Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Belttaus
1 2
provokalistihelsinki
22.11.2006 15:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä tarkoittaa tämä kyseinen laulutekniikka?
 
Monet heavylaulajat kuulemma käyttävät tätä tekniikkaa. Voisiko joku kertoa lisää tästä tekniikasta?
 
Kiippari-Kalle
22.11.2006 17:08:37 (muokattu 22.11.2006 17:11:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.leannehoad.com.au/resourcecentre/singingtips/belting.asp
 
Tuolla ainaski jotain juttuja, muutama esimerkkikin näyttäis löytyvän. Valitettavan vähän tietoa hevi-belttaamisesta, mutta ehkäpä sieltä jotain irtoais.
 
EDIT: Yleensä ottaen noilla popjazzlaulukoulusivustoilla tunnutaan puhuvan lähinnä naislaulajien belttaamisesta, onneavaan sen miesbelttauksen etsintään.
 
Jammailen mitä jammailen.
Kiippari-Kalle
22.11.2006 17:19:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ja sitten vielä lissää: Caterine Sadolin määrittelee neljä vokalisoinnin "moodia" tai jotain, joista yksi ja ilmeisesti eniten puskevin/voimaa käyttävin on belting. Liekö tässä nyt sitten kyse samasta asiasta, ehkä joku Sadoliniiin tutustunut voisi valaista asiaa.
 
http://sadolin.net/uk/sangteknik/gennemgang/sangteknik_06.html
 
Jammailen mitä jammailen.
MartinB
23.11.2006 13:20:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se ole "laulu paineella", tai jotain suomeksi. Puskeminen? Ehkä se kävisi terminä sille.
 
Itse puhun karjunnasta kun ääni lähtee voimalla korkealta ja suht. syvältä. Esim. Tina Turner tai Jorn Lande tyylisesti. Mitä mieltä muut on? (Tyylikkäältä kuullostaa ainakin)
 
Kippari-Kallen linkki on aika mielenkiintoinen.
 
insight
23.11.2006 14:40:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Coverdale belttaa mun mielestä.
 
MartinB
23.11.2006 15:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se vanha David Coverdale niin tekee myös IMO. Se on sitä karjuntaa, enemmän tai vähemmän, se vaan kuullostaa erilaiselta eri henkilöillä. (Komeen kuullosta tässä tapauksessa)
 
Toisaalta, eikö T. Kotipellon korkeat sävelet (varsinkin Destiny levyltä) ole jonkinlaista belttausta myös? Siltä kuullostaa kyllä mun korvissa, hänellä ei vaan mene ääni särölle.
 
provokalistihelsinki
23.11.2006 21:48:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se vanha David Coverdale niin tekee myös IMO. Se on sitä karjuntaa, enemmän tai vähemmän, se vaan kuullostaa erilaiselta eri henkilöillä. (Komeen kuullosta tässä tapauksessa)
 
Toisaalta, eikö T. Kotipellon korkeat sävelet (varsinkin Destiny levyltä) ole jonkinlaista belttausta myös? Siltä kuullostaa kyllä mun korvissa, hänellä ei vaan mene ääni särölle.

 
Niin äänen säröisyys on sitten näitä tyylijuttuja ja fraseeraus on ihan oma juttunsa. Laulusolisti ikäänkuin fraseeraa, fraseerausta käytetään rock / heavy musiikissa. Tarkoitit tällä varmasti karjuntaa.
 
Belting on ihan oma laulutekniikkansa, jossa ääni lähtee ikäänkuin rintarekisteristä. Tekniikka kehitettiin ennenvanhaan yhdysvalloissa teattereissa, kun silloinen mikrofonitekniikka ei ollut kyllin tehokas ja ääni piti saada musikaaleissa kantamaan takarivistöön asti. Myöhemmin tyylin ovat omineet pop-laulajat. Naiset belttaavat enemmän, kuin miehet, mutta myös miehet voivat " beltata "
 
Oisko tähän belttaukseen mitään vinkkejä ollut, millasia harjoituksia kannattais tehdä jne? Pallean toiminta beltattaessa. jne. Tuki on varmasti samanlainen, kuin muissakin tekniikoissa.
 
Jzzka
24.11.2006 07:56:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ja sitten vielä lissää: Caterine Sadolin määrittelee neljä vokalisoinnin "moodia" tai jotain, joista yksi ja ilmeisesti eniten puskevin/voimaa käyttävin on belting. Liekö tässä nyt sitten kyse samasta asiasta, ehkä joku Sadoliniiin tutustunut voisi valaista asiaa.
 
http://sadolin.net/uk/sangteknik/gennemgang/sangteknik_06.html

 
Hyvä linkki, plussaa!
 
