Aihe: Suomalainen indie-portaali, kommentteja kaivataan..
1 2 3
cray_band
27.11.2006 13:11:50
Moi,

Suomalainen indie -portaali on prelaunch vaiheessa ja nyt etsitään artisteja jotka haluaisivat julkaista materiaaliaan portaalissa.

Portaalin lisätyn materiaalin julkaisemisesta ei makseta korvauksia artistille, mutta portaalista löytyy valikko "PORTAALIN IDEA" jossa kerrotaan mistä portaalissa on kysymys.

Kommentteja voi jättää portaalin keskustelualueelle ilman rekisteröitymistä ja olisikin erittäin toivottavaa että niitä sinne tulisi jotta ennen lopullista julkaisua saataisiin vielä parannusehdotuksia toteutettua.

Rekisteröityminen käyttäjäksi toimii jo, ainut vaatimus on että tuotantosi on Teosto- ja Gramex vapaata.

Käy tutustumassa ja kommentoimassa:
http://www.indie.fi
Neljä Ruuvia
27.11.2006 13:42:44 (muokattu 27.11.2006 13:57:09)
Moi,

Suomalainen indie -portaali on prelaunch vaiheessa ja nyt etsitään artisteja jotka haluaisivat julkaista materiaaliaan portaalissa.

Portaalin lisätyn materiaalin julkaisemisesta ei makseta korvauksia artistille, mutta portaalista löytyy valikko "PORTAALIN IDEA" jossa kerrotaan mistä portaalissa on kysymys.

Kommentteja voi jättää portaalin keskustelualueelle ilman rekisteröitymistä ja olisikin erittäin toivottavaa että niitä sinne tulisi jotta ennen lopullista julkaisua saataisiin vielä parannusehdotuksia toteutettua.

Rekisteröityminen käyttäjäksi toimii jo, ainut vaatimus on että tuotantosi on Teosto- ja Gramex vapaata.

Käy tutustumassa ja kommentoimassa:
http://www.indie.fi

Lainaus:

"Sivuston pääasiallinen tarkoitus on kerätä musavideoita näytettäväksi digitv kanavalla ja siksi musavideot ovat etusijalla."

Erittäin hieno businessmalli! Mikä on mun osuus mainostuloista? Eikö teillä oo sen vertaa pääomaa että sais jotkut teostot ja gramexit hoidettua.
Edit: Miksi joku äänestäisi mun biisiä? Mitä se äänestäjä saa siitä?
Ei suinkaan se yhteistyökumppani mitenkään Sanoma OY:n liity?

Tää on musabusineksen arkipäivää,aina siihen haluaa osalliseksi joku jolla ei oo antaa mitään muuta kun jotain marginaalista lisäarvoa.
varakeef
27.11.2006 14:51:07
Mikä tämä digiteevee-kanava mahtaa olla, jossa näitä teostovapaita, mahdollisesti stil-kuvista koostuvia musiikkivideoita esitetään?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
cray_band
27.11.2006 18:15:31 (muokattu 27.11.2006 18:16:09)
Lainaus:

"Sivuston pääasiallinen tarkoitus on kerätä musavideoita näytettäväksi digitv kanavalla ja siksi musavideot ovat etusijalla."

Erittäin hieno businessmalli! Mikä on mun osuus mainostuloista? Eikö teillä oo sen vertaa pääomaa että sais jotkut teostot ja gramexit hoidettua.
Edit: Miksi joku äänestäisi mun biisiä? Mitä se äänestäjä saa siitä?
Ei suinkaan se yhteistyökumppani mitenkään Sanoma OY:n liity?

Tää on musabusineksen arkipäivää,aina siihen haluaa osalliseksi joku jolla ei oo antaa mitään muuta kun jotain marginaalista lisäarvoa.

Luitko kohdan portaalin idea? Siinähän sanottiin selkeästi että mikäli biisiäsi äänestetään, ottaa osan siitä tv-kanava, ja portaalille tuleva osuus jaetaan portaalin ja artistin kesken suhteella 40/60, josta artistille 60.

Pitänee lukea uudestaan mitä olen sinne kirjoittanut, eli joko sisälukutaito ei ole kohdallaan tai sitten asiaa ei ole ymmärretty. Kyse on siitä, että bändit SAA BIISINSÄ SOITTOON tuota kautta. Ja lopettaa voit milloin tahansa. Kerroppa mulle paikka minne saat biisisi soimaan siten, että se tavoittaa 700 000 taloutta suomessa? Varsinkaan jos et ole minkään levy-yhtiön kanssa saanut sopimusta.

Tuo ei varmasti tule olemaan mikään kultakaivos, eli siitä että tuollaisen on pystyttää mitään miljoonia tule tienaamaan, jos edes saisi kulut peitettyä.

> Miksi joku äänestäisi mun biisiä?
Ehkä siksi että joku saattaisi pitää siitä. Mutta jos teet musiikkisi samalla asenteella niin ei sitä tosiaankaan kukaan äänestä. Jos uskot että kukaan ei biisistäsi tykkää, niin elä julkaise niitä. Niin helppa se on.

Musabisneksen arkipäivään sellaista, että tässä ei pakoteta ketään tekemään mitään (kuten sainattujen kohdalla; yhtiöt sanelee kaiken, markkinointihemmot määrää millaisia juttuja biiseissä saa olla jne.). Onko sellainen marginaalista lisäarvoa, että kappaleesi soi teeveessä? Näitä musaportaaleja on pilvin pimein, mutta kaikki perustuu siihen että ihmiset HAKEE sieltä niitä biisejä, Tämän kautta ne TUODAAN ihmisten koteihin.

Mutta kuten sanoin, sinne ei ketään pakoteta laittamaan mitään. Saa laittaa jos haluaa. Joillekin saattaa olla se ihan riittävästi (marginaalista) lisäarvoa että tuotos saadaan julkaistua muuallakin kuin mikserissä ja metelissä.

Edit: Ei oo mitään tekemistä Sanoma Oy:n kanssa.
Neljä Ruuvia
27.11.2006 20:25:45
Luitko kohdan portaalin idea? Siinähän sanottiin selkeästi että mikäli biisiäsi äänestetään, ottaa osan siitä tv-kanava, ja portaalille tuleva osuus jaetaan portaalin ja artistin kesken suhteella 40/60, josta artistille 60.

Pitänee lukea uudestaan mitä olen sinne kirjoittanut, eli joko sisälukutaito ei ole kohdallaan tai sitten asiaa ei ole ymmärretty. Kyse on siitä, että bändit SAA BIISINSÄ SOITTOON tuota kautta. Ja lopettaa voit milloin tahansa. Kerroppa mulle paikka minne saat biisisi soimaan siten, että se tavoittaa 700 000 taloutta suomessa? Varsinkaan jos et ole minkään levy-yhtiön kanssa saanut sopimusta.

Tuo ei varmasti tule olemaan mikään kultakaivos, eli siitä että tuollaisen on pystyttää mitään miljoonia tule tienaamaan, jos edes saisi kulut peitettyä.

> Miksi joku äänestäisi mun biisiä?
Ehkä siksi että joku saattaisi pitää siitä. Mutta jos teet musiikkisi samalla asenteella niin ei sitä tosiaankaan kukaan äänestä. Jos uskot että kukaan ei biisistäsi tykkää, niin elä julkaise niitä. Niin helppa se on.

Musabisneksen arkipäivään sellaista, että tässä ei pakoteta ketään tekemään mitään (kuten sainattujen kohdalla; yhtiöt sanelee kaiken, markkinointihemmot määrää millaisia juttuja biiseissä saa olla jne.). Onko sellainen marginaalista lisäarvoa, että kappaleesi soi teeveessä? Näitä musaportaaleja on pilvin pimein, mutta kaikki perustuu siihen että ihmiset HAKEE sieltä niitä biisejä, Tämän kautta ne TUODAAN ihmisten koteihin.

Mutta kuten sanoin, sinne ei ketään pakoteta laittamaan mitään. Saa laittaa jos haluaa. Joillekin saattaa olla se ihan riittävästi (marginaalista) lisäarvoa että tuotos saadaan julkaistua muuallakin kuin mikserissä ja metelissä.

Edit: Ei oo mitään tekemistä Sanoma Oy:n kanssa.

MITKÄ KULUT?

Ei sulla ainakaan musiikista tuu kuluja. Serveriä saa tuon about 40 euroo kuussa.Mites se digitv maksaako se kellekkään mitään. Ethän sä nyt laupeuttas tämmöstä tee,vai teetkö?
Neljä Ruuvia
27.11.2006 20:27:35
Mikä tämä digiteevee-kanava mahtaa olla, jossa näitä teostovapaita, mahdollisesti stil-kuvista koostuvia musiikkivideoita esitetään?

Ekana tulis mieleen rock'nrollin kuningaskanava Harju&Pöntinen. Miten sellasella muuten voi olla luvat?Sieltähän ei tule mitään... mitään.Musa soi,that's it.
cray_band
27.11.2006 22:44:53
MITKÄ KULUT?

Ei sulla ainakaan musiikista tuu kuluja. Serveriä saa tuon about 40 euroo kuussa.Mites se digitv maksaako se kellekkään mitään. Ethän sä nyt laupeuttas tämmöstä tee,vai teetkö?

Antaa olla. Serveri on yksi osa siinä. Työhän ei maksa mitään, eihän? Serverit saa pilkkahintaan, samoin kaiken tarvittavan työn. Ja teen tätä oikeasti +-0 meiningillä, eli turhaan pelkäät että tässä nyt joku oikein rikastuisi sikana tällä. Olet ihan suotta kateellinen. Sitä paitsi, jos rikastuisi (tai saisi edes vähän rahaa) niin silloinkin sinun pitää muistaa että se 40% vaan saadusta jää portaaliin, ne 60% on mennyt tekijöille _suoraan_. Eli tuo jaettava osuus tulee niistä äänestysviestien portaalin osuudesta.

Kerroppas mielipiteesi mikseristä. Sinne laitettu musiikki on mikserin vapaasti julkaistavissa eikä sinne musaansa laittaneet saa mitään. Paitsi tietysti maksaa jos haluavat mainostaa siellä omia biisejään.

Toisaalta, arvasin että joku alkaa tästäkin huutelemaan. Ja minun puolesta saakin urputtaa, kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Vaikka emme olekaan samaa mieltä, kiitän mielipiteistäsi ja näkemyksistäsi. Autoit ajattelemaan asiaa toiselta kannalta katsottuna. Ajattelin että suurin osa olisi tyytyväisiä uuteen mahdollisuuteen julkaista musiikkiaan ja siksi on hyvä että löytyi "vastarannan kiiskikin" kommentoimaan. Tulee tosiaankin ajateltua perusteluita hieman laajemmin.
cray_band
27.11.2006 22:50:11
Siis tämähän on hieno mahdollisuus sadoille bändeille jotka ei muuten ole saaneet ääntänsä kuuluviin.

Sydämmellisesti tervetuloa!

Kiitos jäykkis. Tätä juuri ajattelin tätä systeemiä miettiessäni: Ei tarvitse maksaa julkaisemisesta. Ja jos on hyvää kamaa, se kyllä sitten huomataan. Tottakai hyvä bändi huomataan jossain vaiheessa muutenkin mutta tämä onkin vain yksi tapa julkaista.

Lisäksi vielä homma toimii siinä mielessä kätevästi, että kun laittaa Teostovapaa -rastin pois, materiaali poistetaan julkaisusta eikä sitä enää lähetetä.
kyuss
27.11.2006 22:56:54
Vaikuttaa hienolta jutulta. Jospa tämän myötä indie-musavideo kokisi paluun.
Neljä Ruuvia
27.11.2006 23:08:00
Antaa olla. Serveri on yksi osa siinä. Työhän ei maksa mitään, eihän? Serverit saa pilkkahintaan, samoin kaiken tarvittavan työn. Ja teen tätä oikeasti +-0 meiningillä, eli turhaan pelkäät että tässä nyt joku oikein rikastuisi sikana tällä. Olet ihan suotta kateellinen. Sitä paitsi, jos rikastuisi (tai saisi edes vähän rahaa) niin silloinkin sinun pitää muistaa että se 40% vaan saadusta jää portaaliin, ne 60% on mennyt tekijöille _suoraan_. Eli tuo jaettava osuus tulee niistä äänestysviestien portaalin osuudesta. No et kai sä nyt omaa serveriä osta ????
Ja muita tuloja ei oo kuin nää äänestystulot? Ei mitään mainostuloja sivustolla,ei tuloja siltä digitv-kanavalta?SUlla ei oo oikeutta jakaa sitä materiaalia MIHINKÄÄN muualle?

Kerroppas mielipiteesi mikseristä. Sinne laitettu musiikki on mikserin vapaasti julkaistavissa eikä sinne musaansa laittaneet saa mitään. Paitsi tietysti maksaa jos haluavat mainostaa siellä omia biisejään.No mä en oikein tiedä mikseristä mitään muuta kuin että sinne voi laittaa myös Teostoituja biisejä,JOS olen ymmärtänyt oikein.

Toisaalta, arvasin että joku alkaa tästäkin huutelemaan. Ja minun puolesta saakin urputtaa, kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Vaikka emme olekaan samaa mieltä, kiitän mielipiteistäsi ja näkemyksistäsi. Autoit ajattelemaan asiaa toiselta kannalta katsottuna. Ajattelin että suurin osa olisi tyytyväisiä uuteen mahdollisuuteen julkaista musiikkiaan ja siksi on hyvä että löytyi "vastarannan kiiskikin" kommentoimaan. Tulee tosiaankin ajateltua perusteluita hieman laajemmin.Joo,siis "uusmediassa" mua eniten ottaakin pattiin että ensin tehdään idea ja sit aletaan valittamaan kun sitä ei voi tehdä ilmaiseksi vaikka sen pitäis just generoida kaikille hyvää jostain,en tiedä mistä,jostain tyhjästä.
Sisällöntuottajan blues!
Härski
27.11.2006 23:08:14

Minkä helvetin paluun? Eihän se silloin ole mitään indietä, jos se on framilla. Ei indietä kukaan kuuntele, muutenhan se olis ihan poppia ja tekijät olis myyny sielunsa Jari Sarasvuolle.

Niin, aloitusviestin idishän on mainio.
Neljä Ruuvia
27.11.2006 23:09:18

Onkse ollu?
BaariMikko
28.11.2006 00:56:27

Ekana tulis mieleen rock'nrollin kuningaskanava Harju&Pöntinen. Miten sellasella muuten voi olla luvat?Sieltähän ei tule mitään... mitään.Musa soi,that's it.

Tässä muuten aiheellinen kysymys... jotenkin vielä ymmärtäis jos toi olis noiden digiradiokanavien puolella, mutta että TV-verkossa. Kas kun ei Sana & Ylistys ole valtakunnallisessa ilmaisjakelussa.
"Taide on kyllä hirveetä. Mopot, ne on jotain." -Zarmo
Selitys - uusin teksti 29.10
jäykkis
28.11.2006 08:13:58
Kommentteja voi jättää...

Kuten huomaat, niin vähän on tuommosta negatiivissävytteistäkin kommenttia ilmassa. Varmaan ymmärrät, että tulet tallanneeksi monille perinteisesti tärkeille varpaille. Jos hanke on vakavasti otettava, niin on mielenkiintoista nähdä minkä on vastaveto tai onko mikään.

Kun kyselit kommentteja, niin yksi nyt tulee ainakin mieleen.

Miten on tarkoitus valita televisiolevitykseen päätyvät pläjäykset?

Itse pitäisin tärkeänä, että viimeinkin voitaisiin toteuttaa se kuvio, että kysyntää ja tarjontaa aidosti ohjaisi tekijöiden ja yleisön vuorovaikutus.

Yleensä en pidä mistään idols- ym. ideoista, mutta tässä tapauksessa, juontamattomana ja "ohjaamattomana", se voisi palvella tarkoitustaan.

Ehdottaisin, että tavalla taikka toisella järjestettäsiin yleisölle aito mahdollisuus ohjata koko "julkitulo-prosessia" esimerkiksi niin, että se voisi äänestää saitilla ne kappaleet / videot jotka myöhemmin tulee tv jakeluun.

Tässä nyt ainakin ensimmäinen idea.

En tiedä minkälainen tekninen ponnistus tuo sitten olisi, mutta ei kai aivan mahdoton kuitenkaan.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
cray_band
28.11.2006 09:14:57
Kuten huomaat, niin vähän on tuommosta negatiivissävytteistäkin kommenttia ilmassa. Varmaan ymmärrät, että tulet tallanneeksi monille perinteisesti tärkeille varpaille. Jos hanke on vakavasti otettava, niin on mielenkiintoista nähdä minkä on vastaveto tai onko mikään.

Kun kyselit kommentteja, niin yksi nyt tulee ainakin mieleen.

Miten on tarkoitus valita televisiolevitykseen päätyvät pläjäykset?

Itse pitäisin tärkeänä, että viimeinkin voitaisiin toteuttaa se kuvio, että kysyntää ja tarjontaa aidosti ohjaisi tekijöiden ja yleisön vuorovaikutus.

Yleensä en pidä mistään idols- ym. ideoista, mutta tässä tapauksessa, juontamattomana ja "ohjaamattomana", se voisi palvella tarkoitustaan.

Ehdottaisin, että tavalla taikka toisella järjestettäsiin yleisölle aito mahdollisuus ohjata koko "julkitulo-prosessia" esimerkiksi niin, että se voisi äänestää saitilla ne kappaleet / videot jotka myöhemmin tulee tv jakeluun.

Tässä nyt ainakin ensimmäinen idea.

En tiedä minkälainen tekninen ponnistus tuo sitten olisi, mutta ei kai aivan mahdoton kuitenkaan.

Jakeluun äänestämisestä sen verran, että saitilla on mahdollisuus äänestää biisiä 1-5 tähdellä. Tätä olin ajatellut käyttää siihen että eniten ääniä saaneet valitaan mukaan lähetykseen.

Portaalin ylläpito tekee valituista biiseistä tietyn pituisen pätkän (15 minuutin lähetykseen 13 minuuttia musaa, 2 minsaa laittaa kanava mainoksia) valmiiksi ja tämä video sitten laitetaan lähetykseen. Jokaisen biisin aikana näkyy bändi ja biisin nimi, sekä numero johon voi sitten äänensä lähettää jos diggaa biisiä.

Ohjelmassa ei ole juontajia ja sitä ei "ohjata" mitenkään. Biisit vain laitetaan "pötköön" ja se on siinä.

Muistaakseni MoonTV.llä oli aikoinaan tämän tyyppinen juttu. Sain tämä idean pari kuukautta sitten ja silloin ihmettelin että miksi tätä ei jo ole olemassa. Yksi kamu sitten muisti tuon MoonTV:n jutun, eli ei tämä uusi idis ole.

Myöhemmin palveluihin ollaan tuomassa muutakin julkaisua, mutta aluksi lähdetään liikkeelle ihan yksinkertaisimmalla mahdollisella kaavalla:
- Artisti kirjautuu ja lisää materiaalia
- Videoista tehdään 15 minuutin lähetykseen tarvittava paketti
- Sama paketti lähetetään kaksi kertaa viikossa
- Mahdolliset äänestyksestä tulleet tulot jaetaan artisteille

Noista tekstiviestituloista pitää vielä laittaa maininta myös sivustoille, sillä niissä on sellainen huomioitava juttu, että tekstiviestin saapumisesta menee 2 kuukautta ennen kuin operaattori tulouttaa rahat. Tuo on pitkä viive, mutta sille ei mahda mitään. Portaali saa raportin kaikista viesteistä, joten niiden perusteella voidaan sitten mahdollinen jaettava sitten jakaa artisteille.

Aika näyttää mihin toiminta kehittyy, mutta se on varmaa että jos jonkun artistin materiaalista tulee portaaliin tuloja, artistin osuus on noista tuloista se 60%.

Ihan alkuvaiheessa olen ajatellut tehdä muutamia videoita noiden still-kuvien avulla ilmaiseksi, eli jos on hyvä biisi ja kuvia riittävästi, niin tehdään video niistä ilmaiseksi. Tämä on kuitenkin vielä vasta ajatus, mutta varmaan toteutan sen niille jotka osaa tarpeensa perustella hyvin sekä osaavat tehdä jonkinlaisen kässärin kuvien käytöstä.
Zammy
28.11.2006 09:26:01
Aika näyttää mihin toiminta kehittyy, mutta se on varmaa että jos jonkun artistin materiaalista tulee portaaliin tuloja, artistin osuus on noista tuloista se 60%.

Mutta saako artisti myös 60 % niistä mainostuloista? Eikö nekin ole yhtälailla artistin (tai säveltäjän) tuottamia tuloja. Vai mainostaako joku siellä tv-kanavalla, jos siellä ei näytetä ensimmäistäkään pätkää musaa?
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
tattis
28.11.2006 09:51:17
cray_band

Koita jaksaa, sillä aina jollakin on jotain urputtamista.
Mulle on ihan sama vaikka susta tulisi monimiljonääri tällä konseptilla.
Itseasiassa mä suorastaan toivon sitä.
Tanssiminen on turhaa pyörimistä hyvän "tavaran" ympärillä.
Zammy
28.11.2006 11:06:10
Koita jaksaa, sillä aina jollakin on jotain urputtamista.
Mulle on ihan sama vaikka susta tulisi monimiljonääri tällä konseptilla.
Itseasiassa mä suorastaan toivon sitä.

Siis eihän minulla ole mitään sitä vastaan, että tästä joku rikastuukin. Ja ihan niin paljon kuin lystää. Mutta se, jos rikastuu muiden tuotoksilla ja väittää näiden saavan jotain konkreettista vastinetta, mutta todellisuudessa pitää ne tuotot itsellään, niin se on arveluttavaa.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
tattis
28.11.2006 11:24:40
Siis eihän minulla ole mitään sitä vastaan, että tästä joku rikastuukin. Ja ihan niin paljon kuin lystää. Mutta se, jos rikastuu muiden tuotoksilla ja väittää näiden saavan jotain konkreettista vastinetta, mutta todellisuudessa pitää ne tuotot itsellään, niin se on arveluttavaa.

Eihän sinne portaalin oo pakko lähettää mitään jos pelkää että joku saattaa sillä jotain tienata.
Mutta jos sillä joku tienaa, niin todella hyvä koska silloin ollaan WinWin tilanteessa videon tekijöiden ja portaalin ylläpitäjän osalta.
Tanssiminen on turhaa pyörimistä hyvän "tavaran" ympärillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)