tässä asiassa komppaan Juccizta, Greenbackit jyllittää.

Ongelmaksi vaan saattaa löytää moinen. 1x12" -kaapit on kiven alla käytettynä, uutena hinnat on aika kovia. Lisäksi tuo 16 ohm vaatimus voi aiheuttaa pientä päänvaivaa, mutta ainakin vanhemmista Marshallin 1x12" -kaapeista löytyy 16 ohmisia malleja.

Mä näkisin, että helpoin ja todennäköisesti halvinkin vaihtoehto on etsiä melkeinpä mikä vaan käytetty 1x12" -kotelo, ja vaihtaa siihen mieluinen 16 ohm elementti.

JuSu
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
blackorwhite
29.11.2006 12:19:43 (muokattu 29.11.2006 12:24:09)
Riippuu ihan mitä olet hakemassa.

Taisin laittaa aiempaan viestiini, että sitä hevisaundia ollaan hakemassa, lisää alapäätä.

Ääni tulee molemmista, lisäkaapista ja vahvistimesta, riippumatta siitä, millainen lisäkaappi sulla on (kunhan on ehjä). Voit toki tietty kytkeä combon oman kaiuttimen irtikin.

Jolloin ääni tulee pelkästään kaapin molemmista elementeistä kunnolla?

No, jos olet Banditiin äärettömän tyytyväinen, niin osta toki. Mutta jo tuossa edellä väläyttelit myöhemmin 'nuppiaikaan' siirtymistä, toinen Bandit ei palvele tätä juuri lainkaan.

Jees, niimpä onkin, olet aivan oikeessa.

Kyllä, jos sulla on joku stereoefekti siinä kitaran ja vahvistim(i)en välissä. Se, että ääni tulee fyysisesti kahdesta eri kaiuttimesta, ei tee siitä stereota.

Kiitos tiedosta, laitetaan korvan taakse.

Kantsii myös vielä tuumata, että miksi haluat lisäkaapin? Jos olet soundiisi muuten tyytyväinen, mutta kaipaat lisää tukevuutta, niin sitten se on ihan hyvä ratkaisu. Mutta jos soundissa mättää joku muu asia, niin kannattaa miettiä, pitäisikö vaihtaa vahvistinta? Laadukas ja edullinen 2x12" kaappi on Framus CS 212, hinta vähän reilu 300 euroa uutena, ja tuossa on jo laatuelementit valmiina, Celestion Vintage 30. Toisaalta, myymällä Banditin ja laittamalla tuon kaapin hinnan lisää, on jo kasassa jo rahamäärä, jolla saapi uusia putkicomboja, esim. Peavey Valveking tai Randalla RH50T.

On pakko tunnustaa tähän, että laitoin pienessä kaljassa sen edellisen viestin millon olin voimieni tunnossa soittaa helevetin kovaa ja munakkaasti :D Mut joo, ajattelin tuota lisäkaappia myös siinä mielessä, että voisko saada pienemmällä volalla paremman saundin aikaan. Joskus myös tulevaisuudessa jahka on bändi, niin olishan se hyvä olla valmiina kaappi ku ei tuosta oikeen höyryä lähe yksinään.

Niin tuosta putkicombosta sen verran, että ei mahda pystyä näillä ransuilla ja peaveyillä soitella paljon kotona mitään? Itseasiassa ei se saundi niin tärkeä mulle kotisoittelussa olekaan, treenaan vaan biisit kuntoon ja siitä se innostus oikeestaan tuleekin, että pakko osata biisit soittaa että pääsee reeniksellä kuuntelemaan kun lähtee vaffarista hyvä saundi. Puhuin siis haaveunelmista, että näin siinä tulis käymään sit bändin kans :D Peavey on kyllä ollu luotettava merkki, sitä kai sitä pitäis sit ostaa. Tuosta ransusta ku ei oo oikeen kokemusta. Ei kellään muuten sattuis ääninäytteitä olemaan kyseisistä peleistä netissä? Täällä Kajaanissa kun ei oikein tuppaa sellasta musaliikettä olemaan missä vois testiä. Molemmat noi vissiin kuitenki heviin?