Suurilla johtajilla on suurimmat patsaat ja eniten pulunkakkaa päässään -AVS
MartinB
24.11.2006 10:04:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin äänen säröisyys on sitten näitä tyylijuttuja ja fraseeraus on ihan oma juttunsa. Laulusolisti ikäänkuin fraseeraa, fraseerausta käytetään rock / heavy musiikissa. Tarkoitit tällä varmasti karjuntaa.
 
Karjunta on (minun määrittelemänä) enemmänkin sellainen asia, että joko sitä on tai sitten ei... Se on vähän kuin nenä päässä. Esim. Pate Mustajärven ääni... Karjunta on ja pysyy melkein koko ajan. Se on ilmeisesti osa belttausta ja osa efektiä.
 
Fraseeraus taas vaihtelee vähän päivästä päivään, riippuen kunnosta ym. ;)
 
Onhan fraseerausta kaikissa musiikkityypeissä... ei pelkästään hevissä/ rockissa. Väittäisin että se on jopa tärkein tapa esim. klassisen musiikin oopperassa toteuttaa sitä omaa roolia, tai brandiä, miten sen nyt haluaa (näyttely ei IMO oikein toimi kun ääntäkin pitää tulla)...
 
Vaikka partituurit oopperassa ym. melko selkeästi määrittelee miten tulee laulaa niin voi kuitenkin esiintyjä monellakin eri tavalla tehdä jonkun fraasin... näin ainakin käsittääkseni. esim. "mitä teit eilen illalla" fraasia voi laulaa todella monella eri tavalla, voi painottaa sanoja esim. MITÄ tai tehdä fraasi järkyttyneellä äänellä ym. Fermaattoja ja vastaavathan on aikalailla tulkinnanvaraisia ja siinä pitää vaan sen ryhmän kanssa sopia että millainen siitä fraasista tulee... Joskus melodiaakin muutetaan eli voidaan ottaa esim. korkeampi sävel siinä painotetussa sanassa, esim. oktaavin tai kvintin korkeampi... olen huomannut että näin usein tehdäänkin, siksi kai esitykset vaihtelee vähän päivän mukaan... Jos tämä nyt menee ihan metsään niin korjatkaa...
 
Populaarimusiikissa taas on fraasit ja laulu + muu esiintyminen mennyt ihan toissijaiseksi, ensin pitää olla jonkinlainen extreme tyyli, sitten tulee muut jutut perässä. IMO.
 
tanjuli
25.11.2006 18:55:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karjunta on (minun määrittelemänä) enemmänkin sellainen asia, että joko sitä on tai sitten ei... Se on vähän kuin nenä päässä. Esim. Pate Mustajärven ääni... Karjunta on ja pysyy melkein koko ajan. Se on ilmeisesti osa belttausta ja osa efektiä.
 
Fraseeraus taas vaihtelee vähän päivästä päivään, riippuen kunnosta ym. ;)
 
---
 
Populaarimusiikissa taas on fraasit ja laulu + muu esiintyminen mennyt ihan toissijaiseksi, ensin pitää olla jonkinlainen extreme tyyli, sitten tulee muut jutut perässä. IMO.

 
Se on sitten eri asia kuinka kauan ääni kestää sitä että särö on osa perussaundia. Jos puheääni on säröllä, se on merkki puheäänen "sairaudesta" ts. virhetoiminnosta - jos ei pysty ilman säröjä laulamaan niin sekin on merkki siitä ettei ääni toimi niinkuin terve ääni toimii. Moni on sellainen teräskurkku ettei ääni mene vaikka miten korisee, mutta henk.koht. mielipiteeni on, että taloudellisimmin käyttää ääntään siten, että perus-clean saundi on se lähtökohta, johon haetaan sitten örinät kähinät ja kirkunat efektiksi (tätä linjaa edustaa mm. Sadolinin Complete Vocal Technique ja suurin osa äänenkäytön ammattilaisista). Suurempi todennäköisyys sille, että ääni säilyy monipuolisena ja vivahteikkaana (ja eri käyttötarkoituksiin sopivana!) loppuun asti.
 
