Aihe: Kitaran soiton aloittaminen "vanhemmalla" iällä
1 2 3 4
Mare552
26.11.2006 14:47:18
Onhan täällä joku muukin "aikuinen"alkanut uuden harrastuksen.

No ollaanko miten ikätovereita, ja miten on kehitystä tapahtunut 1,5 vuodessa?

Ite olen ainakin tyytyväinen että vielä kehittyy, vaimokin sanoo että ihan toista on kuin vuosi sitten. Siitä hyvä emäntä että ei ole koskaan rähjännyt akustisen rämpyttämisestäni.
No enpä tuota muutenkaan ala moittia, jos vaikka lukee tämän ja sitten mun nenään laitettais kipsi.
Kehuu kavereillekin että se kyllä se vaan oppii koko ajan, mutta kun ei oo tietty nähnyt miten joku lahjakas kloppi kehittyisi.

Päästähän se soitto lähtee, siellä se materiaali on kuin tietsikan kovalevyllä. Vanhalla voi olla ihan sama tatsi päässä kuin nuorellakin, vanhat känsäkourat vaan vaatii enempi aikaa että alkaa viesti kulkemaan sormiin sieltä pääkopasta.
Mutta kyllä ajattelen positiivitiisesti tätä ikäasiaa.
Siksi tietysti ajattelen, koska olen jo tämän ikäinen, nuorena ihmettelin kun äitee sano että sekin kuoli, ja oli vasta 50.
Minä siitä ihmettelemään, tottakai viisikymppiset oli silloin samaa sarjaa 70 ja 80 kymppisten kanssa. Tietenki viiskymppiset vanhuuteen jo kuolee, niin sitä ajattelin. Ei sitä eroa silloin tajunnut.
Nythän sitä on kloppi edelleenkin, osakalju ja harmaa parta on vai nuorekkuuden merkkinä.
oipe
26.11.2006 15:16:13
47mittarissa,ihan hyvin oon oppinut,omasta mielestäni,eikä täälläkään oo tullu moitetta naisväeltä.En kyllä oo kauhean korkealle rimaa laittanut,mut siinä on se hyvä puoli,että voi sitä joskus nostaa.Kyllähän sitä nuorempana ajatteli,että yli 30v.ni peli on pelattu,sit 30senä ajatteli,ettei 40setkään ihan oo ikäloppuja (mut melkeen)sit se vaan tuli 40v.itellekin,eikä tuntunu missään,ne on vaan numeroita.Mut se kun ajatteli et 30v.on vanha se tuntuu niiku se olis ollu edellispäivänä.Nut jos ny joku sattuu ajattelemaan itestään,että olis kiva alkaa vaikka soittaan jotain,mut en mä enää tässä iässä,ni ei muuta kun rohkeesti vaan,ei semmonen olispitänyt ym. oo kun elämän tuhlaamista.JA Kaikee pitää kokeilla,ainakin kerran.(Piatti äiteetään).
Scan
26.11.2006 17:31:21
Itelläkin tuntuu että olen vähän jälkijunassa, kun melkeinpä 19 vuoden kypsässä iässä elämän timmellyksen keskellä teki mieli alkaa opetella soittelemaan kitaraa. Kamat on hommattu ja itekseni olen jotain opiskellut. Onko kyse vain omaa taidottomuuttani kun en tunnu tuosta sähkökitarasta mitään kunnon ääntä saavan irti? Onko mahdollista että olisi jotain säätöjä pielessä? Opettajallehan se pitäisi mennä, mutta nyt näin alkuun.
Mare552
27.11.2006 00:52:12
Olihan mulla siinä parikymppisenä mm. puoliakustinen Ibanez. Mutta kun kaverit oli yhtä tumpeloita kuin minä, ensimmäistäkään sointua ei osattu, eikä tietty mitä ne on, ei meidän rokki oikein soinut.
Varmaan sopivassa porukassa olisi oppinut jonkun pikkusella neuvomisella alkuun, mutta soittotaitosia kavereita ei ollut, niin se jäi.
Aika paljon melodioita ja jotain pientä tuli soiteltua, vaan mielenkiinto lopahti, varsinkin sitten kun naapuriin tuli veljekset jotka osasi oikeesti soittaa.
Silloin ajattelin että on ihmisiä jotka osaa soittaa sitten niitä jotka ei. Että se ois joku synnynnäinen lahja. Eiköhän nekin kaverit ollut hieroneet paljon, ja toiset on lahjakkaampia.

Ei se vika varmaan kitarassa ole, eti jostain kaveri joka neuvoo, tai käy vaikka muutamalla kitaratunnilla, kopioi kirjastosta musiikkia, aluksi vaikka ihan iskelmiä tms. tai tabuja netistä jossa on soinnut.
Osta suuri kitarakirja jne.

http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=C&mm=&get=Get

Tuolta sointuja, sitten sama biisi soimaan ja soittamaan mukana. Parasta kai olisi jossain bändissä päästä soittamaan, sitten ite harjoitella kotona.
Siitä se lähtee, ei pidä lannistua, oon monasti miettinyt, kuten moni muukin, että mitenkähän soisi, jos olisi jo nuorena oppinut kunnolla perusteet ja koko ajan treenaannut lisää. Vaan vieläkin on aikaa.....
oipe
27.11.2006 23:29:22
Kiitti Mare tosta osoitteesta jolta löytyy näkäjään vaikka mitkä soinnut.Mä oon aika aloittelija myös netinkäytössä,enkä tiedä paljon noita osoitteita,mut tään Mn.n kautta oon saanu paljon uutta tietoo.
ravensoul
02.12.2006 06:01:02
Itelläkin tuntuu että olen vähän jälkijunassa, kun melkeinpä 19 vuoden kypsässä iässä elämän timmellyksen keskellä teki mieli alkaa opetella soittelemaan kitaraa. Kamat on hommattu ja itekseni olen jotain opiskellut. Onko kyse vain omaa taidottomuuttani kun en tunnu tuosta sähkökitarasta mitään kunnon ääntä saavan irti? Onko mahdollista että olisi jotain säätöjä pielessä? Opettajallehan se pitäisi mennä, mutta nyt näin alkuun.

19? Älä viitti. :) Ittehän koskin ensimmäisen kerran kitaraan 24v, ku jostain tuli sysäys sen nuoruuden ihastuksen omakohtaiseen kokeilemiseen.

Juu, tottakai opettaja olis hyvä asia, varsinkin ihan alkuun. Mutta ei välttämätöntä jos riittää kiinnostusta ja sitkeyttä itseopiskeluun. Eipä tässä ole itsekään opettajalla ollut varallisuutta/pokkaa hypätä ja aika lailla sähkökitaran kuuloisia ääniä saa bänditreeneissä silloin tällöin irroiteltua.

Huom. En missään tapauksessa väheksy opettajan vaikutusta asiaan. Mutta välttämätöntä se ei ole. Tosin ilman opetusta voi käydä kuten allekirjoittaneelle, eli vajaan kolmen vuoden jälkeenkään ei osata oikeasti soittaa juuri muuta kuin kourallinen ulkoa opeteltuja biisejä vaikka motoriikka periaatteessa riittäis muuhunki..
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Mare552
02.12.2006 06:57:04
Tuo bändisoitto antaa varmaan hyvin intoa soittamiseen, samoin kehittää rytmitajua, itellä kun itekseen soitellut, on joskus aika sovittaminen, kun koettaa soittaa rytmin kanssa.
Helpot biisithän on helppoja, mutta jos vaikeampi sointu, ilman rytmiä sen ehtii ottamaan, mutta rytmin kanssa takkuaa.
Eli varmaan kannattaa tuohon rytmipuoleen perehtyä enemmänkin, jos haluaa kunnolla oppia, että voi soittaa bändissäkin..

Mulle ainakin hyvä kun kirjastosta nuotit, kappale soimaan ja nuoteista soinnuttelee mukana.

Nämä library opetusvideot on myös hyviä, niitä saa kirjastoista, media playerilla voi kelata samaa kohtaa vaikka tuhat kertaa ja katsoa miten jätkä sen soittaa. Silleen niitä sooloja sun muita.

Toi on myös hyvä kun perehtyy otelaudan nuotteihin, sointujen rakentaminen ei ole vaikeaa kun opettelee sävellajit, Duuri ja molliskaalat eri sävellajeissa, se on hyvin yksinkertainen homma.

On hienoa kun ite rakentaa soinnun, sitten tarkistaa noista linkeistä, huomasin mm. Kun ite opettelin sointujen rakentamisen, että tossa mun antamassa linkissä ei ole E 7 sointua siten kuin toisessa oppaassa, vaikka variaatioita onkin.
Mutta kun ite sitten tarkistin, oikein se oli, ja parhaiten soiva E 7 mun mielestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)