Aihe: nupukoitten alumiinikiekot kateissa
1
t-termiitti
28.11.2006 21:20:42

Omakuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa tai huono otsikko. Tietääkö kukaan mistä löytyisi tuollaisia metallikiekkoja, joita vanhojen radioiden ja muiden elektroniikkavermeiden säätönapeissa on käytetty? Tai sitten kokonaisia omakuvassa näkyvän kaltaisia numiskoita. Kiekon halkaisija on noin 15mm ja hakusessa myös yksi suurempi, noin 30-35mm kiekko myös, paksuus noin 0.5-1mm.
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
THE RIPPER
28.11.2006 22:13:21
ei taida löytyä muualta ku samanlaisista vehkeistä, koetas kirpparilta kattoa.
tai sit leikkaa palan peltiä siihen. vaikka kyll tuo sorvatulta näyttäis
Hungry For Heaven
kivi
28.11.2006 22:47:59 (muokattu 28.11.2006 22:49:31)
ei taida löytyä muualta ku samanlaisista vehkeistä, koetas kirpparilta kattoa.
tai sit leikkaa palan peltiä siihen. vaikka kyll tuo sorvatulta näyttäis

Itse asiassa noi nupinpäät on stanssattuja.

Muovisia säätönupin kansia myydään kaikissa elektronikkaliikkeissä, mutta lähinnä niihin kaupan oman malliston nuppeihin.

Stanssi ei kuitenkaan ole kauhean vaikea tehdä, kunhan onnistuu löytämään jostain juuri oikean paksuisen palan terästankoa (tylppä pää pitää olla), ja juuri oikean kokoisen poranterän jolla porata vaikkapa kakkosnelosen pätkään sopivan reiän. Pyöreäksi leikattu pellinpala hyvin ohutta peltiä (esim 0,25 mm) vain reiän päälle ja hitaasti vasaralla ja sillä terästapilla nakuttelemaan...

Tai sitten liimaa vaikka kolikon nupin päähän.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
t-termiitti
28.11.2006 23:15:04

Juu, tarkemmin katsottuna ne ovat tosiaan ohuempaa tavaraa ja luultavasti terästä - eikä paksumpaa alumiinia, miltä ne huolimattomasti katsottuna näyttävät. (en ole irrottanut yhtäkään kiekkoa).

Tuossa itse tekemisessä on vain se, että tuossahan on vielä tuo pieni reikä, josta nupissa oleva muovinen pieni suorakaiteen muotoinen "osoitin" tulee läpi. Kosmeettistahan tämä vain on, mutta kun olen tuota radiota jo fiksaillut, niin haluaisi tämän viimeisenkin silauksen olevan perfekto.

Kirppiksiltä olen katsellut, mutta ei ole sattunut kohdalle. Tämäkin laite löytyi kirppikseltä - maksoi kokonaiset neljä euroa, mutta kuulostaa ja näyttää hyvältä - enää puuttuu vain nuo kaksi pienempää kiekkoa ja yksi suurempi.

Jos jollakulla on varastossa joku raato, jossa saattaisi olla samanlaiset nupukat, niin mielelläni ostan sopivat. Tietty, jos ovat erilaisia, niin kaikki pitää vaihtaa, jolloin tarvitsen 4 tai 5 pienempää ja sen yhden ison.

Viimeinen vaihtoehto on tehdä itse - tuolla kiven kuvaamalla tavalla tai sitten jotenkin muuten, esim. sopivaa muovikiekkoa, liiimaa ja (paksua) alumiinifoliota yhdistellen, tms.
t-termiitti
29.11.2006 10:49:33

Kiitoskia vinkeistä.
Vaikeaa voi olla löytää, juu.

Tappi on jokaiselta sivulta hammastettu, ei lovettu, noin 5mm halkaisijaltaan, kapea rako keskellä; tällainenhan taitaa olla vieläkin aika standardi joissakin potikoissa? Mitäs noi papukaija-jutut on...?

Paikallisesta radio- ja tv-huollosta pitänee kysäistä - onneksi sellaisiakin vielä on. Samantapaisia saattaisi löytyä - tuskin sieltäkään juuri samanlaisia.
kivi
29.11.2006 13:26:55 (muokattu 29.11.2006 13:28:27)
Mitäs noi papukaija-jutut on...?

http://images.google.fi/images?q=tb … es/blackchickenhead1%255B1%255D.jpg

Eli amerikaksi chicken-head knobs.

Ja hammastettuun akseliin sopivia potikannuppeja löytyy esim lähimmästä soitinkaupasta - kutakuinkin kaikissa kitaroissa on hammastetut potikat.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)