Aihe: Selkä kipeytyy soittaessa?
1 2
Blitz
28.11.2003 20:42:37
Itselläni on ilmennyt tuollainen ikävä ongelma viime aikoina. Syitä voidaan etsiä monestakin paikkaa, mutta en todellakaan tiedä mistä tämä sitten voisi johtua. Ajattelin kysyä enemmän tietäviltä.

Mahdollisia muutoksia/juttuja josta voisi johtua:

1. Siirryin tuplapedaalista kahteen basariin.

2. Ostin jonkun vanhan (käytetyn) ihan kelpo Taman peruspyöreän penkin, jossa kuitenkin se pyöreän istuinosan kiinnitys löystyy ja istuinosa pääsee vähäsen keinumaan ja tuntuu vähän epätasaiselta.

3. Uuden penkin myötä istuinkorkeus tuskin on enää sama.

4. Olen muutellut viime aikoina vähäsen virvelin ja tomien korkeutta ja kaltevuutta eri suuntiin.

Eli mikä olisi esim. sellainen perusasento jossa soittaa (selkä täysin suorana / täysin kokussa :) jne. Ohjeita, en tykkää soittaa selkä kipeänä. :|
TAMA - The best reason not to play Pearl drums.
ziggy
28.11.2003 20:52:35 (muokattu 28.11.2003 20:55:03)

Ehkä syynä on todennäköisimmin väärä istuma-asento/huono penkki. Jos penkki keikkuu ja sitä joutuu koko ajan korjailemaan tahi muuttamaan istuma-asentoa niin on varma että selkä kipeytyy. Parempi olisi istua selkä hyvin suorassa, mutta se ei ainakaan minusta tunnu luonnolloiselta eikä mukavalta. En usko että tuplabasariin vaihtaminen on miikän edesauttamus tälle asialle. Ja vielä oikeaa istumisasentoa en osaa neuvoa.
"Mielummin reilusti metsään, kun arasti paskaan". -Alexander Kuoppala
ziggy
28.11.2003 20:52:48 (muokattu 28.11.2003 20:53:17)

älkää tästä välittäkö
"Mielummin reilusti metsään, kun arasti paskaan". -Alexander Kuoppala
Outkast
28.11.2003 21:07:07
Soittoasento on selkä suorassa ja selkä ei kipeydy.
J.K.Ruudio
29.11.2003 00:02:42
Selkäsuorana tulee soittaa. Mullakin on niin huono ryhti,että selkä kipeytyy ja helpottaa,jos soittaa selkäsuorana. Se on tietysti vaikeaa ja pitkään ei muista sillein soittaa,mutta voisiko tällaisesta painonnostajan vyöstä olla apua. Se tukisi ainakin selkää,mutta on sitten eriasia,että onko se päällä mukava soittaa.
Tuplat ne olla pitää!
JE
29.11.2003 20:45:31
Ostakaa Hong Kong-kaupasta 15€ USB-porttiin sopiva hieroja!
...."Kysy amerikan presidentiltä!"
mr_b
29.11.2003 22:30:14

Soittoasento on selkä suorassa ja selkä ei kipeydy.

Minä näin huonoryhmisenä környän makaroninmuotoisena maanisesti minisettini yläpuolella (kts. jäsenisivuni). Ihme kyllä en ole saanut selkääni kipeäksi, mutta olen huomannut että varsinkin näin elopainon kasvettua ylin sadan kilon alkaa penkillä olla merkitystä.

Minulla on tuollainen Yamahan pyöreä rumpupalli ja täytyy aina välillä nousta pikkuisen oikomaan jäseniään tai takapuoli alkaa puutua. Istuimesta itseasiassa puuttuu pari kumia jalkojen päistä ja on vielä joten muutenkin viipperä. Pitäisi varmaan vaihtaa jonkin sellaiseen pyöränsatulapenkkiin, tosin ne ovat aika ankean oloisia.

Asennolla lienee merkitystä muutenkin, itse istun jalat n. 90 asteen kulmassa (mikä meikäläisen kokoluokassa nostaa maavaran melko korkeaksi), mutta olen huomannut, että aika monet rumpalit istuvat ns. polvet suussa jalat selvästi koukussa. Mikä lienee suositus?
I liked me better before I sold out.
Alpha
29.11.2003 23:50:28 (muokattu 29.11.2003 23:51:49)
Ostakaa Hong Kong-kaupasta 15€ USB-porttiin sopiva hieroja!

Tulihan sellasta tekstiä, et taitaa olla käytännön kokemusta.

Missäs sulla se täristin on?

Tuntuuko hyvältä?

Kiihottaako?

Niin joo ei tartte välittää...
Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni.
Roberto
30.11.2003 09:28:53 (muokattu 30.11.2003 09:29:19)

Perus soittoasennossa jalat on vähän yli 90 asteen kulmassa, selkä on suorassa ja kaikki vehkeet on käsien ulottuvilla ilman että tarvitsee kurkotella. Eli periaatteessa olkapäitä pidemmälle ei liikkeen tarvitse siirtyä.

Nuorena poikana viiksekkäänä oli kaksi bassaria huomattavasti tasapainoisemman tuntuinen kuin tuplapedaali. Sittemmin on pudutuksen tarve vähentynyt huomattavasti, ja yksikin on jo liikaa.
Speedy
30.11.2003 21:34:17

Selkä suoraan joo, ja varsinkin jos penkki on keikkuva tai muuten huono, niin se heti ensimmäisenä vaihtoon..=I

Lisäksi kannattaa harjoittaa muutamaa urheilullistaliikettä joskus, eli vahvistaa selkä- ja vatsalihaksia..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
hybrid
27.11.2004 19:26:26
Nostetaanpas ikivanha topicci jälleen esille. Mulla on sama ongelma. Syitä mistä vois johtua:

1. vaihdoin penkin satulamalliin.
2. säädin istumakorkeuden "oikeaoppiseksi".
3. poljen bassaria nykyisin niin että roikotan koipea ilmassa, enkä lepuuta sitä pedaalin päällä.

Ongelma alkaa olemaan aika paha, jalat voi mennä puolessa tunnissa tunnottomiks. Kävin lääkärissäkin, mut sieltä tuli vaan kipulääkkeitä :(

Saitko blitz selkäsi kuntoon??
Muistelisin,että joku täällä oli kokeillut joogaa. Onko siitä apua??
mooch
27.11.2004 22:51:31 (muokattu 27.11.2004 22:52:40)
Toi penkin korkeus jäi vähän pois keskustelusta. Miten korkealla pidätte penkkiänne, ja onko perusteluja miksi juuri niin? Itse kun olen kaikkea opetusmateriaalia selaillut, ja esim. Wecklin Back to Basicissa Dave kehottaa istumaan jalat samansuuntaisesti lattian kanssa, ja muualtakin olen näin lukenut. No mä nyt en vielä pitkä oo kun 170cm, joten aika matalalta tuntuu, mutta olen tuohon totutellut, se kyllä basarin polkemista tuntuu helpottavan. Ja kun aivan penkin takareunassa istuu niin sekin vielä helpottaa.

Mutta siis, kysyn vaan että millä korkeudella pidätte.

EDIT: Ja tuohon selkäjuttuun, mun mielestä paras on kun selkä on suorassa. Jonkun aikaa siihen menee että sen oppii, pitää vaan muistaa että selkä on suorassa.
DimensionZ
27.11.2004 23:14:48

Itse pidän silleen että polvet on tasan yhdeksänkymmenen asteen kulmassa silloin kun nostaa kantapäätä hieman ylös pedaaleista (tämä siis sen takia kun soitan kantaapää ylhäällä suurimman osan ajasta). Selän koitan pitää suht suorassa, mutta parhaan fiiliksen soitossa saavuttamiseksi ei voi kuitenkin tikkuna istua. Ei ole tullut vielä mitään kipuja.
''He jumped right out of a building!!''
Triskal
27.11.2004 23:49:55

Ongelma alkaa olemaan aika paha, jalat voi mennä puolessa tunnissa tunnottomiks. Kävin lääkärissäkin, mut sieltä tuli vaan kipulääkkeitä :(

Eikös tuo kieli jo siitä että veri ei kierrä?
Bacchus
28.11.2004 11:42:48
Eikös tuo kieli jo siitä että veri ei kierrä?

Niinpä, kuulostaa että olis jotain verenkierrollisia ongelmia. Veritulppa? Tai sitten vaan pirun paksu veri.
Höpöhöpöhöpöhöpöhöpöhöö
HeavyMachinery
28.11.2004 17:33:39 (muokattu 28.11.2004 17:50:10)

Mulla kävi toisin päin. Olin monta vuott soittamatta rumpuja ja aloitin taas aktiivisen reenauksen niin selkä vaivat hävisivät. Paha on se että minua vaivaa oikean lonkan hermonpuristuminen lihaksen väliin joka taas aiheuttaa iskias vaivaa selkään, vittumaista. Soitan itte aika korkealla istuen jalat on hieman alaspäin lattian suunnasta. Mutta yhden jutun huomasin vasta että jos istuu liian takana penkilla puutuu jalat kun penkin reuna painaa reisiä, pakko varmaan taipua ja ostaa satula mallin penkki.
No niin, sano napoleon !
Roberto
28.11.2004 17:49:13

Paha on se että minua vaivaa oikean lonkan hermonpristuminen lihaksen väliin joka taas aiheuttaa iskias vaivaa selkään, vittumaista. Soitan itte aika korkealla istuen jalat on hieman alaspäin lattian suunnasta. Mutta yhden jutun huomasin vasta että jos istuu liian takana penkilla puutuu jalat kun penkin reuna painaa reisiä, pakko varmaan taipua ja ostaa satula mallin penkki.

Kuulostaa siltä että ao. hermoa painetaan jo sieltä takareiden tienoilta. Erittäin yleistä esim. lätkäbörsilla, eri syistä tosin.
HeavyMachinery
28.11.2004 17:51:11

Kuulostaa siltä että ao. hermoa painetaan jo sieltä takareiden tienoilta. Erittäin yleistä esim. lätkäbörsilla, eri syistä tosin.

Jep sieltä se alkaa. vittumaisinta se on kesällä kuumuus ja kosteus jostain syystä lisää iskias vaivoja. Onneksi liikunta auttaa ainakin jonkun verran.
No niin, sano napoleon !
ddrum54
29.11.2004 20:15:54
Ongelma alkaa olemaan aika paha, jalat voi mennä puolessa tunnissa tunnottomiks. Kävin lääkärissäkin, mut sieltä tuli vaan kipulääkkeitä.

Vaikuttaa siltä, että istut vielä hiukan korkealla. Se penkin reuna painaa reisiä ja vaikuttaa hermoihin ja verenkiertoon. Kokeile laskea hiukan alemmas.

Blitzille: Se penkin keikkuminen saattaa aiheuttaa särkyä. Sun pitää koko ajan tasapainoilla sen päällä. Aiheuttaa kramppeja ristiselkään.
2`n 4
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)