Aihe: Peavey classic 30 ja bluessoundi
1
rok
28.11.2003 13:42:09
Millähän etuaste/pääteputkilla saisi classic 30:stä parhaat bluessoundit? Eli kevyesti säröytyvä, dynaaminen saundi. Mulla on alkanut kyseisestä vahvarista kuulua putkien sirinää ja kihinää kun soittaa vähän kovemmilla voluumeilla. Johtuisko yksinomaan kulahtaneista putkista (etu vai pääteasteen putket vai molemmat) vai voiko olla muutakin vikaa?
superfly
28.11.2003 16:16:09 (muokattu 28.11.2003 16:16:50)
EDIT: Laitoin kahteen kertaan... Sori.
Harppu on alaston piano
Pertsa
28.11.2003 17:32:49
Ilmeisesti tarkoitat särökanavan soundia? Clean -kanavaa kun saa soittaa aika kovaa että sen saa säröytymään. Kaikenlaiset kihinät ja ulinat usein johtuvat siitä että joku etuasteen putkista alkaa tulla tiensä päähän.

Classicin etuaste tuppaa usein olemaan vähän tukkoisen soundinen. Kannattaa kokeilla etuasteessa yhtä pienempitehoista 12AT7 / ECC81 putkea 12AX7:n tilalla. Vakionahan siinä on kolme 12AX7:aa. Keskimmäinen etuasteen putkista on särökanavalle. Siihen kun ensin kokeilee tuota 12AT7:aa, pitäisi särösoundit parantua, varsinkin jos hakusessa on kevyt overdrive -soundi bluesiin. Soundista tulee selkeämpi ja pehmeämpi. Säätövara kasvaa niin, että pre-gain nappula 8:aan asti on vielä aika kevyttä säröä. Riippuu tietty kitarastakin. 12AT7:lla kun kääntää pre 4-7 välille on aika mukava bluessoundi. Melko puhdas, mutta silti sustainia riittää mukavasti.

Volume tietysti vähän tippuu särökanavassa, mutta kyllä sitä pitäisi ihan riittävästi vielä olla. :-)
Lisäksi pystyt vähempitehoisen putken ansiosta kääntämään post -namikkaa suhteessa vähän kovemmalle, joka jo vähän parantaa sinällään soundia.

Kannattaa tietysti kokeilla 12AT7:aa myös etuasteen 1. tai 3. paikkaan. Tällä tavalla gainin tippuminen kohdistuu kumpaankin kanavaan. Kokeilemalla selviää, mikä soundaa parhaalta omaan korvaan. Itse käytän tällä hetkellä ECC81:stä 3. putkena Peavey Delta Bluesissani. Ei mene etuaste niin helposti tukkoon OD -pedaalejakaan käyttäessäni. Itse en juurikaan käytä vahvistimen omaa särökanavaa.

Pääteputkina käytän tällä hetkellä JJ:n EL84:ia. JJ:n putkissa soundi on mielestäni hieman pehmeämpi ja "pyöreämpi" kuin Sovtekin putkissa. Kumpi on parempi on makuasia. JJ on vähän kalliimpi. Lisäksi on saatavilla ainakin Ei -merkkisiä EL84:ia. Ne ovat kuulemani mukaan vähän kirkkaampia kuin JJ tai Sovtek. En ole itse kokeillut vielä. Taitavat olla myös kalliimpia kuin kaksi muuta. Sovtek on halvin. Eipä taida nykyään muita pääteputkien valmistajia juuri ollakkaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)