weelie 24.11.2003 10:43:34 | |
---|
Sen vielä sanon että mulle ainakin olisi kyllä hyötyä jos osaisin lukea sujuvasti nuoteista, mutta en ole jaksanut moista opetella. Eipä ole sitä ongelmaa että osaisin sujuvasti soittaakaan. :D Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' |
Keppi 25.11.2003 09:07:09 | |
---|
Totuus omalla kohdallani on se, että koska nuottien osaamattomuus...tai niiden osaamisen tarve ei ole muodostunut minkäänlaiseksi ongelmaksi, ni ei niitä sitt oo koskaan tullut opeteltuakaan. Olen minä sen verran laista mies;) ...mutt jos jollain on oikeesti vähänkin motivaatiota, ni tottakai kannattaa opetella! ...no ei vaineskaan;) |
tinski 26.11.2003 17:33:07 | |
---|
mä osaan nuotit ja pystyn soittaan nuoteista jokseenki...mut kyllä ne tablat on kuitenki helpompi kitaristeille... Tietty kannattaa opetella nuotit, niistä on tosi paljo hyötyä...mä en ainakaa vois kuvitella et en osais nuotteja...mun ois pakko opetella ne...ku kuitenki niitä mä ainaki tartten.... |
Robert 26.11.2003 18:00:48 | |
---|
Pitäisi varmaan mennä jonnekin kansalaisopiston kurssille, että oppisi nuotit. Siis kyllä minä sen tiedän mitä ne hassut merkit tarkoittaa, mutta niiden soittaminen onkin sitten ihan eri juttu... Mitään en o tehny |
rockitsb 27.11.2003 14:27:28 | |
---|
Mitkä nuotit?! "Life sucks and then you die." -Ozzy Osbourne |
Mikko the Man 27.11.2003 19:04:16 | |
---|
Soitan ite musiikkiopistossa klassista kitaraa ja siellä ilman nuotteja ei pärjää...multa menee f ja g-avaimet aika mukavasti...kyllä kannattaa opetella. ihan hyödyllinen taito... |
Stone 27.11.2003 21:58:54 | |
---|
Kyllä nuotit on hyvä osata (nopeampi tapa oppia biisi oikein, kuin korvakuulolta). Jos ei halua opetella eri nuottien korkeuksia, kannattaa ainaskin opetella nuottien sekä tauko merkintöjen pituudet, sillä kitara nuottikirjoissa on päällekkäin sekä tabit että nuotit. Jos esim. soitat tabeista, niin voit samalla seurata nuottien ja tauko merkintöjen aika eroja, näin saat rytmityksen stemmaamaan. "It´s Only Rock´n´Roll (But I Like It)" |
Huomattavasti nopeampi tapa ainakin mulle on korvakuulolta vetäminen. Muutenkaan en ymmärrä näitä pellejä jotka treenaa jotain tiettyä sooloa nuotti nuotilta pyrkien soittamaan sen samalla tavalla kuin esikuvansa. Meni vähän aiheeesta ulos taas... Harppu on alaston piano |
baron 27.11.2003 22:25:12 | |
---|
Jos se, että osaa lukea nuotteja häiritsee, niin ainahan ne voi repiä ja käyttää takan sytykkeenä. Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). |
superfly 27.11.2003 22:40:13 (muokattu 27.11.2003 22:40:28) | |
---|
Jos se, että osaa lukea nuotteja häiritsee, niin ainahan ne voi repiä ja käyttää takan sytykkeenä. Ei se mua häiritse, älä käsitä väärin, vaan yritän sanoa tässä sanoa, että hyvin pärjää ilmankin. Mun mielestä paljon tärkeämpi ja hyödyllisempi taito on soittaminen korvakuulolta. Toki on sitten eri asia, jos sattuu soittamaan jossain tanssibändissä, joka treenaa "tossa on laput, vedä siitä" -menetelmällä. Mulle ei ole vielä kukaan kertonut yhtään hyvää käyttötarkoitusta nuottienlukutaidolle. Niin siis nimenomaan mun käyttöön soveltuvaa. Yli kakskymmentä vuotta on pärjätty ilman. Harppu on alaston piano |
Fortune 27.11.2003 23:53:24 | |
---|
Mulle ei ole vielä kukaan kertonut yhtään hyvää käyttötarkoitusta nuottienlukutaidolle. Niin siis nimenomaan mun käyttöön soveltuvaa. Yli kakskymmentä vuotta on pärjätty ilman. Koko länsimaisen musiikin historia dokumentoituna, jopa ne kappaleet, joita kukaan ei sinulle voi näyttää tai juuri nyt levyltä soittaa. Voi soittaa omalla soittimella muille soittimille tehtyä musiikkia. Avartavat maailmaa siis. |
baron 28.11.2003 09:39:21 | |
---|
Ei se mua häiritse, älä käsitä väärin, vaan yritän sanoa tässä sanoa, että hyvin pärjää ilmankin. Mun mielestä paljon tärkeämpi ja hyödyllisempi taito on soittaminen korvakuulolta. Toki on sitten eri asia, jos sattuu soittamaan jossain tanssibändissä, joka treenaa "tossa on laput, vedä siitä" -menetelmällä. Mulle ei ole vielä kukaan kertonut yhtään hyvää käyttötarkoitusta nuottienlukutaidolle. Niin siis nimenomaan mun käyttöön soveltuvaa. Yli kakskymmentä vuotta on pärjätty ilman. Kiva kun pärjäät. Mä taas toisen genren (siis tanssibändin) soittajana joskus joudun soittamaan ventovieraita lennosta ja jos kappaletta ei ole koskaan kuullut, korvakuulosta ei ole paljon apua, lapuista sen sijaan on. Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). |
blastoff 28.11.2003 11:50:39 (muokattu 28.11.2003 12:25:03) | |
---|
Täällä on mainittu jo monta hyvää puolta nuottien osaamisesta. Lisäisin vielä sen verran, että ainakin kitaralla nuoteista soittaminen lisää myös huomattavasti oman soittimensa tuntemista: Tulee tuo otelauta aivan eri tavalla tutuksi kuin, jos soittaisi vain pelkästään tabulatuureista tai korvakuulolta. A prostitute is someone who loves you, No matter who you are, or what you look like - Chef |
superfly 28.11.2003 16:40:45 | |
---|
No tulihan siinä hyviä pointteja :) Mä olen vaan kateellinen, kun olen niin laiska treenaamaan. Tiedän pari surullista tapausta (pianisteja), jotka eivät osaa soittaa mitään ilman lappuja. Niille kun koittaa sanoo, että "jammaillaan tässä vähän aamollista" niin eihän osaa muuta kuin avata monttunsa ja ihmetellä. Eivät ole ikinä korvakuulolta mitään soittaneet, puhumattakaaan sitten jammailusta. Harppu on alaston piano |
baron 28.11.2003 23:41:04 | |
---|
No tulihan siinä hyviä pointteja :) Mä olen vaan kateellinen, kun olen niin laiska treenaamaan. Tiedän pari surullista tapausta (pianisteja), jotka eivät osaa soittaa mitään ilman lappuja. Niille kun koittaa sanoo, että "jammaillaan tässä vähän aamollista" niin eihän osaa muuta kuin avata monttunsa ja ihmetellä. Eivät ole ikinä korvakuulolta mitään soittaneet, puhumattakaaan sitten jammailusta. Tuskin lappujen opetteleminen on heiltä korvaa ja jamitaitoa vienyt. Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). |
superfly 28.11.2003 23:45:24 | |
---|
Tuskin lappujen opetteleminen on heiltä korvaa ja jamitaitoa vienyt. En mä sitä tarkoittanutkaan. Vääränlainen opetus vaan voi joskus viedä hieman huonoon suuntaan tuon luovuuden. Harppu on alaston piano |
blastoff 28.11.2003 23:55:17 | |
---|
Tiedän pari surullista tapausta (pianisteja), jotka eivät osaa soittaa mitään ilman lappuja. Niille kun koittaa sanoo, että "jammaillaan tässä vähän aamollista" niin eihän osaa muuta kuin avata monttunsa ja ihmetellä. Ovatko kyseiset henkilöt kenties klassisen koulutuksen saaneita pianisteja? Se nimittäin selittäisi aika paljon... A prostitute is someone who loves you, No matter who you are, or what you look like - Chef |
superfly 28.11.2003 23:57:00 | |
---|
Ovatko kyseiset henkilöt kenties klassisen koulutuksen saaneita pianisteja? Se nimittäin selittäisi aika paljon... Kyllä ovat. Harppu on alaston piano |
baron 29.11.2003 00:14:29 | |
---|
Kyllä ovat. Kyllä mun ymmärtääkseni klassiseen koulutukseen kuuluu improvisaatio. Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!). |
blastoff 29.11.2003 00:27:16 (muokattu 29.11.2003 00:28:11) | |
---|
Kyllä mun ymmärtääkseni klassiseen koulutukseen kuuluu improvisaatio. En usko, että musiikkiopistoissa klassisella puolella käsitellään improvisointia mitenkään, kun se ei oikein tyyliin kuulu. Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta kyllä klassisen musan opiskelu valitettavasti taitaa olla vain pelkästään nuotinkuvien tuijottelua. A prostitute is someone who loves you, No matter who you are, or what you look like - Chef |