Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Harley Benton blues-setti.
1 2 3 4 5 6 7
Tympee Huttunen
28.11.2006 22:02:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, tästä on ollut aiemminkin juttua, mutta tehdään nyt uuden alueen kunniaksi uusi aloitus.
 
Menin nyt sitten tilaamaan heräteostoksena tämän todella halvan HB:n kitarasetin:
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_bluesgitarre_set.htm
 
Laittakaa kommentteja tuota kitaraa kokeilleet. Tilaukseni on jo liian myöhäistä perua, joten edes murskaavan negatiivinen kommentointi ei estä minua kitaraa testaamasta:)
 
Laitan tulille heti arviota, kun paketti kotiini saapuu.
 
Odotukset kitarasta:
-Nauhat vaatii viilaamista.
-Satula liian korkea
-Kielet surkeat
-Kotirämpyttelyyn mainio vehje säätöjen jälkeen
-Zappa-
28.11.2006 22:17:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä sellanen tossa nurkissa pyörii. Omaani ei saa oikein kunnon vireeseen, mutta en ole kyllä toisaalta osannut oikein kunnolla säätääkään. En sitten tiedä auttaisiko jos vaikka kompensoisi satulaa tai jotain.
Siinä on kuitenkin jotenkin niin maanläheinen sointi, että tulee sitä silti soiteltua aina välillä.
 
Les Fender
28.11.2006 22:23:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Landolalla monta vuotta soittaneena sanoisin ettei mikään kitara ole niin masentava kuin huono akustinen. Toivotaan että saat siittä edes jotain aikaiseksi.
Fiilis voi kyl olla tosiaan kokeilun jälkeen melkoisen blues=I
 
"Living is easy with eyes closed!"
Tympee Huttunen
28.11.2006 22:28:20 (muokattu 28.11.2006 22:29:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fiilis voi kyl olla tosiaan kokeilun jälkeen melkoisen blues=I
 
No tuohon olen täysin jo varautunut. Eikä siinä mitään. Olen sen verran pihi, että jos laite on aivan susi, matkaa se takaisin saksanmaalle. En maksa paskasta edes 51euroa, kun sitä saa pöntöstä ilmaiseksi.
 
Pieni ajatus mielessä kuitenkin kytee, että jos kitara sittenkin olisi yllättävän hyvä. Katsotaan mitä paketista ilmestyy.
Mäci
28.11.2006 22:43:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkin aikaa on tuollainen hallussa ollut ja hintansa väärti on .Omastani viilasin 2mm
tallasta pois,jonka jälkeen ihan ok soiteltava.Nauhanpäille myös piti viilaa näyttää ja työnjälki muutenkin aika huonoa.Mutta eihän tuohon hintaan voi odottaakaan sen olevan Santa Cruz.Ja kuten sanottua,täysin soittokelpoinen peli on ja jos kotona on jo laadukkaampi akustinen,niin voihan tuota käytellä vaikka slide hommeleissa.
 
Sydän sois,vaan kun ei saa pelistä irti.-Johnny Winter-
-Zappa-
28.11.2006 22:43:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Landolalla monta vuotta soittaneena sanoisin ettei mikään kitara ole niin masentava kuin huono akustinen.
 
Totta. Mutta onneksi HB ei ole ainoa akustinen kitarani. Ja sitä blues fiilistä Hb:sta kyllä todella löytyy:)
 
inflames
29.11.2006 14:03:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ritsan akkarin voi valjastaa sylisliden soittoon vaihtamalla kielet tuhdimpiin
ja hankkimalla korokkeen satulaan esim. Millbrookista.
Ja sitten tarvitaan tietysti soittokisko tms.

http://www.thomann.de/fi/goeldo_asnut_slide_sattel.htm
http://www.thomann.de/fi/dunlop_926.htm
 
'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe. Romantikkoitkijä #8
Tympee Huttunen
29.11.2006 14:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ritsan akkarin voi valjastaa sylisliden soittoon vaihtamalla kielet tuhdimpiin
ja hankkimalla korokkeen satulaan esim. Millbrookista.
Ja sitten tarvitaan tietysti soittokisko tms.

http://www.thomann.de/fi/goeldo_asnut_slide_sattel.htm
http://www.thomann.de/fi/dunlop_926.htm

 
Tässä on nyt tullut näitä odotettuja "ritsa" ja "huono akkari"-kommentteja. Onko joku kommenttien lausumista oikeasti tuota bluesritsaa kokeillut?:)
inflames
29.11.2006 16:14:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on nyt tullut näitä odotettuja "ritsa" ja "huono akkari"-kommentteja. Onko joku kommenttien lausumista oikeasti tuota bluesritsaa kokeillut?:)
 
En väittänyt että kaikki HBt välttämättä olis ritsoja. (En sanonut HBeista mitään.)
Sanoinpahan vaan että huonommallekin kitaralle voi keksiä käyttöä.
 