Perkele ku meinasin kokoajan kirjottaa vahingossa, että soundi ku sehän on SAUNDI eikä soundi.

Kantsii siis tuumia.

Näimpä, lyhyt lause mutta niin ytimekäs.

JuSu

E: On tässä jouluna nyt käytössä kuitenki sellanen tonnin luokkaa oleva rahasumma, mutta ajattelin sillä ostaa kunnon kepin, pääseepi ainakin reenaamaan kunnon kalustolla. Sit ens kesänä vois katella jonku kunnon vehkeen, ties vaikka pääsis kesätöihin ja tienais paridonaa, jos ei pääse ni pakko tehä paskalla hara-rahalla tuleepi varmaan jotain tonnin pintaa myös rahaa. Sitten ostaa se niin paljon kehuttu putkimarsu ja 2x12 marsun HYVÄ kaappi, piru ku en muista sitä mallia. Se 4x12 oli kuitenki 1960A, oiskohan tuo 2x12 ollu sit joku 1936 vai mikähän se oli. Tulevaisuutta ajatellen, nääs :)
superfly
29.11.2006 12:24:27
Peavey on kyllä ollu luotettava merkki, sitä kai sitä pitäis sit ostaa.

Tästä en ole ihan samaa mieltä.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
JuSu
29.11.2006 13:01:17
Jolloin ääni tulee pelkästään kaapin molemmista elementeistä kunnolla?

Jep. Combon kaiutinta irti kytkiessä voi joutua katkomaan tai juottamaan irti johtoja, riippuen siitä miten tuo combon kaiuttimen liitäntä on toteuttu.

Mut joo, ajattelin tuota lisäkaappia myös siinä mielessä, että voisko saada pienemmällä volalla paremman saundin aikaan.

Jaa...? En mä kyllä lähtisi sen vuoksi lisäkaappia ostamaan. Mulla on ollut kotivempeleenä kaikenlaista, pieniä putki- ja trankkucomboja, mallintavia vahvistimia ja lootia... Paras kompromissi helppokäyttöisyyden, soundin ja käytännöllisyyden kannalta on nykyinen ratkaisu, Roland MicroCube. Treenikämpillä sitten jotain ihan muuta...

Niin tuosta putkicombosta sen verran, että ei mahda pystyä näillä ransuilla ja peaveyillä soitella paljon kotona mitään?

Pystyy, mutta totta on, että ei se soundi parhaimmillaan kotivolumeilla ole.

Itseasiassa ei se saundi niin tärkeä mulle kotisoittelussa olekaan

No jos näin on, niin ethän sä sitten sitä lisäkaappia vielä tarvitsekaan? Punnitse asioita uudestaan sitten, kun tulee niitä bänditouhuja, vai?

On tässä jouluna nyt käytössä kuitenki sellanen tonnin luokkaa oleva rahasumma, mutta ajattelin sillä ostaa kunnon kepin, pääseepi ainakin reenaamaan kunnon kalustolla.

Bandit on sinällään kotitreenaukseen varsin riittävä (vaikkakin ylitehokas) vehje, siinä mielessä kunnon kitara on hyvä ratkaisu.

Sitten ostaa se niin paljon kehuttu putkimarsu ja 2x12 marsun HYVÄ kaappi, oiskohan tuo 2x12 ollu sit joku 1936

Sehän se. Mutta ei tuo 1936 ole mitenkään ylikorostetun HYVÄ kaappi, hyvä peruskampe kylläkin. Mulla oli tuollainen, ja vakioelementeillä se oli ns. ihan ok, mutta sitten vaihdoin siihen Greenbackit ja perskule! =)

Putkimarsujakin on moneen lähtöön, tuumittavaa riittää sittenkin.

JuSu
blackorwhite
29.11.2006 13:13:50
No jos näin on, niin ethän sä sitten sitä lisäkaappia vielä tarvitsekaan? Punnitse asioita uudestaan sitten, kun tulee niitä bänditouhuja, vai?

Joo, katsos ajattelin, että on viisain ostaa nyt jo valmiiksi ku sattuu olemaan rahaa ku oon nääs vähän viinaan menevä ;D

Bandit on sinällään kotitreenaukseen varsin riittävä (vaikkakin ylitehokas) vehje, siinä mielessä kunnon kitara on hyvä ratkaisu.

Joo, tehoa tuntuupi löytyvän kotiin ihan kivasti. Ainoa asia mikä häiritsee, kun joskus kokeilin sitä volumea, että desibelit ei enää tunnu volume korkeintaan kutosen kohalla nousemaan, mutta soundi muuttuu huonoksi. Mikähän noissa transistoreissa tekee sen soundin huonoksi? Onko putkivahvistimissa sitten sama homma siltä osalta, että saundi ei enää nouse yli puolenvälin volan pistettyä vai?

Sehän se. Mutta ei tuo 1936 ole mitenkään ylikorostetun HYVÄ kaappi, hyvä peruskampe kylläkin. Mulla oli tuollainen, ja vakioelementeillä se oli ns. ihan ok, mutta sitten vaihdoin siihen Greenbackit ja perskule! =)

Joo, tuntuupi vaan tuosta olleen joskus puhetta ja jotkut kehuu tuota hyvin. Pääasiahan on että joka paikassa lukee marshall ;D (vitsi vitsi)

Putkimarsujakin on moneen lähtöön, tuumittavaa riittää sittenkin.

Ajattelin sitä kasisatasta mitä monet kehuu myös sitäkin. Siitä kuulema riittää vahvistinta loppuelämäksi jokaiseen lähtöön. Toisaalta myös ysisatasta olen miettinyt, enemmän hard rock tyyppinen eikö totta?

JuSu

Kiitän, loistavaa keskustelua ja neuvomista asioista. Sumplitaan sumplitaan :)
ReBeat
29.11.2006 13:24:14

Ainoa asia mikä häiritsee, kun joskus kokeilin sitä volumea, että desibelit ei enää tunnu volume korkeintaan kutosen kohalla nousemaan, mutta soundi muuttuu huonoksi. Mikähän noissa transistoreissa tekee sen soundin huonoksi? Onko putkivahvistimissa sitten sama homma siltä osalta, että saundi ei enää nouse yli puolenvälin volan pistettyä vai?

Oisko kyseessä ehkä Fender Hot Rod Deluxe -ilmiö eli lineaarinen volumepotikka. Oireet viittaisivat siihen.
Olli
29.11.2006 13:28:41

Mä näkisin, että helpoin ja todennäköisesti halvinkin vaihtoehto on etsiä melkeinpä mikä vaan käytetty 1x12" -kotelo, ja vaihtaa siihen mieluinen 16 ohm elementti.

JuSu

Paras vaihtoehto mun mielestä on rakentaa itse oma kaappi. Itselläni kustannuksia kaapille tuli n. 150€, ja varmasti on aivan verrattavissa noihin monen sadan euron vehkeisiin. Kun tekee itse saa vielä sellaisen ulkonäön/speksit kuin haluaa.
http://www.spacebarhoppers.com/
JuSu
29.11.2006 13:29:10
Joo, katsos ajattelin, että on viisain ostaa nyt jo valmiiksi ku sattuu olemaan rahaa ku oon nääs vähän viinaan menevä ;D

No sitten, hopi hopi soitinkauppaan! =)

että desibelit ei enää tunnu volume korkeintaan kutosen kohalla nousemaan, mutta soundi muuttuu huonoksi.

Mä en tunne teknisiä termejä, mutta noinhan se käytännössä menee. Jos transistorivahvistinta (tai -päätettä) ajaa ihan tehoalueen ylärajoille, se alkaa kuulostaa pahalta. Putkivahvistimissa toisin, kun tehoalueen yläraja häämöttää, ei volume siinäkään enää nouse, mutta pääteputket alkavat mennä särölle, josta monet tykkääväät. Vaikkei varsinaista päätesäröä soundiinsa haluaisikaan, niin yleensä putkivehkeet silti kuulostavat paremmalta, kun pääteputkia ajetaan lujilla, vaikkei ihan särölle asti mentäisikään.

Ajattelin sitä kasisatasta mitä monet kehuu myös sitäkin. Siitä kuulema riittää vahvistinta loppuelämäksi jokaiseen lähtöön.

Näin mäkin ajattelin kymmenen vuotta ja vahvistinta sitten... =) Mieli muuttuu. Kasisatanen Marshall on vähän one-trick-pony, eli se tekee sen yhden jutun, mutta tekee sen hyvin.

JuSu
Olli
29.11.2006 13:49:34 (muokattu 29.11.2006 13:50:10)

Ei ole välttämättä helppo tie tämä, riippuu vähän nikkaroijan kätevyydestä. Toinen pyöräyttää boutique -laatuisen kotelon ruokatunnilla, toinen pähkäilee viikkotolkulla ja lopputuloksena on kitarakaapin sijasta Mustille uusi koppi.

Mutta jos on näppärä kaveri ja työkalut sekä sopiva tila löytyy, niin hyvä ratkaisu on tämä. Tarvittaessa Puukeskus auttaa sahaamalla palset sopiva kokoisiksi annettujen mittojen mukaan, auttaa paljon kotinikkaroijaa.

JuSu

Jep. Valmiiksi sahatut palat itsekin hankin. Ensimmäinen kaappi ikinä, mitä tein. Aikaahan siinä päivän verran kului, mutta hauska päivä se oli. Bisseä en laskenut rakennuskuluiksi, sitä meinaan meni :)
http://www.spacebarhoppers.com/
Umas
13.11.2007 22:42:55

Huom! Olet kirjoittamassa yli 349 päivää vanhaan ketjuun!
Eipäs päästä kettuileen haun käyttämisestä.

Elikkäs tarttisin lisä kaapin valveking combolle, combosta on lähtö 16ohmia. Kysymys kuuluukin että kun useissa kaapeissa on 8ohm/mono ja 16ohm/stereo, niin onnistuuko tuollaista kytkemään tuohon comboon, vai pitääkö hankkia vaan 16ohm/mono lähdöllä oleva kaappi.
Kiitos.
Stoner to the boner
ReBeat
13.11.2007 22:55:45

niin onnistuuko tuollaista kytkemään tuohon comboon, vai pitääkö hankkia vaan 16ohm/mono lähdöllä oleva kaappi.

Voit sä tollasenkin kytkeä kun laitat kaapin stereoksi. Sillon toimii tosin vain puolet elementeistä.
Umas
13.11.2007 22:58:34

Voit sä tollasenkin kytkeä kun laitat kaapin stereoksi. Sillon toimii tosin vain puolet elementeistä.

Jep, silleen ajattelinkin et käy. Mutta onkos poppas konstia millä sais kaikki elementit toimimaan. Kerrottakoon että vaihto ehtoina on nyt 4x12 kaappia jos stereo ja hiukan kalliimpi 4x12 jossa mono. Että meneekö sillain että pitää ostella se kalliimpi...
Stoner to the boner
ReBeat
13.11.2007 23:08:02

Jos haluat neljä elementtiä ja tuo valmis mono-kaappi on sen 16ohm, niin se on OK. Jos tykkäät askartelusta, niin tuo 16ohm mono-kaappi on mahdollista johdottaa sisältä uudestaan niin, että se on 16ohm mono TAI 8ohm stereo. Se liitinpaneeli pitäisi silloin vaihtaa toisenlaiseen.
anttipi
24.12.2007 12:57:18 (muokattu 24.12.2007 13:00:08)

Näkemyksiä combon lisäkaappiasiaan kaipaisin minäkin.

Jos combossa on 1 x Celestion Vintage 30 ja takaa suljetussa lisäkaapissa 2 x 12" Celestion G12 Centuryt, niin miten mahtaa olla balanssin laita? Tarkoitan, että G12 Century on kuulemma Celestionin kovaäänisin kaiutin. Onko V30 siinä yhdistelmässä "turha"? Olen miettinyt juuri tätä vaihtoehtoa, jossa olisi yhdistetty takaa (puoli)avoin combo sekä takaa suljettu lisäkaappi, jotta löytyisi sekä ilmavuutta että munaa saundiin. (Tosin jos se combon V30 hukkuu täysin sinne sekaan, niin saman tien voinen combon sijaan ostaa pelkän nupin + sen 2x12 kaapin - tulisi jonkun verran halvemmaksi ainakin).
Neptuna's Machine (melodista rockpoppia)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)