Aihe: portaaton puolitus tonesta
1 2
opaa
27.11.2006 19:13:03
Haluisin kovasti kokeilla sellaista kitaraani, yksi tone säätelisikin portaattomasti puolitusta. Ei nyt huvittaisi taas nöyrtyä musaliikkeiden kalliiseen juotosapuun vaan ihan itse vois tällä kertaa yrittää. Kertokaa ensinnäkin mielipiteenne tuosta ratkaisusta jos kokemusta sattuu löytymään ja sitten vaikka jos viitsisitte jotain linkkiä jonnekin sivulle josta löytyy jotain juotosohjeita aloittelijalle tms.
Jucciz
27.11.2006 19:18:34 (muokattu 27.11.2006 19:19:58)
Mulla oli aikanaan 335:ssä tuommoinen ominaisuus ostettaessa, mutta loppupeleissä ainakin itse huomasin kaipaavani normaalia tonea enempi, joten palautin sen normaaliksi. Käytännössä homma on täysin mahdollinen ja helppokin toteuttaa, mutta kannattaa ennen sitä miettiä vielä kerran, kuinka suuri tarve normaalin humbuckersoundin ja puolitetun soundin välissä oleville soundeille todella on ja tuleeko normaalia tone-potikkaa ikävä (kuten itselläni kävi). Jos puolitus on vipukytkimellä/nostopotikalla, päästään puolitetussa soundissa takaisin kohti tummempaa soundia (eli niihin välimallin soundeihin) kuitenkin tone-potikkaa ruuvaamalla, mikäli se pidetään normaalina.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
Dr. Muff
27.11.2006 19:26:20
Haluisin kovasti kokeilla sellaista kitaraani, yksi tone säätelisikin portaattomasti puolitusta. Ei nyt huvittaisi taas nöyrtyä musaliikkeiden kalliiseen juotosapuun vaan ihan itse vois tällä kertaa yrittää. Kertokaa ensinnäkin mielipiteenne tuosta ratkaisusta jos kokemusta sattuu löytymään ja sitten vaikka jos viitsisitte jotain linkkiä jonnekin sivulle josta löytyy jotain juotosohjeita aloittelijalle tms.

Hyvä ratkaisu sinällään, jos nyt sattuu puolitussoundista tykkäämään. Itse en tykkää. Mielestäni nostopotikat eivät näytä hyvältä ja tämän modin saa tehtyä helposti ilman lisäosia. Kolvaat mikiltä tulevat kaksi ylimääräistä johtoa (edellyttäen että mikiltä tulee kelojen välistä johto/johdot) potikan keskimmäiseen korvaan ja toisen reunimmaisista maadoitat taittamalla korvakkeen kuoreen kiinni ja tinaamalla kevyesti.
januszian
28.11.2006 16:54:57 (muokattu 28.11.2006 16:56:56)

HEP! Mulla on Les Paul Standardissa tuommonen! Puolittaa tallassa Duncanin JB:n. Erittäin komia ominaisuus. Saa p90 henkeä ja Fenkku spänkkiä ja teleä ja vaikka mitä. :) Nojoo, Lespa on lespa, ei mikään pulttikaula...

Niin ja tuo ratkasu tehtiin siksi ettei kitarapajan nostopotikat tulleet Lespan kannesta läpi riittävästi.
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
msormune
28.11.2006 17:54:16
No jos nyt ymmärsin oikein mistä oli kyse...

Tuosta sivua:

http://www.seymourduncan.com/support/techtips.shtml

Kelaa kohtaan "Spin-a-split".
kaptah76
28.11.2006 21:51:42
HEP! Mulla on Les Paul Standardissa tuommonen! Puolittaa tallassa Duncanin JB:n.

Olen tässä suunnitellut, että vaihtaisin mikit epin lespaani ja Duncaneita olen katsellut. Tuota puolitusta olen myös tuumaillut, mutta mä olin ajatellut, että se olisi käyttökelpoisempi kaulamikissä, jotta saisi kirkaampaa soundia leadeihin. Mitäs mielipiteitä tästä? Kumpaa puolitus on tapana laittaa?

Oma kokemukseni kitaroista on rajallinen ja tuollaista puolituksella varustettua en ole ikinä päässyt kokeilemaan...

Kaptah
mvirta
28.11.2006 22:07:00
Mullakin on lessussa tommoinen viritys, kaulamikkinä olevassa JB:ssä.

Toi JB on oikeasti tallamikki mutta hyvin se tossa toimii, se puolitus
vähentää pikkuisen ulostuloa ja muutenkin pidän kaulamikkiä tosi pienellä
volalla kun soittelen sillä kliinit. Ihan kokeilemisen arvoinen temppu, ja
aika helppo toteuttaa.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
Joees
28.11.2006 22:29:01 (muokattu 28.11.2006 22:29:15)
Onko tuo systeemi jonkunlainen varitone tjms viritys? Siis idealtaan.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Jucciz
28.11.2006 23:05:01

Ei, vaan mahdollisuus säätää kaksikelaisesta mikistä portaattomasti 1-2 kelaa käyttöön. Siis vaikkapa 1,3 kelaa, noin periaatteessa.

Varitone on huomattavasti monimutkaisempi systeemi:
The varitone switch used on Gibson ES 345s and 355s is a passive tone filter that makes use of chokes and capacitors. Between the two pickups is a large choke that is wired back to the switch. The switch has several capacitors and small chokes mounted to it. The system works as a subtractive equalizer removing more bass as the switch is moved clockwise. As for a schematic, one should be available from Gibson, as well as the upgraded circuit. The new circuit looks like an IC, and does actually quallify but is not a solid state device.
>-)))> #11
« Rojuja · Soitteluita »
fox
28.11.2006 23:15:35

Jucciz tuossa jo tuota Varitone (TM)- systeemiä selvensikin, eli se on tonepotikan sellanen "upgrade" jolla saadaan huomattavasti enemmän niitä sävysäätöjä rakenneltua.. Toinen vaihtoehto on korvata se tonekonkka kiertokytkimellä, jossa itsessään on useita kondensaattoreita, Varitonesta tällanen decade-switch eroaa siinä, että vastukset ja kela puuttuvat.. Portaattomalla puolituksella on joitakin etuja tavalliseen verrattuna, ensittäinkin se ei suoraan puolita sitä tehoa.. Esimerkkinä 8 kilo-ohmin humppari (kelat sarjassa) on puolitettuna 4 kilo-ohmia ja kelat rinnan 2.. Vaikutus on "hienovaraisempi" tuollasella portaattomalla tietenkin.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
opaa
29.11.2006 18:22:45
Tuo oli hyvä tuo linkki duncanin sivuille missä näkyy tuo kaavio. Mites kuitenkin jos ihan rautalangasta väännetään tää juttu, että kun mulla on nyt siis liikkeessä asennettu yhteen push-pull potikkaan molempien mikkien puolitus ja haluisin että tallamikin puolitus tapahtuisi sen potikan sijaan tonea rullaamalla ja kaulamikki taas ois sitte edelleen tällä nostopotikalla nii mitkä piuhat mun tarvii siitä nostopotikasta nyt siirtää minnekin?

Ja joku taisi muuten sanoa ettei ole päässyt puolituksia kokeilemaan, käypä musamaailmassa kyselemässä, siel oli viimeks pariki kitaraa hyllyssä missä puolitukset.
kaptah76
29.11.2006 18:36:37
Ja joku taisi muuten sanoa ettei ole päässyt puolituksia kokeilemaan, käypä musamaailmassa kyselemässä, siel oli viimeks pariki kitaraa hyllyssä missä puolitukset.

Katohan. Kiitokset vinkistä pitää käydä kiertelemässä kun tuo tulee ajankohtaiseksi...

Kaptah
Gypsy
29.11.2006 21:14:40 (muokattu 29.11.2006 21:15:20)
Tuo oli hyvä tuo linkki duncanin sivuille missä näkyy tuo kaavio. Mites kuitenkin jos ihan rautalangasta väännetään tää juttu, että kun mulla on nyt siis liikkeessä asennettu yhteen push-pull potikkaan molempien mikkien puolitus ja haluisin että tallamikin puolitus tapahtuisi sen potikan sijaan tonea rullaamalla ja kaulamikki taas ois sitte edelleen tällä nostopotikalla nii mitkä piuhat mun tarvii siitä nostopotikasta nyt siirtää minnekin?

Tonesta konkka pois. Sitten se tonen reunimmainen juotoskorvake potikan kuoreen kiinni. Sitten otat siitä nostopotikasta (kytkinosasta) tallamikiltä tulevat piuhat ja laitat ne siihen tonen keskimmäiseen juotoskorvakkeeseen.
Aamen
kaptah76
30.11.2006 11:02:15
Tonesta konkka pois.

Hetkonen, en tullutkaan ajatelleeksi, että tuokin pitää tehdä. Mites tuo käytännössä tehdään? Onko se konkka potikan ulkopuolella juotettuna vai mitenkä? En muista tuollaista nähneeni kun kitaran sisälle kurkistin, mulla on siis Epiphonen LP Standard (noin vuoden vanha).

Kaptah
päänahka
30.11.2006 14:48:42
Hetkonen, en tullutkaan ajatelleeksi, että tuokin pitää tehdä. Mites tuo käytännössä tehdään? Onko se konkka potikan ulkopuolella juotettuna vai mitenkä? En muista tuollaista nähneeni kun kitaran sisälle kurkistin, mulla on siis Epiphonen LP Standard (noin vuoden vanha).

Kaptah

Siellä on yhdessä reunimmaisessa korvakkeessa konkka, jonka toinen pää on potikan kuoressa (maassa). Konkka pois ja korvake suoraan maihin.
Up and down, that's how energy stays alive.
-Cale
30.11.2006 16:01:29
ja tuleeko normaalia tone-potikkaa ikävä (kuten itselläni kävi).

Oho, käyttääkö joku niitäkin? :o
kaptah76
30.11.2006 18:34:18
Siellä on yhdessä reunimmaisessa korvakkeessa konkka, jonka toinen pää on potikan kuoressa (maassa). Konkka pois ja korvake suoraan maihin.

No niinpäs on, ei ollut aiemmin pistänyt silmään. Sitten vaan mikin tilaukseen ja kolvi, jostain niin pääsee modaamaan...

Kaptah
opaa
01.12.2006 13:08:27 (muokattu 01.12.2006 13:09:47)
Mites muuten tämmönenkin ajatus kävi mielessä että kumman kelan puolitus kytkee pois ja voiko siihen vaikuttaa?
McNulty
09.10.2008 12:56:43
Nostan tässä vanhaa threadia, kun tämä sattuu koskemaan miun tulevaa Custom ESsiä.

Jucciz tuossa jo tuota Varitone (TM)- systeemiä selvensikin, eli se on tonepotikan sellanen "upgrade" jolla saadaan huomattavasti enemmän niitä sävysäätöjä rakenneltua.. Toinen vaihtoehto on korvata se tonekonkka kiertokytkimellä, jossa itsessään on useita kondensaattoreita, Varitonesta tällanen decade-switch eroaa siinä, että vastukset ja kela puuttuvat.. Portaattomalla puolituksella on joitakin etuja tavalliseen verrattuna, ensittäinkin se ei suoraan puolita sitä tehoa.. Esimerkkinä 8 kilo-ohmin humppari (kelat sarjassa) on puolitettuna 4 kilo-ohmia ja kelat rinnan 2.. Vaikutus on "hienovaraisempi" tuollasella portaattomalla tietenkin.

Löytyisiköhän jostain Varitonen diagrammit ja layoutit yms. speksit?

Päätin laittaa ES-projektini uusiksi siltä osin, että alkuperäisen ES-335:n tilalle astuukin Bigsbyllä varustettu ES-355, johon haluaisin Varitonen. Mikeiksi tulee Humbucker-kokoiset P90:t eli BKP Mississippi Queen setti.

Aluksi katselin EMG:n Strat Presence Controllia, jolla saisin keskialuetta korostettua entisestään, mutta nuo paristovehkeet ja ES eivät TODELLAKAAN sovi yhteen. Eikä vähiten siksi, että huoltoluukkuahan ES:ssä ei ole, jolloin paristoa ei saa mihinkään fiksusti jemmaan. Toisekseen tietysti vintagemeininki ei kättele EMG-brändin kanssa yhtään :)

Lainasin kettusedän kirjoitusta siksi, että hältä moiset skeemat voisivat vaikka lehmon kätköistä löytyä. Muutkin toki saavat jeesata. Googletin pikaisesti, mutta lopputuloksena oli jotain Weberin keinokuormia ja vahvistimien skeemoja.... ja yhdet väärät Varitonen leiskat.

Hjälp mig!
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)