'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe. Romantikkoitkijä #8
ravensoul
29.11.2006 16:34:22 (muokattu 29.11.2006 16:35:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo samainen vehje on toiminut toistaiseksi ainoana akkarinani. Kyllä se minusta hintansa haukkuu; ellei muuten niin settiin kuuluvan pätevän laukun hinnaksi voi laskea tuosta puolet.
 
Odotukset kitarasta:
-Nauhat vaatii viilaamista.
-Satula liian korkea
-Kielet surkeat
-Kotirämpyttelyyn mainio vehje säätöjen jälkeen

 
Aika lailla oikeaan osuit. Nauhojen viilailun ja luusatuloiden vaihtamisen jälkeen siitä tuli ihan välttävä ruoska. Soundi toki on, kuten odottaa sopii, todella tumppuisen "blues". Ja vire on vähän siinä ja tässä, olis pitäny laittaa Earvana samontein, kun satulaa vaihto.. Mutta ihan jees, ei käynyt mielessäkään lähettää takas saksanmaalle.
 
Ja onhan tuossa se, mikä jo mainittiinkin ja mitä itsekin olen aikonut, että sitten kun/jos omistaa paremman niin tuostahan voi tehdä slidevehkeen.
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Tympee Huttunen
29.11.2006 17:30:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olis pitäny laittaa Earvana samontein, kun satulaa vaihto..
 
Earvana maksaa vaan melkein yhtä paljon, mitä itse kitara:)
Les Fender
29.11.2006 17:56:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on nyt tullut näitä odotettuja "ritsa" ja "huono akkari"-kommentteja. Onko joku kommenttien lausumista oikeasti tuota bluesritsaa kokeillut?:)
 
Enpä huomaa kenenkään joka ei omista tai ole kokeillut itse HB:n Blues kingiä arvostelleen. Itse en merkistä riippumatta vaan ostaisi näkemättä/kokeilematta kitaraa jolla on suuret mahdollisuudet täyttää nuo "ritsa" ja "huono akkari" määritelmät.
 
"Living is easy with eyes closed!"
ravensoul
29.11.2006 18:45:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Earvana maksaa vaan melkein yhtä paljon, mitä itse kitara:)
 
Niin joo, hyvä pointti. :>
 
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Sammo
30.11.2006 08:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota pussia kannattaa muuten käyttää tosi harkiten, ainakin minkään arvokkaamman kitaran kanssa. Kaksi läheltäpiti-tilannetta opetti mulle. Eli minimissään nippusiteitä varmistamaan ne kantohihnojen kiinnitykset !!
 
Ja en voi kitaraa suositella kenellekään. Bangkokissa oli noin 10 €:n hintaan parempia kitaroita, ja nekin oli huonoja.
 
"Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true." - Homer S
jalka
30.11.2006 18:27:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin tuommoisen muutama viikko takaperin, reissukitaraksi. Aika paljon moitittavaa löytyy.
-Kielet korkealla -> tallasta muutama milli pois
-nauhojen viimeistely heikkoa
-otelaudassa sunnuntai-puuta
-intonaatio heittää
-kaula on helvetinmoinen halko
 
40euron kitaraksi käypä peli, eipä tuolta kummempaa osannut odottaakaan. Reissukitaraksi juuri sopiva, kun ei viitsi sitä ykkösakkaria mukaan ottaa auton takakonttiin parin viikon mittaiselle road-tripille,seurana ei-niin-musikaalista-väkeä.
 
"Jos se et oo sie, ni sitten se on joku muu." Máuf?
LL
03.12.2006 09:06:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilasin tuommoisen muutama viikko takaperin, reissukitaraksi. Aika paljon moitittavaa löytyy.
-Kielet korkealla -> tallasta muutama milli pois

 
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö tallan ja/tai satulan korkeuden säätäminen vaikuta intonaatioon. Jos näin on, niin miten tämä pitää ottaa huomioon kielten korkeutta säätäessä. Mulla on tällä hetkellä akustisessa kielet aika korkealla, mutta en ole uskaltanut laskea kieliä alemma hyvän intonaation takia.
 
flattopguitar
03.12.2006 10:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö tallan ja/tai satulan korkeuden säätäminen vaikuta intonaatioon. Jos näin on, niin miten tämä pitää ottaa huomioon kielten korkeutta säätäessä. Mulla on tällä hetkellä akustisessa kielet aika korkealla, mutta en ole uskaltanut laskea kieliä alemma hyvän intonaation takia.
 
Yleensä intonaatio parantuu kun kieliä laskee alemmas ainakin korkeammalta kaulasta. Jos kitaraan on tehty kompensoitu tallaluu, niin kompensaation tarve voi hieman vähetä, mutta yleensä silläkään ei ole mitään merkitystä. Voit miettiä asiaa kun ajattelet soivan kielen pituutta milleissä ja mitä korkeuden laskeminen tähän vaikuttaa == hyvin minimaalinen muutos.
 
Tympee Huttunen
04.12.2006 22:25:43 (muokattu 04.12.2006 22:26:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä tuli tänään mulle!
 
Vastoin ennakkoluuloja, nauhat eivät törröttäneet. Niiden viimeistely oli melko hyvää, mutta siltä näkyvältä puolelta (ei kämmenen puolelta) saattoi nähdä pieniä eroja viimeistelyssä. Ei mitään vakavampaa siis kuitenkaan!
 
Kielet eivät ole ruosteessa tai muutenkaan huononnäköiset. Melko hyvin ne myös soivat, mutta ovat aivan perhanan karkeat. Onneksi tuli pari settiä kieliä ostettua.
 
Satula oli ok, mutta talla oli auttamatta liian korkea. Lähdin hieman varomattomasti sitä vuolemaan ja pelästyinkin, että sitä liikaa madalsin. Kaularauta oli kuitenkin aavistuksen kireällä. Naksaus kuului, kun rautaa ekaa kertaa löysäsi. Kaula asettui aloilleen ja tatsista tuli suorastaan yllättävän hyvä! Täytyy kuitenkin katsoa, miten se kieltenvaihdon jälkeen käyttäytyy. Ohuempaa settiä lykkään kehiin ja voi olla, että joudun hieman liima+grafiittitöhnällä tallaa vähän nostamaan.
 
Minun piti aloittaa kieltenvaihto seuraavaksi. Löysäsin E-kielen ja otin pihdeillä hellästi siitä tallan kielenpitimestä kiinni ja nostin...nostin hieman voimakkaammin ja muovipiikki murtui. Täytyy uudet hankkia. Harmi sikäli, sillä olisi todella tehnyt mieli nähdä ja kuulla miten kitara uusilla kielillä soi. Tehdaskielillä sointi oli kova ja kirkas. Intonaatiota en tarkastanut, koska vanhat kielet olivat paikassa. En tosin millään usko sen olevan kunnossa. Kitara ei soi ekoilta nauhoilta täysin vireisesti, mutta se nyt ei ole ainoastaan tämän kitaran ongelma.
 
Kaula on aikamoinen tukki, eikä ihan mieleiseni. Tosin custom-kitaraa nyt ei neljällä kympillä hankitakaan:)
 
Viimeistely on kautta linjan välttävää, jopa hyvää. Joitakin pieniä jälkiä ja sahanpuruja näkyy siellä täällä, mutta mitään radikaalia ei ole vielä tullut eteen.
 
Kaiken kaikkiaan kitara on positiivinen yllätys. Se ei ole mikään huippu, mutta sitä ei varmaan neljänkympin vehkeeltä voi edes vaatia? Säätöä tarvitsee varmasti tehdä ja ajan kanssa näkee, miten hyväksi tuon voi saada.
 
Gigbagia joku kritisoi heikoksi, mutta itse en kyllä löydä laukun paksuista saumoista mitään moitittavaa. Halvalla lähti.
Les Fender
04.12.2006 22:40:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löysäsin E-kielen ja otin pihdeillä hellästi siitä tallan kielenpitimestä kiinni ja nostin...nostin hieman voimakkaammin ja muovipiikki murtui.
 
Käytännön neuvo: Löysää kieliä kun vaihdat ja työnnä käsi kaikuaukosta sisään ja paina sitäkautta kielipinniä ulos. Jos on kireä niin sormustin tms. on hyvä ettei pinnin pää mee sormesta läpi. Pihdeillä rikkoo pinnit ja naarmuttaa kitaran. Toisella kädellä voi tietty vetää samaan aikaan. Työkaluja ei pitäs tarvita.
 
Niin ja onnea uutukaiselle=)
 
"Living is easy with eyes closed!"
Tympee Huttunen
04.12.2006 22:45:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytännön neuvo: Löysää kieliä kun vaihdat ja työnnä käsi kaikuaukosta sisään ja paina sitäkautta kielipinniä ulos. Jos on kireä niin sormustin tms. on hyvä ettei pinnin pää mee sormesta läpi. Pihdeillä rikkoo pinnit ja naarmuttaa kitaran. Toisella kädellä voi tietty vetää samaan aikaan. Työkaluja ei pitäs tarvita.
 
Niin ja onnea uutukaiselle=)

 
Kiitos neuvoista. Mulla ei noista piikeistä kokemusta ennen tätä ole ollut. Eipä tuo pään murtuminen juurikaan nyt edes haittaa, kun sen noin kätevästikin saa irti. Jos sitä huomenna heittäisi uudet kielet paikkaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «