Aihe: Millä tapaa motivoida "hieman" laiskoja bändiäijiä?
1 2
Teemu Tee
28.11.2003 11:52:14
Keppiä ja porkkanaa.

Keppinä käy suora, kahdenkeskinen keskustelu, jossa ilmaisee harmistuneisuutensa suoraan, asiallisesti ja vain niistä asioista, jotka ovat merkityksellisiä. Yleinen morkkaus porukan kesken ei rakenna. Joskus voi yleisellä tasolla sanoa kypsyneensä johonkin koko bändiä haittaavaan asiaan.

Porkkanaksi käy joku haastava suunnitelma, kehut onnistumisista, pullien/bissen tuominen treeneihin yllärinä, ylipäänsä positiivisen ilmapiirin luominen. Monesti vastuun antaminen parantaa motivaatiota.

Itse sanon suoraan ja koitan motivoida. Ostin juuri digitallentimen haastetta ja uutta tekemistä lisäämään.
Tyhjän saa pyytämättäkin
anttipi
30.11.2003 19:50:27 (muokattu 30.11.2003 19:55:57)

Bändistähän ei tietenkään tule mitään, jos tyypit eivät ole motivoituneita. Kannattaisi kuitenkin ekana miettiä omaa käyttäytymistään - monet luotsaavat "omaa bändiään" kuin diktaattorit eivätkä kuuntele muita eivätkä anna positiivista palautetta. Kun ei suomalaiset äijät muutenkaan ole mitään hakoja ilmaisemaan tuntemuksiaan, niin vittuiluksihan se helposti menee.

Kaikkein parasta olisi pitää bändipalaveri ja selvittää yhdessä, että mitä tässä ollaan tekemässä ja miksi (esim. soittellaanko pelkästä soittamisen ilosta vai pyritäänkö johonkin kellaria pidemmälle?). Mulle on käynyt niin, että olin äärettömän turhautunut luotsaamani bändini kanssa, koska muut eivät ottaneet hommaa mielestäni tarpeeksi tosissaan. Ajattelin, että vitun kusipäitä kaikki, mutta niillä oli yksinkertaisesti vain erilaiset lähtökohdat soittelulle.

Pakottaminen ja ylimielinen pomottaminen johtaa siihen, ettei ole kohta enää sitä huonoakaan basistia, jonka kanssa soittaa. Johtamistaitoa täytyy opetella ja tajuta että se vaatii aina tietynlaista tasapainoilua ja kompromisseja - pystyn luotsaamaan nykyistä bändiäni ihan eri tavalla kuin viisi vuotta sitten. Muiden menot ja muut pitää yrittää ottaa aina myös huomioon eikä olla liian kärsimätön. Harva kai on täysin tyytyväinen bändiinsä ja sen toimintaan?

EDIT: Ja kuten Teemu Teekin edellisessä viestissä viisaasti totesi, kannattaa aina kehitellä uusia haasteita ja välietappeja. Ketään ei kiinnosta velloa saappaat jumittuneina mudassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)