Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puuntyöstön jelppikerho
1 2 3 4 5 6 7 8 9
tilujätkä
26.11.2006 12:29:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin otsikoksi aluksi "työkalujen jelppikerho" mutta pistetään nyt vähän laajempi otsikko, sama idea kuin vaikka "elektroniikan jelppikerhossa". Esimerkiksi kun noita työkaluja on niin miljardia eri sorttia ja merkkiä ja laatu vaihtelee paljon niin niistä voi täälä kysellä. Jelppikerhon idean tietävät varmasti melkein kaikki eli siis täälä voi kysellä työkaluista että mitä tarvii mihin tai että mihin jotain voi käyttää jne. kunhan se liittyy työkaluihin.
 
Aloitan kysymällä että onko bilteman pienestä vannesahasta mihinkään? Hintaa oli joku 99e. Entäs nauhahiomakoneesta jossa oli hiomalaikka kanssa? Sillä oli hintaa muistaakseni 80-90e
 
MPU
26.11.2006 13:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmasti molemmista on mihinkään. Täytyy vain työstettäessä muistaa koneen teho ja työntää palikkaa sen mukaan. Harrastelukäytössä toimivat molemmat.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Antti1
26.11.2006 13:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaisilla halvoilla laitteilla on entistäkin tärkeämpää muistaa myös säännöllinen ja huolellinen puhdistus, sekä muut huollot. Puhtaana pitämällä niiden ennestäänkin vähän lyhyehköä käyttöikää saa kuitenkin pidennettyä.
 
Mike M. Hiirenloukku
26.11.2006 17:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen mikä kannattaa muistaa halpoja vehkeitä käytettäessä on se, että esim. tuo vannesaha ei kenties sahaa täysin suoraan, joten työstövaraa on jätettävä sen mukaan. Samoin esim. halvat jiirisirkkelit, kuviosahat jne. Ja niinkun yllä todettiin, maltti on valttia - hieman kalliimmillakin ;) Varmasti molemmat ovat hintaisiksiin oivia pelejä.
 
That's the spirit - Tuo on pirtua.
yaffa
26.11.2006 19:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen mikä kannattaa muistaa halpoja vehkeitä käytettäessä on se, että esim. tuo vannesaha ei kenties sahaa täysin suoraan, joten työstövaraa on jätettävä sen mukaan.
 
Jep, tämä on todettu ikävä kyllä oman käden kautta, sen siitä saa kun menee halpis pistosahan ostamaan ja sillä alkaa rulluttamaan jaguariin bodya.. Etenkin silloin tulee heittoa pahemmin ku ottaa vähän paksumman puukappaleen työstöön, ei niinkää ohuemmilla tule ongelmia.
 
gasser
26.11.2006 19:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen mikä kannattaa muistaa halpoja vehkeitä käytettäessä on se, että esim. tuo vannesaha ei kenties sahaa täysin suoraan
 
Eikä muuten ammattitasonkaan vannesaha, ellei se oo iskussa ja oikeissa säädöissä. Kokemusta on.
Vehkeitä pitää myös muistaa huoltaa, oli ne sitten halpiksia tahi ammattipelejä.
 
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
Mike M. Hiirenloukku
26.11.2006 20:15:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt annetaan sitten jelppiä vaikkei sitä kysytäkään.
 
Työskentele aina (mahdollisimman) oikealla työkalulla, mittaa aina 3 kertaa ja sitten vielä varmistus ja käytä mahd. paljon jigejä. Jostain syystä itse kerta kerran jälkeen jätän noudattamatta noita ja sitten opetellaan paikkaamaan...
 
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Juniper
26.11.2006 20:28:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt annetaan sitten jelppiä vaikkei sitä kysytäkään.
 
Työskentele aina (mahdollisimman) oikealla työkalulla, mittaa aina 3 kertaa ja sitten vielä varmistus ja käytä mahd. paljon jigejä. Jostain syystä itse kerta kerran jälkeen jätän noudattamatta noita ja sitten opetellaan paikkaamaan...

 
Juuri noin.
Lisäksi varmista, että jigit ovat kunnolla kiinni, ettei tarvitse paikkailla liikkuneen jigin takia......
 
jtt
26.11.2006 20:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hyvälaatuisella terällä ja paremmilla ohjainlaakereilla on toiminut tollanen halpis vannesaha kohtuu hyvin. lisäksi noissa jyrsimen terissä kannattaa välillä kiristellä ohjainlaakereita.syö miestä kun otelaudan reunaa jyrsiessä laakeri putos irti.
 
fox
26.11.2006 20:50:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juuri noin.
Lisäksi varmista, että jigit ovat kunnolla kiinni, ettei tarvitse paikkailla liikkuneen jigin takia......

 
Komppaan tätä.. ;) Mutta toisaalta, nyt mulla on todella spesiaali-radiuksellinen kaula. Sevverran kallista puuta ettei voinu poiskaan heittää, vaikka kaulan keskellä on tosi selvästi tuntuva kuoppa...nyttemmin tasasempi "muuttuvan radiuksen" alue.
Tai mitä mä höpisen, sehän on sillee suunniteltukin... ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
jukkasil
26.11.2006 21:02:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin otsikoksi aluksi "työkalujen jelppikerho" mutta pistetään nyt vähän laajempi otsikko, sama idea kuin vaikka "elektroniikan jelppikerhossa". Esimerkiksi kun noita työkaluja on niin miljardia eri sorttia ja merkkiä ja laatu vaihtelee paljon niin niistä voi täälä kysellä. Jelppikerhon idean tietävät varmasti melkein kaikki eli siis täälä voi kysellä työkaluista että mitä tarvii mihin tai että mihin jotain voi käyttää jne. kunhan se liittyy työkaluihin.
 
Aloitan kysymällä että onko bilteman pienestä vannesahasta mihinkään? Hintaa oli joku 99e. Entäs nauhahiomakoneesta jossa oli hiomalaikka kanssa? Sillä oli hintaa muistaakseni 80-90e

 
Mulla on molemmat. Vannesahassa saisi olla isompi terä, pyrkii taipumaan helvetin helposti, eli suoraa sahausta vähänkin paksumpaan tavaraan vaikea tehdä. Kitaran rungon muotoleikkaamisen raakatyöstöön ihan ok vehje. Nauhahiemakoneesta hajosi heti ensimmäisenä päivänä säätöruuvin kiinnitin runkoon. Nauhan päälläpysymisen kanssa välillä myös hieman "toimintaa". Halvalla ei saa muuta kuin halpaa, mutta kyllä näillä pärjää, kun tietää niiden rajat. Bilteman yläjyrsin löytyy myös ja se on kyllä näistä kolmesta ehdottomasti paras kokonaisuutena.
 
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
T.Urmio
26.11.2006 21:27:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nauhakone ja yläjyrsin halpiksia ja niillä pärjää komeasti parin kitaran vuosivauhtia noudatettaessa. Jyrsin tais olla 30e(teräsarja 60e) ja hiomakone huntin luokkaa, eikä moitteen sijaa kummassakaan. Kotikäyttöön tarkoitettua ei-halpis vannesahaa olen lainannut ja vähän mopo vaikutelma jäi. Mieluummin sijoitan vähän parempaan kuviosahaan.
 
No ei se mun vika oo
tilujätkä
26.11.2006 21:56:14 (muokattu 26.11.2006 21:58:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muissa halpis liikkeissä noita tasohiomakoneita ja vannessajoha kuin biltemassa? Esim. Clas ohlsonilla (vai miten kirjotetaankaan)? Onko niistä kokemuksia? Tai bauhaus? Ja mitkä kaikki asiat te teette jigejä käyttämällä ja teettekö jigit itse vai tilaatteko jostain?
 
Antti1
26.11.2006 21:58:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mitkä kaikki asiat te teette jigejä käyttämällä ja teettekö jigit itse vai tilaatteko jostain?
 
Kaikki jyrsinnät, joissa on mahdollista käyttää laakeriteriä, tehdään mallinteiden (=jigi, suomenkielellä vaan) avulla. Nuo mallinteet tehdään itse, tai jos ei taito ja laitteet riitä johonkin niin kannattaa käydä kysäsemässä vaikka puusepiltä.
 
T.Urmio
26.11.2006 21:59:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muissa halpis liikkeissä noita tasohiomakoneita ja vannessajoha kuin biltemassa?
 
Tarjoustalosta olen ostanut hiomakoneen ja siellä on myös vannesahoja.
 
No ei se mun vika oo
Murgo
27.11.2006 07:52:51 (muokattu 27.11.2006 08:55:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lisäksi noissa jyrsimen terissä kannattaa välillä kiristellä ohjainlaakereita.syö miestä kun otelaudan reunaa jyrsiessä laakeri putos irti.
Tapahtui minulle myös, onneksi ei tarkassa/näkyvässä paikassa, kaiutinkaapin reunaan vaan tuli pieni kolo. Muuten tuo 25€ terineen maksanut yläjyrsin on yhden kaappi/vahvarikoteloprojektin ajan ainakin pelannut loistavasti hintaansa nähden. Syvyyslukko tahtoo täristä auki, mutta kun peukalolla pitää kiinni niin ei ongelmia. Halpojen vehkeiden kelpoisuus riippunee käytön runsaudesta, voi olla että jos tunteja tulee paljon niin halvat laakerit yms. luovuttavat, mutta satunnaisessa harrastekäytössä kyllä toimivat. Ja Tarjoustalosta siis tuon ostin, oli unohtunut orpona hyllyn päälle ilman hintalappua, ja hinta oli kysyessäni positiivinen yllätys.
 
Värkkäily on nastaa!
Teijo K.
27.11.2006 12:33:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muissa halpis liikkeissä noita tasohiomakoneita ja vannessajoha kuin biltemassa? Esim. Clas ohlsonilla (vai miten kirjotetaankaan)? Onko niistä kokemuksia? Tai bauhaus? Ja mitkä kaikki asiat te teette jigejä käyttämällä ja teettekö jigit itse vai tilaatteko jostain?
 
En tee jigeillä mitään. suurin osa menee ihan vapaalla kädellä, kaulataskua ja mikkikoloa varten laitan ruuvipuristimella yleensä palikan ohjaamaan jyrsintä, mutta en aina edes niissä. Tosin en myöskään tee koskaan valmiiden mallien mukaisia soittimia, vaan muotoilen käsin enempi taideteoksenomaisesti nämä. Parikymmentä käyttöpeliä tullut silti saatua aikaan, vaikka näin kerettiläisesti toiminkin.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
NRider
27.11.2006 15:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tee jigeillä mitään. suurin osa menee ihan vapaalla kädellä, kaulataskua ja mikkikoloa varten laitan ruuvipuristimella yleensä palikan ohjaamaan jyrsintä, mutta en aina edes niissä. Tosin en myöskään tee koskaan valmiiden mallien mukaisia soittimia, vaan muotoilen käsin enempi taideteoksenomaisesti nämä. Parikymmentä käyttöpeliä tullut silti saatua aikaan, vaikka näin kerettiläisesti toiminkin.
 
Ainakaan Bilteman pienemmällä jyrsimellä tämä ei tahdo oikein onnistua, kun varsinkin puruimuriliitäntää käyttäessä näkyvyys jyrsinnän kohteeseen on todella heikko. Itse olen käyttänyt rimoja ohjureina ja jyrsinyt sokkona niihin luottaen. Ja hyvää jälkeä on tullut. Huonona puolena on se, että noiden ohjureiden paikkojen mittailuun ja asenteluun menee paljon enemmän aikaa kuin itse jyrsimiseen. Mutta ei kai sitä tarvitse aina kiire olla?
 
Teijo K.
27.11.2006 15:19:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakaan Bilteman pienemmällä jyrsimellä tämä ei tahdo oikein onnistua, kun varsinkin puruimuriliitäntää käyttäessä näkyvyys jyrsinnän kohteeseen on todella heikko. Itse olen käyttänyt rimoja ohjureina ja jyrsinyt sokkona niihin luottaen. Ja hyvää jälkeä on tullut. Huonona puolena on se, että noiden ohjureiden paikkojen mittailuun ja asenteluun menee paljon enemmän aikaa kuin itse jyrsimiseen. Mutta ei kai sitä tarvitse aina kiire olla?
 
Joo, en siis sanonut tuota sillä, että kaikkien pitäisi tehdä noin kun mie teen, melkein päinvastoin. Itellä on tuollainen Tarjoustalon halvin pikku käsiyläjyrsin. Sitä ennen tein taltalla ja vasaralla. Mutta kun minulla se tekemisen tärkein pointti ei olekaan se valmistuva soitin, vaan hauskanpito sitä tehdessä. Etenkin nykyään. Tosin silti vedän vaan ite tekemilläni sähköbassoilla.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
tilujätkä
27.11.2006 18:40:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko Tampereella tätä mielenkiintoiselta (=halvalta) kuulostavaa tarjoustaloa kun en ole ennen paikasta kuullut? Voisi käydä tsekkaamassa paikan annit jos täältä treeltä löytyy. Clas ohlsonilla kävin tänään ja ei ollut budjetille sopivia välineitä... Pikku vannesaha taisi maksaa ~260e... Bauhaus on vielä käymättä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «