Aihe: Sävellajeista vasta-alkajille
1
Mare552
27.11.2006 09:27:10
Siis sävellajit yhä ja edellee:

Kun oppikirjoissa lukisi sävellajeista kertovien lukujen alussa, että C-duuri asteikko on se joka alkaa koskettimilta C sävelestä ja loppuu seuraavan oktaavin C:hen, ylöspäin mentäessä, siten että se kulkee vain valkoisia koskettimia pitkin (no tämähän kyllä kerrotaankin).

Sekä C-duurin rinnakkaissävellaji A-molli, alkaa seuraavasta A:sta, alaspäin katsottuna ja päättyy seuraavaan oktaavin A:han ylöspäin mentäessä, myös niin että se kulkee vain valkoisia koskettimia pitkin (tätä en ole nähnyt kerrottavan, ehkä johtuu siitä että kirjojen kannet ovat olleet kiinni).

Sekä että jokaisessa sävellajissa nämä Duuri ja molli skaalat ovat aina samalla tavalla "limittäin", eli molliasteikko alkaa aina puolitoista sävelaskelta alempaa.

Eli kun Duuri- skaalaa siirretään halutulta sävelasteikolta alkavaksi, tulee sävellajin nimeksi sen niminen Duuri mistä sävelestä asteikko alkaa, sekä luonnollisesti rinnaissävellajiksi puolitoista sävelastetta alempana olevan sävelen molliasteikko.
Ja tämä juuri sen takia, että asteikot ovat tällä samalla tavalla toisiinsa nähden limikkäin. Aina ja joka paikassa.

Tämän kun oivaltaa (minulta tämä asia on aina jäänyt näkemättä), on sitten helppoa ymmärtää kvinttiympyrät sekä opetella lorut, tai vaikka molemmat.
Sillä kun tämän tajuaa, on helppo ymmärtää, miksi pitää olla määrätty määrä korotuksia ja määrätty määrä alennuksia joka sävellajille. Hyvä huomautus MKlamilta, ammattimies kun on, että molempia ei ole koskaan samaan aikaan.

Tämä tieto hyvä siksikin, että moni varmaan haluaa harjoitella itse kokeilemalla mitkä merkit tulee millekin sävellajille ja saattaisi tulla kiusaus sotkea molempia sekaisin.
Pääasia kuitenkin on että ymmärtää mistä on kysymys.

Tämä vaan taitaa olla niin itsestäänselvä asia kaikille musiikkia osaaville, etteivät he voi ymmärtää, jos joku ei tätä ole tajunnut. Siksi ymmärrän miksi Panadolin mielestä aivan sama asia on selkeänä FAQ:kina.
Minähän en puhunut samasta asiasta, vaan asiasta jonka jälkeen kannattaa tuo FAQ katsoa ja oppia.

Mutta minä olen mystifioinut asian joksikin salatieteeksi, enkä ole edes osannut kuvitella asiaa, joka tosiasiassa on aivan looginen ja selkeä.
Kaikki ne jotka tietävät asian näin selkeäksi, eivät voi ymmärtää että joku ei tuota perusasiaa tiedä. Edes oppikirjat eivät vaivaudu tätä selittämään, vaikka paljon vähäpätöisempiä asioita kyllä selitetään hyvinkin tarkasti.

Tämä on hyvä palsta, sillä täällä asiansa osaavat jaksavat neuvoa meitä alottelijoita, enkä ole tavannut pilkkaamiseen syyllistymistä, eikä toki olekaan pilkkaamisen asia, jos jotain ei tiedä.

Mutta kaikessa opettamisessa tahtoo helposti tulla se ongelma, että itselleen päivänselvät asiat pidetään selvinä myös oppilaalle, vaikka juuri hyvinkin yksinkertainen asia saattaa olla oppilaalle mysteeri.

Minulle siis tämä asia jota olen jo aivan liikaa jankuttanut, on jostain syystä jäänyt mysteeriksi, ja siitä on tullut ärsyttävä asia, jota olen aina kaikkialla kavahtanut.

Eli kaikessa oppimisessa, jos tajuaa, että joku asia muodostaa "lukon" edistymiselle, olisi se syytä ottaa sellaiseen käsittelyyn että varmasti selviää.
Minulta siis on oppimisen kannalta 15 vuotta mennyt hukkaan juuri tällaisen lukon takia. Mutta turha sitä on murehtia:
"Pittää vuan pittää kiinni tästä päevvästä, huamisella päevällä on omat kahvat".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)