Populaarimusiikin (tai ehkä mielummin sanoisi ei-klassisen musiikin) puolella on mahdollista tehdä hyvinkin pitkä ura vaikka ääni olisi minkälainen, mutta eri asia on sitten se, haluaako äänensä kestävän pitkään vai haluaako kaiken heti mulle ja nyt. Eikä levy-yhtiöheppujen vaikutustakaan kannata aliarvioida - ne kun harvemmin välittävät siitä miten jonkinlainen "myyvä" saundi saavutetaan, kunhan se saavutetaan Nopeasti. Harvalla artistilla on pokkaa väittää vastaan kun tulee aikaraja eteen, tehdään sitten instrumentin kustannuksella.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
Rokkimamma75
26.11.2006 13:39:22 (muokattu 26.11.2006 13:40:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanjulilla on asiaa tekstissään, mutta mitäs sanot siihen että oma puheääni on todellakin kokoajan säröllä ja "Väsyneen" kuuloinen,´ollut suunnilleen niin kauan kun olen keikkaa työkseni tehnyt (yli 10 vuotta). Ajoittain jopa kuulostaa siltä ettei ääntä edes tule - siltikin pystyn laulamaan ihan puhtaasti, ilman säröä ja kähinää sekä niiden kanssa. Lajina siis lähinnä cover-rock/pop ja iskelmä.
 
Life is a Bitch and so am I!
tanjuli
26.11.2006 16:51:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tanjulilla on asiaa tekstissään, mutta mitäs sanot siihen että oma puheääni on todellakin kokoajan säröllä ja "Väsyneen" kuuloinen,´ollut suunnilleen niin kauan kun olen keikkaa työkseni tehnyt (yli 10 vuotta). Ajoittain jopa kuulostaa siltä ettei ääntä edes tule - siltikin pystyn laulamaan ihan puhtaasti, ilman säröä ja kähinää sekä niiden kanssa. Lajina siis lähinnä cover-rock/pop ja iskelmä.
 
Jos olet itse ok tilanteen kanssa, niin mikäs siinä. Ilmeisesti laulu- ja puhetekniikkasi eroavat oleellisesti toisistaan, suosittelen puhetekniikan treenausta yhdessä laulutekniikan kanssa (ja myös erikseen!). Puheäänen säröytyminen ja väsyneisyys voivat merkitä virhetoimintoja, joka väsyttää samoja elimiä joita käytämme laulaessamme. Puhetekniikan korjaaminen mitä todennäköisimmin edesauttaa laulutekniikkaa ja varsinkin äänen kestävyyttä. Mulla ainakin auttoi, ja samansuuntaista juttua olen kuullut muualtakin.
 
Puheääntä kannattaa miettiä varsinkin silloin jos hoitaa puhelimitse hommia, joissa itsensä markkinoiminen ja edullisen kuvan antaminen itsestään on oleellista. Puheen saundi vaikuttaa hyvin ratkaisevasti siihen, mitä puhujasta ajatellaan - jopa enemmän kuin ulkonäkö. Siitä vedetään johtopäätöksiä suuntaan ja toiseen: Onko henkilö luotettava, minkä ikäinen, mitä harrastaa, mistä pitää, minkälaiset elämäntavat. Mietitään vaikka sitä, miten paljon näyttelijän hahmoon vaikuttaa se, miten näyttelijä puhuu - huhhuh. Toisia hahmoja ei yksinkertaisesti olisi ilman tiettyä puhetapaa ja erilaiset puhetavat voivat tehdä samasta roolista aivan erilaisen.
 
Puhetekniikka ja laulutekniikka ovat saman elimistön käyttämistä mutta vähän eri painotuksin, vrt. (kilpa)kävely ja (kilpa)juoksu.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
MartinB
26.11.2006 20:40:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on sitten eri asia kuinka kauan ääni kestää sitä että särö on osa perussaundia. Jos puheääni on säröllä, se on merkki puheäänen "sairaudesta" ts. virhetoiminnosta - jos ei pysty ilman säröjä laulamaan niin sekin on merkki siitä ettei ääni toimi niinkuin terve ääni toimii. Moni on sellainen teräskurkku ettei ääni mene vaikka miten korisee, mutta henk.koht. mielipiteeni on, että taloudellisimmin käyttää ääntään siten, että perus-clean saundi on se lähtökohta, johon haetaan sitten örinät kähinät ja kirkunat efektiksi (tätä linjaa edustaa mm. Sadolinin Complete Vocal Technique ja suurin osa äänenkäytön ammattilaisista).
 
Ihan oikein. Siiten on taas näitä jotka kokoajan säröilevät. Esim. wanhat Lemmy, Brian Johnson, Sammy Hagar, Coverdale ym. Jokainenhan tekee omaa juttujaan. Värikkyys äänessä on hyvä homma, pelkkä särö on vähän rajoittunut konsepti. Jos tähtäis siihen että on suunnilleen 40% laulua 50% karjuntaa, 10% kiljuntaa ja 10% epämääräistä mörinää ;)
 
insight
27.11.2006 00:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puhetekniikka ja laulutekniikka ovat saman elimistön käyttämistä mutta vähän eri painotuksin, vrt. (kilpa)kävely ja (kilpa)juoksu.
 
Niin onkos se niin, että laulussa resonointi vain muuttuu ja tuki on hieman tuhdimpi? Jotenkin noin mä asian karrikoisin. Eli ilmankäyttö ja resonaatio.
 
tanjuli
27.11.2006 07:43:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin onkos se niin, että laulussa resonointi vain muuttuu ja tuki on hieman tuhdimpi? Jotenkin noin mä asian karrikoisin. Eli ilmankäyttö ja resonaatio.
 
Juuri noin - laulussa halutaan puhetta tietoisemmin saavuttaa tietty taajuus (korkeus>ilmankäyttö) ja saundi (resonaatio) kuin puheessa, joka on paljon spontaanimipaa ja harkitsemattomampaa ("tiätsä", "niinku"). Monihan puhuu ihan täysin ilman minkäänlaista tukea tai resonaatiota (ainakin tiedostamatta), mutta on vaikea löytää laulajia joita ei yhtään kiinnosta hengityksen optimointi ja saundi.
 
Sinänsä tasapainoista, soivaa puheääntä on aina miellyttävä kuunnella, ja jos puheääni on kunnossa, sitä voi käyttää lauluäänen tapaan, moni tekeekin niin rytmimusapuolella ja siirtyy "lauluvaihteelle" vain hyvästä syystä - eikä se silti haittaa ketään, kun saundi on lähes sama.
 
[i hear voices but at least they're on tune]
insight
27.11.2006 09:12:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sinänsä tasapainoista, soivaa puheääntä on aina miellyttävä kuunnella, ja jos puheääni on kunnossa, sitä voi käyttää lauluäänen tapaan, moni tekeekin niin rytmimusapuolella ja siirtyy "lauluvaihteelle" vain hyvästä syystä - eikä se silti haittaa ketään, kun saundi on lähes sama.
 
Totta. Jos jatketaan vielä hieman OT:nä, niin on tavallaan aika mielenkiintoista kuunnella ihmisten puhetapoja. Niissä on niin paljon eroja. Se paljastaa myös ihmisen persoonasta jonkin verran.
 
tanjuli
27.11.2006 18:53:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta. Jos jatketaan vielä hieman OT:nä, niin on tavallaan aika mielenkiintoista kuunnella ihmisten puhetapoja. Niissä on niin paljon eroja. Se paljastaa myös ihmisen persoonasta jonkin verran.
 
Osallistuin kerran sokkotestiin, jossa piti puhetyylistä ja -saundista päätellä ihmisen luonnetta. Osallistujia oli n. 50, kuuntelunäytteitä 13. Järkytys oli suuri kun testin lopussa paljastui että nämä 13 puhenäytettä oli lukenut sama näyttelijä.
 
Milloinkahan sitten siirrytään takaisin belttaukseen :)
 
[i hear voices but at least they're on tune]
insight
28.11.2006 00:06:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Milloinkahan sitten siirrytään takaisin belttaukseen :)

No ihan kohta. ;)
 
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
provokalistihelsinki
01.12.2006 00:51:47 (muokattu 01.12.2006 00:54:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ihan kohta. ;)
 
Mä laulan itse ainakin käyttäen omaa tekniikkaani laulamisessa. Laulaminen on pelkästään tekniikkalaji, puheäänen rekisterillä ja siitä mistä se tulee, voi olla hyvinkin merkitystä siihen, miten ääni sitten soi eri korkeuksilla. Hyvä laulaja on pitkän ajan harjoittelun ja kovan työn tulos. Kukaan ei siis ole valmiiksi hyvä. ;-) Lahjakas voi varmasti olla.
 
" Everybody has a different kind of way to look the world "
 
;-)
 
Heavyn Roll......
 
insight
01.12.2006 09:38:01 (muokattu 01.12.2006 09:39:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukaan ei siis ole valmiiksi hyvä. ;-) Lahjakas voi varmasti olla.
 
En ainakaan tiedä poikkeuksista, jotka osaisivat heti huipputasolla jonkin asian ilman harjoitusta (paitsi esim. älykkyystesteissä pärjäävät).
 
Kai se on treeni mikä erottaa huiput lahjakkaista.
 
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «