Lou 27.11.2003 20:09:24 | |
---|
Hei, mitään ei ole pakko. Muuta kuin kuolla ja sitäkin vain kerran. On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle. |
Karlsson 27.11.2003 20:11:46 | |
---|
Muuta kuin kuolla ja sitäkin vain kerran. Äläs nyt synkistele. Aina voi yrittää saada ikuisen elämän. "Soitat vanhaa jaskaa ja rekkaeta. Keräilet vinyylejä. Soundi-ihanne bassoon on -60 luvulta.
Sinä olet ollut mummo jo pitkään, et ole vain tiedostanut sitä." -arva |
Gangsta 27.11.2003 20:48:43 | |
---|
Jos vedät walking bassia ja haluat että basso soi kokoajan, niin vapaiden kielten soittaminen on lähes pakollista. Tai sitten pitää käyttää ns. försslaagia. Mutta sä et varmaankaan soita jazzia tai kevyttä musaa. Oon kyllä soitellut jonkun verran jazzia, ja kevyttä musaa soitan pääasiassa. Kuva on siis melko harhaanjohtava :) Tuo on totta, että walking bass kuulostaa paremmalta ehkä vapailla kielillä, mut ei se missään tapauksessa pakollista ole! Mut kontralla tietty vapailla, kun väsyy kädet. Jos soittaa hevissä samalla tavalla nopeaa juttua kuin kitarat, kuten tuossa aiemmin oli kuvattu, vois kuvitella, et se vapaa kieli on tarpeellinen ihan fysiikan vuoksi. Mut mä en soittais noin... :) Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent. -Victor Hugo |
Niskamies 27.11.2003 21:14:20 | |
---|
Oon kyllä soitellut jonkun verran jazzia, ja kevyttä musaa soitan pääasiassa. Kuva on siis melko harhaanjohtava :) Tuo on totta, että walking bass kuulostaa paremmalta ehkä vapailla kielillä, mut ei se missään tapauksessa pakollista ole! Mut kontralla tietty vapailla, kun väsyy kädet. Jos soittaa hevissä samalla tavalla nopeaa juttua kuin kitarat, kuten tuossa aiemmin oli kuvattu, vois kuvitella, et se vapaa kieli on tarpeellinen ihan fysiikan vuoksi. Mut mä en soittais noin... :) Eihän se pakollinen ole, mutta mun faija on tosi kriittinen sen suhteen että soiko se basso kokoajan. Jos yksi sävel on muita lyhyempi tai ei soi kunnolla, niin uusiksi vaan. Noi vapaat kielet helpottaa sitä että voi vaihtaa asemaa eikä mikään nuotti jää liian lyhyeksi. Mutta tietystihän siinä voi käyttää sitä förslaagia. Tämmönen harjottelu kehittää. Hanki presari ja ole tosimies! |
L.Ruoska 27.11.2003 21:24:17 (muokattu 27.11.2003 21:26:31) | |
---|
Ja tämän tyyppiset riffit ovat todella yleisiä. Esim Kotiteollisuuden biisit, ne menee mun mielestä jostain C#-vireestä. Sellasta 0-7-0-6-0-5 meininkiä, useampikin kun yks biisi. Threadin alottjahan vois laittaa vaan 4-kieliseensä 5-kielisen kielet BEAD ja kiristää pikkasen? Eikai niiden siitä pitäis katkeilla? Tietysti en tiedä mitä kaula sanoo asiaan mutta hyvä basso kestä kyllä (juujuu..) WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals! |
käki 27.11.2003 21:49:51 | |
---|
Eihän se pakollinen ole, mutta mun faija on tosi kriittinen sen suhteen että soiko se basso kokoajan. Jos yksi sävel on muita lyhyempi tai ei soi kunnolla, niin uusiksi vaan. Noi vapaat kielet helpottaa sitä että voi vaihtaa asemaa eikä mikään nuotti jää liian lyhyeksi. Mutta tietystihän siinä voi käyttää sitä förslaagia. Tämmönen harjottelu kehittää. Opettaako Niskis, isäsi sinua ? - Parempi virtsata väärään kuin kusta suoraan - |
Eihän se pakollinen ole, mutta mun faija on tosi kriittinen sen suhteen että soiko se basso kokoajan. Kuule, salamaakin nopeampaa aseman vaihtoa vaan... Oma kantani on kyllä se, että täydellisyys on yliarvostettu asia. Tietty jos sää soitat soolokonserttoa bassolla, niin siinä asia on vähän eri. Bändin alla kun soittelee vaikka sitten walkingia niin ei se nyt siitä kolmesta millisekunnista ole kiinni. Asiat voi pilata nussimalla niitä liikaa ;) "Soitat vanhaa jaskaa ja rekkaeta. Keräilet vinyylejä. Soundi-ihanne bassoon on -60 luvulta.
Niskamies 27.11.2003 22:02:24 | |
---|
Opettaako Niskis, isäsi sinua ? Kyllä opettaa, ja kätevää onkin. Saa laadukasta opetusta sillon kun haluaa, ja ei maksa mulle mitään. Vaikka pianisti onkin, niin parinkymmenen vuoden keikkakokemuksella hän pystyy opettamaan asioita. Hanki presari ja ole tosimies! |
Niskamies 27.11.2003 22:04:23 | |
---|
Kuule, salamaakin nopeampaa aseman vaihtoa vaan... Oma kantani on kyllä se, että täydellisyys on yliarvostettu asia. Tietty jos sää soitat soolokonserttoa bassolla, niin siinä asia on vähän eri. Bändin alla kun soittelee vaikka sitten walkingia niin ei se nyt siitä kolmesta millisekunnista ole kiinni. Asiat voi pilata nussimalla niitä liikaa ;) Niin voikin, mutta miksi olla hyvä, kun voi olla täydellinen? Kunnon bassotunti ammattibasistin kanssa kyllä avarsi koko mun käsityksen basson roolista. Nyt on tässä koko päivä soitettu asioita tosi tosi hitaasti ja kunnon sormella. Ei niitä kieliä kuulu vaan hipelöidä :P Hanki presari ja ole tosimies! |
Karlsson 27.11.2003 22:14:30 | |
---|
Niin voikin, mutta miksi olla hyvä, kun voi olla täydellinen? No, tässä nyt voi olla jo elämän katsomuksellisia näkökulmia... Oman käsitykseni mukaan täydellisyys on äärimmäisen persoonatonta. Mutta mutta eipä enempiä siitä... Kunnon bassotunti ammattibasistin kanssa kyllä avarsi koko mun käsityksen basson roolista. Niinhän noilla on tapana tehdä. Nyt on tässä koko päivä soitettu asioita tosi tosi hitaasti ja kunnon sormella. Ei niitä kieliä kuulu vaan hipelöidä :P Ni, soundi ja tatsi ensin. Sitten tulee nää nopeudet ynnä muut ihan ittestään siihen päälle. Meneepä bassofilosofioinnin puolelle... "Soitat vanhaa jaskaa ja rekkaeta. Keräilet vinyylejä. Soundi-ihanne bassoon on -60 luvulta.
SaBer 27.11.2003 22:38:25 | |
---|
135 löysä? 135 on paksuimmasta päästä, jos tunkee jonkun 135 paksumman kielihän menee poikki, joku 130-125 lienee sopiva C:hen, Eihän 140-145:a mistään edes löydä... 135 on paksuin jota löytyy, mutta setti on nimeltään medium. mun 135-setin e-kieli on 105, kun taas esim niskamies kertoo käyttävänsä 115:sia. Kummallista kyllä muistan hänen puhuneen 135:sta vaijereina... Voin kyllä muistaa väärinkin (sori jos näin on). Kuitenkin... Soitan aika kovaa välillä, kun haluan sitä "kuin viimeistä päivää"-saundia, ja silloin 135 tuntuu löysältä. Saa olla eri mieltä, mutta mielestäni se, että 5-kieliseen ei löydy heavy-settiä on omituista. Kai siihen mediumiin on vaan pakko tyytyä. Tosin olen kuullut joidenkin tilaavan erillisenä jotain 140:stä. Ja tarkoitinkin tuota 130:stä sopivaksi C-kieleksi ja 140-145 B-kieleksi. |
käki 27.11.2003 22:50:58 | |
---|
Jeesjees. Itse kun olin 9-vuotias natiainen, toimi klassisen kitaransoiton opettajanani ns. natsi, joka laittoi biisin poikki heti kun särähti... tietysti tuokin tyyli toimii, ja aina paremmin klassisella puolella... Jos oppilas itse huomaa, missä on parannettavaa, niin tehokkaampaa on antaa soittaa biisi loppuun. Antaa jossain määrin paremmat valmiudet esiintymiseen, jos ei tarvitse pienen virheen jälkeen jäädä sitä pientä mokaa kappaleen loppuajaksi miettimään. Tämä metodi siis herkille taiteilijanaluille. Tottakai pidemmälle edistyneiden oppilaiden kohdalla saakin puuttua epäkohtiin heti. Toinen asia on, onko järkeä "kliinistää" ei-klassista musiikkia tai ylipäänsä mitään musiikkia opetusmetodein. Itse en erota esim. J. Bellin tai N. Kennedyn soittamia Tshaikovskin viulukonserttoja toisistaan(ehkei klassisessa pidäkään). Ja joo, äskeiset nimet tempaisin tuulesta, mutta jazz ei ole klassista eikä klass jazzista. Tulikohan pointti selväksi... ? - Parempi virtsata väärään kuin kusta suoraan - |
Niskamies 27.11.2003 23:23:13 | |
---|
135 on paksuin jota löytyy, mutta setti on nimeltään medium. mun 135-setin e-kieli on 105, kun taas esim niskamies kertoo käyttävänsä 115:sia. Kummallista kyllä muistan hänen puhuneen 135:sta vaijereina... Voin kyllä muistaa väärinkin (sori jos näin on). Kuitenkin... Soitan aika kovaa välillä, kun haluan sitä "kuin viimeistä päivää"-saundia, ja silloin 135 tuntuu löysältä.
Mulla on todellakin toi 115 e-kieli, ja siihen saa käyttää jo voimaa. Olet todellakin sekottanu mut johonki muuhun, sillä en ole vissiin (?) koskaan puhunut täällä ton H:n paksuudesta. Seuraavaksi setiksi taidan ottaa jonkun vähän pikkasen ohkasemman, koska toi on taas pikkasen liian paksu. Mulla on jazzarissa olikos se .095 setti, ja siinä taas ei voi kaulamikin kohdalta käyttää ollenkaan voimaa. Hanki presari ja ole tosimies! |
Niskamies 27.11.2003 23:25:56 | |
---|
Tulikohan pointti selväksi... ? Mun mielestä toi on aika tehokas tapa. Oon nimittäin mielestäni oppinut basson alkeet suht. nopeesti, ja olen alkanut handlata kontraakin suht. hyvin nyt neljän kuukauden jälkeen. Harjoitus tekee mestarin ja onneen ei ole oikotietä. Otettiin kuitenkin tunnilla vähän bassonsoittoa nauhalle pianon kanssa, ja sainpas kuulla kuinka suuren eron ope sai muhun verrattuna. Tekniikasta se on kiinni, ja mä uskon mua vanhempia sekä kokeneempia ihmisiä. Yleensä ne on oikeessa. Hanki presari ja ole tosimies! |
Hoyry 28.11.2003 10:43:05 | |
---|
Mulla on nelikielinen basso laskettu A-vireeseen. Kielet on GHS Boomersit jotka ostin irtokappaleina Millbrookista (Kitarapajalta taitaa saada myös). A-kielen paksuus on 145 ja muut kielet muistaakseni 125, 105 ja 85. Eli kyllä niitä kieliä saa sinne 145:een asti. Kannattaa muistaa että on vaan eripaksuisia kieliä joihin tulee erilainen jännite vireen mukaan, ei kannata jäädä erikseen miettimään sellaisia asioita kuin "nelikielisen setti" ja "viisikielisen setti". Jos laittaa bassoon jotkut medium-paksuiset 5-kielisen kielet (eli H-kieli kai jotain 130, en minä noita muista) ja virittää C:hen niin se on sama asia kuin laittaisi sen heavy-setin H-vireeseen. Kielten jännite saa olla ainakin mun kokemuksen mukaan aika pirun kova ennen kuin siitä on haittaa bassolle tai kielille. Itse tekisin niin että menisin vaan ostamaan irtokielinä vaikka jonkun 70-130 -setin ja testaisin. Jos tuntuu liian jäykältä tai löysältä niin seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä muuttaa paksuuksia hieman haluamaansa suuntaan. Osaavaa kaupan myyjä varmaankin osaa myös auttaa niiden irtokielien paksuuden valitsemisessa. |
chief 28.11.2003 12:24:58 | |
---|
Nyt on tässä koko päivä soitettu asioita tosi tosi hitaasti ja kunnon sormella. Ei niitä kieliä kuulu vaan hipelöidä :P Ja hitaasti soittaminen on muuten paljon vaikeampaakin kuin nopeesti soittaminen. Virhemarginaali kasvaa huomattavasti mitä hitaammin soittaa. |
N_Bates 28.11.2003 12:51:28 | |
---|
c-0-7-8-0-8-5-0-5-0-5-7-0-8-4---------------------------
Ihme touhua.. Pakko saada lisää kieliä bassoon ja sit soitetaan kuitenkin vaan yhtä kieltä.. Vähän kun miettii sormituksia niin tommoset soittaa ihan helposti kaikkialta otelaudalta..
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/ |
Niskamies 28.11.2003 15:14:03 | |
---|
Ja hitaasti soittaminen on muuten paljon vaikeampaakin kuin nopeesti soittaminen. Virhemarginaali kasvaa huomattavasti mitä hitaammin soittaa. Näin on. Tämän takiahan mä niitä harjottelen. Menee asiat sitten tosi hyvin kun soittaa ne nopeesti. Hanki presari ja ole tosimies! |
KMT 28.11.2003 16:51:24 | |
---|
Mulla on nelikielinen basso laskettu A-vireeseen. Kielet on GHS Boomersit jotka ostin irtokappaleina Millbrookista (Kitarapajalta taitaa saada myös). A-kielen paksuus on 145 ja muut kielet muistaakseni 125, 105 ja 85. Eli kyllä niitä kieliä saa sinne 145:een asti. Prkl kun ei saa 155:a... Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin |
KMT 28.11.2003 16:53:18 | |
---|
Jeespoks. KMT: Puhut kyllä ihan asiaa, mutta tuo sinun kirjoittelusi on laadultaan sellaista että välillä tekee hieman tiukkaa saada selvää mitä tarkoitat. ;-) Mutta ei tosiaan ole mun asiani toimia minään kielipoliisina, olipa sitten kyse basson- tai äidinkielistä. :-) Joo et ole ensimmäinen,(äidinkielen opettaja, muut täällä) joka valittaa ettei saa selvää kirjoituksista mutta yritän selventää jatkossa... Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin |